Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان- ایرنا- امام جمعه موقت دامغان گفت: امن یا ناامن بودن تنگه هرمز، به عنوان شاهرگ انتقال فرآورده های نفتی، ارتباط مستقیمی با تداوم صادرات نفت ایران دارد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد فوادیان در خطبه های نماز جمعه این هفته دامغان در مصلای امام خمینی(ره) این شهر، افزود: غربی ها که تنگه هرمز را تنها معبری باز برای خود می بینند باید بدانند که باز یا بسته بودن این تنگه راهبردی برای همه ملت ها یکسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام جمعه موقت دامغان به دهم اردیبهشت ماه، سالروز خلیج فارس اشاره کرد و گفت: خلیج فارس از اهمیت فراوانی برخوردار است که تنگه راهبردی هرمز به عنوان یکی از 11 تنگه مهم جهانی در این خلیج قرار دارد.
فوادیان اظهار داشت: بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال 2016 روزانه 18.5 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز انتقال یافته است که این موضوع، اهمیت این تنگه را به خوبی بیان می کند.
وی ادامه داد: کل ذخایر شناخته شده نفتی جهان یک هزار و 3 میلیارد بشکه اعلام شد که 665 میلیارد بشکه در خلیج فارس قرار گرفته است و عمده معبر آن نیز تنگه هرمز است.
فوادیان اضافه کرد: در سراسر جهان یک هزار و 918 تریلیون فوت مکعب گاز وجود دارد که هم اکنون یک سوم کل ذخایر جهانی در خلیج فارس است.
وی، تنگه هرمز را از نظر اقتصادی شاهرگ حیاتی دانست و گفت: طبق دستور مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران هر مقدار که لازم باشد نفت صادر می کند و اگر ایران تصمیم نهایی خود را مبنی بر بستن تنگه هرمز بگیرد، جهان با کمبود روزانه 20 میلیون بشکه نفت مواجه خواهد شد که 90 درصد صادرات نفت در معرض خطر قرار می گیرد.
فوادیان ادامه داد: ما به دولت تروریستی آمریکا و مثلث شوم ترامپ، پومپئو و جان بولتنِ جنگ طلب اخطار می کنیم که در صورت قطع صادرات نفت از منطقه، حمله به پایگاه های آمریکا در خلیج فارس و هدف قراردادن ناوهای آمریکایی در منطقه، بخشی از ظرفیت های ایران است که در صورت نیاز عملی می شود.
وی گفت: مصرف کالای داخلی از ارکان اصلی پیروی از اقتصاد مقاومتی است که زمینه ساز عزت ملی و عاملی برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان و ایجاد اشتغال است.
امام جمعه موقت دامغان تاکید کرد: کارگران و کارخانه داران مسئولیت دارند کالای با کیفیت ارائه کنند و مردم نیز رغبت به خرید پیدا کنند.
9856/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نماز جمعه صادرات نفت امنيت منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۲۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت

داده‌های مربوط به رهگیری کشتی‌ها نشان داد صادرات نفت ونزوئلا در ماه آوریل ۳۸درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌ها و اسناد مربوط به رهگیری کشتی‌ها نشان داد پس از انصراف مالکان و مشتریان نفتکش‌ها از بارگیری و خروج چند کشتی از آب‌های ونزوئلا، صادرات نفت این کشور در ماه آوریل ۳۸درصد کاهش یافت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که این کشور مجوز ۶ ماهه سال گذشته میلادی صنعت نفت ونزوئلا را تمدید نخواهد کرد و به شرکت‌ها تا پایان ماه مه فرصت داد تا مبادله‌های در حال انجام خود را متوقف کنند.

در مجموع ۳۷ کشتی در ماه آوریل از بنادر ونزوئلا حرکت کردند. داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی بر اساس حرکت نفتکش‌ها نشان داد ونزوئلا در ماه آوریل به‌طور میانگین ۵۴۵ هزار بشکه نفت خام و سوخت در روز صادر کرده است که نسبت به بالاترین سطح صادرات روزانه این کشور در ماه مارس یعنی ۸۷۳ هزار و ۵۰۰ بشکه و ۷۰۳ هزار بشکه نفت صادرشده در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

حدود ۶ نفتکش بزرگ در هفته‌های گذشته پس از ماه‌ها انتظار برای بارگیری نفت خام در بنادر تحت اداره شرکت نفت دولتی ونزوئلا، بنادر این کشور را بدون بارگیری ترک کرده‌اند. داده‌ها و اسناد این شرکت همچنین نشان می‌دهد که تاخیر در بارگیری و ترس مشتریان از پایان یافتن دوره مجوز صادرشده از سوی واشینگتن و در نتیجه تکمیل نیافتن فروش نفت از دلایل خروج نفتکش‌ها به‌شمار می‌رود.

حداقل دو نفتکشی که بدون بارگیری بنادر ونزوئلا را ترک کردند در اجاره پالایشگاه دولتی اورلن لهستان بودند و پیش‌بینی می‌شد که به سمت آسیا حرکت کنند.

دولت لهستان در حال بررسی خسارت حدود ۴۰۰ میلیون دلاری است که واحد تجاری پالایشگاه اورلن در سوئیس به‌عنوان پیش‌پرداخت محموله‌های نفتی ونزوئلا داده و شرکت این مبلغ را دریافت نکرده است.

محموله‌های بارگیری‌نشده به صادرات شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا به آسیا در ماه آوریل خسارت زد و در نتیجه صادرات این کشور با ۶۴ درصد کاهش به ۲۰۶ هزار بشکه در روز رسید. صادرات ونزوئلا به آمریکا با ۳۴درصد افزایش به ۲۳۸ هزار بشکه در روز رسید که دلیل آن تولید بیشتر و صادرات شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا و شرکت شورون بود.

ونزوئلا همچنین ۲۳۶ هزار تن فرآورده جانبی نفت و مواد پتروشیمی در ماه آوریل صادر کرد که از ۴۶۳ هزار تن محصول صادراتی این کشور در ماه مارس کمتر است. واردات سوخت این کشور در ماه آوریل با اندکی افزایش نسبت به ماه مارس از روزانه ۵۳ هزار بشکه به حدود ۵۷ هزار بشکه در روز رسید.

دیگر خبرها

  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده بدست سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • تداوم ناپایداری‌های جوی و دریایی در هرمزگان
  • برگزاری جشنواره سیلینگ در ساحل جزیره هرمز
  • تداوم ناپایداری‌های جوی و دریایی در هرمزگان، ۱۵ اردیبهشت