Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:12:01 GMT

غار سرخون ندوشن، شاهکار طبیعت- احمد جعفری *

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۹۹۱۷

غار سرخون ندوشن، شاهکار طبیعت- احمد جعفری *

یزد - ایرنا - غارها از جلوه های آفرینش خداوند در دل طبیعت، زمین و کوه و از جاذبه های زیبای گردشگری هستند که باید با وقت گذاری و دقت نظر آنها را تماشا کرد.

به گزارش ایرنا، این جاذبه های طبیعی علاوه ‌بر ارزش‎‎های علمی و آموزشی، زمین‌شناسی و نیز ارزش‎‎های بصری، جایگاه بسیار خوبی در صنعت گردشگری دارد و از این‌رو لازم است که مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


غارها، جاذبه های طبیعی هستند که طی میلیون ها سال تشکیل شدند و به همین دلیل برای حفاظت از آن باید اقدامات لازم انجام شود.
صدای قطره ها و چک چک آب از سقف، دیواره ها و قندیل غارها، آرامش عجیبی به انسان می دهد و او را به تفکر به آفریده های خداوند وا می دارد.
از جمله زیبایی‌های طبیعی یزد که می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد توجه قرار گیرد، پدیده غار و غارنوردی است و این استان از این لحاظ دارای تنوع بسیاری است و در مناطق مختلف وجود غارهای گوناگون و متنوع، اعجاب‌انگیز، زیبا و شاخص می‌تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.
یکی از این غارها « سلغون» (سرخون) است در بخش ندوشن از هر نظر ارزشمند و زیباست و در نوع خود از کم‌نظیرترین غارهاست.
طبیعت بکر و زیبای غار «سرخون« ندوشن و ستون ها و قندیل ها و تالارهای زیبای آن که در فاصله 20 کیلومتری مرکز این بخش قرار دارد؛ نظر هر بینده ای را به سوی خود جلب و انسان را محو تماشای خود می کند.
متاسفانه سال های اخیر فعالیت های معدنکاری در مجاورت غار، دوستداران طبیعت را نگران کرد و آنها خواستار بازنگری و یا توقف این فعالیت ها هستند و علی رغم تلاش های انجام شده در این زمینه به نظر می رسد، اقدامات قاطعانه تری صورت گیرد.
همچنین جداکردن قندیل ها و سنگ‌های غار به‌ویژه استلاگمیت‌ها و یادگار نویسی در بدنه آن از جمله معضلاتی است که این اثر طبیعی را تهدید و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به غار وارد می‌کند و عملا زندگی موجودات درون غار و در واقع زندگی غار را تهدید می‌کند.
این در حالی است که کارشناسان می گویند: شکل گیری یک سانتی‌متر از این سازه‌ها در شرایط بارندگی مناسب در استان خشک و کم بارش یزد، بیش از 100 سال زمان می‌برد.
گرچه برخی صاحب نظران معتقدند که غارها به دلیل نداشتن متولی، حفاظت و نگهداری از آن دشوار است باید تدابیر اساسی برای حفاظت از آن انجام شود.
غار سلغون (سرخون) ندوشن به ‌شماره 391 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و بر اساس آمار تاکنون 52 غار در استان یزد شناسایی شده است.
شهر ندوشن با پنج هزار نفر جمعیت در 80 کیلومتری شمال غرب استان یزد قرار دارد.
6198/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي غار استان يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ دیدن ماه توی آسمان شب همیشه جذاب و لذت‎بخش است حالا تصور کنید زمین بیش از یک قمر می‎داشت و شما وقتی به آسمان نگاه می‎کردید در هر طرف یک ماه متفاوت می‎دیدید! به نظر تصویری هیجان انگیز و رویایی می‎آید ولی بعضی از سیارات منظومه شمسی واقعا این طورند آن‎ها چند قمر دارند و اگر کسی می‏توانست از سطح آن سیارات به آسمان بالای سرش نگاه کند تعداد زیادی ماه با اندازه‏های مختلف و شکل و شمایلی متفاوت می‏دید.

اما چرا زمین ما باید فقط یک قمر داشته باشد؟ جواب به همان چیزی مربوط است که باعث افتادن سیب از درخت می‎شود و کمک می‎کند ما روی سطح زمین راه برویم، نیروی گرانش! ستاره‎شناس‏ها سیاره‏های منظومه شمسی را به دو دسته تقسیم می‎کنند چون معتقدند این دو دسته فرق‎های زیادی با هم دارند دسته اول سیاره‎هایی مثل عطارد و زهره و زمین و مریخ هستند که از جنس خاک و سنگ‏اند و دسته دوم سیاره‎ای مشتری،زحل، اورانوس و نپتون که از جنس گاز هستند و به غول‎های گازی معروف‎اند.

این دسته دوم از سیارات خاکی خیلی بزرگترند و این تفاوت در جرم و اندازه باعث می‎شود که نیروی جاذبه بیشتری هم داشته باشند. از بین این غول‏های گازی اورانوس که کوچک‎ترین‎شان حساب می‎شود، ۱۵ برابر زمین جرم دارد در حالی که مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما ۳۰۰ برابر زمین، جرم دارد و همین باعث شده نیروی جاذبه عظیمی داشته باشد که هر خرده سنگی که از نزدیکی‎اش می‎گذرد را به دام گرانشش بیندازد. به این ترتیب تعداد خرده‎سنگ‎هایی که جذب مشتری می‏شوند و شروع می‏کنند به گردش دور این سیاره خیلی زیاد است ولی زمین ما به نسبت جاذبه کم‎تری که دارد فقط یک تکه سنگ که همین ماه خودمان باشد را جذب کرده و در مدارش به دام انداخته است. جالب است بدانید مشتری تا اکنون که این مطلب را می‎خوانید ۹۵ قمر دارد و ممکن است تا چند وقت دیگر این عدد بیشتر هم بشود!

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • جاذبه‌های گردشگری شیراز
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟
  • (تصاویر) جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آستارا
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد