Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:01:23 GMT

90 هزار کیلومتر خطوط ترازیابی در کشور وجود دارد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۸۱۳۹

90 هزار کیلومتر خطوط ترازیابی در کشور وجود دارد

زنجان- ایرنا- رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه 90 هزار کیلومتر خطوط ترازیابی در کشور وجود دارد، گفت: این نقطه های ترازیابی به طور معمول در محدوده جاده ها در زمین کارگزاری و اطلاعات آن ها ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، مسعود شفیعی روز شنبه در جمع خبرنگاران در زنجان با بیان اینکه 750 نقطه به طول یک هزار و 900 کیلومتر نیز در استان زنجان ترازیابی شده است، اظهار داشت: ترازیابی به صورت خطی انجام شده و بخش عمده آن ها در راه های اصلی و فرعی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: از این ترازیابی ها به صورت دوره ای و برای نقشه برادری های موردی به طور مثال برای علل فرونشست زمین، استفاده می شود.
شفیعی خاطرنشان کرد: هنوز سند آمایش سرزمینی، تدوین نشده و تصمیم گیری ها فارغ از نگرش های آمایشی، محیط زیستی و اکولوژیک اتخاذ می شود که دلیل آن نبود فرهنگ عمومی است که فرهنگ سازمانی نیز آن را تشدید می کند.
وی ادامه داد: نبود آموزش و عدم اطلاع نیز بر این موضوع موثر است.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: دنیا علاوه بر کارهای حاکمیتی به سمتی رفته که برای به روز نگهداری نقشه ها و استفاده بیشتر از ظرفیت های فناوری اطلاعات از تکنیکی به نام «جمع سپاری» استفاده می شود.
وی افزود: نسخه کاربردی و تکامل یافته این تکنیک بر روی گوشی های تلفن همراه و خودروهای حمل و نقل عمومی نصب شده است.
شفیعی خاطرنشان کرد: تفاهم اولیه برای اجرای این تکنیک در یکی از شهرهای شمالی کشور در حال پیگیری است که امیدواریم امسال اجرایی شود.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به قرارگیری ایستگاه های تعیین موقعیت ماهواره ای در اطراف گسل ها در کشور، گفت: برای این منظور حدود 140 ایستگاه در کشور و 5 ایستگاه نیز در استان زنجان قرار گرفته است.
وی افزود: برای تحت پوشش قرار دادن تمام نقاط زلزله خیز به 4 برابر این تعداد ایستگاه، نیاز است که هزینه بسیار بالایی دارد اما همین تعداد نیز داده های مهمی در اختیار سازمان نقشه برداری قرار می دهند.
وی خاطرنشان کرد: اندازه گیری داده های ایستگاه خرمدره که 13 سال است پایش می شود نشان می دهد که 50 سانتی متر، تغییر ارتفاع در این منطقه در اثر فرونشست زمین رخ داده است که نرخ قابل توجهی است و مربوط به برداشت از آب های زیرزمینی است.
شفیعی تصریح کرد: برای ارائه اطلاعات و داده های مکانی باید قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات اجرا شود.
وی افزود: برای این منظور مجوزهای لازم در حال اخذ است تا مردم در سراسر کشور بتوانند با ثبت سفارش، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بگیرند.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه شاخص های آماری مرکز آمار، متنی بوده و توصیفی نیست، اظهار داشت: این نوع آمار کمتر جلب توجه می کند لذا طبق هماهنگی با مرکز آمار ایران در آینده نزدیک، شاخص های اقتصادی مانند بیکاری، رشد اقتصادی و تغییرات جمعیتی به صورت اطلس یا کارتوگراف در اختیار جامعه قرار می گیرد که کمک زیادی برای فهم بهتر اطلاعات و داده ها می کند.
وی با اشاره به تاسیس سازمان نقشه برداری در سال 1332، گفت: این سازمان، متناسب با نیازهای کشور اقدام به تولید داده های مکانی کرده است.
شفیعی خاطرنشان کرد: سازمان نقشه برداری کشور، یک سازمان تخصصی زیربنایی تلقی شده و طبق ماده 11 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور، متولی کلیه فعالیت های نقشه برداری اعم از عکسبرداری هوایی، تهیه نقشه های پوششی و نظارت بر فعالیت های نقشه برداری است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز در این نشست خبری گفت: سازمان نقشه برداری، سازمانی تاثیرگذار در حوزه تولید داده به خصوص زیرساخت داده های مکانی است.
شهرام طهماسبی افزود: وقتی جهت گیری برای استفاده بهینه باشد با همکاری دستگاه های اجرایی می توان تکنولوژی پیشرفته برای تجزیه و تحلیل داده ها داشت که کشور را در مسیر توسعه قرار می دهد.
9556/3088

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نقشه برداري ترازيابي فناوري اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۸۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰هزار کیلومتر راه آسفالته کشور خرابی سنگین دارد

معاون سازمان راهداری از خرابی سنگین ۲۰درصد راههای آسفالت کشور خبر داد و گفت: برای روکش آسفالت این راهها ۲۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. - اخبار اقتصادی -

رضا اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با یادآوری اینکه رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها به‌عنوان اولویت سازمان راهداری در دستور کار قرار دارد اظهار کرد:‌ بر این اساس 470 نقطه در اولویت اول و 300 نقطه دیگر در اولویت دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای رفع این نقاط حادثه‌خیز 7 تا 8 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: از منابع داخلی سازمان راهداری 2 تا 3 هزار میلیارد تومان برای  رفع این نقاط اختصاص می‌یابد، از محل مولدسازی نیز استانداری‌ها قرار است دو هزار میلیارد تومان اعتبار را تأمین کنند.

اکبری ادامه داد: بین 3 تا 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع این نقاط کم داریم که وزیر راه و شهرسازی به‌دنبال تأمین آن از منابع دیگر است.

معاون راهداری سازمان راه‌سازی و حمل‌ونقل جاده‌ای با یادآوری اینکه "200 هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور داریم."، گفت: 20 درصد از این راهها خرابی سنگین دارند و 20 درصد دیگر خرابی متوسط.

وی با ابراز اینکه روکش آسفالت 20 درصد خرابی سنگین در اولویت اول و خرابی متوسط در اولویت دوم است گفت: برای این کار 200 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲/ طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد
  • افزایش یک‌هزار کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت در سال جاری
  • طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد/ انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲
  • به روز رسانی نقشه شهر همدان
  • ۴۰هزار کیلومتر راه آسفالته کشور خرابی سنگین دارد
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • سازمان برنامه مکلف به نظارت برنحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • سازمان برنامه موظف به نظارت جدی بر نحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد