Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینجانب علی امیری فر، روز گذشته در ردیف بالای ورزشگاه آزادی (در منطقه‌ای کاملا مشرف و نزدیک به جایگاه سپاهانی‌ها در طبقه پایین‌تر) به عنوان یک تماشاگر شاهد دیدار دو تیم پرسپولیس-سپاهان بودم و قصد دارم در این یادداشت، تصویری عینی از اتفاقاتی ارائه دهم که در این سکوی تیم سپاهان رخ داد. مشاهدات من، طبیعتا نمی‌تواند تمام واقعیت باشد اما سعی می‌کنم تمام آنچه دیده‌ام را بی کم و کاست به رشته تحریر در بیاورم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفداری- بنا بر اعتراضاتی که برخی عزیزان داشتند نسبت به یک طرفه به قاضی رفتن طرفداری، قصد دارم آنچه خود به چشم دیده‌ام را به رشته تحریر در بیاورم.

ساعت 7:27 دقیقه در صندلی خود نشستم. تا حدود یک ربع پس از آن لحظه، اتفاق خاصی رخ نداد. مسئله این بود که هزاران هوادار پرسپولیس بیرون از ورزشگاه مانده بودند، آن‌هم در شرایطی که برخی از آن‌ها به صورت آنلاین بلیت خریداری کرده بودند. یک ردیف در دو سمت جایگاه سپاهانی‌ها و به‌فراخور، چندین ردیف بالای آن‌ها خالی گذاشته شده بود. درجه‌داری که در کنار ما ایستاده بود می‌گفت سردار نیامده، جانشین آمده و به همین جرات نمی‌کنند تماشاگران بیرون مانده را به داخل بیاورند.

به هر ترتیب، سرانجام درِ طبقه بالا، در قسمتی که زیر آن هواداران سپاهان نشسته بودند، باز شد. برخی هواداران (که ساعت‌ها بیرون ورزشگاه مانده بودند و به نیروهای انتظامی اعتراض کرده بودند) دوان دوان از دست پلیس‌هایی که قصد داشتند آن‌ها را به صندلی‌های بالایی محدود کنند، به سمت پایین سکو آمدند و با اشاره دست و انگشت، به هواداران سپاهان بی احترامی کردند و البته به همان کیفیت جواب گرفتند. پلیس توانست مردم را از چند ردیف پایینی طبقه دوم دور کند و مرزی به وجود بیاورد. جایگاه به جایگاه، طبقه دوم از پرسپولیسی‌ها پر شد و در هر جایگاه، هواداران نمی‌توانستند در 5 تا 10 صندلی پایینی بنشینند. 

این بین هواداران سپاهانی که بی احترامی پرسپولیسی‌هایی معدود از بالا را دیده بودند، به سمت پایین جایگاه خود هجوم آوردند تا از نیروی امنیتی گلایه کنند. تنش بالا رفت. برخی از هواداران سپاهان انگار منتظر بهانه بودند، شعار و پرتاب اشیا را آغاز کردند. این بین تک و توک، چیزهایی از سمت پرسپولیسی‌ها به پایین پرتاب شد اما از آنجایی که صندلی‌ای از جا در نیامد، سنگی هم نبود. بیشتر چیزهایی مانند آب یا بطری و از این دست بود. سپاهانی‌ها به اعتراضات شدت دادند. طوری به سربازان پایین جایگاه فشار تا مرز خفگیِ بین جمعیت و پرتگاه می‌آوردند که وضعیت خطرناک شد. داخل پرانتز باید بگویم سربازی که در جایگاه ما بود می‌گفت: ما از 7 صبح اینجا آماده باش هستیم و باتوم یا هیچ وسیله دیگری برای کنترل جمعیت نداریم. برخی از سربازها به پایین پرت شدند. نیروی حرفه‌ای تری دور زمین نبود. در حالی که بازیکنان سپاهان در آخرین لحظات گرم کردن در زمین بودند، سربازها به پایین پرت شدند و ما نگران جانِ آن‌ها بودیم. هواداران سپاهان کندن صندلی‌ها را شروع کردند. بعد تیرِ بلندگو را هم از جا در آوردند! برخی از هواداران حدود 20 ساله سپاهان که صورت خود را با شال زرد مخفی کرده بودند، سنگ‌ها را نه بی‌هدف که کاملا با هدف به درجه‌دارهایی که چند ده متر آن‌سو تر ایستاده بودند پرت می‌کردند. چندین نفر مجروح شدند. همچنان هیچکس از باشگاه سپاهان برای آرام کردن آن‌ها پیش نمی‌آمد. پرسپولیسی‌ها جز شعارهای معمول، شعار می‌دادند سپاهان وحشی شده. جدا از آن دسته جنجال‌ساز چند ده نفره، بسیاری دیگر از هواداران سپاهان دنبال جنجال نبودند و می‌خواستند فوتبال تماشا کنند. آن‌ها گاهاً حتی از پرسپولیسی‌هایی که اشیا پرت می‌کردند، خواهش می‌کردند که این کار را نکنند. ماموران انتظامی یا برگزار کننده، در فاصله‌ای زیاد ایستاده بودند و صندلی‌های شکسته را به عنوان سپر در دست داشتند اما بازهم گاها سنگ‌ها به پای آن‌ها برخورد می‌کرد.

بازیکنان به زمین بازگشتند و حتی پیش از شروع بازی با وجود شعارهای: سپاهان بیا اینجا؛ هیچکس از بازیکنان یا کادر سپاهان برای آرام کردن هواداران پیش نرفت. این بین گاهاً برخی از پرسپولیسی‌های ردیف بالا اشیایی به پایین پرت می‌کردند اما مسئله این بود که پرتاب کننده در مدار دیدِ لنز عکاسان نبود و فاصله زیادی با جایی داشت که آن‌ها از ترس جان خود پناه گرفته بودند. بازی در آستانه آغاز بود که نیروهای مجهز در حوالی دقیقه دهم نیمه اول به سمت یک جایگاه از هواداران سپاهان یورش بردند و آن‌ها را به عقب راندند و برخی را مجروح یا بازداشت کردند. پرسپولیسی‌ها در این لحظه با شعاری از نیروی انتظامی تشکر کردند. مسئله‌ای که واضح بود، این بود که جایگاه سمت راست هواداران سپاهان عمده درگیری را داشتند اما نیروهای مجهز به سمت چپ یورش بردند. برای دقایق زیادی هواداران سپاهانِ مورد یورش قرار گرفته، در راهروی بین دو طبقه حاضر بودند و جلوتر نمی‌آمدند. بعد یکی از لیدرها یا ریش سفیدهای اصفهانی را بیرون آوردند و به او میکروفون دادند. بعد از صحبت‌های این بزرگوار که در میانه‌های نیمه اول بود تا انتهای بازی، درگیری دیگری پیش نیامد. 

در کل نمی‌توان هواداران پرسپولیس را بی‌تقصیر در نظر گرفت، آن‌ها هم در برخی مواقع به هواداران حریف گزک دادند اما باید گفت واکنش سپاهانی‌ها عجیب و غیرقابل قیاس به عمل اولیه بود. این بین باید از نیروی انتظامی هم درخواست کرد که بازی‌های این‌چنین دقیقا جایی است که باید از سربازان زبده و مجهز خود استفاده کند و پس از پایان واقعه آن‌ها را به سکوها نفرستد. پیش از همه این‌ها، باید از بلیت فروشی و فرم اجرای آن گلایه کرد. به عنوان کسی که بلیت را به صورت آنلاین خریداری کرده بودم، به همراه هزاران نفر دیگر در صف‌هایی قرار داده شدم که باید کارت ملی را ارائه می‌کردید و بلیت کاغذی دریافت می‌کردید. سوال اینجاست: در حالی که امکانات لازم برای بلیت فروشی آنلاین فراهم نیست (که خرید آنلاین کافی باشد)، چرا باید چنین  سیستمی به کار گرفته شود و عملیات خرید بلیت دو مرحله‌ای باشد؟ چنین چیزهایی به عصبی شدن هوادار پیش از رسیدن به سکوها، کمک فراوان می‌کند. 

در پایان باید بگویم بازی‌های زیادی را به عنوان عکاس و خبرنگار دور زمین یا تماشاگر روی سکوها تماشا کرده‌ام و این یکی، زشت‌ترین چیزی بود که تاکنون دیده‌ام. جایی که فوتبال، به کناری رفت و حواشی حرف اول را زدند. 

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۹۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاهان با کلین‌شیت 450 دقیقه‌ای در آزادی!

به گزارش "ورزش سه"، طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود آمار بسیاری خوبی در 5 بازی اخیر مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی داشته‌اند و موفق به کسب 2 برد و 2 مساوی همراه کلین‌شیت شده‌اند.

آخرین گلی که سپاهانی‌ها در ورزشگاه آزادی مقابل پرسپولیس دریافت کرده‌اند، در بازی برگشت دو تیم در لیگ هفدهم اتفاق افتاده که شاگردان منصور ابراهیم‌زاده با نتیجه دو بر صفر مقابل تیم برانکو شکست خوردند.

دیداری که نه تنها تبدیل به آخرین برد پرسپولیس در آزادی مقابل سپاهان شده بلکه آخرین گلی که سرخ‌پوشان به سپاهان در ورزشگاه خانگی زده‌اند نیز در همان بازی رقم خورد.

بعد از آن بازی دو تیم 4 مرتبه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفته‌اند که دو برد 1 بر 0 و 2 بر 0 برای سپاهان و دو تساوی بدون گل حاصل تلاش آن‌ها بوده است.

دیگر خبرها

  • مناظره مدیران پرسپولیس و سپاهان درباره اتفاقات رخ داده در ورزشگاه آزادی
  • جابه‌جایی بانوان پرسپولیسی پس از شعار سپاهانی‌ها+ عکس و فیلم
  • آتش‌بازی هواداران پرسپولیس در شروع نیمه‌دوم مصاف با سپاهان +فیلم
  • حاشیه بازی پرسپولیس و سپاهان|دو بازیکن سابق به سمت نیمکت پرسپولیس نرفتند/دریگیری روی سکوها+عکس و فیلم
  • پرچم های بزرگ پرسپولیس روی سکوهای ورزشگاه آزادی / فیلم
  • استقبال پرشور هواداران پرسپولیس و سپاهان از الکلاسیکو ایران +فیلم
  • سکوهای ورزشگاه آزادی با هواداران پرسپولیس قرمز شد +فیلم
  • هواداران سپاهان با شعارهای طلایی در ورزشگاه آزادی +فیلم
  • حال و هوای خاص ورزشگاه آزادی پیش از بازی سرنوشت‌ساز پرسپولیس و سپاهان + ویدئو
  • سپاهان با کلین‌شیت 450 دقیقه‌ای در آزادی!