Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-26@15:00:00 GMT

کمیسیون ماده ۱۰۰ مانع تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۲۸۵۵

کمیسیون ماده ۱۰۰ مانع تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، فرزانه صادق مالواجرد افزود: کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها محل جریمه کردن و ترمیم درآمد شهرداری‌ها شده است که در این رویه باید تغییراتی انجام گیرد که دولت در این باره لایحه‌ای را به مجلس تقدیم خواهد کرد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی ساخت و سازها غیر مجاز هستند، اما این تخلفات به دلیل وجود کمیسیون ماده ۱۰۰ با پرداخت جریمه، تخریب نمی‌شوند از این رو تغییر کمیسیون ماده ۱۰۰ در دستور کار دولت قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور در خصوص این لایحه پیشنهاداتی داشتند تا با آسیب شناسی، معضلاتی را که کمیسیون ماده ۱۰۰ ایجاد کرده حل و فصل شود. لایحه تغییر این کمیسیون در حال بررسی و جمع بندی نهایی است تا به مجلس برود.

وی ادامه داد: البته آنچه مصوبه می‌شود باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد که این کار قطعاً همکاری و حمایت قوه قضائیه و قوه مقننه را می‌طلبد.

صادق مالواجرد گفت: ساخت و سازهایی که در کنار بستر رودخانه‌ها انجام شده است بیانگر ورود به طبیعت و دستکاری آن است که منجر به اتفاقات ناخوشایندی شده است.

وی با بیان اینکه افزایش بی رویه سطوح اشغالی در شهرها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: زمانی که سطح اشغال زمین در شهرها به دلیل افزایش ساخت و سازها بیشترمی شود نفوذپذیری آب در خاک کمتر می‌شود و آب جاری می‌شود.

صادق مالواجرد افزود: باید جانمایی درستی برای ساخت و سازها و طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی صورت گیرد و ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها ممنوع شود. ضمن اینکه باید توجه ویژه به آبخیزداری و بازنگری در برنامه ریزی‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید حریم بستر رودخانه‌ها در مناطقی که دچار سیل شدند دوباره بازنگری شود، گفت: طرح جامع حفاظت از سیلاب باید با همکاری وزارتخانه‌ها به جدیت دنبال شود. همچنین باید پهنه‌هایی در همه شهرها ایجاد و سایت‌های بحران در شهرها تجهیز شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخوردها و پیگیری‌ها درباره تخلف در حریم رودخانه‌ها پررنگ‌تر شده است، افزود: باید جرم انگاری تخلفات شهرسازی صورت گیرد تا زمانی که تخلفات جرم نباشد ضمانت اجرایی آن تقویت نخواهد شد و این امر نیازمند همکاری بین قوا است.

وی ادامه داد: با توجه به سیل اخیر، جابجایی در مکان یابی سایت‌ها و طرح‌های شهرسازی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آئین نامه کنترل شهرسازی را آغاز کردیم، گفت: در نقشه کاربری اراضی، هر اتفاقی که در شهرها می‌افتد مشخص می‌شود و طرح‌ها همه باید در قالب طرح فرادست اجرا شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی با موضوع آسیب شناسی و بررسی سیل برگزار شد، گفت: میزان بارش‌ها و حجم آب در پشت سدها بررسی شد این میزان از حجم آب از زمانی که خشکسالی داشتیم بیشتر بود و به دلیل افزایش میزان آب در بستر رودخانه‌ها، سیل ایجاد شد.

وی با بیان اینکه سیلاب گل آلود بیانگر شسته شدن خاک به دلیل نبود پوشش گیاهی است، تأکید کرد: باید توجه ویژه به آبخیزی داری، حفظ و صیانت از جنگل‌ها، مراتع و اراضی بالادست داشته باشیم.

وظیفه کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ عدم رعایت ضوابط شهرسازی و ایمنی است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: کمیسیون ماده 100 شورای عالی شهرسازی و معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۲۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در3 زلزله دوسال قبل خوی بیش از 400 باب کلاس درس در مناطق روستایی و شهری خوی دچار آسیب شده بودند که 313 کلاس درس تعمیراتی و 123 کلاس درس نیز تخریبی بودند .

یاسررهبردین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در حاشیه بازدید از روند ساخت مدارس تخریب شده در زلزله های خوی گفت : در زلزله های متعدد 2 سال قبل خوی 35 باب مدرسه با 313 کلاس درس دچار خسارت شده بودند که همه این مدارس و کلاسهای درس مطابق با استاندارد های لازم به همت اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان و خیران بازسازی و تعمیر شدند.

وی افزود : در زلزله های خوی 14 باب مدرسه با 123 کلاس در نیز تخریب شده بودند که با توجه ویژه دولت و استاندار آذربایجان غربی عملیات بازسازی و احیای این مدارس بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و ساخت آنها آغاز شد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد : ساخت این مدارس مطابق با استاندارد های لازم هم اکنون بطور میانگین از 50 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی تاکید کرد : با تلاش اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان همه این مدارس تا مهرماه و آغاز سالتحصیلی جدید تکمیل و آماده بهره برداری می شوند.

رهبر دین اعتبارات این طرحها را بیش از 180 میلیارد تومان اعلام کرد.

در کنار دولت خیران شهرستان خوی هم از کار نیک مدرسه سازی و کمک به بازسازی مدارس خسارت دیده از زلزله عقب نماندند .

مدرسه 6 کلاسه  خیرساز مرحوم گلوانی هم یکی از این مدارس است که امروز در خوی به بهره برداری رسید .

این  مدرسه شش کلاسه با 750 متر مربع زیر بنا  و با 8 میلیارد تومان اعتبار توسط حاج حسین گلوانی بیاد پسر مرحومش تامین اعتبار و احداث  شده که امکان تحصیل 180 دانش آموز را فراهم ساخت .

علی نژاد  فذرماندارخوی در آئین افتتاح این مدرسه با تقدیر از خیران در بازسارزی و نوسازی مدارس در ایام زلزله در خوی  گفت: خیران از بدو تاسیس مجمع خیران مدرسه ساز تاکنون  136 باب مدرسه را بابیش از 800 کلاس درس ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده اند .

تکاور رئیس مجمع خیران مدرسه ساز در گفتگو با خبر گزاری صدا وسیما گفت : خیران در نوسازی و بازسازی 46 باب مدرسه مشارکت داشتند  که 25 باب از این مدارس تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شده است .

وی افزود :12  باب مدرسه خیر ساز نیز آماده بهره برداری است که بزودی افتتاح می شوند.

امام جمعه خوی هم در این آئین گفت : کارهای جهادی مختلف در کشوور انجام می شود که یکی  از آنها عمل نیک  مدرسه سازی است .

حجت الاسلام قاسم خانی افزود: قطعا اگر خیران مدرسه ساز بیش از پیش در این عرصه فعال باشند در جبران کمبود فضاهای آموزشی بسیارنقش موثری خواهند داشت .

 شهرستان خوی در امر مدرسه سازی به همت خیران در جایگاههای برتر کشوری قرار دارد .

با بهره برداری از مدارس دست ساخت در شهرستان خوی برای بیش از 5 هزار دانش اموز فضای تحصیلی و آموزشی مناسب فراهم می شود.

 

دیگر خبرها

  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در بوشهر
  • ارائه اطلاعات ساخت و سازها به کارگروه ساماندهی
  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • نازنین فاطمه عیدیان راهی فینال شد
  • بررسی ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ آذربایجان غربی
  • تخریب ۹ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • «محلوجی» سرپرست امور اجرایی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری اصفهان شد
  • برگزاری مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی شوراها در بوشهر