Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز به نقل از اسپوتنیک، نمایندگان مجلس سنای پارلمان قزاقستان موافقتنامه موقت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را به تصویب رساند که باعث شکل‌گیری منطقه آزاد تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می شود.

 

پیشتر مجلس نمایندگان پارلمان قزاقستان نیز این موافقنامه را که در روز 17 ماه مه 2018 در آستانه امضا شده، به تصویب رسانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 

موافقتنامه موقت برای  ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران شرایط تسهیل‌شده‌ای را برای توسعه مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران پدید می‌آورد. این سند تعهد طرفین برای کاهش و حذف تعرفه‌های تجاری و موانع غیرتعرفه‌ای روابط در شمار خاصی از کالاها را ایجاب می‌کند. این سند همچنین نرخ‌های ترجیحی گمرکی برای این کالاها را نیز فراهم می‌آورد که موجب تسهیل تجارت می شود.

 

روسلان دالنوف، وزیر اقتصاد قزاقستان در نشست مجلس سنا برای تصویب سند فوق الذکر خاطرنشان ساخت:" حجم تجارت با ایران در سال 2018 میلادی 516 میلون دلار بود که 82.6 درصد آنرا صادرات ما به جمهوری اسلامی تشکیل می داد. جو، نورد فولاد،بذر کانولا و گوشت گوسفند، کالاهای صادراتی عمده ما هستند.

 

وزیر اقتصاد قزاقستان خاطرنشان ساخت موافقنامه سه ساله 60 روز پس از تصویب آن اعتبار می یابد.  حالا سند مصوبه توسط هر دو مجلس پارلمان به امضای رئیس جمهور قزاقستان گذاشته می شود.

 

گفتنی است، در شرایط تحریم ایران، یکی از بهترین کارهایی که دولت ایران می تواند آن را انجام دهد گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه است. کشورهایی چون عراق، سوریه، افغانستان و کشورهای شوروی سابق ظرفیت‌های بسیاری دارند تا بتوانند اثرات ناشی از تحریم را جبران کنند. ایران می تواند با افزایش تولید و افرایش صادرات به این کشورها کمبود ارز ناشی از تحریم فروش نفت را جبران کند.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اوراسیا تحریم قزاقستان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۵۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مقام اتحادیه اروپا به چین درباره صنعت زدایی

رئیس کمیسیون اروپا طی اظهاراتی نسبت به سیاست‌های چین که خطر صنعت زدایی در اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد، هشدار داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، طی اظهاراتی پیش از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، اعلام کرد که وی قرار است در مورد سیاست‌های این کشور که خطر صنعت زدایی در اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد، گفتگو کند.

صنعت‌زدایی فرآیندی از تغییرات اجتماعی و اقتصادی است که در اثر حذف یا کاهش ظرفیت یا فعالیت صنعتی در یک کشور یا منطقه به‌ویژه صنایع سنگین یا صنایع تولیدی ایجاد می‌شود.

رئیس جمهور چین روز یکشنبه به عنوان بخشی از سفر 6 روزه خود به سه کشور اروپایی وارد فرانسه شد که اولین سفر او به اروپا از سال 2019 محسوب می‌شود.

رئیس بازوی اجرایی اتحادیه اروپا تأکید کرد که در جریان گفتگوی خود با شی در مورد "عدم تعادل" در تجارت چین صحبت خواهد کرد.

چین در حال حاضر با یارانه‌های هنگفت، به دلیل تقاضای ضعیف داخلی خود، بیش از آنچه که می‌فروشد، در حال تولید است. این اقدام منجر به عرضه بیش از حد کالاهای یارانه‌ای چینی، مانند خودروهای برقی و فولاد می‌شود که منجر به تجارت ناعادلانه می‌شود.

فون در لاین افزود: اروپا نمی تواند چنین رویه‌های تحریف کننده‌ای را در بازار بپذیرد که می تواند منجر به صنعت زدایی در اروپا شود.

در چند هفته گذشته، مقامات اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در مورد "اقدامات ناعادلانه چین"، از جمله محدودیت در عرضه تجهیزات پزشکی اروپایی به بازار این کشور آسیایی و یارانه برای شرکت‌های چینی تولیدکننده توربین‌های بادی، خودروهای الکتریکی و قطار آغاز کرده‌اند.

در همین حال، چین یک تحقیق ضد دامپینگ (قیمت‌شکنی) در مورد براندی وارداتی از اتحادیه اروپا باز کرده است که به ویژه صادرکنندگان فرانسوی را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات متقابل به عنوان یک تقابل فزاینده در برابر حمایت گرایی تلقی می شود. فون در لاین برای تجارت "ریسک زدایی" با چین فشار آورده است، اما به اندازه ای پیش نرفته است که از جدا شدن از قدرت اقتصادی حمایت کند.

شی در مقاله‌ای که پیش از سفرش در مطبوعات فرانسه منتشر شد، گفته بود که پکن متعهد به دستیابی به "چشم‌اندازهای جدید" در روابط خود با این کشور است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار مقام اتحادیه اروپا به چین درباره صنعت زدایی
  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • اختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا
  • الگوهای نظارت همگانی و مردمی سازی در مجالس قانونگذاری دنیا
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود