Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@08:49:48 GMT

قطب تولید «کلزا» در ایلام کارخانه روغن کشی ندارد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۰۵۸۶

قطب تولید «کلزا» در ایلام کارخانه روغن کشی ندارد

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۲ تا ۴۵ درصد روغن و کنجاله آن حاوی ۳۶ تا ۴۰ درصد پروتئین بوده که دارای باکیفیت ترین روغن خوراکی است.

کنجاله آن نیز یکی از مناسب‌ترین منابع در تغذیه دام و طیور است، این محصول از بهترین گیاهان تناوبی با گندم است و برای پایداری تولید محصول استراتژیک گندم تناوب آن با کشت کلزا توصیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر آن از نظر صرفه اقتصادی و مصرف آب مورد نیاز نیز نسبت به اغلب گیاهان زراعی برتری دارد، طبق اعلام کارشناسان کشت کلزا کشت باصرفه است و قیمت خرید این محصول نیز دوبرابر محصول گندم است.

در حال حاضر نیز برای حمایت از کلزاکاران، دولت محصول کشاورزان را خرید تضمینی می‌کند.

طی سال‌های اخیر کشت کلزا در استان ایلام به خصوص در مناطق جنوبی استان ایلام از جمله شهرستان دهلران حسابی رونق گرفته که باعث افزایش درآمد کشاورزان مناطق شده است.

کارخانه روغن کشی نیاز اصلی دهلران

یکی از کشاورزان دهلرانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وجود اراضی کشاورزی فراوان در دهلران نیاز صنایع تبدیلی را می‌طلبد، نباید محصولی چون کلزا از این شهرستان خارج شود.

علی باسره عنوان کرد: بلکه با احداث کارخانه روغن کشی در همین شهرستان می‌توان برای صدها جوان بیکار شهرستان شغل ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: میزان سوددهی و اقتصادی بودن کشت کلزا نسبت به سایر کشت‌های کشاورزی بیشتر است و به همین دلیل کشاورزان دهلران به سمت کشت کلزا می‌روند.

باسره عنوان کرد: اگر یک کارخانه روغن کشی در شهرستان وجود داشته باشد، قطعاً کشاورزان منطقه سطح زیرکشت محصول خود را بالا می‌برند و درآمد کشاورزان هم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیکاری در منطقه دهلران زیاد است، تصریح کرد: بیشترین شغل مردم دهلران کشاورزی است و اگر دولت از این بخش حمایت کند قطعاً این بخش باعث اشتغال بیشتری برای جوانان منطقه می‌شود.

دهلران قطب تولید کلزا در ایلام

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران نیز در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان دهلران قطب اصلی تولید کلزا در استان ایلام است به طوری که ۸۰ درصد این محصول در کل استان در این شهرستان برداشت می‌شود.

عباس احمدی اظهار داشت: در حال حاضر فصل برداشت این محصول در شهرستان فرا رسیده و کشاورزان در حال برداشت محصول خود هستند، دولت هم برای خرید تضمینی محصول از کشاورزان چهار مرکز خرید در شهرستان ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: برداشت کلزا در سطح شش هزار هکتار از مزارع کلزا شهرستان با استفاده از ۴۰ دستگاه کمباین شروع شده و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۲ هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.

احمدی بیان کرد: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان، دانه‌های روغنی خریداری شده به استان‌های دارای کارخانه روغن کشی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری برای اجرای طرح روغن کشی در شهرستان دهلران وجود ندارد، تصریح کرد: قطعاً با ایجاد یک کارخانه روغن کشی در منطقه می‌تواند زنجیره تولید در شهرستان را کامل کرد و ارزش افزوده بیشتری نصیب مردم منطقه کرد.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران افزود: شهرستان دهلران به علت شرایط جوی و مستعد بودن نوع خاک ظرفیت افزایش کشت محصول کلزا را دارد.

سرمایه گذار هنوز وجود ندارد

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال جاری در کل استان ایلام بالغ بر ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته که پیش بینی می‌شود بیش از ۲۰ هزار تن کلزا از این سطح برداشت شود.

سید محمد تراب میری اضافه کرد: کشت کلزا در استان ایلام طی سال زراعی جاری سه برابر افزایش یافته و این استان جزو شش استان برتر کشور در زمینه تولید این محصول قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: با توجه به مزیت‌های بسیار زیاد کشت کلزا، جهاد کشاورزی استان اقدام به ترغیب کشاورزان برای کشت دانه روغنی کلزا کرده و هر سال به میزان کشت، تولید و توسعه این محصول اضافه می‌شود.

تراب میری تصریح کرد: طی یک برنامه ۱۰ ساله و بر اساس سیاست‌های ملی باید ۱۰ درصد اراضی آبی همه استان‌ها به تدریج به کشت کلزا اختصاص یابد که ایلام به این مهم دست یافته است.

از احداث صنایع تبدیل در استان ایلام حمایت می‌شود

وی با اشاره به اینکه دهلران قطب اصلی تولید کلزا در استان ایلام است، اظهار داشت: البته کشت این محصول در شهرستان‌های مهران، آبدانان، دره شهر، چرداول و… نیز به خوبی رونق گرفت است.

وی با بیان اینکه به اینکه در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از احداث صنایع تبدیلی مثل کارخانه روغن کشی در دهلران حمایت می‌شود، تصریح کرد: این شهرستان قطب اصلی کشاورزی استان است و نیاز است با توجه به استعدادهای منطقه، سرمایه گذاران از طرح‌های تکمیلی در زنجیره تولید حمایت کنند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان نیز با اعطای تسهیلات و مشوق‌های دیگر از سرمایه گذاران طرح‌هایی مثل کارخانه روغن کشی در شهرستان حمایت می‌کند، افزود: متأسفانه هنوز سرمایه گذاری برای این طرح در این شهرستان یا منطقه دیگر از استان پیدا نشده است.

وی در خصوص میزان خسارت به مزارع کلزا در استان با توجه به آغاز برداشت این محصول، افزود: بارش‌های سیل آسا همراه با وزش باد شدید موجب خوابیدگی و آبگرفتگی حداقل ۲۵ درصد از سطح مزارع گندم، جو و کلزا و سایر محصولات زراعی استان در شهرستان‌های دهلران آبدانان دره شهر و مهران شده که باعث کاهش عملکرد مزارع بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خواهد شد.

کد خبر 4602033

منبع: مهر

کلیدواژه: کشت کلزا جهاد کشاورزی ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۰۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محسن موسوی عصر سه شنبه در دیدار با سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران اظهار کرد: با توجه به گرمسیری بودن این شهرستان مرزی، باید کاشت نهال متناسب با آب و هوای آن مورد تاکید جدی قرار گیرد.

وی گفت: یکی از طرح‌های خوبی که در این دولت مردمی آغاز شده، پویش کاشت یک میلیارد درخت بود که این طرح که از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز است لذا برای تحقیق این مهم باید به صورت عملیاتی در دستور کار منابع طبیعی قرار بگیرد.

وی به جذب اعتبارات در حوزه های مختلف منابع طبیعی با توجه به وسعت شهرستان اشاره کرد و بیان کرد: ایجاد سازه های آبخیزداری و پخش سیلاب و از همه مهمتر کاشت نهال در عرصه های بیابانی و کانون های گرد و غبار از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه قرار بگیرد هرچند در سالهای گذشته نیز اقدامات خوبی در حوزه های یاد شده صورت گرفته است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: حفاظت و حراست از عرصه های ملی از موضوعات مهم و سازمانی است که همواره مورد توجه همکاران ما در منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوده است.

جلیل فرهادی تصریح کرد: شهرستان دهلران دارای یک نهالستان گرمسیری و ۲ نهالستان سردسیری است ودر راستای برنامه دولت مبنی بر کاشت یک میلیار درخت و توجه و تحقق به منویات مقام معظم رهبری پویش‌های مختلف کاشت درخت با حضور مسئولان، سازمان‌های مردم نهاد و اقشار مختلف مردم در سطح شهرستان اجرا کرده است.

وی با اشاره به اینکه دهلران از مناطق سیل خیز است، افزود: با توجه به مطالعات حوزه‌های آبخیز و آبریز بخش‌های موسیان، مرکزی، میمه و زرین آباد و دشت‌های برتش، بیات در بالادست اراضی کشاورزی، اقدامات مهم و موثری در ایجاد سازه‌های خاکی انجام شده و کار های آبخیزداری در شهرستان همچنان تداوم دارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: باتوجه به فرارسیدن فصل گرما در شهرستان و برداشت محصولات کشاورزی منابع طبیعی شهرستان برای جلوگیری از حریق های احتمالی تیم های واکنش سریع تشکیل داده است.

فرهادی ادامه داد: باتوجه به اینکه وسعت شهرستان دهلران زیاد است انتظار می رود همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی، دهیاران و شورا ها و اقشار مختلف مردم به عنوان همیار طبیعت کارکنان منابع طبیعی را یاری کنند.

کد خبر 6093778

دیگر خبرها

  • دستگیری باند قاچاقچیان احشام در دهلران
  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام
  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • ۹۸ درصد پذیرفته شدگان ان. جی. ال دهلران بومی هستند
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • خرید بیش از ۵۹۴ هزار تن گندم و کلزا در خوزستان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • چرا این ماده غذایی کالا‌ی مورد علاقه سارقان است؟