Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیر موسسه بوستان گفت: در بسیاری نمایشگاه‌ها در دنیا بحث فروش رایت مطرح است هرچند که نمایشگاه‌هایی که در حوزه‌ خاورمیانه برگزار می‌شود معمولا به ارائه‌ محصولات به صورت فیزیکی اقدام می‌کنند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا از ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست تخصصی «ظرفیت‌های نشر دیجیتال و الکترونیکی برای عرضه محصول ایرانی به خارج از کشور» در غرفه‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد باقر انصاری مدیر موسسه‌ بوستان کتاب نیز در این نشست با اشاره به نشر کاغذی گفت: نشر کاغذی با حسی آمیخته از بینایی و بویایی همراه است؛ اگر کتاب چاپی محتوای خوبی داشته باشد، لذت فراوانی به مخاطب می‌دهد اما باید زمان و دوره‌های مختلف زندگی را در نظر گرفت.
وی افزود: اگر ما در عصر اینترنت زندگی می‌کنیم باید شرایط آن را بپذیریم و پافشاری ما بر سنت‌های خود خیلی زود شکست خواهد خورد، در شرایط کنونی چاره‌ای جز پوست‌اندازی نداریم و این اقتضای زمان حاضر است.
انصاری با اشاره به بحث صنعت چاپ در شرایط کنونی تصریح کرد: امروزه فقط دو درصد از صنعت چاپ به موضوع تحریر و کتاب اختصاص دارد در حالی که نزدیک به 60 درصد از آن مربوط به بسته‌بندی صنایع غذایی و دخانیات است. در حوزه دیجیتال نیز چنین است به دلایل متعددی در این حوزه مانند مسائل محیط‌زیستی و کم کردن هزینه‌ها بیشتر مقوله‌ نشر در دنیا به سمت نشر الکترونیک سوق پیدا کرده است.
انصاری با اشاره به مخاطبان جهانی آثار موسسه بوستان کتاب گفت: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی با مشکلات فراوانی روبروست. به نظر می‌رسد حوزه‌ دیجیتال بهترین بستر برای مقابله با این مشکلات و موانع است.
وی با اشاره به دو مشکل اصلی در این زمینه به بحث کپی‌رایت اشاره کرد و گفت: اساسا ذات بسیاری از نمایشگاه‌ها در دنیا بحث فروش رایت است هرچند که نمایشگاه‌هایی که در حوزه‌ خاورمیانه برگزار می‌شود معمولا به ارائه‌ محصولات به صورت فیزیکی اقدام می‌کنند اما در نمایشگاه‌های معتبری مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت، اساس برمبنای فروش رایت قرار دارد.
انصاری با بیان این سوال که چگونه می‌توانیم در چنین نمایشگاهی حضور داشته باشیم، تصریح کرد: این مساله زمانی بغرنج‌تر می‌شود که در کشور ما کپی‌رایت رعایت نمی‌شود. اگر وزارت ارشاد به دنبال کار در عرصه‌ ‌بین‌المللی است یکی از مهمترین مسائل پیگیری بحث کپی‌رایت است.
انصاری در پایان صحبت‌های خود مشکل بزرگ دیگر را مساله‌ درگاه‌های بانکی دانست و تاکید کرد: اگر دولت در این دو زمینه همراهی نکند همچنان این مشکلات ادامه خواهد داشت.

** کتاب الکترونیک دسترسی به کتاب را ساده می‌کند
محمد پهلوان قمی مسئول فناوری و اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن اشاره به مفاهیمی که در حوزه‌ نشر کتاب الکترونیک وجود دارد گفت: نشر الکترونیک به این معناست که بتوانیم آثار را به صورت الکترونیک در دسترس مخاطبان قرار دهیم.
قمی افزود: شکل‌های متفاوتی از متون الکترونیک می‌تواند در دسترس مخاطبان قرار گیرد که امروزه نمونه‌های گوناگونی از آن در جامعه ما نیز وجود دارد.
وی با بیان این سوال که کتاب الکترونیک چه مزیت‌هایی دارد و چرا تا این حد در جامعه محبوب شده است، ادامه داد: کتاب الکترونیک دوستدار محیط ‌زیست است، دسترس‌پذیری آسانی دارد، در محیط آن می‌توان مطالعه کرد، کتاب‌های صوتی و گویا قابلیت همراهی با آن را دارند، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند، امکانات فوق‌العاده‌ای برای جستجو می‌دهد، امکان اتصال به پایگاه‌های دیگر و ترجمه و نیز اصطلاح نامه را دارد و هزینه‌ بسیار کمی برای آن صرف می‌شود.
وی نرم‌افزار‌های مبدل برای تبدیل به فرمت قابل انتشار، فروشگاه کتاب الکترونیک، توسعه‌ پلت‌فرم‌های مختلف در دستگاه‌های کتاب‌خوان را از جمله الزامات موردنیاز در حوزه‌ نشر دیجیتال دانست.
مسئول فناوری و اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: طبق آمارها در کشور آلمان طی 6 ماهه‌ نخست سال 2017، بیش از 16 میلیون کتاب الکترونیک فروخته شده و هر آلمانی به طور متوسط 6 کتاب الکترونیک خریداری کرده است.
پهلوان قمی با اشاره به ظرفیت‌هایی که کتاب الکترونیک ایجاد می‌کند عنوان کرد: توسعه‌پذیری و مقیاس‌پذیری در حوزه‌ کتاب الکترونیک وجود دارد. از سوی دیگر فعال‌سازی فروشگاه الکترونیکی به زبان‌های مختلف در این حوزه ممکن است، اگر قصد دارید در حوزه‌ ‌زبان‌ها توسعه داشته باشید، حوزه‌ کتاب‌های الکترونیک بهترین راه است.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها امکان ارتباط مستقیم با مخاطب و کاربر است. از این طریق می‌توان ارتباط‌‌ بیشتری داشت و حتی شبکه‌ اجتماعی مخصوص به خود را راه‌اندازی کرد -درحالی‌که چنین امکانی در حوزه‌ کتاب چاپی وجود ندارد. شبکه‌ مخاطبان و اشتراک‌گذاری آنان باعث موفقیت همه‌ بخش‌ها می‌شود.
پهلوان قمی با اشاره به بحث کاهش هزینه‌ها، به مخاطبان کتاب‌های الکترونیک اشاره و تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که مخاطبانی کتاب الکترونیک می‌خوانند که لزوما کتاب چاپی خریداری نمی‌کنند.
وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به بحث تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها باعث شده که ما نتوانیم در بسیاری از نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنیم و عرضه‌ محصولات به خارج از کشور با مشکل روبرو شده است؛ متاسفانه هنوز در حوزه‌ بین‌الملل شرایط لازم برآورده نشده که بتوانیم ظرفیت‌های خود را با وجود قابلیت‌های فراوانی که داریم نشان دهیم.
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فراهنگ**9211** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتاب 98 نشر ديجيتال نمايشگاه كتاب فرانكفورت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۴۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین تمام الکترونیک نیست

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس جوهری صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در استان تهران تکلیف ۸ حوزه انتخابیه در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص شده است، اظهار کرد: دو حوزه انتخابیه تهران و ورامین به دور دوم انتخابات کشیده شده اند.

جوهری بیان کرد: در دور دوم انتخابات، ۳۲ نامزد در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای تصاحب ۱۶ کرسی مجلس و در حوزه انتخابیه ورامین ۲ نامزد برای یک کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران از پیگیری و انجام اقدامات برنامه ریزی شده توسط وزارت کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس خبر داد و عنوان کرد: تفاوت عمده برگزاری انتخابات دور اول و دور دوم، تمام الکترونیک بودن انتخابات در حوزه انتخابیه تهران برای دور دوم است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری تمام الکترونیک انتخابات در تهران برای اولین بار اجرا می‌شود، گفت: امیدوار هستیم با توجه به برنامه ریزی ها و تمهیدات اندیشیده شده، برگزاری انتخابات در بهترین شکل ممکن انجام و سنگ بنایی برای ادوار آینده باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران مزیت برگزاری تمام الکترونیک انتخابات را کوتاه شدن زمان رأی دادن و شمارش آرا عنوان کرد و افزود: امیدوار هستیم با این نحوه برگزاری انتخابات، هم بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان به بازشماری آرا بپردازیم و هم اطلاع رسانی‌ها به مردم در بازه کوتاه انجام شود.

جوهری با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها برای برگزاری دور دوم انتخابات در دو حوزه انتخابیه ورامین و تهران پای کار هستند، گفت: آموزش‌های لازم هم به رأی دهندگان و هم به عوامل اجرایی انتخابات دور دوم مجلس ارائه خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه در ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود عنوان کرد: در این حوزه انتخابیه برگزاری انتخابات، شبیه دور اول خواهد بود و در این راستا همه تمهیدات لازم سنجیده شده و امیدوار هستیم شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور باشیم.

کد خبر 6088190

دیگر خبرها

  • اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • برگزارنشدن الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در ورامین
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • انتخابات مجلس در ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود
  • انتخابات ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین تمام الکترونیک نیست
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • انتخابات در تهران تمام الکترونیک است + فیلم
  • انتخابات در تهران تمام الکترونیک است
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد