Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@16:30:35 GMT

زوال بزرگ‌ترین بادامستان دیم دنیا

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۹۹۳۶

زوال بزرگ‌ترین بادامستان دیم دنیا

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: متاسفانه در بخش کوهسرخ شاهد زوال اکوسیستم‌ها و بزرگ‌ترین بادامستان دیم در دنیا هستیم و این وضعیت در حال حاضر کاملا مشخص است.

به گزارش ایسنا، علیرضا صحرایی در سفر خود به کاشمر و بازدید از بخش کوهسرخ عنوان کرد: سیل امسال توسط کارشناسان تغییر اقلیم 16 سال قبل پیش‌بینی شده بود اما متاسفانه در این مورد بی‎توجهی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: دغدغه‎هایی که امروزه کارشناسان برای آینده و تغییر اقلیم دارند، جدی است واگر بی‌توجه باشیم بدتر از اتفاقات امسال رخ خواهد داد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به این که تغییر اقلیم رخ می‌دهد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت اما بسیاری از کشورها به سمت سازگاری با تغییر اقلیم رفته‌اند و حتی برخی کشورهای پیشرفته دنیا وزارتخانه سازگاری با تغییر اقلیم ایجاد کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در گذشته وقتی از سوی کارشناسان اعلام می‌شد که نقش برف در آینده بسیار کمرنگ می‌شود و کسانی که طرح توسعه می‌نویسند نباید بر روی برف برنامه‌ریزی کنند، بسیاری باورشان نمی‌شد.

صحرایی گفت: متاسفانه در گذشته هیچ همتی را از جانب مسئولان و خط مشی گذاران برای پیشگیری نداشته‌ایم وگرنه سیل و مخاطره سیل کاملا قابل پیشگیری است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: طی سال گذشته در راستای پوشش گیاهی و حفظ جنگل‌ها و مراتع و اجرای طرح‌های آبخیزداری و اجرای طرح بیولوژیک و آبحیزداری اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که سال گذشته حدود 113 پروژه اجرا شد.

وی اظهار کرد: در بارندگی‌های فروردین‌ماه سال جاری 400 میلیون متر مکعب سیلاب در پشت این 113 پروژه ذخیره شد و تاکنون سفره‌های زیرزمینی تغذیه شده‌اند.

صحرایی گفت: در سیلاب اخیر در زشک که طرح آبخیزداری اجرا نشده بود، 8 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت و در جاغرق به دلیل اجرای طرح آبخیزداری حتی یک ریال خسارت نداشتیم.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از ریزگردها در کمربند جنوبی استان 570 هزار هکتار جنگل‌های کویری ایجاد کرده‌ایم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: متاسفانه زوال اکوسیستم‌ها به عینه دیده می‌شود، هرچند کاشمر تنها شهرستان در سطح کشور و دنیاست که بیشترین بادامستان‌های دیم را داشته ولی به دلیل تغییر اقلیم در حال زوال هستند.

وی ادامه داد: شاید این روند چند سال به تاخیر بیفتد اما این اتفاق خواهد افتاد؛ البته در شهرستان کاشمر حدود 10 تا 12 گیاه دارویی اقتصادی وجود دارد که به صورت دیم و خودرو کشت می‌شود و می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

صحرایی عنوان کرد: کشاورزان بخش کوهسرخ به جای بادام، آنغوزه کشت می‌کنند اما مجامع علمی باید به آن‌ها کمک کنند.

وی گفت: سالیانه حدود 50 تن شیره آنغوزه به قیمت هر کیلو یک میلیون تومان در منطقه برداشت می‌شود که می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

صحرایی ادامه داد: با وجود این که متنوع‌ترین و فراوان‌ترین محدوده‌های معدنی را در ارتفاعات شمال کاشمر داریم ولی متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی و استراتژی برای استفاده بهتر از معادن منطقه نداشته‌ایم. شهرستان کاشمر با توجه به قابلیت‌هایی که دارد جوابگوی سه برابر جمعیت فعلی است به شرط آن که درست از این قابلیت‌ها استفاده شود.

صحرایی در ادامه از تنظیم توافق‌نامه‌ای برای اجرای طرح توسعه‌ای ترسیب کربن یا توسعه جامع در نقاط جنوبی استان خراسان خبر داد که کاشمر و بردسکن از آن شهرستان‌هایی هستند که این طرح به فرمانداران آن‌ها ابلاغ شده و اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: این پروژه توسعه همه جانبه منطقه‌ای است که تمام امکانات و استعدادهای بالقوه یک شهرستان در همه ابعاد شناسایی و در بخش‌های مختلف بالفعل می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: پروژه‌های توسعه‌ای برای هفت شهرستان استان خراسان رضوی پیش‌بینی شده که موافقت‌نامه آن توسط استاندار با فرمانداران امضا می‌‌شود و عملیات اجرایی آن و همچنین طرح توسعه کاشمر نیز از سال جاری آغاز می‌گردد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۹۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899748

دیگر خبرها

  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)