Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به شیوع بیماری‌های غیرواگیر به عنوان تهدیدی برای سلامت جامعه هشدار داد و گفت: بسیاری از این بیماری ها محصول زندگی شهری است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علی بهادر گفت: هفته سلامت امسال با شعار مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت اعلام شده است؛ پوشش همگانی سلامت یعنی همه مردم جامعه به خدمات رسانی سلامت دسترسی کامل داشته باشند و در هر مکانی بتوانند مراقبت های اولیه بهداشتی و درمانی دریافت کرده و دسترسی به پزشک یا پیراپزشک داشته باشند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی موفقیت در اجرا و توسعه مراقبت‌های اولیه بهداشتی را نیازمند همکاری و مشارکت همگانی در سطح مردم و مسئولان دانست.

بهادر مهمترین سرمایه بزرگ هر کشوری را که رکن پیشرفت آن محسوب می‌شود، نیروی انسانی آن جامعه عنوان کرد که اگر آموزش و سلامت آنها تامین شود، در رشد و پیشرفت آن کشور، بسیار تاثیرگذار است . 

وی با اشاره به امکانات و شرایطی که برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی در ایران فراهم شده است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هزار خانه بهداشت، ۵۰۰ مرکز جامع خدمات‌سلامت و هزار و ۱۰۰ پایگاه پزشک‌خانواده، بزرگترین شبکه‌سلامت کشور را داراست . 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: دسترسی آسان به خدمات سلامت در اختیار مردم به ویژه در سال‌های اخیر وجود داشته اما عشایر غیور به دلیل کوچ، از مراقبت های بهداشتی مطلوب بهرمند نبوده اند که این موضوع نیز امسال با تجهیز و اعزام ۱۸ کانکس سیار بهداشت عشایری تحت پوشش قرار گرفته و با تلاش مسوولان این تعداد تا پایان سال به حدود ۵۰ کانکس سیار می رسد . 

بهادر با بیان اینکه بیشتر بیماری هایی که در بزرگسالی گریبانگیر ماست، بیماری هایی است که از دوران کودکی آغاز شده و «چاقی» مهمترین آنهاست، ادامه داد: بسیاری از افراد که از کودکی دچار اضافه وزن و چاقی بودند، در بزرگسالی دچار بیماری‌های کلیوی، پرفشاری خون و دیابت می شوند . 

وی سکته های قلبی، قطع عضو، نابینایی و بیماری های چشمی را از پیامدهای ناگوار چاقی و بیماری دیابت برشمرد که باید جدی گرفته شود و با راهکارهای ساده ای مانند پیاده روی می توان این خطر را کاهش داد . 

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه آمار نوجوانان کشور ما نزدیک به ۱۸ میلیون نفر است که باید مراقبت بیشتری از سوی خانواده و سازمان های مرتبط با تربیت و پرورش آنها انجام شود، اعلام کرد: مدارس، آموزش و پرورش، شهرداری ها، محیط زیست و همه کسانی که به نحوی در سلامت مردم نقش دارند باید در این زمینه تلاش کنند و خانواده ها نیز با انتخاب سبک زندگی سالم از فرزندان مراقبت لازم را داشته باشند . 

بهادر با اشاره به طرح پزشک خانواده که فرصت خوبی را برای مردم ایجاد کرده است تاکید داشت: مردم باید برای استفاده از شیوه درست زندگی به پزشک خانواده خود مراجعه کرده و تغذیه سالم را آموزش ببینند . 

وی افزود: اگر مراقبت‌های بهداشتی در خانواده‌ها و جامعه نهادینه شود، شاهد هزینه‌های کمتری در حوزه درمان از جمله هزینه های پزشکی، ساخت بیمارستان ها و خرید تجهیزات درمانی هستیم . 

بهادر تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف آموزش و مراقبت از سلامت مردم وظایفی دارد اما لازم است مردم نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند و ضمن رعایت مراقبت های بهداشتی، برای دریافت خدمات سلامت به مراکز ارایه دهنده خدمات مراجعه کنند .

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 آموزش و پرورش بهداشتی و درمانی تغذیه چاقی سرمایه 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۳۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟

با پیروی از رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت بدنی، نوشیدن آب کافی، کاهش استرس، داشتن خواب کافی و رسیدن به وزن ایده‌آل سطح قند خون را کنترل کنید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دیابت نوع دوم یک بیماری مزمن شایع است که خطر ابتلاء به آن را می‌توان با تغییر سبک زندگی، کنترل استرس و دیگر موارد کاهش داد، افزایش سطح قند خون به صورت کنترل نشده اثرات مضری بر همه اندام‌های بدن دارد و ممکن است عوارض جدی بر سلامت چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب، قلب، کبد و رگ‌های خونی داشته باشد، در ادامه به بررسی روش‌های طبیعی برای کنترل سطح قند خون می‌پردازیم:

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی بی‌تحرک مهمترین عامل ایجاد دیابت یا پیش دیابت است، افزایش فعالیت روزانه و فعال بودن در طول روز باعث کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلاء به دیابت می‌شود.

پیروی از رژیم غذایی سالم

مصرف کربوهیدرات اصلی‌ترین دلیل افزایش قند خون و همچنین نوسانات قندی است، توصیه شده است که به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری دیابت مصرف کربوهیدرات را محدود کنید و از کربوهیدرت‌های با شاخص گلیسمی کمتر استفاده کنید، نان، سیب‌زمینی و شرینی سرشار از کربوهیدرات است؛ بهتر است مصرف فیبر خود را افزایش دهید، زیرا به کاهش میزان گلوکز ناشی از مصرف کربوهیدرات کمک می‌کند؛ علاوه بر این، فیبر به کنترل وزن و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، حبوبات، غلات کامل و میوه‌ها منابع مناسبی از فیبر هستند.

داشتن فعالیت بدنی

ورزش نقش مهمی در بهبود سلامتی دارد، به استحکام عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند، تعادل را حفظ می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد، باعث کاهش وزن می‏‌شود، همه این موارد به کنترل قند خون کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی

افراد باید به میزان کافی آب بنوشند، هیدراته شدن بدن به کنترل قند خون کمک می‌کند، البته میزان مصرف آب برای مبتلایان به بیماری‌های کلیوی یا قلبی باید با مشورت پزشک متخصص تعیین شود.

کاهش استرس

استرس خطر بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، توصیه شده است با کاهش استرس از طریق یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی، نقاشی کردن و کمک به دیگر سطح قند خون را کنترل کنید.

داشتن خواب کافی

کمبود خواب ریتم شبانه‌روزی را تغییر می‌دهد و منجر به استرس و همچنین بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی می‏‌شود، بنابراین توصیه شده است هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید؛ به منظور داشتن خواب باکیفیت از نگاه کردن به نمایشگرها قبل از خواب دوری کنید، در یک محیط تاریک و آرام بخوابید و سر ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید.

رسیدن به وزن ایده‌آل

حفظ وزن ایده‌آل خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد؛ همچنین، می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند، حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد و خطر بروز دیابت را کاهش دهد.

کد خبر 749919

دیگر خبرها

  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • علائم فشار خون بالا
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گردشگری سلامت در ۱۴۰۲
  • کشف لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز در کاشان
  • کشف بیش از دو هزار کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در فروردین ماه
  • کشف ۲۵۷۶ قلم کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در مشهد
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی