Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش نرخ رسمی یورو و پوند، ۱۶ هزار دلار؛ سرانه تولید ناخالص ایران در سال ۲۰۱۹، دسته بندی بانک ها برای کمک به رونق تولید، اعلام سهمیه برنج، شکر، روغن، گوشت و مرغ استانها، بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت جهشی ندارد برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (هفتم اردیبهشت ماه) به شرح زیر است:

بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت جهشی ندارد

«مصطفی قلی‌خسروی» دیروز (جمعه 6 اردیبهشت) در گفتگوی بخش 18 و 30 دقیقه شبکه خبر که به موضوع مسکن می پرداخت درباره وضعیت مسکن درسال جاری با بیان اینکه تاکنون در سال های 68، 86، 91 و 97 چهار مرتبه جهش قیمت مسکن در کشور رخ داده است که افزایش سه برابری نرخ ارز در سال 91 باعث جهش قیمت در بخش مسکن شد، گفت: «بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت جهشی دیگری ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر افزایش قیمت مسکن زیر شاخص تورم باشد جهشی جدیدی صورت نمی گیرد.»

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: «با استناد به تجربه 40 سال گذشته، افزایش قیمت جهشی مسکن در کشور غیر ممکن است.»

 

وی درباره نحوه مقابله با سوداگران و دلالان مسکن گفت: «با کد رهگیری می توان سوداگری خرید و فروش مسکن که باعث افزایش قیمت مسکن می شوند را کنترل کرد

 

قلی خسروی با بیان اینکه عده ای با مخالفت با ضروری بودن استفاده از کد رهگیری در معاملات ملکی، سعی می کنند شفافیت در معاملات مسکن را از بین ببرند، افزود: «با داشتن کد رهگیری می توان از کلاهبرداری ها یا شفاف نبودن معاملات جلوگیری کرد. داشتن کد رهگیری برای امنیت اجتماعی نیز مناسب است. کد رهگیری علاوه بر مشخص شدن طرفین معامله، فروش یک واحد ملکی به چندین نفر و جلوگیری از فعالیت املاکی های بدون مجوز کارساز است

 

اعلام سهمیه برنج، شکر، روغن، گوشت و مرغ استانها/هیچ افزایش قیمتی نداریم

نوسانات قیمتی در کالاهای اساسی در چند ماهه اخیر نگرانی هایی را برای اقشار مردم در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان ایجاد کرده است که با افزایش تقاضا برای این محصولات مجدد شاهد کمبود عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت ها باشیم که در همین رابطه وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در دومین جلسه ستاد تنظیم بازار در سال ۹۸ که به بررسی در خصوص برنامه های ستاد تنظیم بازار برای تامین کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان اختصاص داشت گفته بود که «برای تامین کالا‌های اساسی مشکلی نداریم. اقلام مورد نیاز ماه مبارک رمضان بررسی و تامین می شود.»

 

«رضا رحمانی» گفته بود: «زمان ماه مبارک رمضان و اقلام اساسی مورد نیاز مردم مشخص است. به نکته‌هایی مثل تامین مرغ و حتی تهیه خرما توجه داشته باشیم. اگر نیاز به واردات داریم پیش از آنکه با مشکل مواجه شویم، باید اقدام کنیم. همیشه باید تامین کالا را جدی بگیریم. حتی در شرایط جدید مشکلی برای تامین نداریم و اگر به موقع عمل کنیم مشکلی پیش نمی‌آید.»

 

حالا در راستای تامین کالاهای مورد نیاز برای ماه مبارک رمضان سهمیه برنج، شکر، روغن، گوشت و مرغ استانها برای ماه رمضان اعلام شد. دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه با آغاز صادرات، قیمت تخم مرغ در بازار داخلی قرار نیست افزایش یابد اضافه کرده است: «وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان این محصول، نیاز داخلی را در جهت تغییر نیافتن قیمت تامین می‌کنند. در این محصول مازاد تولید ایجاد شده و از آنجا که هم باید به فکر مصرف کننده باشیم و هم تولید کننده، اجازه دادیم این محصول صادر شود تا تولید برای تولیدکنندگان توجیه پذیر باشد و مرغداران کسب و کار خود را رها نکنند.»

 

دسته بندی بانک ها برای کمک به رونق تولید

رهبر معظم انقلاب چند سال است که در نامگذاری سال ها بر موضوع اقتصادی تاکید و تکیه دارند چرا که از نگاه ایشانم در این سال ها «اقتصاد» یکی از مهمترین مسائل مطرح در کشور است. ایشان از سال ۱۳۷۸ با تعیین شعارهای سالانه، راهبرد مشخصی را برای همان سال مشخص کردند. در بین عناوین اقتصادی نیز، تاکید راهبردها و استراتژی‌های ایشان بر «کار و تولید» بوده است چرا که امروز بیکاری به ویژه در یک دهه اخیر به یکی از ابرچالش‌های اقتصادی تبدیل شده و به عنوان اولویت نخست دولت بارها از آن یاد شده است.

 

ایشان در بخش از پیام نوروزی خود تاکید کرده اند: «مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است؛ بخصوص در این ماه‌های اخیر، مشکلات معیشتی مردم زیاد شد. بخشی از اینها مربوط است به مدیریّتهای نارسا در زمینه‌ مسائل اقتصادی که اینها حتماً بایستی جبران بشود. برنامه‌هایی وجود دارد، تدابیری اندیشیده شده که ان‌شاءاللّه این تدابیر در طول سال جاری، سالی که امروز از این لحظه شروع می شود ــ سال ۹۸ ــ بایستی به ثمر بنشیند و مردم آثار آن را احساس بکنند. آنچه من عرض میکنم، این است که مسئله‌ فوری کشور و مسئله‌ی جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً مسئله‌ «اقتصاد» است. در مسئله‌ اقتصاد مسائلی که داریم زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مسئله‌ مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانه‌جات و کم‌کاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانه‌جات از این قبیل است. اینها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از «توسعه‌ تولید ملّی».»

 

پس از بیانات ایشان و با آغاز سال کاری نهادها و دستگاه های مختلف در خصوص رفع این دغدغه رهبری و در راستای افزایش تولید برنامه ریزی و سیاست گذاری هایی را تدوین کرده اند که در بین بخش های مهم اقتصادی شبکه بانکی نیز تلاش های خود را برای افزایش تولید در سال جاری با جدیت بیشتری دنبال کرد و در این راستا بانک مرکزی نسبت به دسته بندی بانک ها برای افزایش تولید اقدام کرده است.

 

۱۶ هزار دلار؛ سرانه تولید ناخالص ایران در سال ۲۰۱۹

تولید ناخالص داخلی یک یاز معیارهای اندازه گیری در اقتصاد است که شامل کل ارزش تولیدات کالاها و خدمات در یک کشور به قیمت بازار طی دوره یک زمان به خصوص (معمولاً یک سال) است. با استفاده از آن می توان میزان تولیدات و درآمد ملی یک کشور را محاسبه کرد.

 

صندوق بین‌المللی پول هر ساله گزارشی از میزان رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی کشورها منتشر می کند که براساس بررسی وضعیت متغیرهای اقتصاد ایران در گزارش ماه آوریل (اسفند ۹۷- فروردین۹۸) صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران با قیمت‌های ثابت برای سال جاری به ۶۲۷هزار میلیارد تومان می رسد. این شاخص برای سال ۱۳۹۹ نیز ۶۲۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 

پیش بینی صندوق بین المللی پول از تغییرات شاخص‌های اقتصادی و بهای کالاهای اساسی در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی سرانه(به قیمت ثابت) در ایران به ۱۶ هزار دلار می رسد.

 

براین اساس تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت در سال جاری ۶ درصد کمتر از سال ۹۷ خواهد بود ولی برای سال آینده ۰.۲ درصد افزایش خواهد داشت. اما شاخص تولید ناخالص داخلی به قیمت های جاری که در سال گذشته یک هزار و ۸۹۵ هزار میلیارد تومان بوده در سال جاری به ۲ هزار و ۴۲۹ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. پیش بینی صندوق بین المللی پول برای سال ۱۳۹۹ این شاخص نیز رقم ۳ هزار و ۱۸۹ هزار میلیارد تومان است.

 

طلا گرمی ۴۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان/افزایش نرخ رسمی یورو و پوند

امروز (شنبه هفتم اردیبهشت) هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۳۸ هزار و۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۸۷دلار معامله می‌شود این در حالی است که هر گرم طلای 18 عیار (جمعه ششم اردیبهشت ماه) ۴۴۰ هزار و۱۶ تومان ارزش‌گذاری شده بود و هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۷۸دلار معامله می‌شد.

 

بنابراین گزارش، در بازار سکه امروز قیمت انواع سکه بهار آزادی طرح جدید، سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی به ترتیب با قیمت های 4 میلیون و 910 هزار تومان، 4 میلیون و 750 هزار تومان، 2 میلیون و 745 هزار تومان، یک میلیون و 740 هزار تومان و 950 هزار تومان ارزشگذاری شده است این در حالی است که (6 اردیبهشت) به این صورت است که سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 910 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 750 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 750 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی با قیمت 950 هزار تومان مبادله می شد.

 

بنابراین گزارش، امروز (7 اردیبهشت) صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را ۱۳ هزار و ۸۷۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ خریداری می‌کنند. یورو در این صرافی ها با قیمت 15 هزار و 700 تومان خریداری می شود و با قیمت 15 هزار و 800 تومان به فروش می رسد. همچنین در بازار آزاد امروز دلار با قیمت 14 هزار و 20 تومان، یورو با قیمت 15 هزار و 750 تومان، پوند با قیمت 18 هزار و 100 تومان، درهم با قیمت 3 هزار و 850 تومان، لیر با قیمت 2 هزار و 400 تومان، یوان چین با قیمت 2 هزار و 100 تومان، دلار کانادا با قیمت 10 هزار و 580 تومان، دلار استرالیا با قیمت 9 هزار و 900 تومان و کرون سوئد با قیمت 14 هزار و 817 تومان مبادله می شود.

 

این در حالی است که روز گذشته (6 اردیبهشت) قیمت ارزها در بازار آزاد نیز به این صورت است که دلار با قیمت 14 هزار و 50 تومان، یورو با قیمت 15 هزار و 800 تومان، پوند با قیمت 18 هزار و 100 تومان، درهم با قیمت 3 هزار و 840 تومان، لیر با قیمت 2 هزار و 400 تومان، یوان چین با قیمت 2 هزار و 100 تومان، دلار کانادا با قیمت 10 هزار و 580 تومان، دلار استرالیا با قیمت 9 هزار و 900 تومان و کرون سوئد با قیمت 14 هزار و 817 تومان ارزشگذاری شده بود.

 

رشد شاخص بورس در آغاز هفته معاملاتی

بورس امروز با رشد ۵۵۹.۷۸ واحدی معاملات خود را برای هفته دوم اردیبهشت آغاز کرد و با این رشد به پله ۲۰۴ هزار و ۳۳۶ واحدی رسید و در ساعت 11 و 25 دقیقه امروز شاخص کل به پله 205 هزار واحد رسیده است.

 

تا این لحظه نمادهای وتجارت، خپارس، خساپا، خودرو، وبملت، وبصادر و فولاد جزو نمادهای پربیینده بورس بودند که در میان آنها خپارس، خساپا، خودرو و وبصادر دارای رشد مثبت و نمادهای وتجارتف فولاد و وبملت دارای رشد منفی بودند. شاخص کل فرابورس در آغاز معاملات با رشد ۲۰.۳۰ واحدی به پله ۲ هزار و ۵۲۲ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از ۷۱۴ میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۲۰۵ میلیون سهم طی ۱۹ هزار نوبت معاملاتی است.

 

تابستان داغ تهرانی ها/آیا خودرو ارزان می شود؟

بحث سهمیه بندی بنزین روز به روز داغتر می شود و گفته شده که این طرح از خرداد ماه اجرایی خواهد شد.

 

در این رابطه، خبرگزاری تسنیم اعلام کرده که نتیجه نشست شورای هماهنگی اقتصادی در روز پنجشنبه حکایت از سهمیه بندی بنزین در خرداد ماه دارد.

 

اما در این خصوص، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور چهارشنبه هفته جاری (چهارم اردیبهشت) در این‌ باره به خبرنگاران گفته بود که چند طرح درباره قیمت بنزین در شورا ارائه شده که در حال بررسی هستند که به احتمال زیاد تصمیم‌گیری درباره بنزین، فردا (پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت) نهایی خواهد شد.

 

البته خبر رسمی از آن نشست منتشر نشده است.

 

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی قانون بودجه 98 در اسفندماه سال گذشته، نسبت به هرگونه افزایش نرخ بنزین و یا دونرخی شدن آن در سال 98 رأی منفی داده بود اما طرح سهمیه بندی همچنان از سوی دولت مطرح است. دولت این طرح را بر سر میز سران قوا برده است.

 

از سوی مجلس، «حسین امیری خامکانی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی در سال 98 گفت: در حال حاضر در مجلس موضوعی به نام افزایش قیمت حامل های انرژی مطرح نیست. ضمن اینکه دولت می تواند طبق قوانین قبلی در مورد افزایش قیمت حامل های انرژی تصمیم بگیرد.

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت براساس میزان قاچاق سوخت و نابسامانی های که در مصرف سوخت وجود دارد بحث افزایش قیمت حامل های انرژی را مطرح می کند و این در حالی است که دولت طبق قانون هدفمندی یارانه ها می تواند دراین زمینه تصمیم بگیرد و نیازی به مجوز مجلس ندارد./

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم کانون های فرهنگی هنری مساجد نماز جمعه خبرگزاری شبستان خطبه نماز جمعه خبرگزاری خسارت سیل جشن نیمه شعبان آق قلا اقتصادی اقتصاد خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: وضعیت تولید مرغ در استان و کشور نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی دارد و انتظار می‌رود در این برهه مازاد تولید داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدحسین عطایی امروز -شنبه هشتم اردیبهشت- در نشست بررسی وضعیت تولید مرغ که با حضور معاونان، مدیران، تشکل‌های بخش طیور و کشتارگاه مرغ برگزار شد، اظهار کرد: اصلی‌ترین هدف وزارت جهاد کشاورزی کمک به تولیدکننده و حمایت از مصرف‌کنندگان است و هیچ محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان توسط شرکت پشتیبانی امور دام نداریم.

وی افزود: تولید مرغ با سیاست‌های سال گذشته با افزایش جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ و آرامش بازار همراه بود، اما نباید افزایش تولید و کاهش قیمت باعث متضرر شدن تولیدکنندگان شود. همه زنجیره تولید به نحوی به هم متصل هستند و نبایستی در چرخه تولید و اقتصاد جامعه تولید کننده و مصرف کننده متضرر شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه ظرفیت تولید مرغ منجمد صادراتی را باید افزایش داد تا تولید کنندگان و مرغداران دچار ضرر نشوند، خاطرنشان کرد: وضعیت تولید مرغ در استان و کشور نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی دارد و انتظار می‌رود در این برهه مازاد تولید داشته باشیم که با انجماد و صادرات از تولیدکنندگان می‌توان حمایت کرد.

عطایی ادامه داد: بایستی ظرفیت عمل‌آوری و فروش مرغ به پشتیبانی امور دام را افزایش داد تا مرغ مازاد تولیدی منجمد و صادر شود. تولیدکنندگان و کشتارگاه‌ها می‌توانند با صادرات مرغ در امر تولید مشارکت کنند تا بازار تنظیم شود.

توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی تنظیم بازاری

جمشید زمانی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این نشست از توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در این استان خبر داد و گفت: این میزان گوشت منجمد با قیمت هر کیلوگرم ران ۲۸۵ هزار تومان، سردست ۲۷۵ هزار تومان، راسته ۲۷۰ هزار تومان، گردن ۲۶۵ هزار تومان و قلوه‌گاه ۲۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: این میزان گوشت منجمد گوسفندی با هماهنگی انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی و از طریق شرکت تعاونی مصرف جهاد کشاورزی استان خریداری و عرضه می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه عرضه این میزان گوشت منجمد گوسفندی وارداتی از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز و ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: این طرح با هدف تنظیم بازار، حمایت و دسترسی آسان و به صرفه شهروندان و تعادل بخشی به توازن عرضه و تقاضا توزیع شده است.

کد خبر 748364

دیگر خبرها

  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • قیمت ارز مرکز مبادله‌ای ۹ اردیبهشت؛ افزایش قیمت دلار و یورو
  • روزانه ۱۵۰ تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای
  • افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای/ دلار چند شد؟