Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:05:13 GMT

زخم سرما بر پیکر قطب بادام کشور

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۳۰۷۶

زخم سرما بر پیکر قطب بادام کشور

شهرکرد- ایرنا- کاهش شدید دما طی روزهای اخیر سبب سرمازدگی بخش زیادی از باغات چهارمحال و بختیاری شد و قطب بادام کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا، سرمای بهاری که در روزهای گذشته به 6 درجه سانتی گراد زیر صفر نیز رسید سبب شد تا بخش زیادی از باغات و همچنین محصولات زراعی استان دچار خسارت سرمازدگی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئولان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تایید سرمازدگی بخش زیادی از باغات استان، اعلام خسارت و سطح باغات سرمازده را به بعد از ارزیابی های دقیق و جمع بندی نهایی موکول کردند.
رئیس کارگروه سرمازدگی، خشکسالی و دفع آفات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: کاهش شدید دما، خسارت زیادی به باغات استان وارد کرده و بیشترین خسارت وارده به باغات بادام استان بوده است.
حسین برزگر افزود: کاهش شدید دما که به شکل توده ای بوده وسعت زیادی از باغات استان را شامل شده و گل و میوه درختان را از بین برده است.
وی تصریح کرد: ارزیابی ها و بازدیدهای میدانی برای بررسی و جمع بندی نهایی میزان خسارت های وارده و سطح باغات سرمازده در حال انجام است و بزودی اعلام می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات این سازمان برای مقابله با سرمازدگی اظهار داشت: با اعلام مستمر هشدار و اخطار به کشاورزان سعی شد تا فعالان این بخش را نسبت به خطر سرمازگی آگاه سازیم.
برزگر ادامه داد: همچنین با اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و آموزش کشاورزان در خصوص گرم نگه داشتن باغات تلاش شد تا از گسترش خسارات جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با تولید 24 هزار تن بادام در سال رتبه نخست تولید بادام آبی کشور را شامل؛ بادام مامایی، شاهرودی 12، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی که از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می رود، در اختیار دارد.
درخت بادام نسبت به سایر گونه های درختی مقاوم تر و نسبت به آبیاری کم توقع تر است و در شرایط خشکسالی بهترین گزینه برای توسعه باغات محسوب می شود.
تعداد بهره برداران محصول بادام در این استان طبق اعلام مسئولان جهادکشاورزی استان حدود 30 هزار نفر و سطح زیر کشت باغات نیز 42 هزار هکتار است که 16 هزار هکتار آن معادل 37 درصد به کشت بادام اختصاص دارد.
همچنین حدود 6 هزار تن از محصول بادام تولیدی استان را رقم مامایی صادراتی تشکیل می دهد.
با این وجود کارشناسان بر این باورند که حجم خسارات سرمازدگی در روزهای آینده بیش از روزهای گذشته خود را نشان می دهد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این خصوص اظهار کرد: شواهد موجود در بازدیدهای میدانی از باغات منطقه سامان حاکی از حجم بالای خسارات است.
مهرداد قطره سامانی گفت: همانطور که هواشناسی طی روزهای گذشته نسبت به وقوع خطر سرمازدگی هشدارهای بسیاری صادر کرد، انتظار می رفت که سرمازدگی حجم بالایی از خسارت ها را برجای بگذارد.
وی ادامه داد: طی روزهای گذشته بیشترین مناطق استان دمای زیر صفر درجه را تجربه کردند و دما به 6 درجه زیر صفر نیز رسید و قطب باغداری استان یعنی شهرستانهای سامان و بن را با چالش جدی مواجه کرد.
قطره سامانی خاطرنشان کرد: شواهد حاکی از سرمازدگی 100 درصدی باغات و بخش زیادی از محصولات زراعی استان دارد که جهادکشاورزی در این خصوص آمار و اطلاعات دقیق تری اعلام خواهد کرد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری از افزایش 3 تا 4 درجه ای دما طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: بارش ها از یکشنبه هفته آینده در استان آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با یک هزار و 641 هزار هکتار مساحت که معادل یک درصد مساحت کشور است، دارای 250 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 341 هزار هکتار جنگل و بیش از یک میلیون هکتار مرتع است.
از 250 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان که 15 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است، حدود 145 هزار هکتار (59 درصد) آن به کشت محصولات زراعی و حدود 38 هزار هکتار (15 درصد) آن به کشت محصولات باغی اختصاص یافته است و حدود 65 هزار هکتار (26 درصد) آن بصورت آیش است.
در این استان سالانه بیش از یک میلیون و 400 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود که از این مقدار، حدود 820 هزار تن (65 درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود 200 هزار تن (16 درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و کشت گلخانه ای اختصاص دارد.
7363/6021

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد کشاورزی سرمازدگی چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۳۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است

به گزارش خبرنگار مهر، حمید منتظری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، با اعلام انتشار نتایج طرح آمارگیری از قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران اظهار کرد: بر اساس نتایج طرح مذکور در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در این استان نرخ تورم ماهانه ۲.۳ درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه ۲۹.۵ درصد و نرخ تورم سالانه ۴۲.۷ درصد و شاخص‌های متناظر کشوری به ترتیب ۲.۶ درصد، ۳۰.۹ و ۳۸.۸ درصد بوده است.

وی افزود: خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری نرخ تورم ماهانه و نرخ تورم نقطه به نقطه از میانگین کشوری کمتر است و این موضوع موجب شده تا فاصله نرخ تورم استان با کشور کاهشی باشد، تفاوت نرخ تورم سالانه استان با کشور از ۵ درصد در اسفند ماه ۱۴۰۲ به ۳.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ تنزل یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با ابراز خرسندی از روند کاهشی تورم در کشور و استان، شیب نزول نرخ تورم استان را از کشور تندتر دانست و ادامه داد: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین سال ۱۴۰۳ کشور در مقایسه با نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۲ به میزان ۱.۹ درصد و در استان به میزان ۳ درصد کاهش یافته است.

منتظری عنوان کرد: فاصله نرخ تورم چهارمحال و بختیاری از شاخص متناظر کشوری از بهمن ماه ۱۴۰۲ رو به کاهش گذاشته و امید است با ادامه اقدامات مؤثر در راستای کنترل تورم در استان این فاصله به صفر همگرا شود.

وی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی استان‌ها بر اساس شاخص‌های نرخ تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم سالانه نشان دهنده این است که استان در فروردین ۱۴۰۳ در نرخ تورم ماهانه رتبه ۲۷، در نرخ تورم نقطه به نقطه رتبه ۲۳ و در نرخ تورم سالانه رتبه ۴ را دار است.

کد خبر 6087321

دیگر خبرها

  • ساخت ۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • آغاز نوبت اول کنکور سراسری در چهارمحال و بختیاری
  • برگزاری سالانه ۱۰ کنگره شهدا در کشور
  • درخشش ورزشکار چهارمحالی در مسابقات قایقرانی کشور
  • درخشش ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات قایقرانی کشور
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی