Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@01:13:46 GMT

جدیرترین اثر «رجبی‌دوانی » رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۲۰۲۶

جدیرترین اثر «رجبی‌دوانی » رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» نوشته محمدحسین رجبی‌دوانی ظهر امروز در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم رونمایی از کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» نوشته محمدحسین رجبی‌دوانی ظهر امروز در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام کاشانی از پژوهشگران حوزه تاریخ در این نشست ابتدا توضیحاتی درباره اهمیت کتاب و شهر کوفه ارائه کرد و پس از او نویسنده کتاب توضیحاتی درباره آن داد.

رجبی‌دوانی با بیان اینکه کتابی که در معرض دید قرار دارد به بررسی موقعیت شهری که در تاریخ صدر اسلام منشا حوادث بزرگ و سرنوشت‌ساز بود اختصاص دارد،‌گفت:‌در حوادث صدر اسلام کوفه همیشه نقش مهم و اساسی داشته است. اما از سوی دیگر در بین مردم ما مطرح است که برای بیان وفاداری به ولایت همواره این شعار داده می‌شود که ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند. اما با وجود سابقه مهم کوفه در فرهنگ ما کوفی بودن مترادف با خیانت است.

وی افزود: اما اینچنین نیست من سعی کردم با منابع تاریخی و بیان سابقه از این شهر به معرفی آن بپردازم تا خواننده با خواندن کتاب متوجه شود که سرآمد مردم مسلمان در قرن اول، دوم و سوم هجری کوفیان بودند و برجسته‌ترین شخصیت‌های عالم اسلام و مؤثرترین آنها در عرصه سیاسی، فرهنگی و تبلیغاتی کوفیان بودند اما چه شد کوفه به مظهر بی‌وفایی و خیانت تبدیل شد و برای ما چنین سرنوشتی که کوفه داشته عبرت‌آموز می‌شود.

این نویسنده خاطرنشان کرد: اگر تورقی به فهرست مطالب کتاب داشته باشیم مشخص می‌شود به فرایند شکل‌گیری شهر در صدر اسلام پرداخته شده زیرا کوفه در خاک ایران تاسیس شده و عراق امروز جزئی از خاک ایران بوده است اما در فتوحاتی که در مناطق زمان خلیفه دوم صورت گرفت کوفه و بصره به عنوان دو پایگاه در نظر گرفته شد چرا که فلسفه پیدایش کوفه و بصره فتوحات نظامی بود اما این دو شهر به شهرهای سیاسی جامعه اسلامی مبدل شد و البته کوفه گوی سبقت را ربود.

رجبی‌دوانی در بخش دیگری از سخنان خود به تعدد قبایل در کوفه اشاره کردو آن را منجر به منافع حزبی دانست و گفت: وجود همین احزاب متعدد به خط اصیل مردم ضربه زد. هر چند در کوفه در صدر اسلام ایرانی‌های مسلمان هم ساکن بودند حتی می‌توان گفت شمار ایرانیان مقیم کوفه از عراق در آن زمان بیشتر بود اما چرا ایرانیان در حوادث صدر اسلام نقش‌آفرین نبودند. دلیل این است که تبعیض‌هایی که خلیفه دوم بین ایرانیان مسلمان وارد کرد آنها حق مشارکت نداشتند و شهروند درجه دو محسوب می‌شدند هر چند مساجد آنها در کوفه معروف بود.

وی گفت: یکی از مسائل مهم در عدم ثبات مردم کوفه ترکیب ناهمگون مردم و جریانات سیاسی در این شهر بود.

وی در ادامه سخنان خود به دلایل روی برگردان مردم کوفه از حضرت امیر سخنانی ایراد کرد و گفت: آنها مدام زمان طاغوت را یادآوری می‌کردند که در آن دوران به ثروت رسیده بودند اما حضرت علی (ع) این مسیر را متوقف کرده بود.

بر اساس این گزارش در پایان مراسم از کتاب رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کاشانی رجبی دوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، این کتاب که هشت مقطع مهم تاریخ ایران را مورد بررسی قرار داده تالیف عباس سلیمی نمین و کاری از دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران است. این کتاب در هشت فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بررسی موضوعاتی همچون باستان با عظمت، مشروطه به غارت رفته، سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹، نهضت ملی و مشت آهنین، دردی جانکاه، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب ۵۷»، فرجام تمسک به منابع نامعتبر، منشا تقابل آقای منتظری با امام پرداخته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • رژیم صهیونیستی تاکنون از هیچ تجاوز و وحشی‌گری علیه مردم غزه دریغ نکرده است
  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • خیالمان از مرزهای شرقی راحت باشد؟!