Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هفته بیست و هفتم لیگ برتر، هوادارانِ فوتبال شاهد سه بازی تماشایی در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان خواهند بود.

طرفداری - حساسیت قهرمانی در رقابت های فوتبال باشگاهی ایران به اوج خود رسیده و دیدارهای هفته بیست و هفتم لیگ برتر می تواند تا حدی مشخص کننده شرایط تیم های مدعی لیگ هجدهم باشد.

پنج تیم بالانشین لیگ هجدهم در روزهای جمعه (6 اردیبهشت ماه) و شنبه (7 اردیبهشت ماه) در سه دیدار که در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد برگزار خواهد شد به مصاف یکدیگر می روند که این بازی ها را می توان از مهم ترین دیدارهای فصل 98-97 تا بدین جا قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرسپولیس مدعی شماره یک عنوان قهرمانی که با 5 امتیاز اختلاف در صدر قرار گرفته به مصاف پرافتخارترین تیم لیگ برتر، یعنی سپاهان می رود؛ دیداری 6 امتیازی که اگر سرخپوشان بتوانند دست پر از این بازی خارج شوند، شاید بتوان دیگر آن ها را به احتمال فراوان، قهرمان لیگ برتر دانست. تراکتور در ورزشگاه فولادشهر به مصاف ذوب آهنِ آماده این روزهای لیگ و آسیا خواهد رفت و سرانجام در روز شنبه، پدیده و استقلال، برگزار کننده آخرین بازی این هفته خواهند بود. با این مقدمه و در این یادداشت، قصد بررسی این سه مسابقه حساس و شرایط پنج تیم مدعی کسب عنوان قهرمانی در این دیدارها را خواهیم داشت.

پرسپولیس - سپاهان

سرخپوشان به دنبال عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر

دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان را کارشناسان مستطیل سبز و هواداران به عنوان ال کلاسیکوی فوتبال ایران می شناسند. دو تیم پرسابقه و باریشه فوتبال کشورمان که توانسته اند افتخارات فراوانی را در فوتبال این سرزمین به نام خود رقم بزنند. پرسپولیس با 11 قهرمانی پرافتخارترین تیم در مجموع تمامی لیگ ها به حساب می آید و سپاهان نیز با 5 قهرمانی در لیگ برتر، در این زمینه رکوردار است. تقابل دو تیم پرسپولیس و سپاهان در آزادی، به نوعی حمله شاگردان برانکو ایوانکوویچ به رکورد پرافتخارترین تیم لیگ برتر است. سرخپوشان اگر بتوانند در این دیدار به پیروزی برسند، می توانند تا حد زیادی خیال خود و هواداران شان را از بابت قهرمانی در لیگ هجدهم، آسوده سازند. اتفاقی که اگر در پایان فصل 98-97 رخ دهد، پرسپولیس به سومین قهرمانی پیاپی و پنجمین قهرمانی لیگ برتر خود می رسد و آن ها می توانند با رکورد زردپوشان اصفهانی برابری کنند. به همین منظور امیر قلعه نویی و شاگردانش که در دیدار گذشته خود در هفته بیست و ششم توانسته بودند، سایپایِ دایی را با پنج گل در هم بکوبند، به هیچ عنوان حاضر نخواهند شد تا پرسپولیس، در این بازی بتواند آن ها را شکست دهد. پرسپولیس به دلیل حضور در لیگ قهرمانان آسیا و بازی برابر الاهلی عربستان که با شکست این تیم هم همراه بود، فرصت کمتری را برای استراحت و تمرین به نسبت رقیب خود سپاهان داشته است.

هر دو تیم در این دیدار دو بازیکن دفاعی و موثر خود را به همراه نخواهند داشت. شجاع خلیل زاده از پرسپولیس و محمد ایرانپوریان از سپاهان. دو بازیکن تاثیرگذار که نبود آن ها مطمئنا در کیفیت و نحوه بازی دو تیم به چشم خواهد آمد. شاید بتوان گفت پرسپولیس از نبود خلیل زاده که هواداران این تیم به او لقب «پرنده» را به واسطه پرش ها و قدرت سرزنی بالایش داده اند را بیشتر از سپاهان در نبود ایرانپوریان حس نماید. در بازی رفت دو تیم که در اصفهان برگزار شد و با تساوی 1-1 به پایان رسید، مهم ترین عنصر هجومی سپاهان یعنی کی روش استنلی سوارز عملا به واسطه قدرت دفاعی پرسپولیسی ها به خصوص شجاع خلیل زاده و سیدجلال حسینی، کاملا مهار شده بود. آن هم مهاجمی که در شش بازی قبلی سپاهان توانسته بود برای تیمش گلزنی کند و روند گلزنی های پیاپی او در بازی با پرسپولیس، متوقف شد. حال از تمرین های سرخپوشان در قبل از بازی با سپاهان این گونه برمی آید که در خط دفاعی پرسپولیس، باید شاهد حضور محسن ربیع خواهِ 179 سانتی متری در جدال با کی روش استنلی 195 سانتی متری باشیم. نادری در سمت چپ خط دفاعی حضور پیدا می کند و در نبود بودیمیر، بار دیگر باید شاهد حضور زوج علیپور - نعمتی در خط حمله پرسپولیس باشیم. سپاهان هم البته خط دفاع مطمئنی به آن شکل به خصوص در نیم فصل دوم نداشته است.

این تیم با 19 گل خورده، بدترین آمار دفاعی را در کنار تراکتور در بین بیگ فایو (پنج تیم برتر لیگ هجدهم) داشته است. مطمئنا شاگردان قلعه نویی با توپ پر به آزادی خواهند آمد. هر نتیجه ای غیر از برد برابر پرسپولیس، می تواند آن ها را در رسیدن به کسب عنوان قهرمانی ناامید سازد؛ اما آن ها نباید از قدرت هجومی تیم برانکو آن هم با هافبک های تکنیکی و خلاقی چون بشار رسن، سروش رفیعی، مهدی ترابی، سیامک نعمتی و علی علیپور در کنار دوندگی بالای احمد نوراللهی و کمال کامیابی نیا، غافل باشند. هرچند مهاجم شماره 70 پرسپولیس در افت مقطعی به سر می برد ولی به هر حال او گلزن ترین بازیکن سرخپوشان در یکی دو فصل اخیر محسوب شده و غفلت از او می تواند بهای سنگینی را برای تیم قلعه نویی به همراه داشته باشد. جدال پرسپولیس و سپاهان در پنجم اردیبهشت ماه 98، در واقع هفتادمین بازی این دو تیم خواهد بود که در 69 تقابل قبلی، پرسپولیس صاحب 24 برد و 19 شکست شده و 26 بازی این دو تیم نیز به تساوی کشیده شده است. همچنین در 69 بازی گذشته پرسپولیس و سپاهان، 162 گل به ثمر رسیده که 89 گل سهم پرسپولیس و 73 گل سهم سپاهان بوده است. برد 6-0 پرسپولیس در سال 1350 و بردهای 4-1 سپاهان برابر سرخپوشان در سال های 1386 و 1389 قاطع ترین بردهای این دو تیم برابر یکدیگر بوده است. در ادامه جدول 69 تقابل گذشته پرسپولیس و سپاهان را با هم بررسی می کنیم:

جدول 69 تقابل گذشته دو تیم پرسپولیس و سپاهان

تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل پرسپولیس 69 24 26 19 89 73 16+ سپاهان 69 19 26 24 73 89 16- ذوب آهن - تراکتور

فرصتی برای اشتباه کردن، وجود ندارد

چه کسی فکر می کرد تیمی که تا قبل از دیدار با سپیدرود قعر جدولی در کنار پرسپولیس، به عنوان بخت اصلی قهرمانی به شمار می رفت، به ناگاه دو شکستِ پشت سرهم برابر سپیدرود و سپس پیکان متحمل شود و چهار گل هم دریافت کند. باشگاهی که جورج لیکنز هدایت آن را برعهده گرفته بود، در شش بازی متوالی قبل از هفته بیست و پنجم، توانسته بود کلین شیت نماید و تیم تحت هدایتش نیز تنها یک گل دریافت کرده بود. تراکتور را هنوز نمی توان از جمع تیم های مدعی قهرمانی دور نگاه داریم، هر چند شانس آن ها برای تصاحب این عنوان بسیار کم رنگ شده است. پرشورها برای باقی ماندن در کورس قهرمانی باید برابر ذوبِ علیرضا منصوریان که این روزها در گروه A لیگ قهرمانان آسیا، آقایی می کند به پیروزی برسند و منتظر توقف و شکست دیگر رقبای خود از جمله سرخابی های پایتخت و سپاهان نیز باشند. شاگردان لیکنز اگر بتوانند ذوب آهنِ آماده را در فولادشهر شکست دهند با توجه به دیدارهای باقیمانده و سخت پرسپولیس و همچنین دیدار سرنوشت ساز این تیم در هفته آینده برابر سرخپوشان پایتخت می توانند به کسب اولین قهرمانی خود در لیگ برتر همچنان امیدوار باشند.

مهم ترین عاملی که می تواند به این تیم ریشه دار و پرهوادار فوتبال کشورمان کمک نماید، همانا دور شدن از حواشی پیرامون آن ها به کمک بازیکنان سرشناس و باتجربه تراکتور است. با این تفاسیر اما کار تی تی ها در هفته بیست و هفتم به هیچ وجه آسان نخواهد بود. ذوب آهن در پنج بازی اخیر خود صاحب 3 برد و 2 تساوی شده که یکی از این تساوی ها برابر پرسپولیس، صدرنشین رقابت های لیگ برتر اتفاق افتاده است. نتیجه ای که به کام تمامی مدعیان دیگر عنوان قهرمانی نیز خوش آمد و حال به مانند هفته بیست و ششم، باز هم چهار تیمی که در رقابت برای قهرمانی لیگ هجدهم هستند، انتظار دارند علی منصور این بار تراکتور را متوقف سازد. علیرضا منصوریان و تیمش در دیدار گذشته خود توانستند، الوصل امارات را در بازی چهارم خود در لیگ قهرمانان آسیا شکست دهند تا با صدر نشینی در آسیا و روحیه ای بالا گام به بازی با تراکتور بگذارند. همچنین ذوب آهن برای جبران شکست تلخ 4-1 برابر تراکتور پا به این میدان خواهد گذاشت. دیداری که در تاریخ 18 آبان 97 با درخشش و هت تریک لی اروین به پایان رسید. شکست و از دست دادن امتیاز در جدال برابر ذوب آهن نه تنها امیدهای تراکتور را برای قهرمانی به نوعی از بین می برد، بلکه سهمیه آسیایی آن ها را نیز به خطر خواهد انداخت.

آن ها پشت سر خود رقیبی چون پدیده را می بینند که هدفش در این فصل رسیدن به سهمیه آسیایی خواهد بود و برای این کار از هیچ تلاشی مضایقه نخواهد کرد. ذوب آهن دارای دروازه بانی آماده به نام محمدرشید مظاهری بوده که با دو کلین شیت در آسیا بهترین عملکرد را از این نظر در بین نمایندگان ایران در ACL داشته است. در جلوی او منصوریان خط دفاع مستحکمی را در بازی با تراکتور خواهد چید. خط دفاعی که در برابر پرسپولیس نیز توانستند به خوبی دوام آورند و گلی دریافت نکنند. همچنین وجود دو مهاجم آماده هم چون امیرارسلان مطهری و کریستین اوساگوآنا نیز می تواند برای هر تیم و دروازه ای نیز خطرناک باشد. البته تراکتور تیمِ کاملا پرستاره ای است؛ تیمی که سه کاپیتان تیم ملی را در اختیار دارد و تجربه این بازیکنان در کنار تیزهوشی سوگیتا و فرصت طلبی آنتونی استوکس می تواند به مدد این تیم در فولادشهر بیاید. تیم های ذوب آهن و تراکتور تاکنون 20 بار مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که کفه این دیدارها با 9 برد در برابر 4 برد ذوب به نفع پرشورهای تبریزی سنگینی می کند. پرگل ترین دیدار این دو تیم نیز که 8 گل داشته به مسابقات لیگ برتر در تاریخ پنجم آبان 94 برمی گردد که دو تیم در پایان 90 دقیقه به تساوی 4-4 دست یافتند.

جدول 20 تقابل گذشته دو تیم تراکتور و ذوب آهن

تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل تراکتور 20 9 7 4 33 26 7+ ذوب آهن 20 4 7 9 26 33 7- پدیده - استقلال

بختِ طلایی یحیی برای کسب سهمیه آسیایی

استقلال این شانس بزرگ را دارد تا پس از اطلاع از دو دیدار حساس پرسپولیس-سپاهان و ذوب آهن-تراکتور پا به دیدار با پدیده بگذارد. بازی بی نهایت حساس و البته سخت برای آبی پوشان که حتما باید در آن به پیروزی برسند. نتایج 9 دیدار استقلال و پدیده به خوبی نشان می دهد که پدیده حریفی بسیار سخت برای استقلالی ها بوده است؛ به گونه ای که آن ها در این 9 بازی تنها دو بار توانسته اند پدیده را شکست دهند و دو بازی اخیر آن ها نیز با تساوی بدون گل همراه بوده است. با این نتایج بازی های این دو تیم در طول سالیان گذشته، حال حساسیت فوق العاده زیاد این دیدار را نیز به آن اضافه کنید تا به کار سخت شاگردان شفر در این بازی پی ببرید. بازی با استقلال اگر از نظر حساسیت بالاتر از دیدار پرسپولیس و سپاهان نباشد، کمتر از آن هم نخواهد بود. یحیی گل محمدی و تیم شایسته او در طول فصل اخیر رقابت های لیگ برتر توانسته اند تمام توجهات را به خود معطوف سازند و حال آن ها برای ثمردهی زحمات خود در لیگ هجدهم امیدوار به کسب سهمیه آسیایی هستند. یحیی دو فرصت طلایی برای این کار در اختیار خواهد داشت. یکی بازی برابر استقلال در هفته بیست و هفتم و دیگری بازی برابر دیگر مدعی جام یعنی سپاهان در هفته بیست و نهم.

یحیی به خوبی می داند که اگر در تقابل با این دو تیم و بازی های آینده خود متزلزل ظاهر شود و امتیازی از دست بدهد، حاصل یک فصل تلاش آن ها بر باد خواهد رفت. به همین دلیل پدیده با حمایت هواداران اش در شهر مشهد تنها برای شکست استقلال پا به این دیدار خواهد گذاشت. پدیده بازیکنان باکیفیت و خوبی از جمله امین قاسمی نژاد که توانسته 9 گل در مسابقات لیگ برتر به ثمر برساند را در اختیار دارد که از جمله بازیکنان باکیفیت و خوب لیگ هجدهم به حساب می آید. دیگر قاسمی نژاد این تیم نیز یعنی محمد قاسمی نژاد هم یکی از بهترین پاسورهای لیگ برتر شناخته می شود. او با 6 پاس گل در کنار مهدی مومنی از پیکان در جایگاه دوم بهترین پاسورهای لیگ هجدهم قرار گرفته است. حتی نمی توان از یونس شاکری 8 گله نیز در خط حمله این تیم غافل شویم و هنگامی که تمامی این عوامل و فاکتورها را در کنار هم قرار می دهیم می توانیم به سختی کار وینفرد شفر و شاگردانش در این هفته پی ببریم. اما در آن سوی میدان نیز تیمِ باکیفیتی چون استقلال تهران را می بینیم. استقلال پس از شکست در دربی 89 و توقف برابر سایپا با دو برد روحیه بخش برابر سپاهان و ماشین سازی توانست بار دیگر به وضعیت خود در جدول لیگ سروسامان بخشد و به رتبه دوم جدول نیز صعود نماید. آن ها با پرسپولیس صدرنشین 5 امتیاز فاصله دارند و تنها برد برابر پدیده و توقف احتمالی حریف دیرینه آن ها در بازی های باقی مانده اش می تواند آن ها را در رسیدن به قهرمانی لیگ امیدوار سازد.

هرچند جدال سخت استقلال در آسیا برابر الهلال در روز سه شنبه تا حدی بازیکنان این تیم را خسته کرده باشد. به هر حال حضور در آسیا سبب شده تا آن ها نیز به مانند پرسپولیس، فرصت کمتری را در مقایسه با حریفان خود در این هفته داشته باشند. سیدحسین حسینی در درون دروازه استقلال بار دیگر در مسابقات لیگ توانسته توانایی های خود را به خوبی نشان دهد و در جلوی او نیز خط دفاعی استقلال با کیفیت بالای خود توانسته اند تنها با 9 گل خورده بهترین عملکرد دفاعی را از خود برجای بگذارند. وریا غفوری ستاره خط دفاعی آبی ها نیز به تازگی از مصدومیت برگشته و استقلال با هنرنمایی آیندا پاتوسی در کنار علی کریمی، داریوش شجاعیان و مهدی قائدی امیدوار به کسب هر سه امتیاز این دیدار خواهد بود. تنها نکته نگران کننده برای آبی ها در این دیدار نبود الله یارصیادمنش در این بازی است. مهاجم جوان و جویای نام استقلال در تمرینات اخیر این تیم هنوز حضور نداشته و به احتمال فراوان دیدار برابر پدیده را نیز از دست خواهد داد. از همین رو چشمِ امید شفر به دو مهاجم خارجی خود یعنی منشا و ایسما خواهد بود تا با پاس ها و سانترهای دقیق پاتوسی آن ها بتوانند دروازه تیم یحیی را بازنمایند. به هر حال همان طور که گفته شد این دیدار برای هر دو تیم بسیار سخت و نفس گیر خواهد بود که کوچکترین اشتباه از سوی طرفین می تواند باعث هدر رفتن زحمات آن ها در طول یک فصل فوتبالی باشد.

جدول 9 تقابل گذشته دو تیم استقلال و پدیده

تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل استقلال 9 2 6 1 5 5 0 پدیده 9 1 6 2 5 5 0

لیگ فوتبال ایران، هفته های جذابی را دنبال می کند و تیم های صدرنشین و قعرنشین در تلاش برای قهرمانی و فرار از سقوط هستند. این که در پایان این هفته چه اتفاقی خواهد افتاد و چه نتایجی رقم خواهد خورد را باید به نظاره نشست و دید که چه تیمی در پایان هفته بیست و هفتم، شانس بیشتری را برای کسب عنوان قهرمانی خواهد داشت.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۲۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار می‌گوید: پرسپولیس «تخت گاز» به دنبال پایین کشیدن استقلال

آفتاب‌‌نیوز :

با توجه به نزدیکی فاصله امتیازات تیم‌های استقلال و پرسپولیس در رده اول و دوم جدول لیگ برتر کاملا مشخص است که این دو تیم تا اینجا خود را به عنوان کاندیدا‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی بیست و سومین دوره لیگ برتر معرفی کرده‌اند.

اما نگاهی به تعداد برد‌های اخیر این دو تیم و نکته نهفته در کلین شیت‌های سرخابی ها، این واقعیت را مشخص می‌کند که تیم پرسپولیس انگیزه بیشتری برای گرفتن جایگاه استقلال در بالای جدول دارد.

شاگردان اوسمارویرو در ۵ بازی آخر (از هفته بیست و یکم تا بیست و پنجم) موفق شدند تیم پیکان را دو بر صفر، گل گهر سیرجان را یک بر صفر، ملوان بندر انزلی را یک بر صفر و صنعت نفت آبادان را ۳ بر صفر پشت سر بگذارند و در دیدار حساس مقابل تیم سپاهان با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شوند.

کسب ۴ پیروزی و به ثمر رساندن ۷ گل بدون دریافت حتی یک گل خورده در این تعداد بازی موجب شد تا علاوه بر نزدیک‌تر شدن پرسپولیس به استقلال در صدر جدول و کم کردن فاصله امتیازی به عدد یک زنگ خطر جدی را برای شاگردان جواد نکونام به صدا در بیاورند.

اما در نقطه مقابل تیم استقلال در ۵ دیدار اخیر خود با دو مساوی مقابل تیم‌های این مس رفسنجان و تراکتور دو امتیاز از دست داد تا از مجموع ۱۵ امتیاز ۵ بازی اخیر تنها ۱۱ امتیاز گرفته باشد. هرچند که تیم استقلال توانست تیم‌های هوادار و آلومینیوم اراک را با نتیجه مشابه یک بر صفر و شمس آذر قزوین را سه بر دو از پیش رو بردارد، اما نکته جالب توجه در تعداد گل‌های خورده و زده این دو تیم است که استقلالی‌ها هم هفت گل در این ۵ هفته به ثمر رساندند تا به لحاظ گلزنی از پرسپولیس عقب نباشند، اما دریافت ۴ گل خورده شرایط خط دفاعی این تیم را متزلزل‌تر نسبت به پرسپولیسی مشخص می‌کند که ظرف ۵ هفته یک گل هم نخورد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • سپاهان 0-0 استقلال خوزستان / گزارش زنده
  • ترکیب سپاهان برای دیدار مقابل استقلال خوزستان؛ هفته بیست و هفتم لیگ برتر
  • آمار می‌گوید: پرسپولیس «تخت گاز» به دنبال پایین کشیدن استقلال
  • استقلال و پرسپولیس در ایستگاه بیست و ششم؛ نوبت جبران سرخابی‌ها رسید
  • سرخپوشان به دنبال بردن نساجی در شهر خسته/ استقلالی ها درصدد تثبیت صدرنشینی
  • مهاجم کلیدی استقلال در آستانه محرومیت از بازی با فولاد
  • مدعیان بی‌رمق؛ خیابانی درست گفت!
  • رافت: خیلی ها دوست دارند تمرکز پرسپولیس بهم بخورد/ سرخپوشان نباید برابر نساجی اسیر حواشی شوند
  • هفته بیست و ششم لیگ برتر| اهداف متفاوت پرسپولیس و نساجی/ حفظ صدرنشینی استقلال به شرط شکست ذوب‌آهن
  • دست نکونام در خط حمله بازتر شد