Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@23:40:17 GMT

روایت طنازانه دفاع مقدس با «گردان قاطرچی‌ها»

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۸۴۶۸

روایت طنازانه دفاع مقدس با «گردان قاطرچی‌ها»

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو در ایام ۱۰ روزه برپایی نمایشگاه کتاب تهران به معرفی ۳۰ کتاب مناسب در موضوعات و بخش‌های مختلف می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ١٠ صبح تا ٢٠ عصر در مصلی تهران برپا خواهد بود که مسلما امسال نیز اقشار مختلف جامعه با هر سطح  تحصیلات و پایگاه اجتماعی با حضور در نمایشگاه کتاب تهران  به دنبال تهیه کتاب های مورد نظر خود خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که در نمایشگاه کتاب تهران ۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب  در صدها غرفه در مصلی تهران گردهم آمدند مسلما پیدا کردن کتاب های مناسب در حوزه های مختلف که یکی از دغدغه های مهم مخاطبان نمایشگاه به شمار میرود، با این حجم وسیع حضور ناشران، خیلی سخت خواهد بود.

بر همین اساس گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در ایام 10 روزه برپایی نمایشگاه کتاب تهران به معرفی 30 کتاب مناسب در موضوعات و بخش های مختلف میپردازد که در این گزارش سه اثر مناسب در موضوعات رمان دفاع مقدسی  شعر و سیاسی از نظرتان میگذرد.

 

                                                              گردان قاطرچی ها

 

احتمالا برای مخاطبان کتاب بخصوص علاقه مندان به رمان و داستان جالب باشد که ابعاد دفاع مقدس را از زوایا و نگاه‌های مختلف ببینند؛ روایتی مثل طنز که خواندن از دوران جنگ تحمیلی را جذابتر هم می‌کند بویژه اینکه از زبان و به قلم کسی باشد که او را با کتاب‌های جذاب می‌شناسیم.

«گردان قاطرچی‌ها» به قلم داود امیریان،رمانی برای نوجوانان است که با روایتی طنز از روزهای جنگ و نوجوانان کم سن و سالی که به جنگ می‌رفتند سخن می‌گوید. قصه‌ گردانی که وظیفه‌اش نگهداری از قاطرهایی برای حمل آذوقه و مهمات مورد نیاز رزمندگان به ارتفاعات کردستان است. افراد گردان در کنار این قاطرها داستان‌های خنده‌داری می‌سازند و در طی مانورها و عملیات‌های مختلف هر کدام تجربیات و سختی‌های مختلفی را پشت سر می‌گذراند.

«گردان قاطرچی ها» به موضوع جنگ از زاویه طنز نگاه کرده که همین موضوع باعث شده تا حدودی تصویر شاد و مفرح از حضور رزمندگان نوجوان در صحنه های مختلف جنگ برای خواننده نوجوان روایت شود. درواقع نویسنده در غالب اتفاقات خنده‌دار وقایع جنگ را به صورتی دلنشین برای نوجوانان تعریف می‌کند و شجاعت نوجوانان آن دوران را بیان می‌کند که با سن پایین از جنگ و جبهه نمی‌ترسیدند و برای شهادت هم آماده بودند.

در بخشی از کتاب آمده: «قاطرها که آسوده در حال استراحت و یا خوردن علف و نان خشک بودند، یک آن وحشی شدند. سیاوش دوید طرف کوسه جنوب و یک لگد به شکم او زد و هوایی شلیک کرد. کوسه جنوب هم نه گذاشت و نه برداشت و یک جفتک سهمگین درست به تخت سینه سیاوش شلیک کرد! سیاوش شوت شد و هنوز در هوا بود که قزمیت هم او را مهمان جفتک خود کرد. سیاوش به طرف دیگر پرت شد و باز هم در هوا پیکان یک کله جانانه به شکم سیاوش کوبید. سیاوش قبل از این که روی زمین پر از سرگین و خیس ادرار و علف های خیس بو گرفته سقوط کند، از هوش رفته بود!»

البته با توجه به مخاطبان کتاب، تلخی و سختی‌های  جنگ کمتر نشان داده شده و بیشتر بر روی کمدی بودن اتفاقات تمرکز شده است.

نویسنده: داود امیریان

ناشر: کتابستان معرفت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

بخش: عمومی سالن: شبستان راهرو: 15 غرفه: 26

 

ایما

 

 

خواندن شعر همیشه جذاب است خصوصا اینکه ما همیشه شاعرانی داریم که کتبشان پرطرفدار و در بازار نشر نیز پرفروش بوده‌اند. شعرگفتن البته متوجه فقط نام‌هایی خاص نیست همچنانکه گاه برخی که چندان هم اسم و رسمشان با ادبیات عجین نیست، دفاتر شعری را سروده و روانه نشر می‌کنند.

یکی از آثار در این حوزه شاید کتاب«ایما» باشد» که این مجموعه شامل تعدای از غزل های سجاد سامانی با موضوعات عاشقانه و آیینی است.

مجموعه «ایما» دارای 42 غزل است که در 85 صفحه به تازگی روانه بازار کتاب شده است. البته پیش از این نشست معرفی این اثر در نمایشگاه کتاب برگزار شده بود که در آن شاعر و فاضل نظری حضور داشتند.

سجاد سامانی، شاعر مجموعه «ایما» هم معتقد است: در شعرم سعی می کنم نگاهی داشته باشم به شعرای دیگر، اما شاعر باید خودش باشد و زبان خودش را داشته باشد، حرفی بزند که بدان معتقد است. سعی می کنم حرف های خودم را در شعر بزنم.

در یکی از اشعار این مجموعه به نام «درمانده تقدیر» آمده است:

به رغم سر به هوا بودنم زمینگیرم
به سر ،هوای تو را دارم از زمین سیرم

دلم شبیه درخت آن چنان پر از مهر است،
که سایه از سر هیزم شکن نمی گیرم

که ام؟ مبارز سستی که در میانه جنگ،
به دست دشمنم افتاده است شمشیرم

به چاره سازی من اعتنا مکن ،من نیز
یکی از آن همه بازیچه های تقدیرم

بهار ، بی تو رسیده ست و من چو مشتی برف
اگرچه فصل شکوفایی است ، می میرم

شاعر:سجاد سامانی

ناشر: سوره مهر

بخش: عمومی سالن: شبستان راهرو: 5 غرفه: 32

 

واژه‌نامه فرهنگی سیاسی

فهم واژگان سیاسی و جامعه‌شناسی هرچند سنگین است اما جذابیت خود را نیز داراست؛ در عین اینکه دنیای پر ارتباطات امروزی و نیز حوادثی که در روابط بین کشورها رخ می دهد سرشار از اتفاقاتی است که جز با شنیدن و درک دایره لغات آن میسر نیست.

گروه های مرجع این علم هرچند نه مردم عام بلکه قشر فرهیخته مثل دانشجویان و البته علاقه مندان به این علوم هستند؛ هرچند که اگر کتاب یا مجموعه ای منظم کننده این علوم باشد چه بسا فهم آن را نیز آسانتر و لذت بخشتر خواهد کرد.

در این رابطه کتاب «واژه‌نامه فرهنگی سیاسی» اثر شهریار زرشناس میتواند به مخاطبان کمک کند تا معنای واژگان تخصصی فلسفه، هنر، سیاست، ادبیات را باهم بیایند.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: «با ظهور رنسانس و آغاز دوران مدرن و ظهور آدم و عالمی جدید که به جای خداوند، انسان را محور همه ارزش‎ها و باید و نبایدها قرار داد (اومانیسم)، مکتب‎ها و گرایش‎های جدید فکری و فلسفی، یکی پس از دیگری پا به عرصه جوامع نهادند و بشریت را به سوی خویش دعوت کردند. با آشکار شدن ضعف، تناقض‎آمیزی و ناکارآمدی هر مکتب، مکتب دیگری پا به عرصه می‌‎نهاد و سرابی پس از سراب دیگر رخ می‎نمود. اکنون پس از گذشت پنج قرن از آغاز رنسانس و دوران مدرن، نیهیلیسم (نیست‎انگاری و نفی همه ارزش‎ها) به مکتب مسلط و مسیطر بر دنیای مدرن تبدیل شده است و محصول اومانیسم، چیزی جز مچاله شدن و تحقیر تمام عیار انسان نبوده است.

 

یکی از ضرورت‎های زمان‎شناسی در دوره کنونی، شناخت مکاتب وگرایش‎های فکری موجود است که اغلب، محصول دوران پس از رنسانس‎ا‎ند. کتاب حاضر گامی است در جهت تحقق این مهم، هر چند شناخت عمیق و جامع برخی از مکاتب و واژه‎ها، نیازمند تتبع و مطالعاتی گسترده است که باید سراغ منابع غنی‌تر و مشروح‎تر رفت.»

نویسنده: شهریار زرشناس

ناشر: معارف

بخش: عمومی سالن: شبستان راهرو: 22 غرفه: 1



منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران کتاب تهران اخبار نمایشگاه پیشنهاد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۸۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

اعلان (پوستر) سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعلان (پوستر) این دوره از نمایشگاه به طراحی صابر شیخ رضایی منتشر شد.

در توضیح این اعلان آمده است: شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین المللی و کمینه نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است.

از آنجا که امر «خواندن» امری گره خورده به ملکوت و سنت‌های پویا و هدایتگر پیغام آوران وحی است و بهترین کتاب‌های بشری نیز سرمایه‌های وجودی آسمانی دارند، کتاب‌هایی از بالای قاب تصویر، در حالاتی متفاوت و بالقوه، در حال تنزل درجات و پایین آمدن هستند و در مرکز قاب «امر ساختن» با چیدمانی همچون یک سازه منسجم معمارانه را که تداعی اولین هسته‌های شهرسازانه و تمدنی دارد، به فعلیت می‌رسانند که در هم تنیدگی کتاب‌ها نیز حکایت از اندیشه و فلسفه ایرانی دارد. 

زمینه اعلان؛ لاجوردین فام (آبی ایرانی) است که حکایت از نمایش این چرخه بر گستره وسیع آسمان دارد که این رنگ نیز علاوه بر ایجاد حس نشاط و سرزندگی کنار تنوع رنگین کتاب‌ها، زمینه گرایشات دینی و عرفانی در تاریخ و فرهنگ ایران و سنت‌های تصویری نگارگری ایرانی را راهبری می‌کند.

 تجمیع و چیدمان کتاب‌ها علاوه بر تداعی فرم بصری یک کتاب گشوده شده که در دو وجه اصلی خود، دروازه‌ها و ایوان‌هایی روشن دارند که با تابش نور آگاهی بر دیدگان و دل‌های بشر آن را به آرمانشهری زمینی بدل می کند، مفهومی دیگر را راهبری می کنند و آن شکل ساده سازی شده یک قلب بزرگ روشن و هندسی است که مفهوم «مهر» در جوامع را یادآور می‌شود که از نتایج کتابخوانی و فرهیختگی و جاری شدن اخلاق در زندگی بشر است و کتاب‌هایی پلکانی که بیانگر «رُشد و تعالی» انسان است. 

چیدمان عنوان نمایشگاه و عناصر نوشتاری هم به گونه‌ای حاشیه گرایانه جانمایی شده که اولویت با خوانش بصری طرح باشد و چشم بیننده در گردش و متوجه عناصر کلیدی و داستان روایی آنها باشد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • بیش از ۲ هزار مسؤول برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شدند
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید