Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:03:21 GMT

چنگ‌ گرانی‌ بر ‌جان ‌کتاب

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۷۷۷۶

چنگ‌ گرانی‌ بر ‌جان ‌کتاب

روزنامه نقدحال چاپ کرمانشاه در شماره 666 روز شنبه هفتم اردی بهشت 98 مطلبی را با عنوان «چنگ‌ گرانی‌ بر ‌جان ‌کتاب» به قلم محمدحسین شیریان منتشر کرده است.

در این یادداشت آمده است: گاه به آرزوی محال بازگشت به دوران کودکی که کتاب کرایه‌ای را شبی یک ریال از آقا حسین، اول میدان وزیری سر کوچه حاجی محلوجی می‌گرفتیم و زود برمی‌گرداندیم، فکر می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن روزها عصر کتاب‌های پلیسی بود. کتاب‌های جیبی لاوسون در آشیانه مرگ، معبد مرگ پرویز قاضی سعید و گاه کتاب‌های عزیز نسین. قیمت پشت جلد این کتاب جیبی‌ها بیشتر از سه یا چهار تومن نبود. با خرجی روزی 2 ریال، اصلا امکان چنان خریدی نبود.
روزگاری هم از کتابخانه باغ ملی با آن شیروانی و ساختمان قدیمی و ردیف درختان چنارش، از برگه‌دانهای فهرست‌نویسی کتاب‌هایش را که با قلم نیش زیبایی نوشته بودند، همینجوری شانسی کتاب انتخاب می‌کردم. سال 1345، کلاس سوم دبستان بودم. نخستین کتابی که از آن کتابخانه قدیمی امانت گرفتم «گوژپشت نتردام» ویکتورهوگو، نویسنده فرانسوی بود. چون سن کمی داشتم اجازه بردن کتاب را به خانه نمی‌دادند. تازه آن ورود رویایی‌ام به کتابخانه را مدیون سفارش عموجعفر، همسایه‌مان در کوچه پیری بودم. با آن عینک ته استکانی ذره‌بینی‌اش، او پیش از آن با ماشین مُرده‌کش جیپ استیشن مشکی رنگش، می‌آمد آن را درست‌ پارک می‌کرد سر کوچه پیری در خیابان برزدماغ. ما هم از آن ماشین می‌ترسیدیم.
بعدها دست قهار سرنوشت به سود من رقم خورد، او نگهبان قنسولخانه (کنسولگری انگلیس) در شهرداری شد. سفارش او با من کاری کرد کارستان. عشق به مطالعه را او با آن پارتی‌بازی محشرش در دلم نشاند. بالاخره نشستم پشت میز شیب ‌دار و لاک و الکل خورده قهوه‌ای رنگ کتابخانه. اول مشق‌هایم را نوشتم و شروع کردم به خواندن آن اوراق زرد شده قدیمی با جلد سخت نقره‌ای رنگ گوژپشت نتردام. عنوان جالبی داشت. نمی‌دانستم گوژ‌پشت یعنی چه و یا نتردام کجاست؟ از هر صفحه چند کلمه‌ای را نمی‌فهمیدم اما لذتی داشت به اندازه خوشبختی بی‌انتها.
آن روز که کلیسای نتردام پاریس آتش گرفت؛ دلم سوخت. خاطرات مطالعه نخستین کتاب کودکی‌ام بازخوانی شد. حالا که هر روز فهرست کتاب‌های منتشر شده و قیمت‌هایش را می‌بینم کلاه از سر عقل می‌افتد. همین چند روز پیش بود که نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد. حتما عابران و عاشقان کتاب نمی‌توانند سیراب از نمایشگاه بیرون بیایند. قیمت کاغذ، مرکب و چاپ، تسمه از پشت ناشران و خریداران کشیده است.
فهرست ناشرانی که هر روز تعطیل می‌شوند. بیکاری اصحاب دانایی ته دل را خالی می‌کند. دوست دانایی دارم که با او در این نظر هم عقیده‌ام که انگار عمدی در کار است تا بی سر و‌ صدا، روزنامه و کتاب و دانایی را ببرد سر پاشویه حوض، بُکشند و بسمل بخوانند که سر آگاهی و دانستن را ببرند. به‌جای آنکه محرمعلی‌خان‌های امروزی نظارت بر نشر کتاب را بگذارند از کتاب 400 صفحه‌ای صد صفحه انتخاب کند.
گرانی کاغذ دمار از روزگار نویسنده و اصحاب مطبوعات در‌آورد. شمارگان چاپی برخی کتاب‌ها به 200 نسخه و گاه کمتر رسیده است. راه مطالعه را سخت کردن‌ و کوه ساختن سر راه دانایی به این می‌گویند. لذت زندگی در مطالعه و راه‌گشایی برای زدودن موانع خواندن و دانا‌شدن است.
قیمت سرسام‌آور کتاب احتمالا راهروهای نمایشگاه کتاب تهران را خلوت کرده است. به‌عنوان مثال کتاب 2 جلدی میدل مارچ، داستان یک شهرنوشته جورج الیوت، با جلد گالینگور قیمتش‌ 170 هزار تومان است. ما به اندازه کافی کم مطالعه هستیم. علت‌ها که می‌آید دل را می‌لرزاند. آن کتاب‌های کرایه‌ای شبی یک ریال آرزویی دست‌نیافتنی است.
8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گراني كتاب كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاورد‌های دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است.

به گزارش انتخاب، ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سید صولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ظهر امروز به میزبانی دفتر نماینده، ولی فقیه در استان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رسیدگی دولت به سفره و معیشت مردم گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید ولو اینکه زبان زور پای کار باشد.

وی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در دو عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدید‌های دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است، اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستور کار دولت باشد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاورد‌های دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

وی افزود: عمده مطالبه مردم در شرایط فعلی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. خیر؛ در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه مشهد تأکیدکرد: در همه قضایا، رمز موفقیت شما مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل دارید. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

دیگر خبرها

  • دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • دانایی که منجر به توانایی نشود مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • اندیشه معلمان چراغ راه آیندگان است
  • تکریم معلم تکریم دانایی و بزرگداشت کارگر تکریم توانایی است
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • معلمان دریچه دانایی را به روی دانش آموزان می گشایند
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست