Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@07:06:31 GMT

پالایشگاه‌های کوچک، مشتریان جدید نفت ایران

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۱۸۳۰

پالایشگاه‌های کوچک، مشتریان جدید نفت ایران

یک کارشناس بازار انرژی معتقد است که با تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران به صفر نمی‌رسد بلکه مشتریان آن عوض شده و پالایشگاه‌های کوچکی که مراوده‌ای با آمریکا ندارند به سمت نفت ایران می‌آیند.

«مرتضی بهروزی‌فر» گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیرممکن است، اما این تحریم‌ها باعث می‌شود تا میزان صادرات کاهش پیدا کرده که با توجه به وابستگی ایران به درآمد‌های نفتی، این موضوع ممکن است برای اقتصاد مشکل‌آفرین باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به تحریم‌های آمریکا، مشتری‌هایی باقی می‌مانند که مراوده‌ای با آمریکا ندارند که شامل پالایشگاه‌های کوچک هند یا چین خواهد بود.

بهروزی‌فر فروش نفت از طریق دور زدن تحریم را یکی دیگر از راه‌های حفظ صادرات عنوان کرد و گفت: با این حال، شرکت‌های متوسط و بزرگ از ایران خرید نمی‌کنند و باید فروش نفت به ژاپن و کره جنوبی را صفر در نظر گرفت.

به گفته این کارشناس، احتمالاً شرکت‌های ترکیه برای دریافت معافیت‌های بیشتر فشار می‌آورند، اما در صورت موافقت نکردن آمریکا، از بازار ایران خارج خواهند شد.

چه کشور‌هایی به کمک ایران می‌آیند؟

وی درباره توافق ایران و روسیه برای تهاتر ۵۰۰ هزار بشکه نفت نیز گفت: در این مورد چند مسئله وجود دارد. نخست، اینکه روسیه هیچ‌گاه دنبال این توافق نبود، زیرا به دلیل تحریم خودش با مشکلاتی روبروست.

بهروزی‌فر ادامه داد: مشکل دیگر این است که در صورت تهاتر، چه کالایی را از روسیه دریافت خواهیم کرد، زیرا مهم‌ترین هدف ایران از صادرات نفت، به دست آوردن ارز است، اما با این روش ارزی به دست ایران نمی‌رسد و مجبوریم جنس‌های دسته چندم روسی را وارد کنیم که مشکلات را حل نخواهد کرد.

این کارشناس بازار انرژی در مورد همراهی عراق با ایران برای عبور از تحریم‌ها نیز گفت: بعید می‌دانم عراق در این زمینه به ایران کمک کند، زیرا آمریکا در این کشور مستقر است.

وی به کمک ایران در زمان تحریم نفت در برابر غذای عراق اشاره کرد و افزود: در آن زمان این کمک‌ها کاملاً غیر‌رسمی بود و بخش خصوصی دو کشور بدون حضور دولت‌ها این کار را انجام می‌دادند، اما بعید می‌دانم اکنون طرف عراقی تمایلی به پذیرش ریسک و کمک به ایران داشته باشد.

بهروزی‌فر تأکید کرد: از سوی دیگر بعد از اعلام تمدید نشدن معافیت خرید نفت از ایران، عراق اعلام کرده که برای جبران کمبود نفت در بازار‌های جهانی، افزایش تولید خواهد داشت؛ بنابراین با توجه به این اظهارنظر، نباید انتظار داشت که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها کمک کند.

یک میلیون بشکه با دور زدن تحریم فروخته نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه شرایط تحریم در این دوره سخت‌تر از گذشته است و همین امر هزینه‌ها را بالا می‌برد، تأکید کرد: در دوره قبلی تحریم‌ها که با چین مراوده داشتیم پول‌ها بلوکه می‌شد و در نتیجه یا باید کالای چینی خریداری می‌کردیم یا برای تبدیل یوان به ارز‌های معتبر، هزینه‌ای بالایی می‌دادیم.

این کارشناس بازار انرژی ادامه داد: نمی‌توان در روز یک میلیون بشکه نفت را با دور زدن تحریم فروخت. همچنین برای فروش در زمان تحریم باید نفت را با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های جهانی به فروش رساند.

وی افزود: متأسفانه در چند ماه گذشته ایران نقشی پر رنگ در بازار‌های نفت نداشته و صادرات کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بوده است؛ بنابراین این عدد نمی‌تواند عرضه بازار را برهم بزند.

بهروزی‌فر گفت: از سوی دیگر کشور‌های مثل عربستان، امارات، روسیه و عراق اعلام کرده‌اند که افزایش تولید دارند تا کمبود نفت ایران را جبران کنند. علاوه بر این در شرایط اضطراری می‌توان از ذخایر استراتژیک نفت در کشور‌های مختلف دنیا برای تنظیم بازار نیز استفاده کرد.

چگونه نفت ۲۰۰ دلاری می‌شود؟

به گفته بهروزی‌فر، تنها عاملی که می‌تواند بر بازار نفت تأثیرگذار باشد، احتمال اغتشاشات در منطقه است که در شرایط فعلی دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما اگر جنگی در خلیج‌فارس اتفاق بیافتد قیمت نفت می‌تواند به ۲۰۰ دلار هم افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: در غیر این صورت عرضه و تقاضای نفت بر هم نمی‌خورد و رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار غیر‌ممکن خواهد بود. حتی سقف ۷۰ تا ۷۵ دلار فعلی به‌صورت مقطعی است و اگر کشور‌ها تولید خود را افزایش دهند این عدد می‌تواند به زیر ۶۰ دلار نیز بازگردد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تحریم های نفتی فروش نفت پالایشگاه کوچک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مشتریان از امداد جاده‌ای نوروزی مدیران خودرو رضایت داشتند؟

در این میان شرکت‌هایی که تعداد مشتریان بیشتری داشته باشند، برای کسب رضایت مشتریان خود با چالش بزرگ‌تری مواجه خواهند بود. طبیعتا مدیران خودرو به عنوان شرکتی که هر ساله بالاترین آمار تولید و فروش خودرو در میان شرکت‌های مونتاژِی ایران را ثبت می‌کند و باشگاه مشتریانی با وسعت بیش از 600 هزار نفر دارد، یکی از گسترده‌ترین کمپین‌های امداد جاده‌ای را در نوروز 1403 برگزار کرد.

اما خروجی این کمپین به چه شکل بود و تا چه میزان توانست رضایت مشتریان را جلب کند؟

این کمپین نوروزی از 25 اسفندماه 1402 آغاز و تا 13 فروردین 1403 به مدت 18 روز ادامه داشت و بیش از 3 هزار و 200 درخواست امداد جاده‌ای ثبت شد.

کاهش زمان حضور امدادگران در صحنه

با تلاش صورت گرفته در شرکت خدمات پس از فروش مدیران خودرو، میانگین زمان ثبت درخواست تا حضور امدادگران در محل مشتریان نسبت به سال گذشته 22.5 درصد کاهش پیدا کرد. میانگین زمان حضور امدادگر در صحنه پس از تماس مشتریان با شماره 49082-021 حدود 30 دقیقه بود.

رضایت 96 درصدی مشتریان از نحوه پاسخ گویی

طی 18 روز برگزاری این کمپین بیش از 20 هزار تماس به مرکز امداد مدیران خودرو ثبت شد که 12 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و 96 درصد مشتریانی که با مرکز تماس مدیران خودرو ارتباط گرفتند از نحوه‌ پاسخ‌گویی رضایت داشتند.

لازم به ذکر است برای سرویس‌دهی بهتر به مشتریان در ایام نوروز، 181 نمایندگی خدمات پس از فروش مدیران خودرو در سراسر کشور فعالیت داشتند. همچنین بیش از 115 جایگاه خودروی امداد مدیران خودرو در جاده‌های سراسر کشور مستقر بودند. بیش از 1500 نفر در مراکز خدمات پس از فروش مدیران خودرو در ایام نوروزی در حال خدمت‌رسانی به مشتریان بودند. همچنین در مجموع بیش از 18 هزار و 300 خودرو در مراکز خدمات پس از فروش مدیران خودرو خدمات دریافت کردند.

مدیران خودرو نشان داده با استفاده از نیروهای متخصص در مراکز متعدد در سراسر کشور به دنبال سرویس‌دهی و خدمت‌رسانی هر چه بهتر به مشتریان است. با توجه به این که مدیران خودرو آمار بیشترین تعداد تولید و فروش خودروهای مونتاژی در کشور را دارد، بدیهی است که بیشترین میزان مراجعه کننده را در مقایسه با مدل‌های رقیب داشته باشد.

با این وجود موفقیت ارائه خدمات SOS در کمپین نوروزی مدیران خودرو نمونه‌ای از تبیین خط مشی این شرکت مبنی بر خدمات پس از فروش و امداد جاده‌ای در بالاترین سطح ممکن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898629

دیگر خبرها

  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • آیا مشتریان از امداد جاده‌ای نوروزی مدیران خودرو رضایت داشتند؟
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند