Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-02@17:10:03 GMT

حذف بودجه «بیمه درمان اعتیاد» در سال ۹۸

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۴۰۴۴

یک کارشناس ترک اعتیاد با انتقاد از حذف بودجه بیمه درمان اعتیاد در سال ۹۸ گفت: این مساله باعث شده تا امکان فراهم کردن سیستم نظام ارجاع برای درمان اعتیاد به وجود نیاید.

 دکتر سید علی شفیعی با اشاره به مشکلات کمپ‌های درمان اعتیاد، افزود: مشکلات کمپ‌ها به زمانی بر می‌گردد که مراکز اقامتی یا کمپ‌ها به جای اینکه بر اساس استانداردها و فلسفه وجودی خود، یعنی کمک به بهبودی مصرف کنندگان توسط گروه همتا، خود عمل کنند، به مراکز انتفاعی تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این مراکز حدود ۱۵ سال قبل شروع به فعالیت کردند و به صورت خودگردان اداره می‌شدند، اظهار کرد: روحیه خودیاری در این مراکز منشأ اثر بود، اما هم اکنون این مراکز به مراکز انتفاعی تبدیل شده‌اند. صرف دریافت مجوز از سازمان بهزیستی لزوماً منشأ اثر نیست، زیرا استانداردها رعایت نمی‌شود، پروتکل‌ها دور زده می‌شوند و نظارت کافی وجود ندارد. دلیل مشکلات فعلی مراکز هم این است که اهداف آنها برای کمک افراد گروه همتا به همتایان خود برای ترک اعتیاد گم شده و به مسائل انحرافی و انتفاعی تبدیل شده است.

این کارشناس درمان اعتیاد که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه این مراکز در زمانی جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و مردم به آنها اعتماد می‌کنند که مجدداً به آن هدف اصلی خود برگردند و از حالت منفعت طلبانه و سودجویانه خارج شوند، افزود: بسیاری از افرادی که به دلیل مصرف کننده مواد مخدر به این مراکز برده می‌شوند به نوعی بیماران روانپزشکی هستند و به دلیل اینکه مراکز درمان روانپزشکی ظرفیت و توان کافی برای مدیریت و درمان این افراد را ندارد، خانواده‌ها مجبور به مراجعه به این مراکز فعلی می‌شوند.

شفیعی با بیان اینکه در مراکز درمانی غیرمجاز، حقوق و آزادی بیماران سلب می‌شود، ادامه داد: پیامد ترک اجباری این افراد آسیب‌های روانشناختی و جسمی عمیقی است که ممکن است تا سال‌ها برای فرد باقی بماند. البته اگر این افراد را کتک بزنند و انواع آزارها و اذیت‌ها را به او وارد کنند، قطعاً آسیب‌های شدیدتری به آنها وارد خواهد شد.

وی با انتقاد از نبود نظام ارجاع درمان به عنوان یکی از مشکلات این حوزه توضیح داد: در نتیجه بیماران و خانواده‌های آنها تصمیم می‌گیرند که فرد بیمار به صورت اقامتی و یا با داروی بلندمدت و غیره درمان شود، یعنی درمان بر اساس نیازهای بیمار و سیستم ارجاع انجام نمی‌شود. البته می‌توان با شماره ۰۹۶۲۸ سازمان بهزیستی تماس گرفت و درمان مناسب را از مشاوران سوال کرد، اما به صورت سیستماتیک این اتفاق نمی‌افتد. همچنین بودجه بیمه درمان اعتیاد در سال ۹۸ حذف شده و ما از امکان فراهم کردن سیستم نظام ارجاع برای درمان اعتیاد محروم شده‌ایم.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DaA برچسب ها: اعتیاد ، بودچه ، ترک اعتیاد ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اعتیاد ترک اعتیاد بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۴۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 

به گزارش قدس خراسان، سید حسین رسولی در نشست خبری که ظهر امروز در خانه کارگر مشهد به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، اظهار کرد: ما مشکل قانون نداریم، مشکل در اجرای قانون است، در قانون تکلیف همه مدیران، کارفرمایان و کارگران مشخص است اما در نهایت کارگران به حقوق خود نمی‌رسند. سالیان سال  است که در این مورد صحبت می‌شود اما همچنان مسائل کارگری به قوت خود باقی است.

وی افزود: مشکلات کارگران بر کسی پوشیده نیست و همه نسب به آن آگاهی دارند و بارها به گوش مسئولان و نمایندگان مجلس رسیده اما موضوع مهم این است که قوانین وجود دارد اما اجرا نمی‌شود و سه جانبه گرایی در زمینه تحقق حقوق کارگران رعایت نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خراسان رضوی با اشاره به نقش اساسی کارگران در جامعه ادامه داد: امروز شاهد این هستیم به دلیل دستمزد کم دیگر افراد رغبت ندارند که به کارگری بپردازند و شاهد این هستیم که کارفرما از نیروی اتباع استفاده می‌کنند که باز هم تبعات خود را دارد.

رسولی مشکلات حوزه درمان را یکی از مشکلات مهم کارگران دانست و گفت: کارگران به محض ورود به کارخانه باید بیمه شوند و حق بیمه خود را پرداخت کنند این در صورتی است که به نحوه مطلوب نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ای و درمان استفاده کنند.در حال حاضر یک درمان مستقیم و یک درمان غیرمستقیم وجود دارد. در درمان مستقیم تامین اجتماعی موظف است در درمانگاه‌ها و مراکز خود به درمان بیمه شدگان خود بپردازد اما این قضیه به دلیل نبود زیرساخت ها، نبود مراکز درمانی و بیمارستانی اتفاق نمی‌افتد و کارگر مجبور است از شرایط درمانی خارج از شبکه تامین اجتماعی استفاده کند و متحمل هزینه شود.

وی افزود: نوبت دهی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی به سختی صورت می‌گیرد در صورتی که سازمان تامین اجتماعی باید صفرتا صد کارگران را درمان کند اما این کار به طور کامل انجام نمی‌شود و در نهایت دوباره کارگران هزینه بیمه تکمیلی هم پرداخت می‌کنند تا بتوانند از هزینه‌های درمان خود کم کنند و این یعنی بار اضافه به جامعه کارگری.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی خواستار حمایت از حقوق کارگران طبق قوانین شد و گفت: براساس قانون کار باید سه جانبه گرایی متشکل از حضور دولت، نماینده کارگری و کارفرمایان اتفاق بیفتد اما در جلسه شورای عالی کار بدون حضور نماینده کارگران برای حقوق و دستمزد کارگران تصمیم گیری و حقوقی برای جامعه کارگر مشخص شد که کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد و باید منتظر تبعات این اتفاق بود.

وی تصریح کرد: دولت به عنوان مجری قانون در اجرای قوانین باید در شرایط بی طرف قرار بگیرد اما ۷۰درصد منافع کارگری در دست دولت است و همین باعث شده تا قانون به درستی اجرا نشود.قانون کار ۲۰۳ ماده و ۱۲۰تبصره دارد که اگر به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات جامعه کارگری حل خواهد شد.

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • درمان رایگان کودکان بیمه شده زیر هفت سال
  • افزایش هزینه‌های درمان در مراکز ناباروی
  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی استان سمنان
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز