Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@19:11:31 GMT

اقتصاد فرهنگی نیازمند توجه است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۱۰۳۴

اقتصاد فرهنگی نیازمند توجه است

عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: جا دارد در خصوص حوزه اقتصاد فرهنگ به صورت جدی اندیشیده شوn

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشکده ارتباطات و رسانه، دکتر مهناز رونقی در چهارمین کرسی آزاداندیشی رسانه ای که با موضوع نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما در دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه برگزار شد اظهار کرد:

بحث سرمایه و فرهنگ از مباحث مهم عصر حاضر بوده و در چرخه تولید، توزیع و مصرف هنری باید در نظر داشت که سینما یک هنر، صنعت است که مناسبات اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای در آن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: زیر ساخت‌هایی که به توسعه پردیس‌های سینمایی منجر می‌شود با خود سینمای تجاری را ترویج می‌دهد. این نوع سینما فروش را بالا می‌برد و به اقتصاد سینما کمک می‌کند اما باید در نظر داشت سینمای گیشه و عامه‌پسند سلیقه مخاطب را تنزل می‌بخشد.

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: مصرف در لحظه زندگی کردن است‌، مدرنیته با خود فرهنگ مصرف را ترویج داده است. همه چیز مصرف می‌شود و به سرعت به پایان می‌رسد. هنر مصرفی همین است و این از مختصات ظهور سوژه نئولیبرال است و سینما نیز چنین حکایتی دارد.

رونقی گفت: مردم به دیدن فیلم‌های کمدی می‌روند. لحظاتی می‌خندند اما هیچ اثردیرپایی با آنها باقی نمی‌ماند چراکه با اثر فاخر یا کمدی اجتماعی همراه نبوده‌اند.

حال این پرسش به ذهن می‌رسد که از منظر جامعه‌شناسی گفتمان سینمای کمدی چگونه است؟ کمدی سعی می‌کند سلسله مراتب اجتماعی را بشکند و به سمت مردم برود آیا این اتفاق افتاده است؟

وی با بیان اینکه طبقه متوسط ذایقه هنری را تعیین می‌کند گفت: تحولات و تغییرات قشر متوسط ذایقه را از سطحی به سطح دیگر می‌برد. در مورد جوان‌ها هم باید فکر کرد. اگر کار جدی فرهنگی رخ ندهد در بلند مدت سینمای جدی دیگر مخاطب ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در خاتمه گفت: در جامعه‌شناسی هنر سه نسل وجود دارد. نسل اول زیبایی‌شناسی جامعه‌شناسی است. نسل دوم تعیین جایگاه هنر است و نسل سوم هنر را به مثابه جامعه می‌دانند: آیا سینمای ما به مثابه جامعه‌مان است؟

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۱۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده جهت اجرای شعارهای سال توجه نکردن به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای بود.

امین درخشان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده شعارهای سال در همه سنوات که از طرف دستگاه ها و سازمانهای مرتبط با شعار سال کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت پیوست فرهنگی و رسانه ای بود.

وی اظهارکرد: از جمله راه‌های تحقق شعار سال داشتن نگرش فرهنگی، پیوست رسانه‌ای و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و به ویژه رسانه ای است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت‌های مردمی که در آن، مردم می‌توانند به مسئله جهش تولید و رونق تولید کمک کنند، بهره ببریم.

وی ادامه داد: هرگاه و در هر عرصه‌ای و در هر زمینه‌ای از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت مردم استفاده کردیم توفیقات مهمی حاصل شد بنابراین مشارکت مردم در تحقق جهش تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از اولین دستگاههایی که در سال جاری شعار سال را مورد توجه قرار داده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود که نخستین نشست شورای اطلاع رسانی استان را با موضوع استفاده از ساز و کارهای رسانه ای برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم برگزار کرده ایم.

درخشان تاکید کرد: نیاز است که ظرفیت رسانه های استان در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم از سوی دستگاههای مختلف مورد توجه قرار گیرد. مقرر شد در قالب شورای اطلاع رسانی برای تحقق شعار سال، ارتباط مستمر با اصحاب رسانه و خبرنگاران برقرار باشد.

وی بیان کرد: در تولیدات فاخر فرهنگی و هنری به مسأله بهره مندی از ظرفیت مردمی در تحقق جهش تولید توجه خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیازمند آگاه‌سازی پایدار برای نسل جدید هستیم
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • استقبال مخاطبین سینما از «مست عشق»