Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمنه رضایی زاده و طاهره آوری دو بانوی کهگیلویه و بویراحمدی هستند که کار گویندگی و تهیه کنندگی رادیو را بر عهده دارند و در این گفتگوی صمیمی از نقش و جایگاه رادیو در استان، تاثیر کار بر روی زندگی شخصی، خاطرات تلخ و شیرین و سختی های کار در رادیو صحبت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح زاگرس آمنه رضایی زاده و طاهره آوری دو بانوی کهگیلویه و بویراحمدی هستند که کار گویندگی و تهیه کنندگی رادیو را بر عهده دارند و  در این گفتگوی صمیمی از نقش و جایگاه رادیو در استان، تاثیر کار بر روی زندگی شخصی، خاطرات تلخ و شیرین و سختی های کار در رادیو صحبت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صبح زاگرس-بیوگرافی از خودتان بفرمایید؟

رضایی زاده: سید آمنه رضایی زاده کارشناس آسیب شناسی اجتماعی؛ از سال 1385 وارد رسانه ملی در صدا و سیما  شدم سال 86 تا کنون در رادیو مشغول به کار هستم، گاهی برنامه گلبانگ دنا را اجرا می کنم، گوینده پخش و گوینده خبر رادیو هستم و تهیه کنندگی چند برنامه رادیویی را نیز بر عهده دارم.

 

آوری: طاهره  آوری گوینده رادیو از سال 88 وارد  رادیو شدم  و در رادیو دنا در خدمت شنوندگان عزیز هستم،  کارشناس الهیات  و معارف اسلامی دارم از دوران دبیرستان کار اجرا و گویندگی انجام می دادم و دوست داشتم این حرفه را دنبال کنم سال 88 که آگهی صدا و سیما را دیدم که از علاقمندان در این رشته ثبت نام می کردند من نیز ثبت نام کردم و تست دادم و بعد از طی کردن چند مرحله وارد رادیو  شدم.

متاهل  هستم و دو فرزند 15 ساله و 6 ساله دارم و همین جا می گویم " دوستتان دارم فرزندانم".

برنامه هایی مختلفی گویندگی کردم  مثل آوای کشاورز، آوای سواد آموزی، سروش آسمانی، گوهر عفاف، صدای آبادی و گلبانگ دنا.

 

صبح زاگرس-جایگاه رادیو در استان را چگونه می بینید؟

رضایی زاده : رادیو دنا جایگاه بسیار بهتری نسبت به گذشته دارد مردم قبلا کمتر سراغ این رسانه می رفتند اما اکنون راننده های تاکسی و سایر مردم و گاهی مسافران که وارد استان می شوند مخاطبان پر و پا قرص رادیو هستند به نظر من مخاطبان رادیو بیشتر از فرهیختگان هستند و انسان های شریفی همدم رادیو هستند.

آوری: جایگاه رادیو در استان بهتر شده است و برنامه های رادیو نیز نسبت به سال های قبل متنوع تر شده که در جذب مخاطب خیلی کمک کرده است خیلی از مردم این عقیده را دارند که وقتی یک موسیقی را از تلویزیون می شنوند تا اینکه همان موسیقی را از رادیو بشنوند  حس و حال دیگری دارد و این نشان می دهد رادیو جایگاهش در بین مردم بهتر و بیشتر شده است.

 

صبح زاگرس- کار کردن در رادیو چه سختی هایی  دارد؟

رضایی زاده: رادیو برای من خیلی شیرین است و همیشه به من یک آرامش می دهد، خصوصا وقت هایی که گویندگی شیفت شب را بر عهده دارم احساس قشنگ و خوبی دارم سختی کار این است که گاهی ممکن است در خانه مهمان داشته باشیم یا کلاس داریم که برنامه زنده داریم و یا در خانه مهمان داریم و باید برویم و یا گاهی حالم خوب نباشد اما باید بروم و با انرژی برنامه را اجرا کنم، یا مثلا در تعطیلات ایام نوروز و تمام مناسبت ها شیفت کاری داریم.

آوری: هر شغلی که باشد سختی ها و شیرینی های خاص خودش را دارد و من و بقیه همکارانم سعی می کنیم  کمتر به سختی ها فکر کنیم و این باعث شده که همگی با شور و شوقی بیشتر از روزهای اول،  شب و روز فعالیت کنیم و دوست داریم بتوانیم دل مخاطبان خود را به دست بیاوریم  و تا کنون نیز همین طور بوده و بزرگترین سرمایه من و همکارانم همراهی مخاطبان عزیز است ما فقط به شیرینی های کار فکر می کنیم و سعی می کنیم سختی ها کار را نبینیم.

وقتی من دارم با کسی صحبت می کنم می توانم برای بیان بهتر منظورم از حرکات دست و صورتم استفاده کنم اما در رادیو اینگونه نیست و غم و شادی و مهربانی و عصابنیت و همه احساساتی که می خواهی به مخاطب انتقال دهیم باید به صدا منتقل شود و این یکی از سختی های کار است که گوینده باید هنر این کار را داشته باشد.

 

صبح زاگرس-استرس کار تا چه اندازه وارد زندگی شخصی شما شده است؟

رضایی زاده: استرس کار رادیو نسبت به سایر بخش های صدا و سیما کمتر است همیشه این را به همکارانم می گویم چون استودیو  فضای بسته ای دارد و پنجره ای رو به بیرون ندارد، همیشه لحظه ورود به استودیو حس اینکه یک روز ابری و بارانی است را دارم و بسیار لذت بخش است؛ کار من استرس دارد اما وقتی از استودیو به خانه می روم همیشه پر انرژی هستم انگار تازه انرژی ام را به دست آورده باشم.

 

آوری: کار ما استرس دارد حتی اگر سال های سال اجرا کرده باشی باز می خواهی وارد برنامه شوی آن استرس وجود دارد اما همیشه تلاش کردیم استرس کارمان وارد زندگی نشود و استرس خانه نیز وارد کار نشود.

 

صبح زاگرس-خاطره تلخ یا خوب از دوران کاری خود بگویید؟

رضایی زاده: به صورت اتفاقی با یکی از مخاطبان رادیو آشنا شدم و کلی با هم صحبت می کردیم و همیشه می گفت صدای تو خیلی برای من اشنا است و حس می کنم باهات قبلا صحبت کردم یا دانشگاه دیدمت و یا جای دیگر؛ فامیلی ام را که گفتم خیلی تعجب می کرد و می گفت یه تصویر دیگه از شما ساخته بودم.

 

آوری: خدا رو شکر خاطره تلخی نداشتم و خاطره خوب زیاد بوده است همه برنامه هایی که اجرا کردم برای من خاطره خوب بوده است،  من مدتی گوینده برنامه صدای آبادی بودم و در آن مشکلات مردم را رصد می کردم و از طریق مسئولان پیگیری می کردیم وقتی چند روز بعد مردم پیامک می دادند که این پیگیری برنامه شما باعث شد این مشکل بر طرف شده است واقعا برای من لذت بخش بوده است.

 

اکنون که دارم برنامه گلبانگ دنا را اجرا می کنم که درخواست و پخش موسیقی است؛ گاهی مردم  پیام می دهند که ما از عشایر هستیم الان دور هم جمع شده ایم و چای آتیشی درست کردیم و داریم می خوریم وقتی این موسیقی را گوش می کنیم برای ما لذت بخش است من خودم وقتی این ها را می شنوم و می خوانم انگیزه ام برای کار چند برابر می شود.

صبح زاگرس-اهل شعر گفتن یا خواندن هستید؟

رضایی زاده: بله  خیلی دوست دارم مخصوصا شعرهای حافظ و وقتی برنامه گلبانگ دنا را اجرا می کنم سعی می کنم وقتی وارد پخش  می شوم حتما یک بیت شعر را بخوانم در زمان دبیرستان شعر می گفتم اما چون که ادامه ندادم اکنون چیزی به یادم  نیست.

 

گاهی دکلمه هایی را اجرا می کنم و منتشر می شوند و برخی ها می گویند خیلی غمگین هستی که این دکلمه ها را می گویی، در حالی که اینگونه نیست دوست دارم دکلمه هایی که اجرا می کنم به گونه ای باشند که همه احساسات در آن نهفته باشد به حالت درونی ربطی ندارد و می خواهم خودم را به مخاطب نزدیک کنم؛ " هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ".

 

آوری: اهل شعر خواندن هستم اما شعر نمی گویم چون گوینده هستم شعرهای مختلف را می خوانم؛  " نام نیکو گر بماند ز آدمی /  به که از او ماند سرای زرنگار "

صبح زاگرس-کارتان در زندگی شخصی تان مشکلی ایجاد نکرده است؟

آوری: نه اصلا چنین چیزی نبوده است نه تنها در زندگی شخصی ام بلکه در تمام کارم و بدون اغراق و بدون تعارف می گویم  بزرگترین مشوق من همسرم هستند و گاهی در برخی کارها استارت را خودشان می زنند و هیچ گاه مانع کارم نشده اند و همیشه مشوق من بودند که از همین جا ازشون تشکر می کنم.

 

رضایی زاده: برای  زندگی ام برنامه ریزی دارم برخی می گویند چطور تو سرکار می روی به  زندگی شخصیت می رسی، تدریس هم می کنی، چطور به همه کارها می رسی؛ نکته مهم این است که همیشه یک دفترچه در کیف دارم همه برنامه هایم را یادداشت می کنم  فرد منظمی هستم.

 

موضوعی که همیشه در ذهن من وجود دارد این است که ما وقتی می میریم صدایمان را نیز با خود می بریم، پس چرا می گویند این صدا است که می ماند، گاهی فکر می کنم اگر روزی از دنیا رفتم مخاطبان من بیشتر به کدام دکلمه  و صدای من بیشتر گوش می دهند یا بعدها نوه ها و بچه های من وقتی صدای من را می شنوند ایا به مادربزرگ خودشان افتخار می کنند؛ این صدا است که می ماند.

دلم می خواهد یک گوینده رادیو پیری بشوم که در پارکی روی صندلی نشسته ام و من به عنوان یک گوینده پیر و پیشکسوت عصا به دست بگیرم و نوه هایم دورم باشند این صحنه ها را خیلی دوست دارم.

 

صبح زاگرس-رادیو چه رسالتی دارد؟

رضایی زاده: رسالت رادیو اطلاع رسانی و آگاهی است، مثلا خانمی که خانه دار است نمی رسد تلویزیون را نگاه کند در بخش های مختلف از جمله سلامت، فرهنگ و سایر موارد و چه راننده هایی که در جاده هستند پیر و جوانان رادیو  گوش می دهند.

صبح زاگرس-اگر روزی به عقب برگردید باز هم وارد رادیو می شدید؟

آوری: بله صددرصد وارد همین کار می شدم از همان زمان کودکی این شغل را دوست داشتم به شدت به کارم علاقه مند هستم و هر روز علاقه ام بیشتر می شود.

 

صبح زاگرس-مردم از گزارشگر رادیو چه انتظاراتی دارند؟

رضایی زاده: اینکه صادق باشند همیشه سعی کردم با مردم صادق باشم و چیزی که از دلم بر می آید را بگویم.

 

صبح زاگرس- برای ورود به عرصه گویندگی آموزش مهم است یا استعداد؟

آوری: هر دو مهم است اگر فردی می خواهد وارد هر شغلی شود باید استعداد داشته باشد و یکسری پیش زمینه ها و آموزش ها را پشت سر بگذارد که بتواند از آن استعداد استفاده کند هر شغلی به استعداد، پشتکار و انگیزه و اراده  نیاز دارد.

 

صبح زاگرس-اهل موسیقی هستید؟

رضایی زاده: بله خیلی دوست دارم و اگر گوش ندهم روزم شب نمی شود بیشتر سنتی و موسیقی استان خودمان را گوش می دهم.

 

آوری: همه موسیقی را دوست دارند به انسان آرامش می دهد من نیز خیلی دوست دارم.

صبح زاگرس-امروز روز رادیو است چه صحبتی با همکاران خود دارید؟

آوری : بله امروز روز رادیو است که این روز را به همه مخاطبان رادیو دنا در استان و به همه همکارانم  تبریک عرض می کنم واقعا همکارانم خیلی زحمت می کشند که یک برنامه خوب را روانه آنتن کنند، امیدوارم جشن تولد 120 سالگی رادیو همه با هم کنار هم باشیم.

 

رضایی زاده: روز رادیو را به همکارانم تبریک عرض می کنم در رادیو صمیمیت هست این روز را به اقای رئوف مدیرکل سازمان، اقای بیاتی معاون صدا، اقای صابری مدیر صدا، اقای احمدی صفت مدیرپخش صدا و همه شنوندگان فرهخیته رادیو دنا تبریک می گویم اگر شنونده ای نباشد رادیویی هم وجود ندارد.

 

صبح زاگرس-صبح زاگرس را چقدر دنبال می کنید و ارزیابی  شما از این سایت چیست؟

رضایی زاده: همیشه دنبال می کنم، به همکارانم نیز گفته ام که یک سایت قوی است و اطلاع رسانی دقیق و به موقع دارد خصوصا در حادثه سیل که در کشور رخ داد بیشتر اخبار را از صبح زاگرس دنبال می کردم در فضای مجازی نیز این سایت را دنبال می کنم.

 

آوری: بله این سایت را دنبال می کنم به همکاران شما خسته نباشید می گویم و صبح زاگرس هرجا که نیاز بوده در کنار مردم بوده و رسالت خودش را به خوبی انجام می دهد.

صبح زاگرس-چند کلمه می گوییم اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را بگویید؟

رضایی زاده:

اقای رئوف-  مهربان و دلسوز

رادیو- هزار بار بهار آمد و دلم نشکفت مگر نسیم صدایت کند شکوفا

شبکه دنا-شبکه همدلی و همزبانی

کهگیلویه و بویرحمد-پایتخت طبیعت ایران

خبرنگار-فعال دلسوز

مردم استان-مهمان نواز

 

آوری:

اقای رئوف-خوش رو و مهربان

رادیو- دوست داشتنی

شبکه دنا-شبکه همدلی و همزبانی

کهگیلویه و بویرحمد: سرزمینی چهارفصل که خیلی دوستش دارم

مردم استان-بسیار مهربان، عاطفی و مهمان نواز

صبح زاگرس-صحبت پایانی؟

آوری: از مدیران مهربان و دلسوز فعال رادیو اقای بیاتی ، اقای صابری و اقای احمدزاده تشکر می کنم امیدوارم زحمات همه همکارانم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد همراهی شنوندگان بزرگترین سرمایه ما است و این همراهی به ما سرمایه می دهد.

از اینکه به ما فرصت دادید تشکر می کنم و باز هم روز رادیو را به مخاطبان و همکارنم تبریک عرض می کنم، رادیو تنها جایی است که می توان موج نبض هایت را روی ردیف آرامش تنظیم کنی و به حرف دلت گوش کنی و واقعا تنها صدا است که می ماند.

 

رضایی زاده: زندگی را نفسی ارزش غم خوردن نیست/آنقدر سیر بخند که غم از رو برود

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۵۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدهای مسعود اسکویی خیلی محترمانه بود/ رادیو ورزش گوش می‌کنم

حمید استیلی بازیکن سابق فوتبال درباره اینکه زنده یاد مسعود اسکویی گوینده و گزارشگر فقید را با چه ویژگی هایی می شناخته است به خبرنگار مهر بیان کرد: صدای او صدای ماندگاری بود و حتی بعد از رفتن او هم این صدا باقی می ماند. خیلی خوب است که قدر بزرگترها و اسطوره های خود را بدانیم.

وی اضافه کرد: آقای اسکویی واقعاً اسطوره بود و در صداوسیما همه رشته های ورزشی را گزارش می کرد. گزارش های او به گونه ای بود که وقتی می شنیدیم انگار همان توصیفات را می دیدیم. نقدهای بسیار محترمانه ای هم داشت که خیلی مورد توجه بود.

استیلی درباره نبود نگاه جانبدارانه در نقدها و تحلیل های ورزشی اسکویی یادآور شد: او نه استقلالی بود و نه پرسپولیسی و هر آنچه را که می دید، گزارش می کرد. قطعاً صدای اسکویی می ماند ولی باید قدر آنهایی را که می مانند، بدانیم.

این بازیکن سابق تیم ملی در پایان درباره اینکه الان چه برنامه های ورزشی را می بیند یا گوش می کند، بیان کرد: من رادیو ورزش را همیشه گوش می کنم و ماشینم همیشه روی موج رادیو ورزش روشن است. نقدها و گزارش های خوبی دارد اما به شرطی که مدیران و مسؤولانمان هم گوش کنند.

کد خبر 6097289 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • صدای مرحوم مسعود اسکویی را بشنوید
  • انعکاس صدای انتخابات در رادیو
  • مراسم یادبود صدای ماندگار ورزش امروز برگزار می شود
  • نقدهای مسعود اسکویی خیلی محترمانه بود/ رادیو ورزش گوش می‌کنم
  • عمو مسعود باشکوه بدرقه شد
  • درخواست نام‌گذاری یکی از اماکن ورزشی به نام «مسعود اسکویی»
  • تصاویری از مراسم بدرقه زنده یاد مسعود اسکویی
  • مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی گوینده پیشکسوت رادیو + فیلم
  • مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی گوینده پیشکسوت رادیو
  • آغاز مراسم تشییع پیکر زنده یاد مسعود اسکویی