Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه سرمای بهاره بیش از 80 میلیارد تومان به باغات گردوی تویسرکان خسارت وارد کرده است، گفت: با این وجود امیدواریم لااقل با اجرای طرح سرشاخه کاری در بازه زمانی پنج ساله و به نتیجه رسیدن زنجیره کامل نهالستان گردوی پیوندی تا پایان سال جاری، چاره ای بلند مدت برای مقابله با سرمازدگی و دیگر آفات به دست بیاندیشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  «مسعود اکبری» در گفت و گو با خبرنگار نافع، با اشاره به کاهش قابل توجه دمای هوا در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت ماه سال جاری، در تویسرکان گفت: با بررسی های انجام شده از کل باغات مشخص شد که به طور میانگین 40 درصد از سه هزار هکتار باغات شهرستان، دچار سرمازدگی شدند.

وی اظهار کرد: این میزان به صورت پراکنده است، به گونه ای که در برخی باغات در منطقه سرابی و یا سرکان به دلیل وجود درختان دیر گل ده، سرمازدگی کمتر بوده است.

* باغداری اصولی و مناسب، ضرورت حفظ داشته ها

 مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: البته میزان خسارت در رقم های اصلاح شده، چندلر و یا  باغاتی که سرشاخه کاری در آن ها انجام شده بود، بسیار کمتر و حتی صفر بوده است.

اکبری با بیان اینکه می شود این میزان خسارت را هم به صورت بلند مدت و هم به صورت کوتاه مدت، به حداقل رساند، تصریح کرد: استفاده از کودهای مناسب همچون پتاسه و فسفاته در زمان مناسب و تعذیه و آب دهی به موقع گیاه، شیره درختان را در برابر سرما مقاوم و غلیظ می کند.

*اجرایی شدن کامل سرشاخه کاری نیازمند همت باغداران

وی از کشاورزان و باغداران خواست تا همه ساله باغات خود را بیمه کنند و البته عنوان کرد: رفتن به سمت سرشاخه کاری درختان، مهمترین موضوعی است که می طلب از سوی کشاورزان دنبال شود تا در بلند مدت زمینه ساز مقاوم سازی انواع رقم های درختان شود.

 مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان به اجرای سرشاخه کاری در برخی از باغات در سال گذشته و آغاز آن از اردیبهشت ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و پراکندگی های زمین ها، تنها سه تا چهار هزار هکتار از باغات تویسرکان نیاز به سرشاخه کاری دارد.

* بهره گیری از نهالستان گردوی پیوندی، درمانی بلند مدت برای مقابله با سرمازدگی و دیگر آفات

اکبری تصریح کرد: اگر تنها قرار باشد دولت وسط میدان بیاید و سرشاخه کاری انجام شود، پنج تا 6 سال زمان می برد اما اگر خود باغداران هم پرتلاش و با همت وارد عرصه شوند، حداکثر در یک بازه زمانی چهار ساله، سرشاخه کاری در این میزان باغات انجام و درختان در برابر سرمای بهاره و حتی بسیاری دیگر از آفات مقاوم می شوند.

وی ابراز امیدواری کرد با ایجاد زنجیره کامل  نهالستان گردوی پیوندی در تویسرکان که به همت دکتر مفتح، نماینده مردم تویسرکان به جد پیگیری و عملیاتی شده و تا پایان سال جاری به مرحله اجرایی می رسد، تا حدود بسیاری به این مسئله دلخوش باشیم که درختان مقاوم در برابر سرما و عاری از هر گونه آفات داشته باشیم.

 به گزارش نافع، تویسرکان با برخورداری از بیش از پنج هزار و 500 هکتار باغ‌های گردو و تولید سالیانه حدود 16 هزار تن از این محصول آن هم از نوع مرغوب، پایتخت طلای سبز ایران نامیده می شود و با تلاش های انجام شده به سمت تبدیل شدن به مرکزی برای توزیع نهال گردو در کشور و شاید منطقه غرب آسیا در حرکت است.

اقتصاد بسیاری از مردم این دیار به صورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به گردوی آن است و با توجه به سرمای پاییزه و یا بهاره در چند سال اخیر، خسارات جبران ناپذیری به باغداران وارد شده است، به همین دلیل دکتر مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس، در این سال ها به فکر چاره ای بلند مدت برای حفظ درختان در برابر سرما و حتی دیگر آفات افتاد، تا جایی که به اذعان مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان و مسئولان مرتبط استانی و کشوری، تلاش های مفتح بالاخره در سال گذشته برای عملیاتی شدن ایجاد یک نهالستان گردوی پیوندی به ثمر نشست و ساخت آن در سال 97 آغاز شد و این گونه که می گویند قرار است بهره برداری از این نهالستان در پایان سال جاری به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۶۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره آموزشی آفات مکنده در یزد

ملانوری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: دوره آموزشی آفات مکنده باتاکید برکنترل آفات فصل بهارپسته، با حضور مهدی بصیرت عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پسته کشور در راستای ارتقا دانش کارشناسان وبهره برداران باروش‌های کنترل آفات فصل بهاردرختان پسته برنامه ریزی شد.
 
 وی افزود: در این دوره کارشناسان و بهره برداران باروش‌های کنترل آفات مکنده همچون سن وسنک، زنجره (شیره تر) وشپشک‌های پسته توسط مدرس محترم مهدی بصیرت عضوهیات علمی موسسه تحقیقات پسته کشور به فراگیران ارائه شد.
 
  لازم به ذکر است به منظور بهره برداری حداکثری از مطالب، این دوره به دو صورت حضوری و مجازی اجرا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • برگزاری دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است
  • خسارت ۵۲ میلیارد تومانی سیل به اردستان
  • دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد