Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین رویداد سالانه «شهروند نقاش» روز گذشته با حضور بالغ بر ۳۰۰ هنرمند نقاش و شهروندان عابر در پل طبیعت برگزار شد. ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نخستین رویداد سالانه «شهروند نقاش» با محوریت طراحی پرتره شهروندان عابر، روز گذشته با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پل طبیعت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از این رویداد گفت: باورمن این است از آنجا که هنرهای تجسمی در خلوت آفریده می‌شوند و هنرمندان در تنهایی خودشان سوژه‌ها را می‌پرورانند، فرصت تعامل و گفتگوی آنها با بطن جامعه کمرنگ می‌شود و مخاطب زمانی با اثر هنری روبه رو می‌شود که اثر از مرحله آفرینش گذشته است.

وی ادامه داد: اگر رویدادهایی تعریف شود که به واسطه آن مخاطب عام به پهنه گسترده و فرایند شکل گیری اثر هنری وارد شود،  انگیزه و شناخت زیادی در وی به وجود می‌آید و تعامل گسترده‌ای میان مخاطب و هنرمند ایجاد می شود. نمونه کوچک آن را اکنون در پل طبیعت و در این رویداد شاهد هستیم. اینکه برگزاری چنین رویدادی مورد اقبال هنرمندان قرار گرفته و توانسته اینگونه علاقه‌مندان را جذب کند، نشان می‌دهد تکرار این رویداد در بستر زمان می‌تواند به تعامل و پیوند مردم و هنرهای تجسمی منجر شود.

حسینی در ادامه درباره عایدی این رویداد برای هنرمندان و مردم گفت: عایدی فرهنگ عایده نقدی نیست که بتوان محصول آن را زود برداشت کرد. ثمره چنین حرکت‌هایی با گذشت زمان قابل دیدن و چیدن است. من دور نمی‌بینم زمانی را که نقاش بزرگی بگوید اولین جرقه های علاقه‌مند شدنش به نقاشی از حضور در همین رویداد و مشاهده آن در هنگام کودکی شکل گرفته است. در این رویداد نقاشان بزرگی در حال فعالیت هستند و این انگیزه بزرگی برای مشاهده کنندگان خصوصا کودکان و نوجوانان است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای حمایت از  فعالیتهای این‌چنینی که توسط انجمن ها انجام می‌شود وجود دارد گفت: این تضمین دوطرفه است. هنرمندان هم باید این تضمین را بدهند که همیشه پیشنهادهای خوبی از این دست داشته باشند. اگر قرار است پیشرفت کنیم و کشور را سربلند کنیم، نخستین شرط این است که من به ما تبدیل شود. نگوییم من نقاش هستم تو دولت یا برعکس؛ بلکه بگوییم همه ما مردم در کنار هم هستیم.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در حاشیه بازدید از این رویداد گفت: یکی از سیاستهای جدی ما در مدیریت هنرهای تجسمی تقویت انجمنهای هنری و کمک به آنهاست و در این راستا سعی کردیم از برگزاری آن دسته از برنامه هایی که جنبه عمومی‌تر دارند حمایت کنیم.

وی ادامه داد: امروزه در حوزه هایی چون سینما، تئاتر و موسیقی ارتباط مخاطب با این هنرها برقرار شده و شاهد تعامل دوسویه هنرمندان عرصه های مذکور با مردم هستیم. اما جامعه تجسمی بیشتر در آتلیه ها و گالری ها مشغول به کار بوده است و دیواری میان مخاطب و هنرمند ایجاد شده است. تلاش ما بر این است که هنرهای تجسمی را به دل مردم در شهرها و روستاها ببریم و نوعی گفتگو میان هنرمندان این عرصه و مخاطبان ایجاد شود و این رویداد نیز در همین راستا شکل گرفته و در آینده شاهد اثر گذاری‌اش در جامعه خواهیم بود.

مظفری افزود: ذائقه مردم با برگزاری چنین رویدادهایی تغییر می‌کند و استقبالی که امروز از جانب مردم و هنرمندان در این فضا شاهد بودیم، می‌تواند نویدبخش خوبی برای گام‌های بعدی باشد.

امیر راد رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران نیز درباره این رویداد گفت: برنامه ریزی ما این بود که بتوانیم یک رویداد ملی را تعریف کنیم و یک دعوت فراگیر از تمام هنرمندان نقاش فارغ از اینکه عضو انجمن هستند یا نه، داشته باشیم. از این رو برای حضور در این رویداد از عموم مردم دعوت کردیم. هدفمان این بود که ارتباط لازم بین هنرمند، رسانه نقاشی و مخاطب ایجاد شود. به همین منظور پل طبیعت را به عنوان مکان برگزاری رویداد انتخاب کردیم تا یک وجه نمادین  برای برقراری این ارتباط وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: تخمین ما این بود که 200 هنرمند در این رویداد حاضر شوند اما از ساعات اولیه صبح شاهد بودیم که در عرض نیم ساعت 350 هنرمند ثبت نام کردند. بازخورد شکل گرفته میان مخاطب و هنرمندان نیز جالب توجه بود.

این هنرمند ادامه داد: در حوزه رسانه های جدید شکل خلق اثر هنری اینگونه است که هنر همراه با مخاطب شکل می‌گیرد و مخاطب یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در خلق فضا و خلق اثر هنری دخیل است.  ما یک رسانه کلاسیک مانند نقاشی را در این فضا قرار دادیم و مخاطب عام امروز در شکل دادن این فضا دخیل است و این اتفاق برای مردم و هنرمندان بسیار جذاب است.

رئیس انجمن هنرمندان نقاش در پاسخ به این پرسش که آیا این حرکت‌ها از سوی هنرمندان نقاش ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر گفت: یکی از رسالت های انجمن های هنری این است که آن رسانه را نمایندگی کنند و معرفی عام تری از آن هنر برای مخاطب داشته باشند. هنر نقاشی به عنوان یک رسانه اثرگذار این روزها مهجور است و همچنان یک نگاهی مدرنیستی به آن وجود دارد که گویی در دسترس عموم مردم نیست و حتی برخی مخاطبان بارها از من سوال کرده اند که آیا برای بازدید از گالری باید بلیت تهیه کنند یا خیر. در واقع این رویداد نشان می‌دهد هنر نقاشی دست نیافتنی نیست. من مطمئن هستم بسیاری از نقاشان فردا، کودکانی هستند که اکنون اینجا حضور دارند و  تصمیم گرفته‌اند در آینده نقاش شوند.

راد در ادامه از برگزاری این رویداد در شهر رامسر طی هفته آینده خبر داد و گفت: ما از ابتدا به یک طرح فراگیر فکر کردیم و می‌خواستیم این رویداد سطح گسترده تری داشته باشد. از این رو هفته آینده رویداد شهروند نقاش را به رامسر می‌بریم و انتظار داریم این اتفاق خوب در رامسر نیز رخ بدهد. ضمن آنکه امیدواریم روز ملی نقاشی نیز به تقویم اضافه شود.

رویداد «شهروند نقاش» با محوریت طراحی پرتره شهروندان عابر، به همت انجمن هنرمندان نقاش ایران و با حمایت مرکز هنرهای تجسمی و سازمان نوسازی عباس آباد روز گذشته در میان استقبال مخاطبان و هنرمندان در پل طبیعت تهران برگزار  شد.

برگزاری اولین دوره شهروند نقاش/ طراحی پرتره شهروندان در پل طبیعتبزرگترین دغدغه‌ام این است که در مسیر اهل بیت(ع) به خلق آثار نقاشی بپردازماولین عکس از صف اُسرای عملیات فتح‌المبین را چه کسی گرفت؟/ جوادیان: نگذاریم روحیه سال‌های دفاع مقدس در کشور بایکوت شودهنرمند متعهد لازمه تحقق آرمان‌های امام خمینی(ره) استمجسمه‌سازی به یک مکتب هنری مستقل در شأن انقلاب اسلامی تبدیل نشده استرجبی دوانی: پژوهش درباره هنر انقلاب مغفول مانده است

انتهای پیام/

R1527/P/S4,40/CT12 واژه های کاربردی مرتبط هنرهای تجسمی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۰۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد

به گزارش جام جم آنلاین البرز،مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز افزود: طرح ثبت اعضاء در سامانه بچه‌های مسجد از جمله مهمترین برنامه‌های سال گذشته ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز بود که طی آن بیش از ۷ هزار عضو جدید در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شد.

وی تصریح کرد: به همین منظور، محمدتقی محمدیان، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تقدیرنامه‌ای به همین منظور آورده است: به شکرانه این توفیق و به پاسداشت همت مضاعف شما نظر به بررسی‌های صورت گرفته در معاونت ساماندهی و شبکه سازی؛ ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در رویداد ساماندهی باشگاه بچه‌های مسجد ممتاز شناخته شده است.

براساس این گزارش، استان البرز با اهتمام مدیریت و مجموعه کارشناسان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان موفق شد در جایگاه نخست ثبت اعضاء در سامانه بچه‌های مسجد کشور قرار گیرد.

مدیرستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، ساماندهی و شبکه سازی نیرو‌ها و ظرفیت‌های نوجوان و جوان جذب شده مسجدی گامی در مسیر رشد و بالندگی مساجد و تحقق مسجد تراز اسلامی باشد.

دیگر خبرها

  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • گوشه‌هایی از طبیعت بهاری غرب استان اصفهان + فیلم و تصاویر
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • تشکیل خانه طراحان فیروزه‌ای بر آمده از تلاش جوانان گرافیست است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • جلوگیری از رها شدگی پایه و اساس بسیج هنرمندان باشد
  • از پوستر رویداد ملی «وعده صادق در آئینه هنر» رونمایی شد
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد