Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@18:30:30 GMT

سهم کارگران از جمهوریت

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۹۶۵۸

در حرف و شعار کارگران صاحب همه چیز هستند، همواره مورد تکریم و احترامند و دارای شأن و منزلت، اما وقتی پای عمل به میان می‌آید همه چیز می‌لنگد، هزار عذر و بهانه و توجیه آورده می‌شود تا بلکه حقوق مادی و معنوی کارگران تا سر حد امکان تحدید شود.

ما کارگران را تا به اینجا می‌خواهیم که زینت المجالس‌مان باشند نه موی دماغ‌مان! آنقدر عزیز و گرامی‌شان می‌داریم که مزاحمتی برای‌مان نداشته باشند اما همین که پای مطالبات به میان می‌آید، رفتارهای‌مان عوض می‌شود و یادمان می‌رود که کارگران همانهایی بودند که در حرف و شعار سنگشان را به سینه می‌زدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌دانیم و می‌دانند که کارگران در راه اعتلای کشور از هیچ چیزشان فروگذار نکرده‌اند و با تمام وجود در خدمت کشور و پیشرفت و آبادانی آن بوده‌اند همیشه هم از آنچه حق قطعی و مسلمشان بوده است به اعتبار اینکه روزی این از خودگذشتگی‌ها به چشم خواهد آمد، گذشته‌اند.

اما در عوض ما در برابر این همه از خودگذشتگی و ایثار چه کرده‌ایم؟ این سوالی است که پایمال کنندگان حقوق کارگران باید حداقل در خلوت از خود بپرسند و خود قضاوت کنند که با کارگران چه کرده‌اند؟

تعمقی در اصول حاکم بر جمهوری اسلامی به وضوح به ما نشان می‌دهد که آنچه باید برکشور حکمرانی کند می بایست نشأت گرفته از دو اصل جمهوری و اسلامی باشد و همه چیز در ذیل این دو اصل کارسازی پیش برود، بدون هیچ افراط و تفریطی. اما آیا در واقعیت این گونه عمل شده است؟ ما چه تهدیدی از ناحیه کارگران مظلوم و بی‌پناه حس می‌کنیم که همواره در تلاشیم که حقوق‌شان و مطالباتشان را تهدید کنیم.

شاید طرح مصادیق ذیل کمی بیشتر و بهتر ما را به اصل ماجرا دلالت کند:

تحدید حق برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های صنفی (مغایر با اصول مصرح قانون اساسی)، محدود کردن  حق انتخاب کارگران و برنتابیدن انگشت شمار نمایندگان کارگری در مجلس با طرح‌های واهی و مساله‌دار نظیر ممنوعیت حضور در مجلس طی سه دوره متوالی و لزوم ارائه مدرک فوق لیسانس برای کاندیداتوری مجلس (مغایر با روح جمهوری اسلامی و حاکمیت مردم بر مردم) ایجاد تنگناها و مضایق معیشتی برای کارگران به دلیل تصمیم‌گیری‌های غلط و ناشیانه و عدم شناخت درست و درک دقیق از مسایل کارگران، دست‌اندازی به اموال و اندوخته‌‌های کارگران در صندوق تامین اجتماعی بدون آنکه حتی از آ‌نها در این خصوص نظرخواهی شود، کسب اجازه که جای خود دارد، حکمرانی دلالی و واسطه‌گری و انواع سوداگری‌ها بر روابط اقتصادی به جای رونق تولید و بها دادن به تولید کننده و کارگر (مغایر با آنچه از اول انقلاب به کارگران وعده داده شده بود) و همه موارد دیگری که شاید مجال پرداختن به آنها در این مجال اندک نباشد.

حال از به وجود آورندگان این وضعیت باید پرسید که معنای جمهوریت نظام تحدید همه عوامل حیاتی کارگران به این شکلی که شاهد آ‌نیم، بود و یا آنکه این طبقه رنج دیده هم باید در معادلاتی که نوشته می‌شود نیز دیده شوند؟

پس با چه رویی دم از جمهوریت می‌زنیم و تلاش داریم در این وانفسای ایجاد شده برای کارگران به دروغ همه اقدامات‌مان را به قانون اساسی و سایر قوانین جاری کشور نسبت دهیم و با تفسیرها و تحلیل‌های غلط و ناقص همه چیز را به نفع خود تمام کنیم و اصلا به روی خودمان هم نیاوریم که طرف دیگر این ماجرا انسان‌های شریفی هستند که اگر تا به حال مشقت‌ها را تحمل کرده‌اند از روی نجابت‌شان بوده است و لا غیر.

یادمان باشد و یادتان باشد که کارگران حق شان را از کسی گدایی نمی‌کنند و بنابر آنچه وجه جمهوریت نظام برایشان مقدر نموده همه حقوق پایمال‌ شده‌شان را باز می‌ستانند و این را هم بدانیم که کسی برای این کشرو دلسوزتر از کارگر سراغ نداریم. جوفروشان گندم نما روزی پاسخگوی عملکرد خود خواهند بود و آن روز دیر نیست.

هفته کارگر و به ویژه روز جهانی کارگر را به همه کارگران عزیز و شریف کشورمان تبریک می‌گوییم و از آنها می‌خواهیم با صبر و استعانت از خداوند متعال در مسیر پیگیری خواسته‌هایشان استوار بمانند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مسعود حیدری هفته کارگر روز جهانی کارگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۹۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله محقق بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی خانه کارگر سمنان، ضمن اشاره به حوادث کار و فراوانی رخ دادن آنها در استان سمنان بیان کرد: در حوادث کار استان طی سال قبل متأسفانه ۱۹ کارگر جان خود را از دست دادند.

وی کنار گذاشتن قانون کار یکی از عوامل روز حوادث کار دانست و تاکید کرد: یکی از آسیب‌های عدم اجرای قانون کار فقدان ایجاد کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت در محیط کار است.

دبیر خانه کارگر استان سمنان با بیان اینکه فصل چهارم قانون کار به صراحت بر راه‌اندازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار تاکید دارد اما به راحتی توسط کارفرمایان نادیده گرفته می‌شود، تاکید کرد: کمیته‌های حفاظت فنی می‌توانند از بروز حوادث جلوگیری کنند.

محقق با بیان اینکه یکی از وظایف کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، جلوگیری از بروز حوادث در محل کار است، بیان کرد: اگر این کمیته‌ها وجود داشتند در سال گذشته نباید این میزان حوادث کار و جان باخته را در استان سمنان شاهد بودیم.

وی از بررسی علل و عوامل بروز حوادث کارگری در استان خبر داد و افزود: ارزیابی که کارشناسان ما صورت داده‌اند نشان می‌دهد که راه‌اندازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار می‌تواند تا ۵۰ درصد، بروز حوادث کارگری را در سراسر استان کاهش دهد که رقم قابل توجهی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر در ادامه با اشاره به مشکلات کارگران بیان کرد: حقوق کارگران امسال ۳۵ درصد افزایش یافته در صورتی که تورم طبق آماری که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران داده زیر ۴۲ درصد نیست و لذا این امر برای کارگران مشکلات بزرگی ایجاد کرده است.

محقق با بیان اینکه افزایش حقوق و دستمزد کارگران متناسب با تورم و گرانی کالاها و خدمات نیست، ابراز کرد: برای مثال باید گفت که امروز یکی از بزرگترین مشکلات کارگران تأمین مسکن مورد نیازشان است.

وی افزود: برای کارگران در حقوق و مزایای شأن ۸۰۰ هزار تومان حق مسکن در نظر گرفته‌اند که همین رقم سال قبل هم بدون تفاوت بود، لذا باید پرسید که در کجای استان امروز می‌توان با ماهی ۸۰۰ هزار تومان یک اتاق کرایه کرد؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان همچنین بیمه کارگران را یکی از دیگر مشکلات جامعه کارگری استان دانست و تاکید کرد: دولت اگر بتواند مطالبات تأمین اجتماعی را پرداخت کند شاهد ارائه خدمات بهتر از سوی این نهاد به کارگران خواهیم بود.

کد خبر 6090346

دیگر خبرها

  • نقش محوری کارگران در تحقق شعار سال
  • تجلیل از کارگران شهرداری فرخ شهر
  • «روز کارگر» تعطیل رسمی است
  • تجلیل از کارگران نمونه شهرستان خلیل آباد
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • کارگران رکن تولید هستند
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • اردبیل، میزبان ووشو قهرمانی کارگران کشور شد
  • بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند