Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@19:30:07 GMT

صادرات ۱۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف از خراسان‌جنوبی

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۶۹۲۰

صادرات ۱۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف از خراسان‌جنوبی

کامیابی‌مسک میزان صادرات فرش دستباف استان در طی سال گذشته را قریب به ۱۰۰ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: ارزش این میزان صادرات بیش‌ از ۱۰ میلیون دلار بوده است.

«محمدحسین کامیابی‌مسک» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهارداشت: در 12 ماهه سال گذشته 170 هزار مترمربع فرش دستباف به ارزش 85 میلیارد تومان بافته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی میزان صادرات فرش دستباف استان در طی سال گذشته را قریب به 100 هزار مترمربع عنوان کرد و افزود: ارزش این میزان صادرات بیش‌از 10 میلیون دلار بوده است.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی یادآور شد: عمده فرش‌های استان به کشورهای آلمان، امارات، آمریکا، ایتالیا، لبنان و سایر کشورهای اروپایی صادر شده است.

 

کامیابی‌مسک ادامه داد: نقوشی که در بحث صادرات فرش دستباف استان بیشتر مورد توجه بوده شامل ریزماهی، خشتی، طرح نائین و ایلیاتی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه کیفیت فرش خراسان‌جنوبی بسیار بالا بوده و مشتریان خود در بازار جهانی را دارد ولی محدود شدن بازار جهانی سبب تولید بیش از مصرف فرش دستباف در استان شده است، اضافه کرد: باید متولیان حوزه فرش به دنبال بازارهای جدید برای صادرات فرش استان باشند.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در طی سال‌های 74 تا 77 بیش‌از 95 درصد فرش تولید شده در استان صادر می‌شده است، گفت: اما امروزه با توجه به کوچک شدن بازار حدود 60 درصد از فرش‌های تولید صادر و حدود 20 درصد تولید مازاد بر مصرف است.

 

کامیابی‌مسک اضافه کرد: در خراسان‌جنوبی با توجه به نبود اشتغال افراد زیادی به سوی فرش بافی رو آورده در حالی که علاقه‌ای به این حرفه ندارند بنابراین باید دولت با ایجاد اشتغال زمینه فعالیت برای افرادی که بدون هیچ علاقه‌ای وارد این حرفه شده‌اند را فراهم نموده که با این کار زمینه رقابت بهتری بین افراد علاقمند به این حرفه ایجاد می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه به سبب بالاتر بودن عرضه از میزان تقاضا شاهد افت قیمت فرش بوده‌ایم که با توجه به افزایش همه کالاها فرش دستباف تنها 40 درصد به قیمت آن افزوده شده است، اضافه کرد: این در حالی بوده که شاهد افزایش سه برابر مواد اولیه فرش هستیم.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی یکی از مشکلات اساسی فرش بافان استان را بحث بیمه تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: بیش‌از دو سال بوده که بیمه بافندگان متوقف شده و در این راستا بودجه‌ای تصویب نشده و این توقف به سبب این بوده که دولت حق بیمه‌ای که باید برای بافندگان فرش پرداخت نماید به تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کند که به همین دلیل تأمین اجتماعی علاوه بر اینکه بیمه بافندگان را متوقف ساخته بیمه برخی از افراد تحت پوشش از این صنف را بدون مرجع قانونی قطع می‌نماید.

 

کامیابی‌مسک ادامه داد: هر چند امسال براساس شنیده‌ها گفته می‌شود بودجه‌ای برای بیمه بافندگان فرش در مجلس شورای اسلامی مصوب شده ولی هنوز هیچ اتفاقی در این حوزه نیافتاده است.

 

وی با بیان اینکه حدود 50 هزار بافنده در خراسان‌جنوبی مشغول بافت فرش هستند که از این تعداد تنها حدود چهار هزار نفر زیرپوشش بیمه قرار دارند، افزود: بافنده برای تأمین حداقل زندگی خود در آینده و در زمان از کارافتادگی به بیمه تأمین اجتماعی نیاز دارند.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از دیگر خواسته‌های فرش بافان برگشت ارز فرش است، خاطرنشان کرد: در این راستا از دولت خواسته می‌شود برگشت ارز فرش را یا طویل‌المدت نموده و یا به آن کاری نگیرد و در مقابل ارز فرش را بر روی کالاهای غیرضروری که وارد کشور می‌شود قرار داده تا بازار فرش بهبود یابد.

 

 

 

  

پایان پیام/574

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم کانون های فرهنگی هنری مساجد نماز جمعه خبرگزاری شبستان خطبه نماز جمعه مسجد مقدس جمکران رونق تولید خسارت سیل خطبه های نماز جمعه فرش دستباف بیرجند خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۶۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آب‌گرفتگی معابر عشق‌آباد خراسان‌جنوبی و درخواست کمک توسط مردم

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902478

دیگر خبرها

  • فیلم/ بارش تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی
  • خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها
  • خراسان جنوبی، عزادار شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی
  • بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر
  • ببینید | آب‌گرفتگی معابر عشق‌آباد خراسان‌جنوبی و درخواست کمک توسط مردم
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • اعتبار ۴۰ هزار میلیاردی پروژه آب‌های سرانی خراسان شمالی در ۱۴۰۳
  • کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند
  • اجرای قانون رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی گروه سنی زیر ۷ سال، در بیمارستان‌های خراسان جنوبی