Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت اطلاعات سلامتی کل مردم به روش علمی تجمیع شده و کلیه تهدیدات سلامت چه در بیماری‌های واگیر و چه در بیماری‌های غیرواگیر رصد می شود.

سید کاظم فرهمند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بار هر بیماری مجموعه‌ای از هزینه‌‎های اقتصادی، روانی، عاطفی و اجتماعی است که آن بیماری بر یک جامعه وارد می‌کند و بر اساس شاخصی تحت عنوان سال‌های از دست رفته عمر به علت ناتوانی یا مرگ زودرس محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به زبان ساده می‌توان گفت بار هر بیماری مجموع هزینه‌هایی است که از نظر اقتصادی بر جامعه و خانوار وارد می‌شود همچنین شامل آسیب‌هایی است که از نظر روانی، عاطفی و اجتماعی به دنبال هر بیماری به جامعه و خانواده‌ها وارد و موجب مرگ زودرس، از کارافتادگی و کاهش کیفیت زندگی افراد می شود.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تاریخچه مراقبت‌های سلامت خاطر نشان کرد: در سال 1948 که سازمان جهانی بهداشت در شهر ژنو از کشور سوئیس با حضور حدود 61 کشور از کشورهای عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد، بیماری‌های واگیر در راس مشکلات سلامت جهان بودند.

فرهمند با اشاره به اینکه «یکی از اولین ماموریت‌های سازمان جهانی بهداشت ریشه‌کنی بیماری آبله بود»، افزود: این اقدامات حدود 23 سال به طول انجامید. ماموریت‌های بعدی سازمان جهانی بهداشت کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌هایی مانند فلج اطفال، سل، کزار، مالاریا و بیماری ایدز است. از طریق بالا بردن سطح بهداشت عمومی جامعه و واکسیناسیون همگانی رفته رفته بیماری‌های عفونی (واگیر) محدود شدند و بار بیماری‌ها از سمت بیماری‌های واگیر به غیرواگیر تغییر کرد.

وی تصریح کرد: امروزه همچنان بیماری‌های واگیر به عنوان یک عامل بحران‌زا و تهدید سلامت حائز اهمیت هستند و می‌توانند در جامعه بحران سلامت روانی ایجاد کنند. با این حال آنچه که موجب از کار افتادگی و مرگ زودرس مردم می‌شود بیماری‌های غیرواگیر است (در اینجا سوانح و حوادث را مستثنی کرده و فقط در مورد بیماری‌ها صحبت می‌کنیم، خصوصا حوادث جاده‌ای که در کشورهای در حال توسعه آمار بالایی دارد موضوع بحث امروز نیست).

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: آترواسکلروز عروق قلبی، فشار خون بالا، دیابت، اختلالات و بیماری‌‎های روانی در راس بیماری‌های غیر واگیر قرار دارند. شایع‌ترین علت مرگ در حال حاضر مرگ به دنبال بیماری‌های قلبی و عروقی است. دیابت و فشار خون بالا دو بیماری هستند که به عنوان ام الامراض موجب عوارض زیادی در کل بدن می‌شوند. این بیماری‌ها می‌توانند در مغز، قلب، کلیه‌ها، چشم و اندام‌های بدن مشکلات عدیده‌ای ایجاد کنند و موجب مرگ یا کاهش کیفیت زندگی بشوند. این مسائل  علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد به جامعه و خانواده باعث تاثیر منفی بر سلامت روانی افراد جامعه می شود.

فرهمند در خصوص اهمیت مراقبت‌های بهداشتی اظهار کرد: بعد از طرح تحول سلامت در کشور جمهوری اسلامی ایران مراقبت‌های بهداشتی حیطه وسیع‌تری پیدا کرد و کلیه گروه‌های سنی تحت مراقبت‌های خاص آن گروه قرار گرفتند. برای هر فرد ایرانی از قبل تولد تا هنگام مرگ برنامه مراقبت‌های بهداشتی با کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی در نظر گرفته شده است که به تفکیک می‌توان مراقبت‌های پیش از بارداری، مراقبت‌های دوره بارداری، دوره نوزادی، دوره کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی را نام برد.

وی ادامه داد: این مراقبت‌ها باعث می‌شود که ما عوامل خطر را در هر گروه سنی شناسایی کنیم و با آموزش، حساس‌سازی، افزایش سطح آگاهی و سواد سلامت مردم موجب شویم اولاً در حیطه خود مراقبتی به میزانی از توانایی دست یابند که بتوانند سلامت خود را مدیریت کنند و ثانیاً با حضور در مراکز خدمات جامع سلامت و با راهنمایی و عملکرد مراقبین سلامت و گشایش پرونده الکترونیک برای هر فرد از موعد مراقبت خاص هر گروه سنی خود مطلع شوند و سلامت خود را تضمین کنند.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص پرونده الکترونیک سلامت عنوان کرد: یکی از برکات طرح تحول سلامت در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای تمامی مردم کشور است. مطابق آمار موجود تقریباً بیش از 70 میلیون از جمعیت کل کشور تحت پوشش پرونده قرار گرفته‌اند. با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت اطلاعات سلامتی کل مردم به روش علمی تجمیع شده و کلیه تهدیدات سلامت چه در بیماری‌های واگیر و چه در بیماری‌های غیرواگیر رصد می شود و به سیاستگذاران حوزه بهداشت و درمان در امر برنامه‌ریزی سلامت و ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پرونده الکترونیک سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۱۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، حسین فرشیدی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای خوب ایران، به‌رغم سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی بوده است در حدی که در مدیترانه شرقی به رغم همه کارشناسان بین‌المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: این پیشرفت‌ها در شرایط سخت سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید ۱۹ به دست آمده که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

معاون بهداشت گفت: در کنار این کمک‌ها تلاش به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سبب شده که ما در کنار کشور به شدت آلوده‌ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا، چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم.

فرشیدی تصریح کرد: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد؛ به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ به دنبال وقوع سیل در پاکستان نه تنها افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در داخل شهرستان‌های مرزی استان سیستان بلوچستان را به شکل قابل توجهی افزایش داده است، که به رغم مشاهده نشدن شواهد اثبات شده مبنی بر برقراری چرخه انتقال محلی مالاریا، سازمان جهانی بهداشت بر موارد اندکی از انتقال بیماری در داخل مرزهای کشور، نظر دارد.

وی گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که ایران یک کشور پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشورهایی نظیر امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده‌اند، نیست، ما بیش از ۸۰ میلیون جمعیت داشته و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار داریم که آمار بیماری مالاریا در آنها بیش از خیلی از کشورهای منطقه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در دو سال گذشته بعد از نزدیک به ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که همه این موارد، موارد وارده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور و از کشور پاکستان بوده و به هر حال برنامه ما را متأثر خواهد ساخت، نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشورهای افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

فرشیدی افزود: این افراد همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهرهای سرباز، چابهار و سراوان داشته‌اند و مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در منطقه و کسانی که در امر جابه‌جایی سوخت بین مناطق مرزی ما و پاکستان اشتغال داشته‌اند، هستند.

وی تصریح کرد: سال گذشته پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ۱۰ هزار مورد بیماری بسته شد که به اعتقاد ما، همه این موارد، اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بوده‌اند، همانطور که ذکر شد ایرانی‌هایی که از موارد وارده این بیماری را گرفته‌اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرزهای جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بوده یا به آن سوی مرزهای شرقی کشور تردد داشته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هشیارانه عمل و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

کد خبر 748708

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌