Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دادستان استانبول با صدورکیفرخواستی علیه «نازمی میت جانتورک» مأمور امنیتی کنسولگری آمریکا در این شهر و همسر و دختر او به اتهام عضویت در گروه «فتح‌الله گولن» خواستار دستگیری آنان شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز بامداد جمعه نوشت: ترکیه و آمریکا به عنوان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سال 2016 (1395) پس از 6 دهه اتحاد، رو در روی هم قرار گرفته اند و به تدریج از هم فاصله می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رویترز افزود، کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) در ترکیه که توسط عده ای از عوامل نظامی وابسته به گروه فتح الله گولن سازماندهی و اجرا شد، رویداد مهمی بود که آنکارا را به شکل جدی از واشنگتن دور کرد.
به گزارش ایرنا، آنکارا انتظار داشت که واشنگتن کودتا را محکوم کرده و از دولت قانونی ترکیه به عنوان متحد خود در ناتو حمایت کند ولی وزارت امور خارجه آمریکا این انتظار را بر آورده نکرد و تنها از رویدادهای مربوط به کودتا اعلام نگرانی کرد.
با شکست کودتاگران و دستگیری عوامل آن، ترکیه گولن روحانی ترک ساکن آمریکا را هدایت کننده و عامل اصلی کودتا اعلام کرد.
پس از شکست این کودتا، آنکار بارها از واشنگتن خواست گولن را به ترکیه بازگرداند.
وی بیش از 17 سال در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است و استرداد او به ترکیه جزو خواسته های دولت طیب اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت وی مواجه و موجب تیره شدن روابط دو کشور گردید.
تا کنون صدها تن از طرفداران سازمان گولن در ترکیه بازداشت شده اند.
شبس**9460**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دادستان تركيه كنسولگري آمريكا كيفرخواست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۵۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه با رئیس جمهوری سومالی درباره تقویت همکاری‌های امنیتی اطلاعاتی میان دو کشور گفت وگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، « ابراهیم کالین» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در کاخ ریاست جمهوری سومالی با « حسن شیخ محمود» رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره گسترش همکاری‌های اطلاعاتی امنیتی میان ترکیه و سومالی با او گفت‌وگو کرد.

به نوشته روزنامه سومالی جدید، در این دیدار دو طرف در خصوص تقویت همکاری راهبردی ترکیه - سومالی در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مبارزه با تروریسم بخصوص گروه تروریستی الشباب، افزایش ثبات و امنیت در شاخ آفریقا و گسترش همکاری اقتصادی میان ترکیه و سومالی از دیگر محورهای مورد بحث میان شیخ محمود و کالین بود.

موقعیت راهبردی سومالی و رویای ترکیه برای نفوذ در شاخ آفریقا

 رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در سفر به موگادیشو با همتای سومالیایی خود دیدار و درخصوص راه‌های تقویت همکاری اطلاعاتی و امنیتی میان دو کشور با وی گفت وگو کرد.

ترکیه در سال 2108 توافقنامه تاسیس یک پایگاه نظامی در سومالی را  با دولت مودگادیشو امضای کرد و 24 فوریه 2024 توافقنامه تقویت همکاری‌های نظامی امنیتی میان ترکیه و سومالی امضاء شد. این توافقنامه شامل برگزاری رزمایش‌های مشترک، تبادل اطلاعات امنیتی و کمک‌های بشردوستانه است.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه
  • قتل مسلحانه پزشک ماهشهری؛ کیفرخواست صادر شد
  • دستگیری ۴۱ مظنون داعشی در ترکیه
  • تظاهرات ضدصهیونیستی دانشجویان پاکستانی در مقابل کنسولگری آمریکا
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • کیفرخواست متهم قتل یک پزشک در بندرماهشهر صادر شد
  • رژیم صهیونیستی خط قرمز امنیتی آمریکا است
  • رژیم صهیونیستی جزیی از «خطوط قرمز امنیتی در آمریکا» است
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است