Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@07:00:24 GMT

کشاورزان همدانی نگران ملخ های صحرایی و دریایی نباشند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۹۷۸۳

کشاورزان همدانی نگران ملخ های صحرایی و دریایی نباشند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: کشاورزان همدان نباید نگرانی از حضور ملخ‌های دریایی و صحرایی در استان همدان داشته باشند چرا که تاکنون گزارشی از حضور ملخ صحرایی یا دریایی در همدان نداشتیم. ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

 شهرام پیشه‌ور در گفت‌‌وگو ‌با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: عمده گزارش دریافتی از ملخ‌هایی است که از شبه جزیره عربستان به صورت گروهی در وسعت چند کیلو‌متری با گذر از دریا به سواحل استان‌های جنوبی رسیدند و بعد از تخم‌ریزی در خاک‌های اطراف با نمناک شدن خاک سر از تخم بیرون آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ملخ بعد از رسیدن به حالت پورگی برای تغذیه روی زمین راه می‌رود و با رسیدن به حالت جهش و بعد 2 بال شدن به پرواز در‌می‌آید که سازمان حفظ نباتات کشور با استفاده از سم به صورت پاشش زمینی و هوایی مبارزه را در این مناطق از کشور در دستور کار دارد و اجرا کرده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادی کشاورزی همدان تصریح کرد: در سال‌های قبل فقط در دامنه‌ها  و نه در مزارع استان همدان در وسعت 200 تا 300 یا گاهی یک هزار‌ هکتار،مبارزه شیمایی یا استفاده از طعمه را برای مبارزه با ملخ‌های از نوع مراکشی یا ایتالیایی و بومی داشتیم که بیشتر مبارزه را در دامنه گردنه اسدآباد و دامنه شهرستان همدان انجام دادیم و حتی در برخی سال‌ها هم نیازی به این کار نداشتیم. برخی مواقع هم ملخ مهاجر از زنجان و قزوین داشتیم که مبارزه شده است.

وی تاکید کرد: هر زمان هم سم‌پاشی را دامنه‌ها اجرا کردیم به پرچم‌گذاری و اطلاع‌رسانی به دامدارن خطر آلوده بودن مراتع این بخش از استان را اطلاع‌رسانی کردیم  تا وارد این حریم‌ها نشوند که بر اثر استفاده دام‌ها از علوفه طبیعی آن مسمومیت و تلفاتی هم نباشد.

مقابله با ملخ‌های دریایی؛ فرودگاه صحرایی "درز و سایبان" لارستان آماده‌سازی شدمبارزه باملخ صحرایی تا سطح 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر ادامه دارد15 هزار هکتار زمین کشاورزی سیستان و بلوچستان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد

پیشه‌ور با بیان  اینکه جثه این ملخ‌ها خیلی کوچکتر از ملخ‌های صحرایی و دریایی است که فعلا مبارزه با آن در استان‌های جنوبی کشور در دست اقدام است، گفت: استان همدان به لحاظ مبارزه با ملخ مشکلی ندارد و سم کافی برای استفاده به صورت طعم در حالت پورگی و یا سنین بالاتر را در اختیار داریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: استان همدان محل ذخیره سم برای مبارزه شیمیایی با آفات در غرب کشور هم است و نباید کشاورزان به لحاظ آسیب از هجوم ملخ از هر نوعی که باشد دغدغه خاطر و نگرانی داشته باشند چرا که تدبیر و تمهید لازم را با رصد دایمی مزارع با همکاری کارشناسان  و کشاورزان اجرا کردیم.

گفتنی است ملخ‌های صحرای و دریای به دلیل جثه و ارزش غذایی که دارند بعضا خرید و فروش هم می‌شود که البته برخی مسئولان در جنوب کشور هم این موضوع را تکذیب کردند همچنین همدان شهر سارخیزی است. سار این پرنده کوچک جثه و پر سر و صدا هم بخشی از کمبود غذایی خود را به غیر از دانه‌ها از ملخ تامین می‌کند و می‌توان گفت دشمن بیو‌لوژیک ملخ است.

انتهای پیام/ح

R41405/P/S6,75/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۹۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد

جورابلو ، با بیان اینکه ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان گرمسار وجود دارد، گفت: جمعیت کثیری از مردم این شهرستان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند که بحران خشکسالی و کمبود آب مهم‌ترین چالشی است که کشاورزان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تضمینی برای تأمین حقابه کشاورزان گرمساری از منبع دائمی حبله‌رود وجود ندارد، افزود: در شرایط کنونی بسیاری از کشاورزان این منطقه به دلیل کم‌آبی دچار خسارت شدند و مسئولان مرتبط باید در خصوص تأمین حقابه کشاورزان به جد ورود کنند.

رییس جهاد کشاورزی گرمسار با تأکید بر اینکه کشت محصولات کم‌آب‌بر در شرایط فعلی در دستور کار است، گفت: در سال زراعی گذشته به کشاورزان توصیه شد برای کشت بهاره، ذرت را به‌عنوان محصول کم‌آب‌بر جایگزین پنبه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • پیگیری نارضایتی شهروندان همدانی از خدمات راه آهن
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند
  • مردم نگران تامین داروی وارفارین نباشند
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • سازمان غذا و دارو: بیماران قلبی نگران وارفارین نباشند