بررسی مجلات آنلاین داعش از منظر زبانشناسی و رسانه
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۳۵۳۹
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ سالهای اخیر در پی رشد و گسترش جریان افراطی داعش به عنوان یکی از وحشیانهترین پدیدههای خشونت علیه بشری در جهان، توجه علوم مختلف با رویکردهای گوناگون به فعالیتهای این گروهک تروریستی معطوف شده است. مجله «گزارش زبان»(Sprachreport) از مؤسسه زبان آلمانی مانهایم (IDS) در مقالهای به تجزیه و تحلیل مجلات آنلاین داعش از منظر زبانشناسی پرداخته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سال 2014 مجلات آنلاین داعش از سوی مؤسسه مطالعات جنگ آمریکا(Institute for the Study of War) به عنوان رسانهای که معرف «سه محور کلیدی داعش» در حوزههای نظامی، سیاسی و مذهبی آن است، شناخته شد. این مقاله سعی دارد با استفاده از علم زبانشناسی و رسانه ارتباط میان جذابیت و اقدامات وحشتآور این سازمان تروریستی را از طریق تحلیل سه محور یاد شده در متون مجله به تصویر بکشد.
«داعش» در حوزه پژوهشهای میان رشتهای به جریاناتی مانند اسلامگرایی افراطی، جهادگرایی سلفی و یا نوجهادگرایی اطلاق میشود. این پدیده در حوزههای پژوهشی مانند تروریسم، جامعهشناسی و اسلامشناسی قابل بررسی است، اما همچنان از منظر مطالعات میان رشتهای به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است.
نوجهادگرایی به عنوان یکی از پدیدههای افراطیگری و تروریسم در اوایل قرن 21 مطرح شده است که در آن افراد در دفاع از اعتقادات مشترک خود، در برابر غیر نظامیان و نظامیان تنها از ابزار خشونت استفاده میکنند. بر اساس تعریف لنتینی Lentini عضویت در جنبش افراطی یا نوجهادگرایی، الزاماً نه تنها از طریق تعلق به گروه اجتماعی خاص و نه توسط اعمال افراطی نمود پیدا میکند، بلکه از طریق «مرزبندی عقاید»، که درک و تفسیر جهان در دو قطب مقابل هم قرار میدهد: که دینداران باید بر بیدینها از طریق جنگ غلبه کنند تا اراده خدا در زمین جاری شود.
جهانبینی جهادگرایی افراطی مانند هر جهانبینی دیگر از سنت گفتمان تبعیت کرده و صرف نظر از این که پدیدآورندگان آن توسط یک سازمان، یک عده و یا افرادی خاص جهتدهی میشوند، از زبان و متن برای القای گفتمان مختص به خود بهره میگیرد.
پیدایش و گسترش ایدئولوژیها در قالب متن
علم زبانشناسی برای تحلیل متن این امکان را دارد تا نمونههای استدلالی و واقعیتهای جهانبینی افراطگرایی را از درون متون تولید شده استخراج کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. برای درک جذابیت جریانهای افراطی، بررسی متون تبلیغاتی و پروپاگاندایی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. آنها برای ترویج عقاید خود در روند پذیرش واقعیت به دنبال استراتژیهای خاص جهت متقاعد کردن افکار مبتنی بر تجربیات سطحی هستند که در اصل درک و پذیرش ضعیفی از واقعیتهای موجود دارند. افراد جذب شده را میتوان افرادی ضعیف دانست که در مواجهه با تولیدات تبلیغاتی و پروپاگاندایی، مستعد پذیرش یک جهانبینی سادهلوحانه هستند. با این حال داعش طی سالهای اخیر در حوزه تولیدات متنی چند منظوره بسیار قوی عمل کرده است.
آنها برای اعمال اهداف پروپاگاندایی و تبلیغاتی خود، از یک سو از طریق فضای مجازی افراد مستعد را به خدمت میگیرند و از سوی دیگر مطالب را به صورت حرفهای توسط بخش رسانه خود به صورت آنلاین منتشر میکنند.
در کنار تولیدات بصری و فیلمها مجلات آنلاین با عنوان «دابق» Dabiq و «رومیه» Rumiyah مشخصاً با هدف جذب مخاطبان خارج از حوزه این گروهک تهیه شدهاند.
یکی از نمونههای تأثیرگذاری موفق بر روی افراد مستعد در کنشهای افراطی و خشونتآمیز، انیس عمری است که طی اقدامی انتحاری در 19 نوامبر سال 2016 با کامیون به جمعیت حاضر در بازار کریسمس برلین حمله کرد. قبل از این حمله توضیحات کامل آن راجع به نحوه این اقدام در مجله «رومیه شماره 3» درج شده بود.
در همان مجله در صفحه 11 تا 13 محمد لحویج بوهلال به خاطر اقدام تروریستی خود که به وسیله کامیون به انبوه مردم در روز جشن ملی فرانسه در شهر نیس حمله کرده بود، مورد تمجید قرار گرفت و به عنوان یک الگو برای اقدامات مشابه دیگر معرفی شد. در قسمتهای دیگر این مقاله حتی درباره جزئیات حملات، به عنوان مثال این که چه وسایل نقلیهای برای انجام این اقدامات مناسب است و یا اینکه در هنگام عملیات باید باک بنزین آن پر باشد و دیگر جزئیات از این قبیل درج شده است. طبق گفته یکی از مقامات اداره جنایی فدرال آلمان، این افراد پیش از عملیات این مجله را از طریق لپتاپهای شخصی خود دانلود کرده بودند.
پیدایش، انتشار و ساختار مجلات آنلاین داعش
سردبیر مجله داعش، تبعه فرانسوی است به نام احمد ابو سامرا(1981-2017). او فارغالتحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه بوستن و یکی از پیروان انور العولقی بود. وی کسی است که در فیسبوک و یوتیوب هزاران صفحه و کانال تأسیس کرد و مجله آنلاین «Inspire» ویژه پیامهای پروپاگاندایی القاعده در آغاز قرن بیستویکم را منتشر کرد و در استفاده ابزاری از فضای مجازی در راستای اهداف افراطیجویانه خود با انطباق با فرهنگ جوانان در بهرهبرداری از فضای مجازی تلاش بسیاری کرد. مجلات Dabiq و Rumiyah نیز به لحاظ محتوا و سبک نگارش، تقلید آشکارا از نمونههای غربی است. از ژوئیه 2014 حدود 28 نسخه از این مجله در فرمت پی دی اف در فضاهای مختلف مجازی مانند واتس آپ، تلگرام و توئیتر در دسترس طرفداران این سازمان تروریستی قرار گرفت. تمامی نسخههای این مجله، به زبان انگلیسی همراه با ترجمه به بسیاری از زبانها مانند آلمانی، فرانسه، روسی و ترکی با هزینههای بالا منتشر شده است که به تشریح حوادث روز از دیدگاه جهادگرایی میپردازد و سرنوشت حامیان خود را به تصویر میکشد و پایههای ایدئولوژی خود را با استدلال به ظاهر مستحکم بیان میکند و به عبارتی خلاصه: جهان را معنا میکند.
متون مندرج در این مجله از یک سو تصاویر متنی، گزارشهای سیاسی، مصاحبه با جدیدالورودها و بیان تجربیات آنها است و از سوی دیگر شامل متون مذهبی مانند خطابه و دعاها میشود که تمام مطالب تا ستونهای مقالات همه مشابه نمونههای قبلی هستند. نکته دیگر در این مجله درج اطلاعات و مطالب همراه با کیفیت گرافیکی بالاست، علاوه بر این عکسها و آگهی استخدام در بخش رسانه لابهلای مطالب به چشم میخورد. در این مجله جهانبینی داعش از طریق دادههای گفتمانی برای عرضه به مخاطبان خود مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد که در این حوزه میتوان گفت آنها از استراتژیهای زبانی ویژهای برای شناساندن ایدئولوژی خود بهره میبردند.
تشریح القائات و ایدئولوژی داعش
از آنجایی که شاخههای پژوهشی دیگر از زمان حادثه یازده سپتامبر 2001 تاکنون جریانهایی مانند داعش را مورد بررسی قرار دادند، این امکان فراهم شد که فرضیهها و دانش شاخههای دیگر دریاره این مجله با روشهای علم زبانشناسی و رسانه نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. در ادامه نگاهی گذرا به لزوم درک ظرفیت تحلیل محتوا پرداخته میشود.
چگونه ارتباط میان داعش و خدا در این مجله ترسیم شده است؟
مبنای اصلی مشترک در همه ادیان توحیدی و همچنین در ایدئولوژی اسلام، اعتقاد پیروانش به یک قدرت متعالی و فراگیر است. دو جرمشناس آلمانی به نامهای فیشر Fischer و پلتسر Pelzer این مسئله را از دیدگاه جهادگرایان(افراطی) مانند رابطه بنده با یک «نهاد بیرونی» تعریف میکنند و معتقدند که برخلاف تصویری که جهادگرایان (افراطی) از خود دارند، آنها نه تنها تصمیماتی را که در موارد خاص توسط خدا به عنوان قانونگذار وضع شده است؛ به اجرا در میآورند، بلکه خود در مقام تصمیم گیرنده به آنها عمل میکنند. خدا تنها به عنوان قدرت نمایشی است، جهت انتقال ایدهآلهای بزرگ فردی به یک نهاد بیرونی که از او به طور کامل باید فرمان برد.
یافتههای پژوهشهای تروریسم: جهادگرایان (افراطی) اقدامات خود را به خدا نسبت میدهند
براساس گفتههای لوهلکرLohlker ، اسلامشناس اتریشی «پروژه نمایشی» در اعتقاد جهادگرایان(افراطی) تا جایی پیش میرود که آنها «با نور هدایت الهی برابر دانسته میشود». در نهاد ایدئولوژی داعش و در درک از خود در میان پیروانش، میان آنها و قدرت مطلق الهی رابطه بسیار نزدیکی وجود دارد که گاهی از حد خود فراتر میرود. از دیدگاه زبانشناسی و رسانه این سؤال مطرح میشود که چه ابزار ارتباطی برای بیان این ارتباط میان اعضا و نهاد فوق بیرونی در مجلات آنلاین داعش استفاده شده است؟ برای این منظور در ادامه به سه مطالعه موردی اشاره میشود.
مطالعه موردی اول: خدا به عنوان تروریست
در مطالعه موردی اول به تحلیل چندمدلی عکس روی جلد مجله Rumiyah 13 میپردازیم. زیرا تصویر روی جلد به عنوان اولین تصویر، اثرگذاری یک مجله را به وضوح به نشان میدهد. عکس روی جلد به احتمال بسیار زیاد از رسانههای غربی گرفته شده که در آن گروه امداد، افراد زخمی را به درون آمبولانس هدایت میکنند. این صحنه مربوط به حمله تروریستی به وسیله یک کامیون در مرکز شهر بارسلونا در 17 آگوست 2017 است. عنوان مقاله با توجه به عکس دارای بار عاطفی قوی است که به مفهوم و دلیل اقدام تروریستی معنا میبخشد: «خدا ترور را در قلبهایشان میاندازد.»
عکس روی جلد و عنوان مجله در تعامل معنایی
هسته اصلی تیتر روی جلد، فعل «دنبال کردن و شکار کردن» (jagen) است که در لغت نامه دودن (Duden) به معنای «کسی را در مسیر مشخصی قرار دادن» است، اما در این جمله این فعل در قالب معنای استعاری به کار برده شده و اینجا نه به فرد، بلکه به مفهوم جانبخشی و به معنای انتزاعی ترور دلالت دارد. انتخاب این فعل در عنوان، بار عاطفی این اقدام را بیش از پیش پررنگتر جلوه میدهد و هدف نه کشتن افراد، بلکه هدف ترویج ترس و وحشت است. آنها با استفاده از مفاهیم استعاری و کنایه مانند «در قلبهایشان» که دلالت بر قلب، به عنوان ارگان احساس و عاطفه در بدن دارد، افراد را تحت تأثیر قرار میدهند. از این استعاره میتوان نتیجه چند وجهی نیز گرفت؛ بدین ترتیب که این عبارت به تیم نجات و افراد مجروح دلالت دارد که نماینده جامعه غرب هستند.
ترس قربانیان در مرکز حملات قرار میگیرد
اما چه کسی حمله در بارسلونا را برای کشتن اروپاییها طرحریزی کرده است؟ در عنوان مقاله، خدا را صریحاً به عنوان عامل در استعاره گروه فعلی قرار داده است. خدا به عنوان طراح ترور و عامل اقدام معرفی میکند و در عنوان اشارهای نه کلامی و نه بصری به عاملان اقدام نمیشود. این جای خالی به صورت آگاهانه تأثیر بهسزایی در روند پذیرش و استنتاج از فاعل این اقدام دارد، زیرا بر اساس درک و فهم ما از پدیدههای جهان، این اقدام باید از سوی یک عامل بیرونی صورت پذیرد و بدین ترتیب خداوند به صورت غیر مستقیم به عنوان عامل اقدام معرفی میشود.
مطالعه موردی دوم: جهادگرایان بندگان مخلص خدا
زمانی که ارتباط جهادگرایان(افراطی) با خدا در مرکز اعتقاد و چهره اصلی آنها عنوان میشود، این ارتباط باید در سطح انتخاب واژگان نیز به وضوح دیده شود. بدین ترتیب با استفاده از این فرضیه متون مختلف مجله را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم در مجله Rumiyah 13 حدود 130 مفهوم و واژه وجود دارد که بر ارتباط جهادگرایان با خداوند دلالت دارد. برجستهترین و متداولترین این عبارتند از: مؤمنان، مسلمانان، بندگان او، سربازان او، متحدان خدا، اهل ایمان، امت، موحدین، گوش به فرمان، جانشین و غیره.
در بسیاری از عبارات خودمحوری ایمان به عنوان اصلیترین مشخصه جهادگرایان(افراطی) بیان شده و اعضای آنها را افراد با ایمان، دیندار و معتقد به معاد مینامند و این بنیاد هویتی و بیان مشترک آنهاست که در به کاربردن واژگانی مانند «مسلمان»، «امت» و «موحدین» نمود پیدا میکند. «موحدین» مشتق فعل «وحد» و به معنای متحدشوندگان است. از آنجایی که مخاطبان آلمانی این مجله غالباً افراد تازهمسلمان شده و یا افرادی از نسلهای دوم و سوم با پیشینه مهاجرتی هستند و احتمالا از دانش زبان عربی اندک برخوردارند، سؤال اینجاست که آیا آنها نیز در زمره موحدین قرار میگیرند یا خیر. به همین دلیل احتمال کمی وجود دارد که انتخاب این تکواژ تنها به دلیل بار معنایی باشد تا به دلیل قابلیت نفوذ در به کارگیری زبان وحی.
دانش زبان عربی باید نشان دهنده اقتدار باشد
واژه «امت» که در اصل در مورد زنان و مردانی که به اسلام علاقهمندند به کار میرود، در اینجا به عنوان یک واژه عام برای جامعه مسلمانان استفاده میشود. این واژه در برخی از زبانهای دیگر «امه»، «مردم» و «جامعه» ترجمه شده است. اینجا در اغلب موارد (بیش از 30 مرتبه) به یک تعبیر شناخته شده برای پیروان اسلام بهکار برده میشود: مسلمانان(مسلم در معنای عام). در بسیاری از گروههای اسمی، رابطه میان جهادگرایان(افراطی) و اعتقاد آنها که محرک پروسه شناختی در آنها نیز هست، باید به دنبال استنباط جواب برای این سؤال گشت که آنها به چه کسی و چه چیزی اعتقاد دارند. این مسئله در دومین گروه از عبارات بهکار رفته صدق نمیکند. آنها برای نشان دادن رابطه خود با نیروی متعالی بیرونی از عبارات اضافه مانند «گروه خدا» و یا از حروف اضافی مانند «کار برای خدا» استفاده میکنند. همچنین برای اشاره به خدا از ضمیر شخصی مذکر(sein) استفاده میکنند و بر اساس عرف مسیحی همه ضمایری که به خداوند اشاره دارند، با حرف بزرگ نوشته میشوند و واژگانی که برای جهادگرایان بهکار برده میشوند، اغلب اشاره به مقام و منزلت پایینتر دارد مانند (بنده، سرباز، مطیع). اما در میان آنها استثناء نیز وجود دارد مانند متحدان خدا (die Verbündeten Allahs) که در شنوندگان یک بار احساسی ایجاد میکند.
داعش از فرمانهای خدا اطاعت میکند (ظاهرا)
داعش با استفاده از عبارات خودمحوری سعی در معرفی ارتباط مستقیم و از پائین به بالای خود با نیروی بیرونی دارد که بیانگر هویت و اعتقاد اصلی خود است. البته در معروفترین عبارات خود (در مجله Rumiyah 13 حدود 39 مرتبه) با استفاده از صفت «سبحانالله» به بیان این ارتباط میپردازد و همین امر نام بردن این گروه جهادی را بدون اشاره به اسلام غیر ممکن میکند. تمامی عبارات آنها، اشاره به یک ظرفیت مشروعیت الهی نیست بلکه به منظور ارتقا بخشیدن ماهیت خود است.
مطالعه موردی سوم: خدا به عنوان نویسنده همکار
پس از تجزیه و تحلیل معناشناسی، نوبت به بررسی ساختار متنی این مجله میرسد، زیرا در این بخش نیز رابطه داعش با نیروهای متعالی بهوضوح بروز پیدا میکند. تولیدکنندگان متون در مجله Rumiyah 13، هفتاد وچهار بار آیات قرآن را نقل کردهاند و تمامی آنها به زبان آلمانی و بدون ترجمه به زبان دیگر درج شده است. عباراتی مانند «خداوند میفرماید»، «براساس فرمایش قرآن» و «او میفرماید» همراه با شماره آیه و نام سوره در داخل پرانتز آورده شده است. در برخی از صفحات تصاویر خوشنویسی کوچکی با صفات خداوند آورده شده است.
متون خوشنویسی جلوهگر اقتدار مذهبی است
از میان 26 نقل و قول از عالمان، تمامی احادیث پیامبر با دو علامت نقل وقول و در اکثر مواقع بدون ذکر منبع هستند. در مورد پیامبر و دیگر عالمان از علامت خوشنویسی کوچک «رحمة الله علیه» استفاده شده است و پس از نام پیامبر از عبارت «صلی الله علیه» به کار رفته است. اینگونه طراحی رسمی به کار رفته همراه با نقطهگذاری و ذکر منابع، حاکی از اقتدارگرایی مؤلفان این مجله است. در هر حال آنها به دنبال عرضه کردن محتوای معقول مجله هستند که در آن دانش بنیادی اسلامی را در آن منعکس کنند و خود را در نقل و قول از کتاب مقدس در متون خود صاحب اختیار میدانند. در شکل دیگر نمونهای از ساختار مرجع میان متنی استفاده شده است که در آن مقاله مانند تکهای از فرشهای مختلف از نویسندگان و منابع متعدد میماند که به هم وصل شدهاند. از آنجایی که خواندن این گونه متون برای خوانندگان با دشواریهایی همراه است، نویسندگان از آیات قرآن و احادیث پیامبر برای استدلال مطالب خود بهره میگیرند، به عبارت دیگر از خدا به عنوان نویسنده دوم در متون یاد میشود. این برداشت از متن تا جایی به یقین تبدیل میشود که در نقل و قول از قرآن اغلب از فعل «گفتن» به همراه «خدا» به عنوان نهاد نوشته میشود و اشارهای به نیروی متعالی است نه به منبع اصلی (مثلا این طور نیامده؛ که در قرآن این گونه نوشته شده است که ...). در نهایت داعش قرآن را نه کلام خدا بلکه خود خدا استنباط میکند که این ارتباط بیش از حد نزدیک را با استفاده از عبارات ترکیبی در متن به وضوح نشان میدهد.
نویسندگان این پژوهش در متن زیر رنگ آبی را کلام اصلی نویسندگان مجله داعش، رنگ زرد را برگرفته از قرآن و رنگ قرمز را محتوای میان متنی با مضمون اقتدارگرایی میدانند.
جمعبندی
با بررسی مجله آنلاین Rumiyah 13 ارتباط داعش با خدا از سه منظر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مطالعه موردی اول داعش با بهرهگیری از ساختار چندمدلی مفهومی، اقدامات جهادگرایان افراطی را در راستای اراده خدا معرفی میکند. در ساختار معناشناسی واژه در مطالعه موردی دوم با بیان گروه اسمی خودمحوری، خدا را قادر مطلق و جهادگرایان(افراطی) را بندگان با ایمان میخواند. در ترکیببندی متنی مطالعه موردی سوم، مؤلفان مقاله، خدا را به عنوان قدرت متعال که خود به عنوان نویسنده کلام وحی است، معرفی میکنند. با وجود تفاوتهای ساختار متنی در هر سه مطالعه موردی، میتوان نتیجه گرفت که جهادگرایان(افراطی) نزدیکی بسیار عمیقی میان خود و اراده و خواست خدا احساس میکنند و قادر هستند با نیروی متعالی بیرونی در تعامل باشند. جمله زیر نمونهای از این تعامل است: داعش دستورات خداوند را اجرا میکند و از هر آنچه او دوست میدارد، پیروی و از هر آنچه او متنفر است، اجتناب میکند.
مجلات داعش، موضوعی برای مطالعات زبانشناسی
هدف از این مقاله به تصویر کشیدن ارتباط میان داعش با خدا از طریق بیان اشکال مختلف تحلیل گفتمان، معناشناسی و ساختارهای چند مدلی و تجزیه و تحلیل مشخصههای زبانی در مجله Rumiyah 13 بود. همچنین بهکارگیری زبان ویژهای که در توصیفات، وقایع و حوادث از دیدگاه جهادگرایان(افراطی) بود، از دیگر موضوعات مورد بحث در این مقاله به شمار میرود. مجله آنلاین داعش میتواند راه را به روی تجزیه و تحلیلهای بسیاری با موضوعات و ابعاد دیگر میان رشتهای هموار کند. بیان ایدئولوژی مذهبی و نظامی جهادگرایان(افراطی) از جمله موضوعات میان رشتهای جالب توجه است که میتواند ذهن پژوهشگران علوم انسانی را به خود جلب نماید. اما نکته قابل توجه اینجاست که بررسیهای زبانشناسی بر پایه یافتههای علوم دیگر بنا میشود. دکتر بوزور مارتین Bouzar / Martin، خسروخاور Khosrokhavar و منصور Mansour، روانشناسان حوزه مطالعات تروریسم، با پژوهشهای بسیاری در زمینه مقابله با افراطیگری جوانان بر این باورند که برای مقابله با این پدیده، میتوان از برجسته کردن بعد احساسی آن از بروز مشکلات در میان افراد مستعد به افراطیگری کاست. علاوه بر این «نفرت گروهی از گروه دیگر»، عضویت در گروهی به ظاهر «معتقد و با ایمان»، ترس از عذاب الهی به جای امید به رحمانی بودن خدا و بسیاری از موارد دیگر در ارتباط زبان و احساس به وضوح در بررسیهای زبان شناسی سه مطالعه موردی نمایان هستند. بسیاری از موضوعات مانند احساس ترس، کمبودهای عاطفی و نحوه برخورد جامعه با افراد و فراهم کردن اسباب افراطیگری میتواند در حوزه پژوهشهای جامعهشناسی و روانشناسی حائز اهمیت باشد.
پژوهشهای زبانشناسی و رسانه از روشهای متعدد دیگری میتواند برای تحلیل مجلات آنلاین داعش مانند پیکرهشناسی متن، معناشناسی و کاربردشناسی شناختی و تحلیل گفتمان در جهت به تصویر کشیدن ایدئولوژیهای افراطی و پروپاگاندا استفاده کنند و راه را برای دیگر پژوهشهای میان رشتهای هموار سازند.
تلخیص و ترجمه: فاطمه صیرفی؛ پژوهشگر مطالعات زبان و فرهنگ آلمانی و محمد زارعی؛ پژوهشگر مطالعات آلمان و اروپا
نویسنده: ماریا فریتسشه
منبع: مجله گزارش زبانی، شماره 1، 2019، سال سی و پنجم/ مؤسسه مطالعات زبان آلمانی مانهایم
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: داعش ترور تروریسم زبان رسانه زبان شناسی ایکنا نبأ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی: