Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@14:45:08 GMT

کدام بيماري‌ ها موجب اختلال بلع مي‌شود؟

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۷۲۴۹

کدام بيماري‌ ها موجب اختلال بلع مي‌شود؟

خبرگزاري آريا - عضو هيئت مديره انجمن گفتاردرماني گفت: بر اساس تمام راهنماهاي باليني؛ ارزيابي، تشخيص و درمان اختلال بلع دهاني و حلقي به عهده متخصصين گفتار درماني است.
به گزارش خبرگزاري آريا از مهر، جلال بختياري، در آستانه برگزاري هفدهمين همايش ساليانه گفتار درماني (11 تا 13 ارديبهشت 98 در دانشگاه علوم بهزيستي تهران)،در ارتباط با اختلال بلع، اظهار داشت: بلع به عنوان نخستين مرحله گوارش نقش بسيار مهمي در تغذيه و سلامت انسان دارد و در صورتيکه عملکرد بلع دچار اختلال و تغيير شود منجر به بروز سوءتغذيه، کم آبي بدن، عفونت ريه ناشي از آسپيراسيون و در مواردي حتي مرگ و يا تغيير در کيفيت زندگي فرد مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: بلع طبيعي يک مکانيسم پيچيده است، که در طول آن غذايي که در دهان گذاشته مي‌شود از لحاظ حجم و غلظت طوري تغيير مي‌کند تا بتواند به راحتي از طريق حلق و مري براي مراحل بعدي گوارش وارد معده شود. اين فرايند طي مراحلي که عبارتند از مراحل دهاني، حلقي و مروي انجام مي‌شود.
عضو هيأت مديره انجمن گفتار درماني ادامه داد: اختلال بلع به علت بيماري‌هاي مختلفي همچون سکته‌ هاي مغزي، پارکينسون، ضربه‌هاي مغزي و نخاعي، MS، آلزايمر و سرطان‌هاي سر و گردن ايجاد مي‌شود. علاوه بر اين بيماري‌ها، سالمندي نيز به علت تغييرات فيزيولوژيک و ساختاري، تغييراتي را در اين عملکرد حياتي به وجود مي‌آورد و منجر به بروز اختلال بلع (ديسفاژي) در اين افراد مي‌شود.
بختياري گفت: علائم اختلال بلع معمولاً شامل سرفه‌هاي هاي مکرر حين غذا خوردن يا بعد از غذا خوردن، احساس گير کردن غذا در گلو و احساس خفگي، باقي ماندن غذا در حفره دهان، بالا رفتن دماي بدن و احساس گر گرفتگي بعد از غذا خوردن، عفونت‌هاي مکرر ريه و اجتناب از خوردن برخي مواد خاص مانند گوشت، مغزهاي آجيل و…، است.
وي بيان داشت: مطالعات مختلف نشان داده که شيوع اختلال بلع در جمعيت سالمندان شايع‌تر از بقيه گروهاي سني است. به طوريکه شيوع اختلال بلع در افراد بالاي 50 سال 25 درصد گزارش شده و در سالمنداني که در بخش‌هاي مختلف پزشکي بستري هستند، حدود 30 درصد است.
عضو هيأت مديره انجمن گفتاردرماني گفت: همچنين در سالمنداني که در مراکز سالمندان اقامت دارند شيوع اختلال بلع 68 درصد و در سالمنداني که به طور مستقل زندگي مي‌کنند 13 تا 38 درصد است. همچنين بيش از 55 درصد بيماران سکته مغزي دچار درجاتي از اختلال بلع هستند، همچنين اين اختلال در بيماري پارکينسون بيش از 50 درصد گزارش شده است و حدود 35 درصد بيماران MS از اين اختلال رنج مي‌برند.
وي گفت: با توجه به اينکه ساختارهاي در گير در بلع و گفتار مشترک هستند بر اساس تمام راهنماهاي باليني، ارزيابي، تشخيص و درمان اختلال بلع دهاني _حلقي به عهده متخصصين گفتار درماني است.
بختياري با اشاره به اينکه خوشبختانه در سال‌هاي اخير اختلال بلع بيشتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: گفتار درمان‌ها بعد از ارزيابي‌هاي باليني و ابزاري مانند ارزيابي بلع توسط آندوسکوپ فيبر نوري و يا ويدئو فلوروسکوپي بلع باريم که توسط متخصصين راديولوژي انجام مي‌شود، شدت و نوع مشکل بيمار را تشخيص داده و بر اساس نتايج معاينات و ارزيابي‌ها، روش‌هاي درماني و توانبخشي مختلفي را براي بيماران به کار مي‌برند که در سال‌هاي اخير هم با پيشرفت تکنولوژي، روش‌هاي مختلفي علاوه بر تمرينات توانبخشي بلع مانند تحريکات الکتريکي عضلات در گير در بلع و يا تحريکات الکتريکي نواحي مغزي درگير در بلع براي کمک به اين گروه از بيماران به کار مي‌رود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۷۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF

به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کشت حلق برای بیماران  CF (اختلال ژنتیکی و ارثی) در بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور (اکبر) انجام می‌شود تا ارزیابی و سنجش بیماری، تشخیص و درمان به موقع صورت پذیرد.

 دکتر رضا وثوقی مقدم افزود: بیماری CF اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث از بین رفتن تنظیم پروتئین‌ها می‌شود.

وی گفت: در نتیجه این بیماری مخاط دستگاه تنفسی، سیستم گوارشی و تناسلی، غلیظ و چسبناک می‌شود و به واسطه چسبناک شدن دیواره مخاط این اندام‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی، چون تنفسی هستند، از این رو باید هر دو سه ماه یک بار حتی در صورت نداشتن وجود علائم برای آزمایش کشت حلق مراجعه کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های درمان بیماری‌های صعب العلاج افزود: با فراهم شدن امکانات برای آزمایش این بیماران در واحد آزمایشگاه بیمارستان کودکان اکبر، آزمایش کشت حلق انجام و  آنالیز آن از نظر وجود باکتری‌های پاتوژن و آنتی بیوتیک‌های موثر بر آن باکتری‌ها به پزشکان ارائه می‌شود.

 دکتر رضا وثوقی مقدم گفت: در واحد آزمایشگاه بیمارستان اکبر از وجود استادان مجرب و متخصصان میکروب شناسی برای شناسایی و تشخیص و گزارش انتی بیوتیک‌ها به استاندارد‌ترین و اصولی‌ترین استفاده شده است تا بهترین و مفید‌ترین خدمات به بیماران  ارائه شود.

 

ارائه‌ی خدمات درمانی مربوط به بیماران بزرگسال CF به صورت رایگان در بیمارستان قائم (عج)

فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام درمان‌های رایگان مربوط به بیماری CF  اطفال در بیمارستان اکبر گفت: این خدمات درمانی رایگان اکنون به بیماران بزرگسال CF در بیمارستان قائم (عج) هم ارائه می شود.

دکتر داوود عطاران گفت: خوشبختانه با اقدامات تشخیصی و درمانی که به همت همکاران گروه اطفال انجام و در سال‌های اخیر این بیماری خیلی زود تشخیص داده شده است   و در نتیجه طول عمر این بیماران در حال حاضر افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در گذشته بسیاری از بیماران CF به دوران بلوغ نمیرسیدند، اما با اقدامات درمانی که در طی دو دهه گذشته برای این بیماران انجام شده، آنها کم کم به سن بلوغ رسیدند.

دکتر عطاران همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماران بزرگسال  دو - سه سالی است که از دوره کودکی به دوره بزرگسالی و بلوغ رسیده‌اند کهمه متخصصان داخلی لازم است که آگاهی کافی از این بیماری را پیدا کنند و در مواجهه با این بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی را داشته باشند.

وی گفت:  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد امکان پیوند ریه فراهم شده و درمانگاه پیوند ریه دانشگاه کهدر  دوران کرونا معلق شده بود، در بیمارستان امام رضا (ع) فعال شده است و ما می‌توانیم برای بیمارانی که اندیکاسیون پیوند ریه دارند به آنجا ارجاع دهیم

دیگر خبرها

  • افتتاح بیمارستان درمان تالاسمی در ننگرهار
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه
  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • زالو درمان می‌کند؟
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند