Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:58:06 GMT

«کمربند - راه» و تجربه های رسانه ای

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۰۳۶۲

«کمربند - راه» و تجربه های رسانه ای

پکن- ایرنا- دومین اجلاس بین المللی «کمربند - راه' در پکن که با حضور پنج هزار مهمان خارجی از 110 کشور از جمله 37 تن از سران کشورها، 120 وزیر و 1600 خبرنگار خارجی به مدت سه روز در پکن در حال برگزاری است در کنار همه سختی های پوشش خبری، حاشیه های جالبی هم داشت.

به گزارش ایرنا چینی ها که به نظم، دقت و برنامه ریزی در کارها مشهور هستند می توان از برگزاری این اجلاس بزرگ و بین المللی به عنوان مصداقی از این واقعیت نام برد، از فرایند ثبت نام در اجلاس گرفته که حدود دو ماه پیش شروع شد تا نحوه برگزاری آن همگی به صورتی استاندارد، منظم و سر وقت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اجلاس که در مجموع با حدود 10 هزار نفر از جمله حدود هیات 30 نفره جمهوری اسلامی ایران به ریاست 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد در «مرکز نشست های ملی چین» واقع در شمال پکن در جریان است این مجموعه دارای چندین ساختمان، سالن و هتل بزرگ است که چین اجلاس ها و نشست های بزرگ را در آن برگزار می کند.

** کنترل های امنیتی
چینی ها عموما در نشست های بین المللی به ویژه در نشست هایی که با حضور 'شی جین پینگ' رییس جمهوری این کشور برگزار می شود، سطح کنترل های امنیتی را بسیار بالا می برند به همین دلیل برای شرکت کنندگان این اجلاس کارت های الکترونیکی دیجیتالی طراحی کرده بودند روی این کارت ها یک تراشه حاوی اطلاعات مهمان از جمله تصویر چهره او ذخیره شده بود که به محض عبور از گیت های ورود به محوطه اجلاس، تصویر شخص همراه با جزییات اطلاعات وی بر روی یک مانیتور بزرگ نمایش داده می شد که به نوعی مجوز رود به محوطه این اجلاس محسوب می شد.
هر فرد برای ورود به محل کار خود در این اجلاس دستکم می بایست از دو گیت امنیتی دیجیتالی و دو گیت امنیتی عمومی که شامل بازدید بدنی و بررسی تجهیزات توسط ماموران بود عبور می کرد.

** ثبت نام 4100 خبرنگار برای پوشش اجلاس
مرکز مطبوعاتی دومین اجلاس بین المللی «کمربند - راه» واقع در مرکز نشست های ملی چین از روز دوشنبه یعنی سه روز قبل از آغاز رسمی اجلاس به صورت رسمی راه اندازی شد و تا دو روز بعد از نشست هم ادامه دارد.
طبق اطلاعات منتشر شده، شمار خبرنگاران ثبت نام شده در این اجلاس به بیش از 4100 نفر رسیده است که یک هزار و 600 تن از آنها خبرنگاران خارجی هستند.
مرکز خبرنگاران دومین اجلاس بین المللی 'کمربند - راه' از هشت بخش از جمله بخش خدمات اطلاع رسانی، ناحیه مخصوص فعالیت خبرنگاران، بخش انتشار اخبار، فعالیت های فرهنگی، پشتیبانی های فنی، غذاخوری و سالن استراحت تشکیل شده است.
در این مرکز مطبوعاتی، تجهیزات پخش سیگنال های عمومی برای برنامه های رادیویی، تجهیزات کاری تخصصی و شبکه اینترنت با سرعت بالای نسل 6 وجود دارد و پشتیبانی هایی مانند خدمات رادیویی و تلویزیونی، دریافت عکس های مورد تایید و رسمی و ارائه اطلاعات درباره نشست های این اجلاس فراهم شده است تا به طور همه جانبه نیاز رسانه ها را برآورده کند.
در حاشیه این مرکز مسئولان اجلاس اقدام به برگزاری های نشست هایی خبری می کنند که بیشتر این نشست ها در موضوعات داخلی و با حضور مقامات استان های مختلف چین است.

** استودیوهای اختصاصی
در حالی که در سالن اصلی مرکز خبرنگاران دستکم هزار سیستم مجهز به اینترنت پرسرعت وجود دارد اما برخی رسانه های بزرگ و اصلی چین که از توان مالی بالایی هم برخوردارند علاوه بر حضور در این بخش عمومی برای خود سالن های اختصاصی هم اجاره کرده اند.
برای مثال گروه رسانه ای چین،خبرگزاری شینهوا، تلویزیون سی سی تی وی و روزنامه های مردم و گلوبال تایمز هر کدام دارای سالن های مخصوص خود هستند و سایر خبرنگاران حق ورود به این سالن ها را ندارند این سالن ها به صورت اجاره ای در اختیار این رسانه ها قرار گرفته است.
شینهوا به تنهایی در یکی از سالن های این اجلاس دارای 50 خبرنگار است به نظر می رسید که تلویزیون دولتی چین هم دارای سه استودیو بزرگ در این اجلاس بود که هر کدام از زاویه ای به این اجلاس می پرداختند.

** مرکز پخش زنده رسانه ای
یکی دیگر از بخش های مهم مرکز خبرنگاران مرکز ارسال سیگنال است در این مرکز رسانه های مختلف می توانند ضمن اجاره امکانات و تجهیزات فیلمبرداری، اقدام به پخش زنده سخنرانی های مورد نظر در رسانه های خود کنند.

** دوربین 6 بعدی تمام اتوماتیک
یکی از نواوری هایی چینی ها در این اجلاس که علاقه مندان خاص خود را هم پیدا کرده بود استفاده از ربات 'وی ار' (VR) شش بعدی بود این رباط که توسط یک کاربر کنترل می شد دارای 6 دوربین بود و می توانست فضای 360 درجه را به صورت 'وی آر' فیلمبرداری کند.
سی سی تی وی از این دوربین برای ضبط تصاویر نشست های اصلی اجلاس استفاده می کرد که مورد استقبال خبرنگاران قرار گرفته بود یکی از این ربات ها برای آزمایش توسط خبرنگاران در مرکز رسانه ای قرار گرفته بود.

** نهار با طعم موشک و قطار سریع السیر
یکی دیگر از نواوری های چینی ها، نصب ماکت تعدادی از پیشرفت های فضایی و صنعتی این کشور در سالن محل غذاخوری خبرنگاران بود، برای مثال ماکت ایستگاه فضایی چین، قطارهای تندرو، زیر دریایی های پیشرفته و سایر پیشرفت های صنعتی این کشور در وسط سالن غذاخوری خبرنگاران نصب شده بود.

** ربات گوینده
خبرگزاری شینهوا خبرگزاری رسمی چین نیز که چندی پیش از دو ربات گوینده زن و مرد خود رونمایی کرد در این اجلاس نیز از این ربات ها برای انتشار و اعلام اخبار به صورت اتوماتیک و 24 ساعته استفاده می کرد.

**دوربین های 'وی آر'
یکی دیگر از جذابیت های حاشیه این اجلاس، آشنایی خبرنگاران با کاربرد دوربین های 'وی آر' بود در این دوربین ها تصاویری از زیبایی های شهر پکن با استاندارد 'وی آر' ضبط شده بود و خبرنگاران می توانستند به انتخاب خود حین استفاده از این دوربین ها یکی از نقاط دیدنی شهر پکن را به صورت 360 درجه تماشا کنند.

** اسنپ چت پرطرفدار
یکی دیگر از جذابیت های حاشیه ای این اجلاس استفاده از اسنپ چت ها بود به این صورت فرد مقابل دوربین این اسنپ چت ها قرار می گرفت و پشت صحنه را که عموما از مناطق دیدنی چین مانند دیوار چین، شهر ممنوعه، کوهستان های لهاسا و یا معابد قدیمی بود انتخاب می کرد این دستگاه طوری طراحی شده بود که عکس فرد را همزمان که چاپ می کرد با یک 'کیو آر' (QR) هم از طریق نرم افزار ویچت به گوشی فرد منتقل می کرد به این صورت فرد هم دارای نسخه دیجیتال عکس بود و هم نسخه کاغذی، این خدمات برای خبرگاران و شرکت کنندگان رایگان بود.

** طراح اتوماتیک
یکی دیگر از نواوری های چینی ها در این اجلاس استفاده از اینترنت نسل ششم و 5G بود چینی ها برای سنجش سرعت اینترنت 5G اقدام به آزمایش ربات طراح اتوماتیک کرده بودند عملکرد این ربات به این شکل بود روی یک تبلت یا گوشی موبایل هوشمند هر نقشی را که طراحی می کردی این ربات که با بلوتوث به گوشی متصل می شد آن را بر روی یک کاغذ چاپ و پرینت می کرد.

** غرفه میراث فرهنگی ناملموس
برپایی غرفه صنایع دستی و میراث فرهنگی ناملموس در حاشیه این اجلاس یکی دیگر از جذابیت های این اجلاس بود خبرنگاران زمان استراحت یا در میانه کار می توانستند دقایقی را به ساخت صنایع دستی، نقاشی، خط و یا هر گونه هنر سنتی چینی اختصاص دهند.
این بخش برای جذب بیشتر روزنامه نگاران از چند تن از هنرمندان معروف چین برای آموزش هنرهای سنتی چین به خبرنگاران دعوت کرده بود که باعث جذابیت آن شده بود.

** توزیع اقلام فرهنگی
یکی دیگر از بخش های مرکز خبرنگاران غرفه توزیع رایگان اقلام فرهنگی بود در این بخش انواع کتاب، نقشه، سی دی، بازی های فکری، روزنامه و مجله به صورت رایگان در اختیار بازدید کننده قرار می گرفت این قسمت یکی از شلوغ ترین بخش های این مرکز بود که با استقبال موجه شده بود.

** فعالیت داوطلبانه
با توجه به اینکه بر اساس آمار بیش از پنج هزار مهمان خارجی در کنار یک هزار و 600 خبرنگار خارجی در این اجلاس شرکت کرده بودند مسئولان این اجلاس از مدت ها پیش اقدام به جذب دانشجویان زبان های خارجی دانشگاه های پکن به عنوان داوطلب برای کمک به مهمانان کرده بودند.
این افراد که دارای لباس های یکدست و متحد الشکل بودند در جایی جای محل برگزاری این اجلاس اعم از داخل سالن، بیرون از سالن، محوطه و حتی خیابان ها اطراف حضور داشتند و به محض درخواست کمک، به یاری افراد می آمدند.

** صندوق امانات مجهیز به تشخیص چهره
یکی دیگر از تکنولوژی هایی که چینی ها در این نشست از آن بهره برده بودند استفاده از صندوق امانات مجهز به تشحیص چهره بود به این صورت که برای استفاده از این صندوق ها، دوربینی که در مرکز آن قرار داشت در کمتر از 5 ثانیه تصویری چهره شما را اسکن می کرد و یک کمد را برای شما باز می کرد و وسایل اضافی خود را در آن کمد به امانت می گذاشتی و موقع برداشت آن وسایل نیز روبروی همان دوربین قرار می گفتی و بعد از اسکن مجدد چهر، درب کمد مورد نظر برای شما باز می شد.

** مشکلات اجلاس
اما در کنار تمامی این امکانات و جذابیت ها، این اجلاس حداقل از نظر دسترسی به مهمانان شرکت کننده برای خبرنگاران مشکلات زیادی داشت با توجه به تعداد زیاد خبرنگاران، آنها اجازه ورود به محل برگزاری نشست ها و انجام مصاحبه با آنها را نداشتند و فقط می توانستند در مرکز خبرنگاران و با استفاده از نمایشگر بزرگی که تعبیه شده بود سخنرانی ها اجلاس را پوشش دهند.
با این حال به تعدادی از خبرنگاران رسانه های بزرگ و عمده چینی مانند سی سی تی وی، گلوبال تایمز، شینهوا و روزنامه مردم امکان دسترسی به برخی نشست ها را داده بودند این خبرنگاران می توانستند بعد از گفت و گو با چهره های درجه دوم شرکت کننده در اجلاس، آنها را برای مصاحبه های اختصاصی به استودیو خصوصی خود واقع در مرکز خبرنگاران دعوت کنند و آنجا با او مصاحبه کنند اما رسانه های خارجی از این ظرفیت برخوردار نبودند.

**
یکی دیگر از مشکلات این اجلاس، ترافیک مسیر ورود به نشست ها بود که شرکت کنندگان مجبور بودند یک مسیر 10 کیلومتری را با 90 دقیقه طی کنند این مشکل خاص خبرنگاران نبود و حتی مهمانان اصلی اجلاس نیز مجبور بودند دستکم دو ساعت پیش از شروع برنامه در محل اجلاس حضور داشته باشند.
دومین اجلاس بین المللی 'کمربند - راه' امروز شنبه بکار خود پایان می دهد.
**آساق**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات كمربند راه چين مركز رسانه اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۰۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

در این نشست خبری صابر جعفری کافی‌آباد رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سجاد یاهک معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارند. همچنین ضمن ارایه گزارش عملکرد یک‌ساله مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره طرح‌های ملی خاتمه‌یافته و در دستورکار مرکز توضیحاتی ارایه می‌شود.

نحوه پیشرفت و تحولات شیوه اجرای طرح‌های ملی، از انتخاب مجریان و تعامل با آنان تا تحولات فنی اجرای پرسشنامه و شبکه ملی طرح‌های ملی در کشور و نیز چشم‌انداز مرکز طرح‌های ملی از دیگر مباحث مطرح در این نشست خبری به شمار می‌رود.

همچنین در این نشست درباره سیاست انتشار داده‌های ملی و در دسترس قرار گرفتن نتایج طرح‌ها توضیحاتی ارایه می‌شود.

نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۰ صبح در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

کد خبر 6090138 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • اردبیل در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی ها پس از واگذاری
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ برگزار می‌شود
  • حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)
  • اولین ملاقات سرمربی جدید با خبرنگاران: فردا ساعت ۹
  • حاشیه مجدد در نشست خبری تن هاخ؛ محرومیت سه رسانه از طرح پرسش
  • راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی
  • حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد
  • حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد