Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@22:45:19 GMT

چرا قرآن کعبه را بیت عتیق نامیده است؟

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۸۳۱۷

چرا قرآن کعبه را بیت عتیق نامیده است؟

سوره حج، آیه ۲۹: «ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ»؛ سپس، باید آلودگیهایشان را برطرف سازند؛ و به نذر‌های خود وفا کنند؛ و بر گرد بیت عتیق [کعبه]، طواف کنند.

۱. عتیق به معنای قدمت داشتن و نفیس بودن

نخستین جایگاهی که برای عبادت جمعی و پرستش گروهی اختصاص یافت، کعبه است؛ ﴿ «إنّ أوّل بیت وضع للنّاس للَّذی ببکة مبارکاً وهدی للعالمین») [۱]پیش از کعبه، خانه‌ها و عبادتگاه‌های فردی وجود داشت، اما نخستین خانه‌ای که برای عبادت‌های گروهی و جهت هدایت و عبادت همه مردم بنا نهاده شده کعبه است؛ از این رو، حرکت‌های اصلاح‌طلبانه و هدایتگرانه جهانی همچنان باید از کنار کعبه شروع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کعبه با این پیشینه مقدّس و مبارک بر بیت ‏مقدّس شرف تقدّم یافت و قبله جهانیان شد و با استدلال به همین پیشینه به هنگام نزول فرمانِ ﴿فولّ وجهک شطر المسجد الحرام) [۲]به اعتراض یهودیان بر اسلام که به قداست و قدمت بیت‏ مقدس استناد جُستند، پاسخ داده شد که کعبه، نخستین و کهن‌ترین خانه‌ای است که در روی زمین برای مردم بنیان نهاده شده است.
شاید از همین ‏روست که کعبه را «بیت ‏عتیق» خوانده‌اند؛ زیرا «عتیق» بر چیزی اطلاق می‌شود که «قدیم» و «نفیس» باشد و به چیزی که قدمت ندارد، یا قدمت دارد ولی از نفاست بهره‌ای ندارد، عتیق نمی‌گویند.

۲. عتیق به معنای آزادی و آزادگی

کعبه، بنایی ارزشمند است که هیچ گاه تحت تملک و سلطه احدی نبوده است؛ چنانکه امام باقر (علیه‌السلام) درباره وصف کعبه به «عتیق» فرمود: «هو بیت حرٌّ عتیق من الناس لم ‏یملکه أحد» [۳]طواف بر گرد چنین بنایی، که به آزادگی متّصف شده است، درس آزادی و حریّت درونی و بیرونی می‌دهد و کسانی به زیارت آن نائل می‌شوند که نه مملوک حرص درونی خود باشند و نه بنده طواغیت بیرونی؛ چنان‌که معمار و بنّای آن حضرت ابراهیم هم از آز آزر‌ها معصوم و هم از حرص هوس‌ها مصون بوده است. همانطور که رساندن قربانی به «بیت ‏عتیق» و ذَبْح آن، در محدوده حرم، درس آزادی از تعلقات می‌دهد و باعث رهایی فرد از هر بردگی، جز بندگی خدای سبحان که یگانه فضیلت انسان است، می‌شود. [۴]بدین ترتیب دو معنای سابقه داشتن و نفیس بودن و آزادی و آزادگی از رذائل اخلاقی از بیت عتیق قابل استنتاج است.

پی نوشت: -------------

[۱]آل عمران /۹۶: «نخستین خانه‌ای که برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت، و مایه هدایت جهانیان است.»

[۲]بقره /۱۴۴: «.. پس روی خود را به سوی مسجد الحرام کن...»

[۳]کافی، ج. ۴، ص. ۱۸۹.

[۴]تسنیم، ج. ۶، ص. ۵۶۱ و ۵۶۵.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کعبه بیت عتیق قدمت آزادگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۸۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کنعانی مسئول هیات زورخانه و پهلوانی آباده گفت: ورزش زورخانه‌ای در آباده قدمت ۱۵۰ ساله دارد که نخستین زورخانه به نام وهب است و در حال حاضر چهار زورخانه در این شهرستان فعالیت دارد.
عرفان نعمت الهی از باستانی کاران نوجوان آباده‌ای افزود:۱۲ سال است که در این ورزش فعالیت می‌کنم و مقام اول و دوم مرشدی کشور را به دست آورده ام.
اکبر هادی از پیشکسوتان این ورزش هم در سال ۹۶ به عنوان پدر گود کشور معرفی شد و علی رضا نعمت الهی مرشد این زورخانه  در سال‌های اخیر، مرشدی برتر کشور را در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف کسب کرد.
در حال حاضر بیش از ۲۵۰ نفر در شهرستان آباده در ورزش باستانی پهلوانی زورخانه فعالیت دارند.
شهرستان آباده در شمال فارس و در فاصله ۲۷۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست
  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است
  • دادستان کل کشور: مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود
  • آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق شریعت باشد
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان