Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@09:35:53 GMT

قارچ‌های سمی را چگونه شناسایی کنیم؟

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۳۶۴۴

قارچ‌های سمی را چگونه شناسایی کنیم؟

خبرگزاری میزان- معاون غذا و دارو ایلام درخصوص مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت هشدار داد و به مردم توصیه کرد که از مصرف قارچ‌های خودرو و یا فله‌ای خودداری کنند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، معاون غذا و دارو ایلام درخصوص مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت هشدار داد و به مردم توصیه کرد که از مصرف قارچ‌های خودرو و یا فله‌ای خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهتاب شاهماری با اعلام این هشدار اظهار کرد: با توجه به اوضاع جوی و بارندگی‌های اخیر رویش قارچ خودرو طبیعتا افزایش یافته و برخی از افراد ممکن است برای تأمین معاش به چیدن قارچ‌های خودرو و فروش آن‌ها اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای اغلب افراد دشوار بلکه ناممکن است، تصریح کرد: در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده می‌کنند سمی است و هر ساله صد‌ها نفر مسموم و متأسفانه تعدادی از هموطنان مان در اثر مصرف این قارچ‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: توصیه می‌شود از قارچ‌های خودرو و فله‌ای استفاده نشود و مردم از قارچ‌های دارای بسته‌بندی مشخص و مجوز بهداشتی استفاده کنند و بدانند که مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست.

شاهماری گفت: برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

وی تاکید کرد: هر چند در برخی موارد حرارت برخی از مواد سمی موجود در قارچ‌ها را از بین می‌برد، با این وجود برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرما بوده و فرآیند‌های آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، تصریح کرد: تهوع، استفراغ، سرگیجه، دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی و … از علائم این نوع مسمومیت است و در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی به صورت تأخیری بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ، فرد را باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل کرد.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تغذیه قارچ مسمومیت هشدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۳۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید

نیما باغبانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش تولید قارچ خبر داد و گفت: بنابر آمار فروردین سال گذشته ۷۲۰ تن قارچ در کشور تولید شد که امسال این میزان به ۸۰۰ تن رسیده است‌.

به گفته او، با توجه به آنکه برخی واحدها مجهز به سیستم های سرمایشی نیستند، از این رو تولید در فصل گرما کاهش می یابد و مجدد با پایان فصل گرما، واحدها با ظرفیت کامل کار می کنند.

باغبانی با بیان اینکه در اسفند روزانه ۹۰۰ تا ۹۲۰ تن قارچ در سطح کشور توزیع می شد، افزود: در شرایط کنونی توزیع روزانه قارچ به ۸۰۰ تن در سطح کشور رسیده است که با کاهش تولید در فصل گرما، این میزان به ۷۰۰ تن می رسد.

دبیر انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: برآوردها حاکی از ان است که تولید قارچ تا پایان سال به ۲۲۰ تا ۲۲۵ هزارتن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مشترکان کم‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند
  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • کشف ۴۷ ماینر در یک مزرعه پرورش قارچ!
  • ۴۷دستگاه ماینر در یک مزرعه پرورش قارچ در فاروج کشف شد
  • آموزش روز پنجم، مرغ خامه‌ای
  • دستگیری سارقان به عنف نیسان
  • هشدار؛ این قارچ‌ها را نخورید
  • مصرف این نوع قارچ‌ها باعث از کار افتادن کبد می شود