Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@08:00:19 GMT

خطاي ترامپ در آزمون تازه ايران

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۹۳۵۴

خطاي ترامپ در آزمون تازه ايران

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس‌جمهوري آمريکا در سوداي انزواي ايران، اين بار تحريم کامل نفتي را دستور کار قرار داده است؛ آزمونِ خطاي دوباره‌اي براي سنجش ميزان توان ايران در صادرات نفت که پيش از اين سربلند از آن بيرون آمد و صادرات نفت صفر نشد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه دوم ارديبهشت، آخرين گام در مسير تحريم‌هاي ايران را برداشت و معافيت برخي از کشورها در خريد نفت ايران را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مايک پمپئو اعلام کرد از تاريخ دوم ماه مه امسال اجازه خريد نفت و ميعانات گازي ايران را به مشتريان نخواهد داد و از اين تاريخ به بعد کل صادرات نفت ايران تحريم خواهد شد و هرگونه خريد نفت از ايران، نقض تحريم‌هاي آمريکا تلقي خواهد شد.
ناظران بين‌المللي اقدام تازه تاجر کاخ سفيد را ايجاد هجمه سياسي و اقتصادي تمام‌عيار عليه ايران مي‌دانند. هجمه‌اي که مي‌تواند آرامش و ثبات منطقه را دچار چالش کند.
بااين‌حال تلاش آمريکا و هم‌پيمانان او براي تحريم اقتصادي ايران مي‌تواند با تدبير درست و نه تنش‌زا به وسيله‌اي براي انزواي سياسي آمريکا باشد و اين مهم نيازمند انسجام ملي در داخل و تدبير ديپلماتيک در خارج از کشور است.
** ملت ايران بن‌بست‌ها را مي‌شکند
خبر تمديد نشدن معافيت‌هاي نفتي ايران در يکي دو روز اخير با واکنش هوشمندانه و مقتدرانه ايران مواجه شده است؛ رهبر انقلاب اسلامي روز چهارشنبه در ديدار با کارگران ضمن تبيين دشمني تازه آمريکا با ايران تأکيد کردند: «ملت فعال و مسئولان هوشيار ايران نشان داده‌اند اگر همت کنند همه بن‌بست‌ها را مي‌شکنند و قطعاً اين تلاش آمريکايي‌ها هم به‌جايي نمي‌رسد و جمهوري اسلامي هر مقدار لازم داشته باشد و اراده کند، نفت صادر خواهد کرد.»
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود درباره راهکار ايران براي مقابله با تحريم‌هاي نفتي، اين تحريم‌ها را نوعي فرصت دانسته و فرمودند: «کاهش وابستگي به فروش نفت را قدر و نوعي فرصت مي‌دانيم و از آن براي تکيه بيشتر بر توانايي‌هاي داخلي استفاده مي‌کنيم.»
ديگر مقامات و مسئولان کشوري هم به تحريم نفتي آمريکا واکنش نشان دادند. ساعاتي پس از اظهارات پمپئو درباره تمديد نشدن معافيت نفتي ايران، «سيدعباس موسوي» سخنگوي وزارت امور خارجه در واکنش به اين تصميم واشنگتن اصل تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را غيرقانوني توصيف کرد و گفت: با توجه به غيرقانوني بودن اصل تحريم‌هاي موردنظر، جمهوري اسلامي ايران اصولاً ارزش و اعتباري براي معافيت‌هاي اعطايي بر تحريم‌ها قائل نبوده و نيست.
در ادامه واکنش‌هاي داخلي، «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه در توييتي تحريم‌هاي تازه آمريکا را تروريسم اقتصادي خواند و گفت: «افزايش تروريسم اقتصادي عليه ايراني‌ها، نشان‌دهنده هراس و نوميدي توطئه‌گران رژيم آمريکا و دست‌نشانده‌هايش است. وارثان تمدن پارس باستان، استراتژي خود را بر مبناي «توصيه» خارجي‌ها تدوين نمي‌کنند، چه برسد به آمريکايي‌ها.»
وزير نفت جمهوري اسلامي ايران صفر شدن صادرات نفت ايران را روياي آمريکايي دانست که هرگز محقق نخواهد شد. «بيژن زنگنه» تأکيد کرد: آمريکا و هم‌پيمانان منطقه‌اي آن، از نفت به‌عنوان سلاح سياسي استفاده مي‌کنند اما منتظر باشند که دود اين تصميم به چشم خودشان برود.
«حشمت‌الله فلاحت پيشه» رئيس گروه امنيت مجلس هم گفته است: فروش نفت ايران به کمتر از يک ميليون بشکه در روز نمي‌رسد.
**واکنش‌هاي جهاني به تحريم نفتي ايران
تحريم کامل نفت با توجه به اينکه ايران از بزرگ‌ترين صادرکنندگان طلاي سياه در جهان است، نوسان قيمت گسترده‌اي را در بازارهاي جهاني در پي داشته و خواهد داشت. به نظر مي‌رسد اين نوسان که عموماً به سمت افزايش قيمت است از سوي کشورهاي مصرف‌کننده بزرگ تحمل نخواهد شد. نمودهاي اين عدم تحمل شايد کوتاه‌مدت نباشد و اين کشورها به دليل برخي منافع و ملاحظات از اين تصميم آمريکا حمايت کنند اما اين حمايت دائم نخواهد بود.
در نخستين واکنش‌ها به موضوع تحريم نفتي ايران، واردکنندگان بزرگ نفت از ايران موضع‌گيري کردند. وزارت خارجه چين به‌عنوان بزرگ‌ترين کشور واردکننده نفت ايران، روز سه‌شنبه به حذف معافيت‌هاي موردي خريد نفت از ايران اعتراض کرده و درباره تشديد نوسان قيمت نفت در بازارهاي انرژي خاورميانه و جهاني هشدار داده است.
وزير خارجه ترکيه هم در اعتراض به عدم تمديد معافيت نفتي ايران، آن را برهم زننده صلح و ثبات در جامعه دانسته و اعلام کرد که ترکيه تحريم‌هاي يک‌جانبه و تحميل سلايق کشورهاي ديگر در روابط با همسايگانش را نمي‌پذيرد.
عراق هم در واکنش به تحريم نفتي ايران اعلام کرده است جايگزيني براي گاز ايران نداريم و توقف واردات گاز باعث محروميت عراق از چهار هزار مگاوات برق خواهد شد.
وزير نفت و گاز هند هم تأمين نيازهاي کشورش را از ديگر توليدکنندگان عمده نفت راهکار قطع ورود نفت ايران اعلام کرده است.
کميسيون اروپا هم تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا براي لغو معافيت‌هاي نفتي ايران را تأسف‌بار دانست و بر پايبندي اين اتحاديه بر توافق برجام تأکيد کرد.
کشورهاي جنوب شرق آسيا مانند کره جنوبي، تايوان و ژاپن که از واردکنندگان اصلي نفت ايران هستند تاکنون با وعده‌هاي آمريکا واکنش خاصي به موضوع تحريم‌هاي نفتي نشان نداده‌اند. به نظر مي‌رسد اين کشورها منتظر عملي شدن قول آمريکا در جايگزيني نفت ايران خواهند ماند. ديگر ساکت تحريم‌هاي نفتي ايران روسيه است که انتظار مي‌رود واکنش اين کشور با توجه به رابطه حسنه با ايران، منفي باشد.
** آلترناتيو آمريکا براي نفت ايران
تحريم خريد نفت از ايران به‌عنوان يکي از بزرگ‌ترين صادرکنندگان اين کالاي استراتژيک، همان‌گونه که اشاره شد تعادل جهاني در بازار نفت را برهم خواهد زد؛ اما بايد ديد آمريکا به‌عنوان عامل اين بي‌نظمي چه نقشه و طرح يا آلترناتيو براي آن خواهد يافت.
به نظر مي‌رسد تنها نقشه‌اي که آمريکا براي جايگزيني نفت ايران در نظر دارد، استفاده از ظرفيت کشورهاي همسايه ايران است. عربستان سعودي و امارات در صدر فهرست قرار دارند و آمريکا اميدوار است، کاهش ميزان نفت در بازارهاي جهاني را با نفت اين دو کشور جبران کند.
نقشه آمريکا گرچه با حمايت حاشيه‌نشين‌هاي خليج‌فارس روي کاغذ درست و منطقي به نظر مي‌رسد اما اين يک روي سکه است. در روي ديگر اما واقعيت آن است که امارات و يا حتي عربستان براي رسيدن به سطح فني و توان سياسي ايران در حوزه صادرات نفت راه طولاني در پيش دارند. به نظر مي‌رسد آمريکا درباره ظرفيت فني دو کشور دچار نوعي خوش‌بيني عامدانه است که هر دو طرف را در توهم جايگزيني بازار نفت ايران راضي نگه خواهد داشت.
موضوعي که «حميدرضا آصفي» سخنگوي اسبق وزارت امور خارجه هم بر آن تأکيد کرده و گفته است: بعيد به نظر مي‌رسد که سعودي و امارات بتوانند خلأ نفت ايران را جبران کنند توليدات نفتي از هر کشوري تا يک ميزاني مقرون به‌صرفه است. از آن ميزان اگر بالاتر رود سرمايه هنگفتي را بايد هزينه کنند که اقتصادي و به‌صرفه نيست.
**اقتصاد ايران واقعيات تحريم نفتي
آمريکا از زمان حضور دونالد ترامپ در کاخ سفيد بارها ايران را با تحريم کامل نفتي تهديد کرده بود و بر همين اساس منتظر فاجعه اقتصادي پس از اين تحريم‌ها در ايران است. طي دو روز گذشته اما برخلاف انتظارها از بازار ايران که معمولاً در اثر شوک چنين خبرهايي با افزايش ناگهاني و شديد ارز و فلزات گران‌بها روبه‌رو مي‌شد، اين بار چندان تحت تأثير قرار نگرفت.
ايران نمي‌تواند نقش پررنگ صادرات نفت و گاز را در اقتصاد خود انکار کند و از همين روست که طي چند دهه تحريم‌هاي آمريکا براي حفظ صادرات خود در دوران تحريم چاره‌انديشي‌هاي مختلفي داشته است. کاخ سفيد به‌خوبي مي‌داند که صفر کردن صادرات ايران در عمل امکان‌ناپذير است. دهه‌ها تحريم ايران را در فروش نفت خود «باي نحو کان» متبحر کرده است و گرچه اين ميان هزينه‌هاي پيدا و پنهان چنين صادراتي چند برابر خواهد بود اما هرگز صفر نخواهد شد.
همان‌گونه که رهبر انقلاب اسلامي هم در ديدار با کارگران تأکيد کردند، اين تحريم‌هاي نفتي مي‌تواند براي اقتصاد ايران توفيق اجباري قلمداد شود و راه را براي رهايي کشور از دام وابستگي به نفت هموار کند.
گرچه دستيابي به چنين آرماني دست‌کم سال‌ها زمان مي‌برد اما اين تحريم‌ها مي‌تواند همان مصداق سبب شدن خير عدو باشد و آغازگر مسير عبور ايران از نفت.
‌سيام**9402**2021** 1055
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۹۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند

به گزارش همشهری آنلاین وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۴ شخص و ۲ نهاد را در ارتباط با ایران در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. این تحریم‌ها به بهانه دخیل بودن این اشخاص و نهادها در حملات سایبری به سازمان‌های دولتی ایالات متحده اعمال شده است.

کد خبر 846802 برچسب‌ها خبر ویژه ایران و آمریکا

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی