Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:16:53 GMT

تعيين ظرفيت پذيرش دانشجو توسط مجلس خلاف است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۵۳۰۲

تعيين ظرفيت پذيرش دانشجو توسط مجلس خلاف است

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- معاون حقوقي و امور مجلس وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: تعيين ظرفيت پذيرش دانشجو در تمامي مقاطع تحصيلي وظيفه وزارت علوم بوده و اعلام اين مسئله توسط مجلس، خلاف اصول سياست گذاري در آموزش عالي است.

حسين سيمايي صراف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا گفت: مجلس با تصويب قوانين غيرکارشناسي باعث آسيب به آموزش عالي مي شود، از اين رو نياز است مجلس موضوعات اجرايي و کارشناسي را به خود وزارتخانه ها واگذار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين مقام مسئول در وزارت علوم ادامه داد: نتيجه آمايش آموزش عالي کوچک سازي است که باعث چابک سازي، ارتقا کيفيت دانشگاه ها و دانشجويان، اعتبار مدرک دانشگاه هاي ايران در خارج و داخل کشور مي شود.
وي افزود: در راستاي افزايش کيفيت دانشجويان و دانشگاه ها بايد ظرفيت ها به صورت کارشناسي اعلام شود. اما دستگاه هاي غيرمرتبط با آموزش عالي مثل مجلس بدون تخصص کافي و بررسي لازم در چارچوب سهميه دانشگاه ها را وادار به افزايش ظرفيت مي کنند.
معاون حقوقي وزيرعلوم تصريح کرد: تعيين ظرفيت و افزايش سهميه داوطلبان شهدا و ايثارگران موضوع قانون گذاري نيست که نيازمند ورود مجلس باشد.
سيمايي صراف تاکيد کرد: جذب دانشجو در مقاطع ارشد و دکتري مسئله کاملا تخصصي است و مربوط به دستگاه اجرايي تخصصي خود با عنوان وزارت علوم است.
معاون حقوقي وزير علوم با بيان اين جمله که به مداخله غيرکارشناسي مجلس در امور آموزش عالي انتقاد وارد است، گفت: بايد از تصويب قوانين آسيب رسان مثل افزايش ظرفيت ها جلوگيري شود زيرا در صورت تصويب دانشگاه ها ملزم به اجراي آن بوده و راه حل اصلاحي ندارد.
وي ادامه داد: برخي دانشگاه ها براي کاهش آسيب افزايش ظرفيت دانشجو و فشار به دانشگاه در مقطع کارشناسي ارشد، در دو مرحله مهر و بهمن ماه دانشجو جذب مي کنند.
يادآور مي شود، طبق طرح بند (الف) ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه در صورتي که سهميه 25 درصدي ايثارگران توسط داوطلبان مشمول سهميه تکميل نشود، خالي مانده آن، ابتدا به مشمولين سهميه 5 درصدي ايثارگران که شرايط و حد نصاب لازم را داشته باشند، تخصيص يافته و اگر باز هم اين ظرفيت خالي ماند، باقيمانده آن به داوطلبان سهميه آزاد اختصاص مي يابد.
پيشتر رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا گفته بود: قانون سهميه شهدا و ايثارگران بد تصويب و تفسير شد و مسئله اي که مد نظر کميسيون بود، محقق نشد. دو سال در تلاش هستيم تا در صحن مجلس اين قانون اصلاح شود اما با توجه به تذکرات و نکاتي که نمايندگان به اين قانون مي دهند باز براي تغيير به کميسيون باز مي گردد.
عارف تصريح کرد: نگراني دانشگاه ها درباره اضافه بر ظرفيت هم به دليل وجود اين قانون به حق است و به همين دليل وضعيت دو سال گذشته براي دانشگاه ها و حتي خانواده ي داوطلبان کنکور مناسب نبوده است.
همچنين اين نماينده مجلس طرح اصلاح بند (الف) ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه (سهميه خانواده شهدا و ايثارگران به دانشگاه ها) در اواخر سال 97 را به ايرنا خبر داد اما هنوز بررسي صورت نگرفته است.
**9465**1601**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۵۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بهرام عین اللهی، امروز در حاشیه برگزاری پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی افزود: تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در این آزمون ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر است که از این تعداد ۶۴۲۴ نفر خانم یعنی ۵۲ درصد شرکت کنندگان و ۵۹۳۴ نفر آقا یعنی ۴۸ درصد شرکت کنندگان را تشکیل می‌دهند. ­ وی با بیان اینکه این آزمون­ در ۲۹ حوزه امتحانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به طور همزمان برگزار می‌شود، گفت: داوطلبان شرکت کننده می‌توانند در ۲۷ رشته تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کنند. عین اللهی با اشاره به اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری، اظهار کرد: در دولت مردمی این ظرفیت افرایش یافت، به طوریکه در سال گذشته ظرفیت پذیرش از ۳۲۰۰ نفر به بیش از ۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد، امسال نیز ۱۲ درصد افرایش خواهیم داشت. وزیر بهداشت گفت: طراحی آزمون دستیار تخصصی پزشکی بسیار علمی و فشرده از چندماه قبل توسط اساتید برجسته انجام شده و اقدامات امنیتی لازم نیز صورت گرفته است. در این راستا دفترچه آزمون در سه گروه طراحی می‌شود و تا زمان برگزاری آزمون محرمانه باقی می‌ماند. این آزمون نیز در کمال صحت و سلامت و به دور از حاشیه برگزار شد. عین اللهی­ گفت: در سال گذشته سه رشته اطفال، طب اورژانس و بیهوشی نیاز به تکمیل داشت که در شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصمیم گرفته شد که این رشته‌ها به صورت مستقیم از دوران کارورزی پذیرش شوند که به تمام دانشگاه‌ها اعلام کردیم و تکمیل این رشته‌ها صورت گرفت. ­

دیگر خبرها

  • دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری ۶۴۸ دانشجو پذیرش خواهد کرد
  • رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • امروز پرچمدار و جلودار تحول در کشور، آموزش و پرورش است
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات خلاف قانون است
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی