Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:24:32 GMT

دانشگاهیان در مدیریت بحران نقش راهبردی بر عهده بگیرند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۹۸۰۴

دانشگاهیان در مدیریت بحران نقش راهبردی بر عهده بگیرند

تهران- ایرنا- وزیر سابق علوم در مورد اقدام رئیس‌جمهوری در تشکیل کارگروه ملی سیلاب با حضور استادان دانشگاه‌ها گفت: این اقدام ارزشمندی است که می‌تواند پیوند دانشگاه با جامعه را تقویت کند. این امر نیازمند ایفای نقش راهبردی توسط دانشگاهیان در مدیریت بحران است.

با وقوع بحران سیل در برخی از استان‌های کشور رئیس‌جمهوری در هفته آخر فرودین طی حکمی به 20 نفر از دانشگاهیان کشور مأموریت دادند که عوامل طبیعی و انسانی سیل را بررسی کنند و گزارش نهایی خود را به رئیس‌جمهور عرضه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگروه ملی رسیدگی به سیلاب با ریاست محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران تشکیل شد.
این هیات باید تلاش کند با استفاده از تجارب ملی، دانش دانشگاهیان و تجربه‌های جهانی موضوع سیلاب‌های اخیر را بررسی کارشناسانه و علمی کنند؛ و گزارش علمی خود را به رئیس‌جمهور و مردم ارائه کند.
محمد فرهادی وزیر سابق علوم روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در مورد تشکیل کارگروه بررسی سیلاب اخیر کشور با حضور اساتید و نخبگان دانشگاهی و اینکه این اقدام چقدر می‌تواند در توجه به نخبگان و استفاده از ظرفیت نخبگان در ساختار اجرایی کشور مؤثر باشد گفت: قطعاً این اقدام رئیس‌جمهور در توجه به نخبگان می‌تواند اقدام مؤثری باشد؛ و نقش دانشگاهیان در سطوح مختلف جامعه را برجسته کند.
وی ادامه داد: ایران کشور حادثه‌خیزی است. بسیاری از حوادث غیرمترقبه در کشور ما اتفاق می‌افتد. درواقع بیش از چهل نوع حادثه غیرمترقبه در دنیا وجود دارد که بیش از نیمی از آن‌ها در کشور ما وجود دارد و اتفاق می‌افتد؛ که متأسفانه ما برای همه این حوادث آمادگی نداریم و باید این آمادگی ایجاد شود.
وزیر سابق علوم با بیان اینکه ما نیازمند این هستیم که یک ساختار سازمانی منسجم برای مدیریت کشور ایجاد کنیم گفت: این سازمان باید روی حوادثی مثل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و؛ که در کشور ما بیشتر اتفاق می‌افتد برنامه‌ریزی کامل داشته باشد. این آمادگی هم تنها منحصر در حین وقوع بحران نیست بلکه آمادگی باید در مرحله پیش‌بینی و بعد از بحران هم ایجاد شود. تا برای کسانی که در این بحران‌ها دچار آسیب می‌شوند کمک‌های مناسبی ارائه شود.
فرهادی با تأکید بر ایجاد فرماندهی واحد در مدیریت بحران در کشور گفت: برای مدیریت بحران یک مدیریتی مثل مدیریت‌های نظامی باید وجود داشته باشد تا همه سازمان‌ها و نهادها ذیل مدیریت بحران کار کنند. در حال حاضر سازمان مدیریت بحران را داریم اما از جامعیتی برخوردار نیست و باید جامع‌تر از این عمل کند.
وی سپس با اشاره به اقدام رئیس‌جمهوری در تشکیل کارگروه بررسی سیل با حضور چهره‌های دانشگاهی گفت: رئیس‌جمهوری بعد از حادثه پلاسکو چنین اقدامی را انجام دادند و به نقش دانشگاهیان توجه کردند که در بحران سیل اخیر هم دوباره وظایفی را بر عهده دانشگاهیان قرار داده‌اند که به نظر من اقدام ارزشمندی است. دانشگاهیان باید نقش راهبردی ایفا کنند و برنامه راهبردی برای مدیریت جامع سیل در ایران تهیه کنند.
وی افزود: اقدام رئیس‌جمهوری را باید به فال نیک بگیریم که تلاش کرده‌اند از دانش، علم و دانشگاهیان استفاده کنند. این اقدام در راستای افزایش ارتباط دانشگاه با جامعه و پیوند خوردن دانشگاه با مسائل جامعه است. دانشگاهیان باید نقش بیشتری در مدیریت بحران‌ها ایفاء کنند.
**9487 ** 1200** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي محمد فرهادي دانشگاهيان سيل 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۹۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، امروز در مراسمی با حضور ۲۰۰ اداره بزرگ شهر تهران، از اداراتی که در تابستان سال ۱۴۰۲ به منظور مدیریت مصرف با شرکت توانیر همکاری داشتند، تقدیر شد.
 مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق نیروی تهران با بیان اینکه تهران دارای پنج هزار و ۵۲ اداره است، گفت: میزان مصرف برق این ادارات در فصل تابستان تا ۳۸۰ مگاوات ساعت برق می‌رسد که در راستای اجرای مصوبه هیئت وزیران سال گذشته، روزانه به طور متوسط مصرف برق این ادارات ۱۵۰ مگاوات ساعت، کاهش یافت. 
 مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق نیروی تهران اضافه کرد: امسال ادارات موظف هستند تا ۱۵ خردادماه برچسب انرژی دریافت کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مسعود عزیزی، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق نیروی تهران نیز درخصوص پیش بینی مصارف شهر تهران در تابستان پیش‌رو گفت:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

دیگر خبرها

  • موسوی: سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا راهبردی بود
  • انتظارات ایلام از سازمان مدیریت بحران
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام
  • بررسی علل وقوع حوادث غیرمترقبه ایلام
  • جلوگیری از وارد آمدن خسارت به استان ایلام را در دستور کار داریم
  • رأی الیوم:حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است