Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، آخرین آمار بارش های کشور حاکی از آن است که در سال آبی جاری تا ۳۰ فروردین ۹۸ میزان بارش ها در کشور به ۳۱۲ میلیمتر رسیده است این در حالی است که میزان بارش ها در مدت مشابه در سال گذشته ۱۱۹ میلی متر بوده و بارش ها نسبت به سال گذشته ۱۶۱ درصد رشد را نشان می دهد.

بر همین اساس میزان بارش ها در استان خوزستان تا تاریخ مذکور در سال آبی ۹۶-۹۷ بیش از ۱۷۳ میلیمتر و در سال آبی جاری بارشدی ۲۲۸/۹ درصدی به ۵۶۹ میلی‌متر رسیده است این میزان بارش در لرستان ۳۴۳ میلیمتر در سال آبی گذشته و یک هزار و۱۱۱ میلی‌متر در سال آبی جاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با توجه به این میزان بارش ها در کشور متوجه خواهیم شد که آب ورودی به سدهای کشور افزایش چشمگیری داشته و از اول مهر ۹۷ تا ۳۰ فروردین ۹۸ بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدها شده است این در حالی است که سال آبی گذشته در بازه زمانی مشابه میزان ورودی به مخازن سدها ۱۴ میلیارد مترمکعب بوده است.

در همین راستا ۱۷۸ سد کشور توانستند تا کنون بیش از ۳۸ میلیارد متر مکعب آب را در خود ذخیره کرده و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با رشد ۶۲ درصدی مواجه شوند.

در حال حاضر ۷۲ سد کشور بیش از ۹۰ درصد پرشدگی داشته و این حجم از ذخیره‌سازی بر نقش بی بدیل سدها در ذخیره سازی، مهار و مدیریت آب ناشی از سیلاب ها در کشور صحه گذاشته است.

 اما در این میان وضعیت سدهای خوزستان کمی با دیگر سدهای کشور متفاوت است در خوزستان ۱۱ سد وجود دارد که برخی از سدها همانند کرخه و دز از مهمترین و بزرگترین سدهای کشور محسوب می‌شوند و حجم ذخیره سازی بالایی دارند.

در سال آبی جاری تا تاریخ ۳۱ فروردین ۹۸ وضعیت سدهای استان خوزستان از لحاظ ذخیره سازی آب نسبت به سال آبی گذشته افزایش چشمگیری داشته و حتی در برخی از سد ها بیش از ظرفیت اسمی مخزن بوده است برای مثال در سال آبی گذشته ۵۰ درصد از حجم مخزن سد کرخه پر بوده که این میزان در سال آبی ۹۷-۹۸ به ۱۱۴ درصد رسیده و هم اکنون بیش از پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد.

سد کرخه در بهمن ماه سیلاب بسیار بزرگی با پیک  ساعتی ۶ هزار و ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه را کنترل کرد و در پنجم فروردین ماه سال ۹۸ نیز سیلابی دیگری با پیک ساعتی پنج هزار و ۴۰۰ را تجربه کرده است، اما تاریخی ترین و عظیم ترین سیلاب در روز دوازدهم فروردین بوده که با پیک ساعتی هشت هزار و ۴۰۰ متر مکعب، حجم بی سابقه ای از آب را در مدت ۲۴ ساعت به مخزن سد کرخه سرازیر کرده است.

این وضعیت در سد دز هم بر همین صورت بوده، سد دز چندین سیلاب که برخی از آن ها با پیک ساعتی بیش از پنج هزار متر مکعب بر ثانیه بوده را مهار کرده است، این سد در سال آبی ۹۶-۹۷ توانسته تنها ۴۹ درصد از حجم مخزن خود را پر کند در حالی که در سال آبی جاری بیش از ۹۱ درصد از حجم مخزن پر شده و در حال حاضر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره شده است.

دیگر سد های خوزستان هم با افزایش حجم آب ذخیره شده در مخزن مواجه بودند، برای نمونه سد گتوند هم اینک با چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب و سد مارون با یک میلیارد متر مکعب آب به ترتیب توانسته‌اند ۹۰ و ۹۱ درصد از حجم مخزن خود را پر کنند.

 سد های کارون ۳ و ۴ با ۹۶، شهید عباسپور ۹۸ و جره با ۶۱ درصد پرشدگی حجم مخزن توانستند حجم بالایی از سیلاب را مهار کرده و ذخیره آبی مناسبی در پشت سد به وجود آورند.

 این آمار و ارقام همه نشان دهنده بارش های بی سابقه و نقش سدهای خوزستان به‌خصوص کرخه و دز در مهار سیلاب های عظیم و روان آب ها بوده است سیلاب هایی که اگر سد ها نبوده و یا توان مقابله با آن را نداشتند چه‌بسا بخش های عظیمی از جلگه خوزستان را به ورطه نابودی کشانده و تلفات جانی و مالی فراوانی را بر جای می گذاشت.

 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: رضا میر

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سیلاب بارندگی خوزستان کارون برنا خوزستان سد دز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۵۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان های طبس، بشرویه‌ و زیرکوه بوده است.


نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، 25 میلیون متر مکعب برآورد شده است.


وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.


مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • شهروندان از شنا در آب‌های جمع شده ناشی از رواناب‌ها و سدهای خاکی خودداری کنند
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • ۴۲ درصد سد‌های استان گلستان آبگیری شد
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها