Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

حمل و نقل نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد. باید محورهای پژوهشی در این حوزه بابت به‌روز‌سازی دانش‌ها‌ و انجام فعالیت‌‌های نوین در آن به طور ممتد دنبال شود.‌

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، یکی از الزامات پیشرفت اقتصادی کشورها، حمل و نقل سریع، روان و کارا است، در هر کشوری که زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی وجود داشته باشد، توسعه اقتصادی ‌حتماً حاصل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌بخش حمل و نقل، نقش مهمی هم در توسعه اقتصادی و تعادل زیست محیطی جهان ایفا می‌کند، در این راستا باید محورهای پژوهشی بابت به‌روز‌سازی دانش‌ها‌ و انجام فعالیت‌‌های نوین به طور ممتد دنبال شود.

محور‌‌هایی پژوهشی در بخش حمل و نقل‌ شامل مواردی نظیر حوزه‌های اقتصاد حمل و نقل، ایمنی حمل و نقل، برنامه ریزی حمل و نقل، مدل‌های حمل و نقل، زیرساخت‌های حمل و نقل،‌ طرح و اجرای روسازی، مدیریت بحران و لجستیک، مدیریت سیستمهای حمل و نقل و مقاوم سازی راه‌ها است.

* برنامه‌ریزی بلندمدت و راهبردی در حمل و نقل‌ 

بنابراین گزارش در بخش برنامه‌ریزی حمل و نقل‌ تدوین و کاربرد روش‌های تحقیق متعارف در پروژه‌های جاری، تهیه و به‌کارگیری ابزارهای تحلیلی مناسب برای حل مشکلات سازمان‌های اجرایی‌، ارائه دستاوردهای پژوهشی در حوزه‌های برنامه‌‌ریزی و مدیریت عملیاتی حمل و نقل، برآورد تقاضای حمل و نقل، حمل و نقل ترکیبی و برنامه‌ریزی بلند مدت و راهبردی، از ضروریاتی است که‌ توسط وزارت راه و شهرسازی و ارگانی نظیر مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی دنبال می‌شود.

* لزوم سیاست‌گذاری مدون جهت توسعه صنعت هوایی

‌در بخش مدل‌های حمل و نقل و حوزه حمل و نقل هوایی انجام مطالعه و پژوهش درباره نحوه نوسازی و رفع اشکالات عدیده زیرساختی و مدیریتی صنعت حمل و نقل هوایی کشور از ضروریات است.

‌انجام پروژه‌های‌ کاربردی مورد نیاز صنعت هوانوردی در جهت سازگار کردن آن با شرایط دینامیک هواپیمایی در منطقه و به‌ ویژه کشورهای همسایه ایران و نظارت و اجرای آن، ‌مطالعه جهت گسترش سهم حمل و نقل هوایی در جابه‌جایی کالا و مسافر با توجه به وسعت کشور و مزیت‌های این شیوه حمل و نقل و گسترش تحقیقات به‌منظور برنامه‌ریزی اصولی و سیاست‌گذاری مدون جهت توسعه صنعت با توجه به محدودیت‌های اعمال شده علیه کشور در حوزه حمل و نقل هوایی در بخش پژوهش از ضروریات است.

* لزوم انتقال دانش فنی در زیر‌ساخت‌های حمل و نقل

در حوزه در زیر‌ساخت‌های حمل و نقل،‌ انتقال دانش فنی از طریق تدوین دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه ها و اتمام پروژه‌های تحقیقاتی و بومی کردن آنها، بسترسازی پژوهش در راستای کمبودها و مشکلات مرتبط با حمل و نقل در کشور، اجرایی کردن فعالیت‌های تحقیقاتی با تکیه بر توان فنی کشور، کوشش بر یکپارچه کردن و تبیین روش‌ها و معیارهای طراحی در کارهای اجرایی، از الزاماتی است که باید از سوی وزارت راه و شهرسازی به طور ممتد دنبال شود.

* الزام توجه به افزایش عمر مفید روسازی در ‌طرح و اجرای روسازی راه‌ها

سالانه سرمایه هنگفتی در روسازی مدهای مختلف حمل و نقل هزینه می‌شود، چنین سرمایه‌ای نیازمند نگهداری‌، مدیریت و هدایت مدبرانه در جهت بهره‌برداری بهینه از آن است، بنابراین از‌ اهداف مهم پژوهشی در بخش حمل و نقل باید‌ افزایش عمر مفید روسازی و بهینه‌سازی هزینه‌های مرتبط با طراحی‌، اجرا‌، مدیریت و نگهداری روسازی باشد.

به این منظور مهم ترین فعالیت‌ها در این‌باره را می‌توان انجام مطالعات کاربردی به ویژه تهیه و تدوین دستورالعمل و ضوابط فنی و اجرایی در جهت ارتقاء کیفی روسازی مدلهای مختلف حمل و نقل بر شمرد.

ارائه فناوری‌های جدید در زمینه طراحی، اجرا ، نگهداری و برآورد وضعیت روسازی راه‌ها، راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر از دیگر فعالیت‌های ضروری است‌.

* ضرورت توجه مداوم به مقاوم‌سازی راه و کاهش آسیب‌ جانی و مالی‌

‌مقاوم‌سازی راه‌ها از عمده فعالیت‌های ضروری در بخش راهسازی است، ‌عمده طرح‌ها و برنامه‌ها‌ باید کاهش آسیب‌های جانی و مالی ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی و کاهش خطرپذیری یا ریسک باشد.

اجرای اقتصادی طرح‌های بهسازی و مقاوم سازی، تهیه دستورالعمل‌ها، استانداردها و راهنماهای فنی با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی، فنی و اجرایی، امکان ایجاد بستر ورود تکنولوژی‌های جدید و صرفه جویی‌های اقتصادی ناشی از به‌کارگیری آنها و ‌ایجاد زمینه ورود شرکت‌های جدید داخلی و خارجی از الزامات قابل توجه رد این حوزه است.

جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در زمینه بهسازی و مقاوم‌سازی و بهبود در انعقاد قراردادهای جدید بهسازی و مقاوم‌سازی در بخش‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی‌ از دیگر الزامات در حوزه پژوهش‌های حمل و نقل در حوزه مقاوم‌سازی راه‌ها است.

* جایگاه مدیریت بحران و لجستیک در پژوهش‌های حمل و نقل

‌مطابق طرح جامع امداد و نجات کشور مصوب هیأت وزیران در تاریخ 17/1/1382، مسئولیت حاکمیتی مدیریت حمل و نقل کشور در شرایط بحرانی برعهده کارگروه تخصصی حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است.

وظایف این کارگروه به دو دسته قابل تقسیم است‌، نخست انجام اقدامات پیشگیرانه و ایجاد آمادگی جهت مقابله با هر گونه حادثه در بخش حمل و نقل و دیگر مدیریت حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوائی و دریایی جهت ارائه خدمات سریع برای لجستیک مورد نیاز در مقابله با بحران‌های کشور؛ بنابراین به‌منظور ساماندهی بخش حمل و نقل کشور برای انجام مطلوب وظایف محوله، لازم است، تا مطالعات مبسوط، هدفمند و منسجمی صورت پذیرد که بخشی از آن‌ در حال انجام است. 

* هدایت فرایند‌ها با کمک فناوری‌ جدید‌ جهت ارتقاء بهره‌وری حمل‌‌و‌نقل

بنابراین گزارش مدیریت سیستم‌های حمل و نقل از دیگر محورهای پژوهشی در بخش حمل و نقل است.

‌شناسایی و تهیه طرح سامانه‌های مختلف مدیریت نظیر بهره‌برداری و نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقل، ارزیابی کیفیت و کمیت امور حمل و نقل برنامه‌ریزی شده در بخش حمل و نقل و ارائه بازخوردهای مناسب جهت بهبود و بازنگری امور و نظارت بر امور حمل و نقل و طراحی، از الزامات در مدیریت سیستم‌های حمل و نقل است.

د‌ر این حوزه برنامه‌ریزی جهت برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت امور حمل و نقل در تدوین صحیح و هماهنگی عرضه و تقاضا در زیربخش‌های مختلف حمل و نقل و هدایت فرایند‌ها با کمک فناوری‌های جدید‌ جهت ارتقاء بهره‌وری و سطح خدمات، ضرورت دارد.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: با راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در ۱۵ استان کشور و پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران شاهد کاهش ۲۳.۱ درصدی ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در شهر تهران بوده‌ایم.

وی افزود: پیرو دغدغه‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ پیرامون پدیده زمین خواری و لزوم ساماندهی و حفاظت از اراضی حساس و آسیب پذیر کشور، در اواخر سال ۱۴۰۱ سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک در استان تهران رونمایی شد.

نیکوکار خاطر نشان کرد: کاهش پرونده‌های قضائی، پیشگیری از وقوع مفاسد در حوزه اراضی و املاک کشور، مدیریت یکپارچه اراضی کشور از طریق نظارت ماهواره‌ای، حل معضلات نظام الکترونیکی اراضی و املاک در حوزه مجوزها، جلوگیری از جعل استعلامات و مجوزها از مزیت‌های این سامانه محسوب شده و با بهره برداری کامل از آن می‌توان به این نتایج رسید.

کد خبر 6087229

دیگر خبرها

  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران