تغییر ذائقه عاطفی افراد با تاثیر از شبکه های مجازی
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۷۲۲۰
داود نوده ئی مشاور و عضو هیئت مدیره انجمن مشاوره ایران که بیشترین فعالیت خود را در حوزه مشاوره زوجین انجام میدهد، در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص مهمترین علل طلاق در جامعه امروز، افزود: ابتدا باید بگویم این موضوع که آمار طلاق در سه سال و نیم اول زندگی بالاست باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. به نظر میرسد یک قسمت مهم مشکل ارتباطی زوجین دلیل اصلی طلاقهای امروز است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: اگر بدون شناخت هیجانها و عواطف و هویت خود وارد مرحله مهمی مانند زندگی مشترک بشویم و از سوی دیگر مهارتهای لازم برای زندگی مشترک را کسب نکرده باشیم قطعاً در برقراری رابطه امن دچار مشکل خواهیم شد. در واقع عمده افرادی که طلاق میگیرند علت اصلی طلاق آنها این است که نتوانستهاند برای همدیگر یک دلبستگی ایمن ایجاد کنند.
این متخصص زوج درمانی افزود: مشکل دیگر برخی زوجین وابستگیهایی است که نسبت به خانواده اولیه خود دارند و دخالتهایی که آن خانوادهها در زندگی مشترک افراد میکنند. شاید هنوز حد و مرز داشتن رابطه صمیمانه با خانواده و داشتن حد و مرزها را افراد فرا نگرفته باشند و این باعث میشود ازدواج به عنوان یک عامل مشخص کننده نبود این مهارت در افراد خود را نشان بدهد. سومین نکتهای که در اختلافهای زوجین اثرگذار است هم به تأثیر رسانههای اجتماعی و تغییر دادن ذائقه افراد باز میگردد.
نوده ئی در توضیح بیشتر تأثیر رسانههای اجتماعی و شبکههای مجازی در بروز اختلاف زوجین و تأثیرش در فراوانی طلاق در جامعه اظهار کرد: ببینید امروز ذائقه افراد از نظر عاطفی بر اثر تأثیری که از شبکههای مجازی میگیرند تغییر کرده است و این به طور مستقیم بر امور زناشویی افراد اثر میگذارد. ما امروز در جامعهای زندگی میکنیم که آزادانه به شبکههای مجازی دسترسی وجود دارد و لازمه نوع زندگی امروز این است اما این دسترسی از طرفی باعث نوعی تنوع طلبی در آقایان به لحاظ جنسی و در خانمها به لحاظ عاطفی میشود. رفتارهای رمانتیک نمایشی در این فضاها به شدت زیاد است و این باعث میشود رضایتمندی افراد در زندگی واقعی کمرنگ شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در رویکردهای روان شناسی باید به سمتی حرکت کنیم که از رویکرد مرضی دور بشویم و به سمت رویکردهای رشدی و روان شناسی مثبت حرکت کنیم، در این باره نیز گفت: امروز با توجه به همه این شرایط لازم است به جای صحبت از امور سلبی به امور ایجابی بپردازیم یعنی به جای آنکه تمرکز کنیم روی این موضوع که ما میخواهیم افراد چه چیز نباشند روی این تمرکز کنیم که افراد باید چه بشوند.
نوده ئی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز ما این است که رابطه جامعه پژوهشی با بخشهای اجرایی گسسته شده است. اینکه پژوهشهای ما گویی ناظر بر نیازهای جامعه نیست. مقالاتی مینویسیم که پایهاش در سطح تئوریهایی است که در غرب مطرح است و سراغ جامعه به صورت مستقیم نمیرویم. پژوهشگران باید به دادگاههای خانواده مراجعه کنند و آنچه در داستان طلاق رخ میدهد را برای پژوهش نشانه بروند.
وی ادامه داد: برای همین میگویم باید از نگاه سلبی خارج بشویم. باید به تک تک افراد و روابط آنها و دلایل اختلافات زوجین نگاه کنیم و در سیاست گذاری ها آنها را جا دهیم. از سوی دیگر اگر دائم بخواهیم روی آسیبها تمرکز کنیم در واقع همان را بازتولید میکنیم و همان گفتمان را شکل میدهیم و جامعه را به سمت همان سوق میدهیم. اما در گفتمان ایجابی در واقع ما از انتظارات حرف میزنیم و آنها را پر رنگ میکنیم و این یک گفتمان جدید در جامعه ایجاد میکند.
این متخصص زوج درمانی بیان کرد: وقتی دائم درباره خیانت صحبت کنیم همان موضوع در جامعه عادی سازی میشود. اما اگر درباره وفاداری صحبت کنیم در واقع داریم درباره انتظارات صحبت میکنیم و باعث میشویم گفتمان آن در جامعه در سطوح مختلف فرهنگ سازی شود. باید از کسانی که صاحب فکر و اندیشه هستند و به فلسفه و جهان بینی روشن در مباحث روان شناسی دست پیدا کردهاند بخواهیم به این رویکرد توجه جدی کنند.
وی در پایان گفت: در وهله نخست ما باید سبب شناسی هر معضل اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و… را بومی کنیم و از سوی دیگر باید از رویکردهای سلبی به سمت رویکردهای ایجابی قدم برداریم. حرفهایی که در غرب زده میشود درباره ریشههای طلاق را نباید مدام بر زبان بیاوریم چرا که دلایل طلاق در هر جامعه تفاوت دارد.
کد خبر 4570418 آزاده سهرابیمنبع: مهر
کلیدواژه: طلاق خدمات مشاوره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۷۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زندگی با آلاحمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: سیمین دانشور نویسنده و مترجم ایرانی ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ در شیراز زاده شد. او سومین فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت بود. دوره ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه انگلیسیزبان مهرآیین گذراند.
در سال ۱۳۱۶ اولین مقالهاش را با نام «زمستان بیشباهت به زندگی ما نیست» در نشریهای محلی چاپ کرد. در سال ۱۳۱۷ به تهران آمد و مدتی در شبانهروزی آمریکایی تهران ساکن شد و آموزش زبان انگلیسی را پی گرفت. بعد در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.
در سال ۱۳۲۰ بهعنوان معاون اداره تبلیغات خارجی در رادیو تهران استخدام شد. علیاکبر کسمایی و احمد شاملو از همکاران او در رادیو بودند. سیمین دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۲۲ از کار رادیو کنارهگیری کرد و در روزنامه ایران مشغول به کار شد. از این زمان به بعد، او با نام مستعار «شیرازی بینام» برای نشریات مختلف مقاله نوشت و ترجمه کرد.
در ۱۳۲۷، اولین کتاب خود را با نام «آتش خاموش» نوشت. این اثر نخستین مجموعه داستانی بود که به قلم زنی ایرانی چاپ شد. داستانهای این مجموعه با نقدهای منفی بسیاری مواجه شد. در ۱۳۲۸ با مدرک دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد و یک سال بعد با جلال آلاحمد، نویسنده و مبارز اجتماعی مطرح آن سالها ازدواج کرد. این ازدواج تا مرگ نابههنگام آل احمد در سال ۱۳۴۸، بهمدت ۲۰ سال دوام داشت.
همزمان با سالروز تولد سیمین دانشور در گزارشی به مرور زندگی این نویسنده پرداختیم که مشروح آن در ادامه میآید؛
تحصیل در آمریکا
دانشور در شهریور ۱۳۳۱ با دریافت بورس تحصیلی از مؤسسه فولبرایت به دانشگاه استنفورد آمریکا رفت و در رشته زیباییشناسی تحصیل کرد. در این سفر نامههایی که بین او و جلال رد و بدل شد که بعدها در کتابی به نام «نامههای سیمین دانشور و جلال آلاحمد» توسط انتشارات نیلوفر منتشر شد. در مدت تحصیل در آمریکا «باغ آلبالو»، دشمنان چخوف»، «بئاتریس آرتور شنیتسلر» و «رمز موفق زیستن» دیل کارنگی را هم ترجمه و منتشر کرد.
بازگشت به ایران و ادامه کار نویسندگی
دانشور در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت و در هنرستان هنرهای زیبای دختران و پسران مشغول تدریس شد. سپس مدیریت مجله نقش و نگار را پذیرفت و «کمدی انسانی» سارویان و «داغ ننگ» ناتانیل هاتورن را ترجمه کرد.
در ۱۳۳۷ کتاب «همراه آفتاب» نوشته هارولد کورلندر را ترجمه و منتشر کرد. تا اینکه در سال ۱۳۳۸ بهعنوان دانشیار کلنل علینقی وزیری در رشته باستانشناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران مشغول به کار شد. کار تدریس او در دانشگاه تهران تا بیست سال بعد، یعنی سال ۱۳۵۸ که از دانشگاه تهران بازنشسته شد، ادامه یافت.
در سال ۱۳۴۰، دومین مجموعه داستان خود با نام «شهری چون بهشت» را منتشر کرد. دانشور، همراهِ همسرش جلال آلاحمد، عضو کانون نویسندگان ایران بود. و در نخستین انتخابات، فروردین ۱۳۴۷ بهعنوان رئیس کانون نویسندگان ایران برگزیده شد. در تیر ۱۳۴۸ رمان «سووشون» را منتشر کرد که مشهورترین رمان او است و تا به حال به هفده زبان ترجمه شدهاست. بسیاری از منتقدان این اثر را یکی از ماندگارترین آثار ادبی فارسی میدانند. دو ماه بعد از انتشار «سووشون»، در ۱۸ شهریور ۱۳۴۸، جلال آلاحمد درگذشت.
دانشور در سال ۱۳۵۱ کتاب «چهل طوطی» را منتشر کرد. این کتاب ترجمهای است از مجموعهای از حکایتهای هندی که لین یوتانک، نویسنده چینی، در کتابی به نام The Wisdom of Indiaجمعآوری کردهاست. این کتاب که تنها همکاری آلاحمد و دانشور به حساب میآید که توسط انتشارات موج به چاپ رسید.
در سال ۱۳۶۱ کتابی را به نام «غروب جلال» را منتشر کرد. این کتاب از دو بخش تشکیل شدهاست: بخش اول کتاب، با نام «شوهرم جلال» در سال ۱۳۴۱ و در زمان حیات آلاحمد نوشته شدهاست. دانشور این کتاب را با وصف آلاحمدِ نویسنده آغاز میکند، افکار و ویژگیهای اخلاقی او را از منظر خود توصیف میکند و به جنبههای فردی، اجتماعی و سیاسی زندگی او میپردازد. بخش دوم کتاب، تقریباً بیست و یک سال بعد نوشته شدهاست. در این بخش، دانشور خاطره روز درگذشت آلاحمد را روایت میکند. نام کتاب، از همین بخش دوم گرفته شدهاست.
در سال ۱۳۷۲، اولین کتاب از سهگانه سیمین دانشور، به نام «جزیره سرگردانی» منتشر شد که به دغدغههای روشنفکران ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ میپرداخت. در ۱۳۷۶ مجموعه داستان «از پرندههای مهاجر بپرس» با همکاری نشر نو و نشر کانون چاپ شد. در سال ۱۳۷۸ یادنامه جلال آلاحمد توسط علی دهباشی منتشر شد که گفتوگویی مفصل با دانشور را شامل میشد. جلد دوم تریلوژی دانشور، «ساربان سرگردان»، در سال ۱۳۸۰ را چاپ کرد.
دانشور در گفتوگو با ناصر حریری گفتهاست او و جلال آلاحمد هر چه مینوشتند، به هم نشان میدادند اما او هرگز اجازه نمیداده جلال در نوشتههایش دست ببرد. همچنین دانشور هیچگاه از نثر آلاحمد که دستکم سه دهه یکهتاز میدان نویسندگی بود، تأثیر نپذیرفت و زندگی مشترک در شیوه نگارش او اثر نگذاشت و استقلال خود را حفظ کرد.
درگذشت
سیمین دانشور در ۳۰ تیر ۱۳۸۶ بهعلت مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان پارس تهران بستری شد. با بستری شدن او شایع شد که وی درگذشتهاست اما این خبر تکذیب شد. او در ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ با تشخیص تیم پزشکی از بیمارستان پارس مرخص شد. دانشور پس از یک دوره بیماری آنفولانزا، عصر روز ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ برابر در ۹۰ سالگی در خانهاش در تهران درگذشت. قبر سیمین دانشور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا است.
الهام قاسمی
کد خبر 6089822 الناز رحمت نژاد