Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-30@06:57:41 GMT

دروغگویی واشنگتن درباره ماموریتش در عراق

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۶۴۲۹

دروغگویی واشنگتن درباره ماموریتش در عراق

به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، در پی فاش شدن حمله بالگردهای جنگی ائتلاف مدعی مبارزه با تروریسم در عراق به سرکردگی آمریکا به مواضع نیروهای عراقی در منطقه الریاض شهرستان الحویجه در استان کرکوک عراق و کشته شدن یک نیروی پلیس فدرال و زخمی شدن دو تن دیگر، گروههای مختلف عراقی به این امر واکنش نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در حمله چهارشنبه (4 اردیبهشت ماه 1398) جنگنده‌های ائتلاف آمریکا به نیروهای امنیتی عراق در شهرستان الحویجه استان کرکوک، یک نیرو کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

هر چند ائتلاف آمریکایی همچون همیشه علت حمله به نیروهای عراقی را شلیک اشتباه عنوان کرده است اما ستاد عملیات مشترک عراق ساعاتی پیش در بیانیه ای با تایید این خبر اعلام کرده بود که یک کمیته تحقق تشکیل داده است تا جزییات حادثه مشخص شود. 

گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن شدید این حمله، آن را نشانه تجاوز به حاکمیت ملی عراق دانسته و گفته است: ماهیت واقعی ماموریت نیروهای آمریکایی سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود. نیروهای آمریکایی در عراق بر اساس تشخیص خود اقدام می کنند و نیازی به هماهنگی با دستگاه های ذیربط عراقی نمی بینند و این امر ناقض حاکمیت ملی عراق است. 

این بیانیه می افزاید: این حمله ثابت می کند که نیروهای آمریکایی آن طور که واشنگتن ادعا می کند، مستشاری و فنی نیستند بلکه نیروهای رزمی هستند. 
عصائب اهل الحق خواستار مداخله پارلمان و دولت برای تعیین تکلیف نیروهای آمریکایی و ماموریت های آنها در خاک عراق شده است. 

فالح الخزئلی نماینده پارلمان عراق از فراکسیون سازندگی نیز در توییتی بر ضرورت جلوگیری از رفتارهای اهانت آمیز آمریکایی ها در عراق و خروج آنها و سایر نیروهای خارجی از جمله ترکیه از خاک عراق تاکید کرده است. 

فاضل الفتلاوی عضو ائتلاف الفتح نیز خواستار برگزاری نشست اضطراری پارلمان برای بررسی حمله نیروهای ائتلاف آمریکایی به پلیس عراق شد و گفت: نیروهای خارجی باید هر چه سریعتر از این کشور بیرون بروند. 

وی گفت: آمریکایی ها به شکل برنامه ریزی شده و هدفمند نیروهای مسلح عراق را هدف حملات خود قرار می دهند و عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق باید موضع قاطعی در این خصوص اتخاذ کند. 

گروه مقاومت اسلامی جنبش نجبا نیز مسئولیت عدم اقدام سریع در تصویب قانونی برای بیرون راندن نیروهای خارجی از خاک عراق را متوجه پارلمان این کشور دانست و اقدام اخیر نیروهای آمریکایی به مواضع پلیس فدرال عراق را محکوم کرد. 

این گروه در بیانیه خود آورده است: آمریکا شیطان بزرگ است و هر روز بیشتر ثابت می کند که ناقض حاکمیت ملی عراق است، امری که ثابت می کند بر خلاف ادعای واشنگتن که نیروهایش فقط مستشاری، امنیتی و فنی است، نیت های سوء و ابهام در تعداد آنها و ماموریت آنها وجود دارد. 

محمد شیاع السودانی وزیر سابق صنایع و معادن عراق نیز در توییتی تاکید کرد که حادثه اخیر این فرضیه که ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق (آنگونه که واشنگتن و بغداد می گویند) آموزشی و مستشاری نیست، تایید می کند و پارلمان باید از اختیارات خود برای حفاظت از حاکمیت ملی در همه بخش های خاک عراق استفاده کند. 

ائتلاف مدعی مبارزه با داعش روز پنجشنبه (5 آبان 1398) در گزارشی اذعان کرد که طی عملیات های خود در عراق و سوریه تاکنون از روی اشتباه دست کم 127 غیرنظامی را در عملیات های ضد داعش به قتل رسانده است. 

منابع موثق عراقی و سوری تاکنون سند و ویدئوهای متعددی منتشر کرده اند که نیروهای ائتلاف را در حال کمک رسانی تدارکاتی یا تسلیحاتی به تروریست های داعش و یا جابجایی تاکتیکی آنان و نجاتشان از صحنه درگیری با نیروهای دولتی نشان می دهد. 

بسیاری از شخصیت ها، احزاب و نمایندگان پارلمان ماههاست با اشاره به گذشت نزدیک به دو سال از اعلام پایان حیات نظامی داعش، خواستار اتمام کار ائتلاف بویژه نیروهای چند هزار نفره رزمی آمریکا در خاک کشورشان هستند.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۶۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه

سیاست های ابهام برانگیز و دوپهلوی آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، «صالحه علام»، نویسنده و پژوهشگر مسائل ترکیه در یادداشتی از سنگ اندازی آمریکا در توافق راهبردی عراق و ترکیه پرده برداشت.

روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از آمریکا، میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. در این سفر، 26 توافقنامه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و توریستی به امضا رسید. پنج توافقنامه از 26 توافقنامه امضا شده، روابط راهبردی، همکاری بر سر مسائل نظامی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و ساخت ابزارآلات جنگی را در بر می‌گیرد.

مذاکرات ترکیه و آمریکا

آمریکا در مذاکرات اخیر با مقامات امنیتی و دیپلماتیک ترکیه پیشنهاد مقابله مستقیم و غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی مشترک (داعش و پ ک ک) را مطرح کرد. این پیشنهاد با مخالفت قاطع ترکیه روبرو شد.

آنکارا اعلام کرده همکاری با یک سازمان تروریستی برای مبارزه با یک سازمان تروریستی دیگر و یا همکاری موردی کشورهای هم‌پیمان با سازمان‌های تروریستی را نمی‌پذیرد. تضاد شدید میان آنکارا و پ.ک.ک که سال‌هاست جنگ شدیدی علیه ترکیه را از درون اردوگاه‌هایش در سوریه و عراق اداره می‌کند، باعث شده آنکارا استدلال‌های آمریکا را نپذیرد.

توافقات امنیتی و نظامی عراق و ترکیه نگرانی گروه‌های مختلف کردی از جمله گروه تروریستی پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را برانگیخته و باعث شده آمریکا نیز برای جلوگیری از مقابله جدی با این گروه ها به میدان بیاید. با این وجود آمریکا نگران پیامدهای احتمالی همکاری نظامی و امنیتی میان بغداد و آنکارا است که می‌تواند به حضور ی.پ.گ و پ.ک.ک در مرزهای عراق، سوریه و ترکیه پایان دهد.

در بهمن ماه سال گذشته «یاشار گولر»، وزیر دفاع و «متین گوراک»، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در سفر به بغداد، موفق به کسب رضایت مسئولان عراقی در رابطه با اعلام منع فعالیت پ.ک.ک در مرزهای عراق شدند. به همین دلیل روابط عراق و ترکیه از منظر امنیتی و نظامی بهبود یافت.

بنا بر ادعای رسانه های ترکیه، مطابق توافق دو کشور، به زودی عملیات نظامی به رهبری نیروهای نظامی ترکیه در عمق 30 الی 40 کیلومتری خاک عراق علیه نیروهای تروریستی مخالف دولت ترکیه آغاز خواهد شد؛ این موضوع مخالفت شدید آمریکایی ها را به همراه داشته است.

نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

دلایلی که بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند

 

در همین راستا آنکارا اخیراً ابتکار جدیدی را آغاز کرده که عبارت از حل و فصل کردن پرونده تروریسم بدون مداخله واشنگتن است. سیاست دو پهلو و ابهام برانگیز آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. به نظر می‌رسد این تحولات سرآغاز تغییراتی مهم در سیاست های کشورهای عراق، سوریه و ترکیه در قبال گروه‌های کُردی فعال در این سه کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر بختیاری: تقلیل اقدامات ارتش در سال ابتدایی جنگ بی‌انصافی است/ در ارتش مخالفت چندانی با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر وجود نداشت/ از سال دوم جنگ وحدت فرماندهی بین ارتش و سپاه از بین رفت
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن