Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@14:49:01 GMT

اینجا مردم با لک‌لک‌ها زندگی می‌کنند!

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۷۰۸۲

اینجا مردم با لک‌لک‌ها زندگی می‌کنند!

اهالی محله حکم آباد تبریز(سرداران فاتح) این روزها میزبان لک لک‌های عاشقی هستند که با فرارسیدن فصل بهار به این محله آمده‌اند، آنها معتقدند لک لک‌ها برایشان نماد خوش اقبالی و برکت هستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس از تبریز، پر و بال‌شان سفید و شاه‌پرهایشان به رنگ سیاه است، ترکیب رنگ‌های سفید و سیاه از آنها پرنده‌ای زیبا و دوست داشتنی ساخته است، بیشتر بر بلندی‌ها می‌نشینند و اغلب یک پایشان را جمع می‌کنند‌‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مادر بزرگ‌ها و پدرپزرگ‌ها در مورد آنها می‌گویند بر بام هر خانه‌ای که آشیانه می‌کردند، برکت و رحمت الهی در آنجا جاری می‌شد.

در گذشته‌های نه چندان دور بر فراز بادگیرها، تیرهای برق، گنبد به وفور دیده می‌شدند، تبریزی‌ها از آنها خاطرات زیادی دارند. آنها در فرهنگ مردمان تُرک، همیشه مورد احترام بوده و حتی برای خودشان حق آب و گل داشتند.

حتی بازگشت آنها قبل از بهار به وفاداری و خوش قولی‌شان نسبت داده می‌شد. مردم چند روز قبل از آمدن‌شان لانه‌های قدیمی آنها را تعمیر می‌کردند و هر کسی برای اولین بار آنها را مشاهده می‌کرد، با شادی نوید آمدن بهار را به دیگران می‌داد.

در بین ملل و فرهنگ‌های مختلف آنها همواره پرنده مقدسی بوده‌اند. از هر سرزمینی داستان‌های زیادی را در خصوص آنها می‌توان شنید. در یونان باستان آنها پرنده مقدس آپولو، دمتر، هرمس و پرنده خورشید بودند.

در روس باستان نیز این پرندگان در حال رقص بر وسایل زیادی مانند دستبند و بازوبند و دیگر وسایل نقش بسته بودند و این باور وجود داشت که هر کس قبل از دیگران رقص آنها را در بهار ببیند، خوشبخت و موفق خواهد بود.

در یکی از افسانه‌های استرالیایی، جادوگر، دختری را که نمی‌خواست زن او بشود به این پرنده تبدیل کرد و در یک قصه ژاپنی این پرنده مجروح به دختر زیبایی مبدل شد که بافنده زبردستی بود.

«لک لک»های مهاجر یا همان «حاجی لک لک»‌ها را می‌گویم. همان پرنده‌های انسان‌گرایی که هر ساله در مسیر مهاجرت زمستانی خود هزاران کیلومتر را پرواز می‌کنند تا بر آشیانه گرمی که مردم آن را ساخته‌اند، بنشینند و تا اواخر پائیز مهمان مردم باشند.

مرحوم احمدی درباره لقب «حاجی لک لک» توضیح داده است: «این لقب حاجی لک لک هم برای خودش قصه‌ای داشت که سینه به سینه از مادربزرگ‌ها به نوه‌هایشان منتقل می‌شد. زمستان‌ها بچه‌ها لک لک‌ها را نمی‌دیدند و بهانه رفتن آنها را می‌گرفتند و مدام از بزرگ‌ترها سؤال می‌کردند که این لک‌لک‌ها به کجا رفته‌اند. آن موقع وسایل حمل‌ونقل مثل حالا نبود. اگر کسی با کاروانی به مکه می‌رفت و قصد حج می‌کرد، زمان رفتن و برگشتن‌اش طولانی می‌شد. مادربزرگ‌ها به همین خاطر یک قصه من درآوردی شیرین برایمان تعریف می‌کردند و می‌گفتند لک لک‌ها به مکه رفته‌اند. وقتی دوباره هوا گرم می‌شد و بهار از راه می‌رسید دوباره لک لک‌ها را می‌دیدیم و با خیال اینکه از سفر حج برگشته‌اند می‌گفتیم حاجی لک لک زیارتت قبول.»

بگذریم، حال دیگر به دلیل گسترش فضای شهری و از بین رفتن زیستگاه‌ها دیگر شهرهای ما میزبان لک لک‌ها نیست.دیگر آوازی از پرندگان شنیده نمی‌شود، دود و دم شهرها همزیستی دوستانه‌ انسان‌ها و پرندگان را از بین برده و حتی کلاغ‌ها و گنجشک‌ها نیز میل ماندن ندارند و قصد مهاجرت کرده‌اند!

خانه لک‌لک‌های خیابان سرداران فاتح تبریز نوستالژی از قدیم

اما این روزها مردم محله حکم آباد تبریز(سرداران فاتح) میزبان لک‌لک‌های عاشقی هستند که با فرارسیدن فصل بهار به این محله آمده‌اند. آنها معتقدند لک‌لک‌ها برایشان نماد خوش اقبالی است.

همسایه‌ها این لک‌لک‌ها را جزو هم محله‌ای‌های خود می‌دانند و با آنها دوست شده‌اند. اگر از کوچ‌شان کمی بگذرد نگران‌شان می‌شوند.

خودشان که می‌گویند حتی چندین بار قرار بود تا محل تیر برق جابه جا شود ولی به خاطر لک لک‌ها اجازه این کار را نداده‌اند.

«لک‌لک‌های مهاجر از ۵۰ سال پیش این لانه را ساختند که محلی برای استراحت و زندگی لک‌لک‌های زیادی شده است.»

«اولین لک‌لک‌هایی که این آشیانه را ساختند یک لک لک زوج بود که بلافاصله جوجه‌های خود را نیز در این خانه به دنیا آورده و ماه‌های زیادی تا رسیدن فصل زمستان در این خانه ماندند.»

اینجا مردم لک‌لک‌ها را دوست دارند

«لک‌لک‌های این خانه جزو همسایه ما هستند و حتی هر روز همسایگان از غذاهای باقیمانده خود برای این لک‌لک‌ها کنار می‌گذارند و اگر در اثر بارش برف و باران، لانه آنها دچار آسیب شود، شاخ و برگ درختان را کنار تیر برق می‌گذاریم و یا با همکاری لک لک نر پرت می‌کنیم و لک لک نیز با منقار آنها را گرفته و محل آسیب‌دیده را تعمیر می‌کند». این‌ها بخشی از حرف‌های آقای کعبی از همسایگان این لک لک‌هاست که بیش از ۵۳ سال از عمرش می‌گذرد.

مختار بخشی یکی دیگر از همسایگان این خانه است که به گفته خودش با لک‌لک‌های این خانه کودکی‌اش را سپری کرده و نوستالژی آن دوران محسوب می‌شود.

او می‌گوید: «لک‌لک‌های زیادی به این خانه آمده و زندگی کرده‌اند و معمولاً فصل زمستان را کوچ کرده و از فصل بهار تا بارش‌های پاییزی در این خانه زندگی می‌کنند.»

به گفته آقای بخشی، چند سال پیش شهرداری اقدام به تخریب این خانه کرده بود ولی لک‌لک‌ها باز هم شاخ و برگ جمع کرده و خانه‌شان را از نو ساختند.

داستان عشق و وفای لک‌لک

او می‌افزاید: «حتی یادم می‌آید یکبار لک‌لک ماده دچار آسیب بال شده بود و نمی‌توانست پرواز کند و به همین خاطر لک‌لک نر هر سال چندین مایل را طی می‌کرد تا به دیدن جفت خود بیاید.»

چرا دیگر لک‌لک‌ها با انسان‌ها همسایه نمی‌شوند؟

به راستی چرا لک لک ها دیگر آشیانه‌ای در شهرمان نمی‌سازند و انسان‌ها به سمتی حرکت می‌کنند که شاید روزی نسل آینده کلاغ و گنجشک و کبوتر را پشت قفس و در باغ پرندگان و باغ وحش ببینند؟

منبع: تابناک

کلیدواژه: تبریز لک لک ها فصل بهار آشیانه عکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۷۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه مورینیو به رم: مردم از من انتظار برد با تیم‌هایی را دارند که برای قهرمانی ساخته نشدند!

آقای خاص فوتبال می‌گوید بار موفقیت‌ها و سابقه او سنگین است و مربیگری بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی اوست.

طرفداری | ژوزه مورینیو از دلایل دوری خود از فوتبال و معیارهایش برای انتخاب تیم بعدی گفته است.

ژوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی که سابقه مربیگری در تیم‌های بزرگی مانند پورتو، چلسی، اینتر، رم و رئال مادرید را دارد، هنوز پس از اخراج از رم در ژانویه، در تیم جدیدی مشغول به کار نشده است. آقای خاص یکی از موفق‌ترین مربیان قرن بیست و یکم به حساب می‌آید و افتخارات متعددی از جمله قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را در کارنامه خود دارد. با این حال، به نظر می‌رسد او در حال حاضر به دنبال باشگاهی با شرایط خاص است و به راحتی به هر پیشنهادی پاسخ مثبت نمی‌دهد.

مورینیوی 61 ساله در مصاحبه با سایت پرتغالی آبولا در پاسخ به سوالی درباره احتمال مربیگری بنفیکا پس از انتخاب آندره ویلاس بواس به عنوان رئیس جدید پورتو، رقیب دیرینه‌اش، گفت:

از من چنین سوالی نپرسید. من با چنین احساسی در فوتبال فعالیت نمی‌کنم. از من درباره تیم‌هایی که مربی دارند سوال نپرسید. من همیشه از هرگونه رفتار غیراخلاقی دوری کرده‌ام. سوالاتی مثل اینها اغلب آخر هفته‌ام را خراب می‌کنند.

ژوزه در مورد مکان فعلی زندگی‌اش در لندن که نزدیک استادیوم استمفوردبریج است، اظهار داشت:

در لندن، من دو دقیقه با ورزشگاه چلسی فاصله دارم، از خانه‌ام می‌توانم صدای گل‌ها و تشویق هواداران را بشنوم. روزی که هواداران در ورزشگاه نام من را فریاد می‌زدند، دیگر به تماشای فوتبال نرفتم. من باید به ورزشگاه‌های دیگر بروم. 20 تا 30 دقیقه از خانه‌ام در پرتغال تا ورزشگاه لوز فاصله است. به دو یا سه بازی رفتم. آنها شروع به پرسیدن چنین سوالاتی کردند و من دیگر نمی‌روم. آنها با این سوالات زندگی‌ام را خراب کردند.

آقای خاص در پایان این مصاحبه هرچند اسمی از باشگاه رم نبرد اما به نوعی به این تیم کنایه زد. مورینیو برای اینکه مشخص شود کنایه‌اش متوجه کدام تیم است ‏گفت در دو سال گذشته دو بار به فینال‌های اروپایی رسیده است اما مردم از من برای چنین تیم‌هایی انتظار برد دارند.

هیچ برنامه‌ای برای آینده‌ام ندارم. هر چه که قرار باشد، اتفاق می‌افتد. بار موفقیت‌ها و سابقه من سنگین است. می‌دانم که حتی زمانی که تیم‌هایی را مربیگری می‌کنم که برای قهرمانی ساخته نشده‌اند، مردم همیشه از من انتظار دارند که برنده شوم. در دو سال گذشته به دو فینال اروپایی رسیده‌ام. من می‌خواهم مربیگری کنم، این بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی من است، بدون مربیگری هیچ خوشبختی وجود ندارد. کجا؟ در هر باشگاهی که مرکز آموزشی مناسبی برای تمرین خوب داشته باشد. من هیچ پیشنهادی از یک باشگاه پرتغالی دریافت نکرده‌ام.

از دست ندهید ????????????????????????

تونی کروس: پاس گلم جلوی بایرن خیلی خاص نبود شاهکار کارلتو؛ بازهم شکست‌ناپذیری مقابل بایرن بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان یحیی شکایت کند 5 میلیارد تومان جریمه می‌گیرد

دیگر خبرها

  • خانه پیرمردی که بعد ۵۱ سال سند دار شد
  • تا رسیدن مترو به حرم شاهچراغ از مسئولان مطالبه خواهم کرد
  • کوه‌ها هم ترک برمی‌دارند!
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • (ویدئو) نجات و آزادسازی یک پرنده توسط یک هوادار فوتبال
  • کنایه مورینیو به رم: مردم از من انتظار برد با تیم‌هایی را دارند که برای قهرمانی ساخته نشدند!
  • (ویدئو) ماجرای نجات یک پرنده هما در پنجشیر افغانستان
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • فیلم| اینجا اشترانکوه است؛ آلپِ ایران
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس