Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@09:57:39 GMT

نشریه آمریکایی: پمپئو کارآیی لازم را ندارد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۹۹۲۱

نشریه آمریکایی: پمپئو کارآیی لازم را ندارد

تارنمای نشریه آمریکایی فارن پالیسی نوشت : «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی است این وزارتخانه را به جایگاه اصلی خود در زمینه دیپلماسی بازگردانده ، اما با گذشت یک سال از روی کار آمدن پمپئو ، وی دستاورد مهمی در سیاست خارجی نداشته است.

 این رسانه افزود: پمپئو پس از یک سال از زمانی که به عنوان وزیر امور خارجه سوگند یاد کرده است، در گفت وگو با دیپلمات ها، دیدگاه های خود را درباره ویژگی های وزارت امور خارجه آمریکا تشریح کرد که چنین دیدگاه هایی بخشی از برنامه بلندمدت او برای بازگرداندن روحیه از دست رفته به اعضای دستگاه دیپلماسی این کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پمپئو به دنبال ریاست «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا روی کار آمد. در دوران ریاست تیلرسون، وزارت امور خارجه آمریکا تحت فشار ناشی از توقف جذب نیرو و نیز دولتی بود که ظاهرا توجهی به کمک های فکری دیپلمات های کارکشته این وزارتخانه نداشت.
فارن پالیسی افزود: پمپئو شاید به غیر از آغاز مذاکرات با کره شمالی - که فعلا متوقف شده است- و تلاش برای (به اصطلاح) منزوی کردن بیشتر ایران، دستاورد دیپلماتیک چندانی نداشته است.
وی روز جمعه در جمع کارکنان وزارت خارجه آمریکا گفت: من فکر می کنم که امسال سال موفقیت های بسیاری بوده است. به خاطر دارم که این وزارتخانه یک سال پیش در چه جایگاهی قرار داشت و من به شما گفتم که اگر می خواهیم به هدف خود به نفع رئیس جمهور و کشور برسیم، لازم است هر کسی در جایگاه خود و بر اساس ماموریت خود عمل کند.
فارن پالیسی افزود: ماموریتی که پمپئو از آن سخن می گوید روز به روز چالش آفرین تر می شود زیرا طرح های جدید سیاسیِ مهمی ازکاخ سفید و توئیت های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور نشات می گیرد.
فارن پالیسی افزود، دوازده نفر از مقامات کنونی و سابق آمریکا به این تارنما گفته اند که برخی از نزدیک ترین متحدان آمریکا از سبک وسیاق دیپلماسی آمریکا عصبانی هستند و تردید دارند که دیپلمات های آمریکایی با مجوز رئیس جمهوری صحبت می کنند که به طور مداوم بدون هماهنگی و بداهه گویی می کند.
این رسانه نوشت: بی تردید پمپئو قهرمان خستگی ناپذیر سیاست خارجی رئیس جمهوری آمریکا بوده است و از اعتبار و سبک ترامپ دفاع کرده و در عین حال تلاش کرده گروهی از دیپلمات هایی را گرد هم آورد که تا قبل از این هرگز با رئیس جمهوری این چنینی سر و کار نداشته اند.
پمپئو از زمان روی کار آمدنش، تلاش کرده خود را متمایز از وزیر امور خارجه سلفش نشان دهد و در مسائل سیاست خارجی توافق بیشتری با رئیس جمهور داشته و وعده داده اعتماد و اطمینان را به وزارت خارجه بازگرداند.
مقام های کنونی و سابق آمریکایی می گویند او در تغییر بسیاری از سیاست های جنجال برانگیز تیلرسون از جمله در زمینه پر کردن پست های مهم وزارت امور خارجه و پست های سفیران پیشرفت داشته است و توانسته خود را نزدیک ترین معتمد ترامپ در مسائل سیاست خارجی نشان دهد.
پمپئو در سخنرانی روز جمعه گفت؛ از روز اولی که روی کار آمده تاکنون صلاحیت 59 نفر برای احراز پست های خالی وزارت امورخارجه تایید کرده است و دولت، چهار دیپلمات ارشد کارکشته را به سطح سفیر ارتقا داده است. در دوران ریاست تیلرسون بسیاری از دیپلمات های ارشد مجبور به استعفا یا اخراج شده بودند.
فارن پالیسی افزود: پمپئو برخلاف وزیر امور خارجه سلف خود و بسیاری دیگر از مقام های ارشد آمریکایی که از دولت خارج شده اند تلاش کرده طرف ترامپ را بگیرد و رئیس جمهور نیز مسئولیت سیاست خارجی از جمله در خصوص ایران، کره شمالی و ونزوئلا را به او محول کرده است.
با این حال هنوز هم ده ها پست ارشد وزارت امور خارجه خالی است و بسیاری منتظر رای سنا در تایید آنها هستند و تعدادی دیگر هرگز به تایید رئیس جمهور نرسیده اند.
ترامپ سال به سال بودجه کمتری را برای وزارت امور خارجه پیشنهاد می دهد؛ موضوعی که پمپئو در جلسات کنگره از آن دفاع کرده و قانونگذاران از آن انتقاد و آن را رد می کنند.
فارن پالیسی افزود: با وجود روابط نزدیک وزیر امور خارجه آمریکا با ترامپ، دیپلمات ها همچنان با تغییرات در سیاست خارجی ناشی از بداهه گویی ها و توئیت های ترامپ در خصوص مسائلی در زمینه لیبی، ارتفاعات جولان و حضور کوتاه مدت نیروهای آمریکایی در سوریه دست و پنجه نرم می کنند.
پمپئو با این حال تاکید دارد که هرگز از این اظهاراتِ بدون هماهنگی ترامپ غافلگیر نشده است و در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست ادعا کرده که از آنها مطلع بوده است.   / ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۹۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد

به گزارش خبرنگار مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، امروز در نشست خبری در محل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) اظهار کرد: روز ملی خلیج فارس را تبریک می‌گویم؛ خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر و تاریخی ما است؛ ایران همواره منادی تحکیم دوستی‌ها میان برادران منطقه و حوزه خلیج فارس بوده است.

وی افزود: دولت‌های منطقه این توانمندی را دارند که با همکاری مشترک، گام‌های لازم برای توسعه پایدار و شکوفایی در منطقه را بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو، گفت: برگزاری این نمایشگاه با مشارکت گسترده تجار و بازرگانان کشورهای مختلف، نشان‌دهنده آن است که ایران در کنار عزم و اراده جدی برای توسعه سیاسی و ایفای نقش موثر و هم‌افزا برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه، به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع مشترک با همه دولت‌ها هم اهتمام ویژه دارد.

کنعانی ادامه داد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری نزدیک وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت از هفت ماه پیش کلید خورد. مقامات عالی ۲۴ کشور در سطوح مختلف و ۲هزار تاجر منتخب و برگزیده، در این نمایشگاه حضور یافتند؛ همچنین نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه از ۷ گروه تجاری، شیلات، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان، فنی و .. تشکیل شده است.

در حال تکمیل...

کد خبر 6091864 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • آشنایی کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌ها
  • مجری الجزیره از خجالت سیاستمدار آمریکایی درآمد؟!
  • بلینکن: فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کنم
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند