Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- یک دیپلمات پیشین تاکید کرد: تاخیر در اعلام جواب آمریکایی ها در برابر پیشنهاد مبادله زندانیان، نشاندهنده آن است که تیم B مخالف مبادله زندانیان و هر گونه تعامل و گفت وگو است.

«عبدالرضا فرجی راد» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به اقدامات تیم B (جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زاید) در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده گفت: وقتی به عملکرد و گفته های دونالد ترامپ - از زمانی که وی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بوده است تا به امروز – نگاه می کنیم، می توانیم بگوییم که نمی شود رفتارها و گفتارهای رئیس جمهور آمریکا را با تیم B و مایک پمپئو 100 درصد یکسان و منطبق دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**تیم B به دنبال همراه کردن ترامپ با خود است
وی اضافه کرد:هرچند ترامپ در طول دو سال گذشته رویکردهایش فراز و نشیب های بسیاری داشته ولی شاهد تفاوت های رفتاری میان رئیس جمهور آمریکا با تیم B بوده ایم.
فرجی راد گفت: تیم B به مثابه گروه فشاری است که در پی هر تصمیمی از سوی کاخ سفید به دنبال اثرگذاری بر رئیس جمهور آمریکا و همراه کردن ترامپ با خود است که در نمونه های بسیاری هم موفق بوده اند که می توان به مذاکرات آمریکا با کره شمالی و دستور ترامپ برای خروج نیروهای نظامی از سوریه اشاره کرد که اقدامات این گروه وضعیت خروج نیروها را نامشخص و نامعلوم کرده است.
سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به تلاش های تیم B برای قراردادن ایران در کانون حملات ترامپ، تصریح کرد: ترامپ هرچند از برجام خارج شده و اقدامات ناشایست و نامربوط بسیاری را درباره ایران انجام داده است ولی به نظر نمی رسد که وی به دنبال درگیری و برخورد نظامی باشد و از سویی، ادعاهایی را هم درباره آمادگی اش برای مذاکره با ایران کرده است.
فرجی راد ادامه داد: با این وجود، تیم B تلاش های زیادی می کند تارفتارهای ترامپ را براساس خواسته های خود جهت دهی کرده و رویکرد کاخ سفید به کارزار و برخورد نظامی با ایران منتهی شود.
وی خاطرنشان کرد: ترامپ در کارزار انتخاباتی اش پیش از ریاست جمهوری ادعاهایی را نسبت به توافق هسته ای مطرح کرد که آن ادعاها به همراه تلاش های تیم B، وی را مجبور کرد از برجام خارج شود. امروز هم ترامپ می خواهد در برابر خروج از برجام، دستاوردی را به دست آورد و بگوید من چیزی را به دست آوردم که دولت پیشین آمریکا موفق به دست آوردن آن نشده بود و با آمدن جو بایدن، معاون اوباما به کارزارهای انتخاباتی، این نگاه تشدید خواهد شد.
این استاد ژئوپولتیک دانشگاه افزود: در مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ هم آمریکا منافع چندانی را کسب نکرده و کره ای ها امتیازات بیشتری گرفته اند ولی ترامپ با بهره برداری از این مسئله به دنبال تبدیل این موضوع به یک دستاورد و پیروزی است.
فرجی راد اضافه کرد: یکی از ادعاهایی که ترامپ نسبت به برجام دارد این است که این توافق، موجب کسب سود از اروپا، روسیه و چین شد و آمریکا نه تنها سودی را به دست نیاورد بلکه پول هم پرداخت کرد. حرف ترامپ، صحبت هایی از این دست است ولی تیم B به دنبال ایجاد تنش، درگیری نظامی و براندازی است.

**با مبادله زندانیان می توان گروه های فشار و تیم B را کنار زد
وی اضافه کرد: محمدجواد ظریف رویکرد هوشمندانه ای را درباره انفکاک میان ترامپ و تیمB در پیش گرفته است. هر چند این رویکرد باید پیش از این مورد توجه دست اندرکاران قرار می گرفت،اما امروز هم این رویکرد باید بیش از پیش مورد پرداخت قرار بگیرد تا بتواند ضمن ایجاد شکاف، مخاطب اصلی خود را درون هیات حاکمه آمریکا پیدا کند.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی مبادله زندانیان را گام خوبی برای مدیریت تنش های موجود دانست و بیان کرد: مبادله زندانیان هم یک اقدام انسانی است و هم می تواند آغاز خوبی برای تعامل باشد و این احساس را ایجاد کند که می توان درخصوص موضوعات دیگری به گفت وگو نشست و گروه های فشار و تیم B را کنار زد.
فرجی راد با بیان اینکه آنگونه ظریف در نیویورک گفت ایران از چند ماه پیش این مسئله را به صورت رسمی اعلام کرده است، یادآور شد: با وجود اعلام قبلی ایران، آمریکا به این مسئله جواب نداده بود تا آنکه پس از این اعلام رسمی، جواب نصف نیمه ای را دادند. با این وجود، تاخیر در اعلام جواب در برابر این پیشنهاد، نشاندهنده آن است که تیم B مخالف مبادله زندانیان و هر گونه تعامل و گفت وگو است.
سیام**م.ا.ت**2021**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران و آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۰۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند

رئیس‌جمهور سابق آمریکا تظاهرات گسترده روز‌های اخیر در دانشگاه‌های کشورش در حمایت از فلسطین را به «شستشوی مغزی» ربط داد.

به گزارش فارس به نقل از فاکس نیوز، دونالد ترامپ در این مصاحبه با خبرنگاران به شدت از این تظاهرات‌های ضداسرائیلی انتقاد کرد و آن را دستمایه‌ای برای حمله به برخی از سیاستمداران حزب دموکرات قرار داد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفتگو با «شان هنیتی»، مجری محافظه‌کار فاکس‌نیوز گفت: «من دارم می‌بینم سیاستمداران یهودی پشت اسرائیل را خالی کرده‌اند. من این را می‌بینم، شما هم می‌بینید.»

ترامپ در ادامه به انتقاد از «چاک شومر»، رئیس اکثریت دموکرات در مجلس سنا و بلندپایه‌ترین مقام یهودی در آمریکا پرداخت که چندی پیش به انتقاد از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل در جنگ غزه پرداخته و خواستار استعفای او شده بود.

ترامپ گفت: «شومر کجاست؟ چرا حرف نمی‌زند؟ مگر همیشه خودش را جلو نمی‌انداخت؟ فکر کنم دنبال رأی است!.»

شومر روز گذشته (سه‌شنبه) علیه اعتراضات تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه کلمبیا موضع گرفت. او گفت: «شکستن شیشه‌ها با چکش و اشغال کردن ساختمان دانشگاه‌ها آزادی بیان نیست. اسم این کار، قانون‌شکنی است و کسانی که مرتکب این اقدامات شدند بایستی با تبعات آن مواجه شوند.»

ترامپ در ادامه به حمایت از اقدامات اسرائیل در جنگ غزه پرداخت و از دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیز انتقاد کرد.

او گفت: «وقتی حمله‌ای غافلگیرانه‌ای مثل حمله ۷ اکتبر اتفاق می‌افتد که آنقدر خشونت‌بار و پر از تنفر است بایستی آن را پاکسازی کرد. باید آن سرطان را از بین برد و باید اجازه داد [اسرائیلی‌ها]کارشان را انجام دهند.»

علی‌رغم ادعا‌های ترامپ، دولت جو بایدن در بیش از ۲۰۰ روزی که از جنگ در غزه می‌گذرد با اقدامات مختلف اعم از ارسال تسلیحات و جلوگیری از برقراری آتش‌بس اصلی‌ترین حامی اسرائیل در جنگ بوده است.

ترامپ گفت: «ایالات متحده بایستی شجاعت به دست بیاورد و حرف بزند. الان هیچ‌کس نمی‌داند آمریکا کجا قرار دارد. فکر می‌کنم بایدن طرف اسرائیل نیست و دارد اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود. لازم است آن تروریسمی که در روز ۷ اکتبر شاهد آن بودیم پاکسازی شود.»

ترامپ مدعی شد از اظهارات مطرح‌شده توسط برخی از معترضان مبنی بر اینکه حمله ۷ اکتبر هرگز رخ نداده متعجب شده است.

او گفت: «وقتی شما با آدم‌هایی در آنجا مواجه هستید که دارند اعتراض می‌کنند و همزمان انکار می‌کنند که ۷ اکتبر اتفاق افتاده باید گفت آن‌ها یا مغزشویی شده‌اند- من واقعا معتقدم که آن‌ها به شیوه معینی مغزشویی شده‌اند؛ چون شما بعضی‌ها را می‌بینید که می‌گویند چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاده است.»

ساعاتی قبل‌تر، شهردار نیویورک از بازداشت ۳۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه کلمبیا خبر داد، اما مدعی شده اکثر آن‌ها دانشجو نبوده‌اند.

او همچنین مدعی شده پلیس سازمان‌ها و افرادی را شناسایی کرده که به عنوان «آشوبگر‌های حرفه‌ای» در تجمعات حضور داشته‌اند.

اریک آدامز گفت: «وقتی که من متوجه حضور آشوبگر‌های بیرونی شدم که بخشی از این عملیات‌ها بودند -همان چیزی که دانشگاه کلمبیا هم در نامه‌اش و درخواستش از اداره پلیس نیویورک‌سیتی به آن اشاره کرده بود- مشخص بود که باید اقدامات مناسبی انجام دهیم و دایره اطلاعات ما کسانی را که حرفه‌ای و آموزش‌دیده بودند شناسایی کرد.»

گروه‌های تظاهرات‌کننده در دانشگاه کلمبیا پیش از این ادعا‌ها درباره اینکه گروه‌های بیرونی در حال هدایت یا اثرگذاری بر تظاهرات‌ها در حمایت از فلسطین هستند را رد کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • فرصت‌سنجی سناریوهای تعامل آمریکا در آینده جنگ غزه
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین