Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@03:33:25 GMT

سیلاب فرصتی طلایی برای آبخوانهای نیشابور بود

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۹۴۸۳

سیلاب فرصتی طلایی برای آبخوانهای نیشابور بود

سعید خجسته پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی بارندگیهای اخیر تنها ظرف مدت سه روز 15 میلیون مترمکعب آب از رودخانه فاروب رومان وارد کالهای 'نانوا و کالشور' نیشابور شد.
وی ادامه داد: گرچه هم اینک این حجم آب از دسترس خارج شده اما با اجرای طرحهای آبخیزداری و تغذیه مصنوعی امکان بهره برداری بهینه از آورد آبی چشمگیر ناشی از سیلاب میسر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: این شهرستان بخاطر قرار گرفتن در دامنه رشته کوه بینالود شرایط مناسبی به منظور اجرای طرحهای تغذیه مصنوعی برای مهار سیلابها و جبران کسری سفره های آب زیرزمینی دارد. بر این اساس حداقل امکان اجرای پنج طرح تغذیه مصنوعی در نیشابور وجود دارد که اجرای هر کدام از آنها نیازمند تامین 100 میلیارد ریال اعتبارات است.
وی افزود: بزرگترین طرح تغذیه مصنوعی خراسان رضوی در رودخانه فاروب رومان نیشابور با شش بند اجرا شده که هر بند 20 هکتار وسعت به عمق 9 متر دارد.

* سد مخزنی آخرین راهکار مقابله با خشکسالی
خجسته پور تنها راه مقابله با پدیده خشکسالی را اجرای طرحهای آبخیزداری و تغذیه مصنوعی ذکر و بیان کرد: ساخت سد مخزنی باید آخرین راهکار باشد زیرا باعث بر هم خوردن اکوسیستم منطقه می شود.
وی ادامه داد: بخاطر پدیده مزمن خشکسالی و تداوم روند برداشت بی رویه آب از منابع زیرمزنی ظرف 20 سال اخیر سفره های آب دشت نیشابور به شدت کاهش یافته است. همچنین به دلیل فرونشست زمین یکی از دو آبخوان دشت نیشابور ترک برداشته و قابلیت ذخیره آب را ندارد بطور که حتی قابل ترمیم هم نیست.
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: گرچه اطلاع دقیقی از حجم ذخیره این آبخوانها در دست نیست اما مشخص است که ظرف 30 سال اخیر 40 متر از سطح ذخیره آبخوانها کاسته شده است. جایگزین نمودن هر یک متر آب در این حوزه حدود 100 سال زمان می برد.

* فقدان مبنای علمی برای ورود به دوره ترسالی
وی در ادامه همچنین میزان بارش نرمال در نیشابور را طی هر سال زراعی 220 میلیمتر اعلام و بیان کرد: این میزان پارسال 150 میلیمتر و امسال تاکنون 340 میلیمتر بود که گرچه افزایشی بی سابقه را در طول 40 سال اخیر نشان می دهد اما اعلام اینکه وارد دوره ترسالی شده ایم بسیار زود است و چنین ادعایی فعلا فاقد مبنای علمی می باشد.
خجسته پور علاوه بر 'حجم بارش' دیگر شاخصهای موثر بر ارزیابی وضعیت خشکسالی یا ترسالی را زمان و دمای هوا در زمان بارش ذکر و بیان کرد: بر این اساس با اینکه امسال حجم بارش خوب بوده ولی از لحاظ زمانی، کشاورزی و اقلیمی هنوز درگیر پدیده خشکسالی هستیم.
وی افزود: هیچ تضمینی برای ادامه بارشها در سال آینده وجود ندارد لذا بارندگیهای اخیر به هیچوجه نتوانسته اضافه برداشتهای سالهای گذشته را جبران کند. با توجه به اقلیم خشک و کم آب ایران می بایست میزان مصرف آب کاملا منطبق بر شرایط موجود باشد.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869/1858
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 تغذیه خراسان رضوی خشکسالی کشاورزی مشهد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۹۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه مستلزم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرایی شدن سند در محورهای مختلف از جمله تامین و تولید پایدار غذا، و دسترسی اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، اولین نشست هماهنگی روسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با هدف هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاههای اجرایی برای ارتقاء سلامت و امنیت غذایی مردم با میزبانی وزرات کشور برگزار شد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این نشست سردار بکایی جانشین رئیس قرارگاه جهادی وزارت کشور، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و روسای 38 دستگاه اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی حضور داشتند.

در این نشست دکتر محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد که تامین سلامت و امنیت غذایی مردم مستلزم توجه به همه ابعاد آن است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی باید اولویت‌های برنامه‌ای خود و چالش‌های اجرایی را در سال جاری به دبیر خانه جهت گزارش به رییس جمهور ارسال کنند.

وی ضمن اشاره به رهنمودهای رئیس جمهور در جلسه هجدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در خصوص تاکید ویژه به امنیت غذایی و تامین غذای سالم برای مردم کشور، اظهار داشت: اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه مستلزم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرایی شدن سند در محورهای مختلف از جمله تامین و تولید پایدار غذا، دسترسی اقتصادی، توجه به سلامت و ایمنی غذا و فرهنگسازی برای تغذیه سالم است.

همچنین در این نشست در خصوص موضوعات مهم دبیرخانه از جمله نان کامل، نظارت بر مصرف آفت کش‌ها و سموم در بخش کشاورزی، جمعیت و باروری، سلامت خانواده و نظام ارجاع، خدمات پیشگیری و درمان برای کودکان زیر هفت سال کشور (شامل واکسیناسیون کودکان، رشد و تکامل، اهمیت تغذیه با شیر مادر، مکمل-یاری در کودکان)، توجه به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان ها از منظر پیشگیری و درمان اشاره و به اهمیت همکاری فرابخشی و بین بخشی در این خصوص تاکید گردید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال