Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-06@15:14:30 GMT

قوانین دست‌و پاگیر، مانع تولید و رشد اقتصادی

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۴۱۹۲

قوانین دست‌و پاگیر، مانع تولید و رشد اقتصادی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی در ۹ ماهه سال گذشته، با افت بیش از هفت درصدی تا منفی ۳.۸ درصد کاهش داشته است. رشد اقتصادی بخش صنعت نیز منفی ۷.۹ درصد بوده است.

در این رابطه بهرام شکوری - عضو خانه معدن ایران - اظهار کرد: بخشی از علت منفی شدن رشد اقتصادی، مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی و سرمایه در گردش مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این فضای کسب و کار کشور وضعیت مناسبی ندارد که باید بهبود یابد. کما اینکه قوانین کسب و کار هم وجود دارد و باید مستمرا این فضا رصد شود و بهبود در این بخش صورت گیرد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هر کجا که احساس شود هر قانونی مخل فضای کسب و کار بوده و سیاست‌گذاری‌های دولت می‌تواند جلوی فعالیت اقتصادی را بگیرد یا سرعت آن را کم کند؛ باید سریعاً اصلاحات لازم صورت بگیرد، گفت: قانون دیگری که مصوب شده و باید بر آن تأکید بیشتر و اجرا شود، قانون رفع موانع تولید است.

شکوری تصریح کرد: با توجه به اینکه مشکلات تولیدکنندگان شناسایی شده، باید به سمت‌وسویی حرکت کرد که قوانین را از سر راه تولید برداشته شود تا فعالان اقتصادی بتوانند با آرامش بیشتری تولید داشته و نهایتاً ضمن تأمین نیازهای داخلی، به بازارهای صادراتی هم فکر کنند.

وی معتقد است: بحث‌های ارزی، تسهیلاتی که بانک‌ها نمی‌توانند برای فعالان اقتصادی تأمین کنند، قیمت‌های پایه صادراتی، مشکلات در بخش‌های حمل و نقل و زیرساخت‌هایی که هزینه‌های سنگینی را برای تولید بر صادرات تحمیل می‌کند، همچنین ارز ۴۲۰۰ تومانی و تنظیم بازاری که دولت دخالت می‌کند و زمینه‌ساز ایجاد رانت می‌شود؛ از مهمترین مشکلات و سد راه‌های تولید در داخل است.

او افزود: در خارج نیز تحریم‌ها کم اثر در حوزه تولید نبوده است اما مطمئناً فعالان بخش خصوصی می‌توانند همچون گذشته تحریم‌ها را دور بزنند. این موضوع هزینه‌های فروش محصولات یا بعضاً تهیه مواد اولیه و تجهیزات را بالا می‌برد که دولت باید به این موضوع عنایت داشته باشد. همچنین نقل‌وانتقال پول از طریق صرافی بازارهای غیررسمی صورت می‌گیرد. طبیعتاً آن نیز دارای ریسک‌های فراوان است.

عضو خانه معدن ایران با اشاره به اینکه از موضوعات اصلی کشور بحث تولید و اشتغال است که باید حمایت صورت گیرد، اظهار کرد: زمانی که گفته می‌شود رونق تولید باید ایجاد شود، طبیعتاً باید مشوق‌هایی هم ایجاد شود. برای یک فعال اقتصادی که ۱۰۰۰ نفر نیروی خود را به ۱۵۰۰ نفر تبدیل کرده و توانسته ایجاد شغل جدید و اشتغال کند، باید از سوی دولت امتیازهایی در نظر گرفته شود. به فرض مثال از پرداخت‌های تأمین اجتماعی یا پرداخت مالیات معاف شود تا به نوعی انگیزه‌های مضاعف برای افزایش و رونق تولید ایجاد شود.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: رشد منفی 7 9 درصدی بخش صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۴۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند

نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران گفت: بعد از عملیات وعده صادق عده‌ای سودجو به دنبال ایجاد بحران در وضعیت اقتصادی کشور بودند که موفق نشدند.

آرا شاوردیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کشور ما در طول چهار دهه گذشته تحت تحریم‌های مختلف بین‌المللی قرار دارد که ما در چنین شرایطی با اتکا بر توانایی داخلی توانسته‌ایم تحریم‌ها را دور زده و از آن عبور کنیم.

وی افزود: نتیجه این شده که طبق فرمایشات رهبری ما تقریبا به قله رسیده‌ایم و اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف بخصوص زیرساختی، دفاعی و اقتصادی صورت گرفته است. تلاش دولت سیزدهم نیز بر مهار تورم بوده که نتیجه این تلاش‌ها را در میان‌مدت خواهیم دید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این بین یکسری افراد سودجو و دلالان براساس شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی که دنبال سوءاستفاده بوده و حتی می‌خواهند موفقیت‌ها را کم‌رنگ جلوه دهند. آنها حتی بحران روانی ایجاد کرده بدین صورت که با رخ دادن هر اتفاقی با نوسانات قیمت ارز کشور را با مشکل مواجه می‌کنند آن هم در وضعیتی که تلاش دولت و نظام ایجاد ثبات در بازارهای داخلی و دفاع از مرزها است. اما این افراد سودجو می‌خواهند در بازارهای داخلی بهم‌ریختگی ایجاد شود تا از این طریق به منافع مالی خود دست پیدا کنند.

شاوردیان توضیح داد: نمونه بارز این اتفاق را می‌توان در جریان عملیات وعده صادق دید که عده‌ای سودجو به دنبال ایجاد بحران در وضعیت اقتصادی کشور بودند که موفق نشدند. آنها توان نظامی و دفاعی کشور را دیدند، دولت هم بعد از عملیات وعده صادق با کنترل بازار و به تبع آن کاهش نرخ ارز به ادامه اجرای برنامه‌هایش در حوزه زیرساخت‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی حرکت کرد. قطعا تاثیرات این اقدامات را در میان‌مدت می‌بینیم. در نهایت نظام و دولت توانستند این شرایط را خوب مدیریت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • دیدار «شی» با میراث‌دار «دوگل»
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم
  • حماس: با توافقی که شامل توقف جنگ در غزه نباشد، موافقت نمی‌کنیم