Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:06:36 GMT

آغازگران جنگ یمن بر اجرای توافق سوئد تاکید کردند

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۴۶۵۴

آغازگران جنگ یمن بر اجرای توافق سوئد تاکید کردند

لندن - ایرنا - وزیران امور خارجه و نمایندگان چهار کشور عربستان، امارات، آمریکا و انگلیس در نشستی به میزبانی لندن درباره روند به ‌اصطلاح صلح یمن، بر ضرورت اجرای آتش‌ بس در بندر الحدیده در چارچوب توافق سوئد تأکید کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در بیانیه مشترکی که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، آمده است: اعضا گروه چهارجانبه انتظار دارند که طرف‌های یمنی سریعاً توافق (استکهلم) درباره بندر الحدیده را اجرا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بویژه از طرف حوثی خواسته می‌شود تا نیروهای خود را از بنادرالصلیف و عین عیسی و الحدیده جابه‌جا کند.
نمایندگان این چهار کشور مدعی شدند که اجرای این توافق نه‌ تنها تاثیر مثبت چشمگیر و فوری روی زندگی مردم یمن خواهد داشت بلکه گام نخست و حیاتی در راستای هدف بزرگ‌تر برای رسیدن به حل ‌وفصل سیاسی پایدار در این کشور به شمار می رود.
در این بیانیه بدون اشاره به جنایت‌های گسترده جنگی ائتلاف متجاوز عربستان در یمن که بیش از 16 هزار کشته بر جای گذاشته و حمایت‌های تسلیحاتی انگلیس و آمریکا، ادعا شده است، شلیک موشک‌های بالستیک ساخت ایران و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط نیروهای حوثی تهدیدی علیه امنیت منطقه به شمار می‌رود و موجب طولانی‌تر شدن درگیری‌ها می‌شود.
شرکت‌کنندگان در این بیانیه حمایت کامل خود را از عربستان سعودی و آنچه نگرانی‌های قانونی امنیتی این کشور خوانده اعلام کردند و از نیروهای حوثی و متحدانشان درخواست کردند تا به این اقدامات پایان دهند.
به گزارش ایرنا، نشست با موضوع گام‌های بعدی روند صلح یمن به رهبری سازمان ملل متحد و بررسی راه‌های حمایت از تلاش‌های 'مارتین گریفیتس' فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، روز گذشته (جمعه) با حضور متهمان ردیف اول جنگ یمن «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان، عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات، «دیوید سترفیلد» نماینده دولت آمریکا به میزبانی جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در لندن برگزار شد.
وزیر امور خارجه انگلیس پیش از آغاز نشست با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: این نشست را برگزار کردم تا به تلاش‌های خود برای حرکت جلو در مسیر سخت رسیدن به صلح ادامه دهیم.
وی با هولناک خواندن درگیری‌ها در یمن از طولانی شدن روند تبدیل آتش‌بس توافق شده در استکهلم به صلح پایدار در یمن انتقاد و تصریح کرد که درگیری‌ها در یمن راه‌حل نظامی ندارد.
هانت افزود: تمام طرف‌ها باید به توافق صورت گرفته در استکهلم پایبند باشند و سریعاً آن را اجرا کنند.
نمایندگان جنبش مردمی انصارالله و دولت فراری یمن در 13 دسامبر (22 آذر) گذشته در نتیجه رایزنی‌هایی که در استکهلم سوئد انجام شد، در خصوص رفع مشکلات استان الحدیده در غرب این کشور و نیز درباره پرونده تبادل اسیران دو طرف به توافق رسیدند.
با این‌حال، انصار الله می‌گوید که ائتلاف عربی به تعهدات خود به توافق استکهلم پایبند نیست و در این مسیر کارشکنی می‌کند.
تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسیده است.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصورهادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، بگونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.
انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.
این کشور همچنین دو سال قبل پیش ‌نویس قرارداد فروش 48 جنگنده 'تایفون' را در جریان سفر 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان سعودی به لندن امضا کرده است.
اروپام ** هـ ن ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس يمن الحديده بيانيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۴۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد