Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین نصیر طاهرزاده، روانشناس و مشاور خانواده در چهارمحال وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه اسلام اساس رشد، ترقی و تکامل برای انسان در تمام مراحل زندگی‌اش را اصل زندگی قرار داده است، اظهار کرد: روایت و آیات متعددی در رابطه با حقیقت انسان در زندگی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسان در زندگی به آرامش نیاز دارد که این آرامش توسط ازدواج صحیح تأمین می‌شود در آیه 21 سوره مبارکه رم به آرامشی اشاره می‌کند که انسان در کنار همسرش آن را احساس می‌کند.

قوانین اسلام برای تحکیم بنیاد خانواده

وی آرامش روحی، فکری، برآورده شدن نیازهای جنسی، بقای نسل و حس دوست داشتن را برخی از فواید ازدواج که مورد تأیید اسلام قرار گرفته‌اند دانست و افزود: اسلام قوانینی برای تحکیم بنیاد خانواده دارد که در سه بخش تقسیم می‌شوند. یک بخش مربوط به قبل از تشکیل خانواده و درواقع مربوط به زمان خواستگاری است که همان معیارهای انتخاب همسر نام‌گذاری می‌شود، بخش دوم مربوط به وظایف و حقوق زن و شوهر بعد از ازدواج است و بخش سوم نیز مربوط به پیشگیری زن و شوهر از انحطاط خانواده است.

مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه معیارهای انتخاب همسر برای جوانان بسیار مهم است و بخش عمده اختلافات بعد از ازدواج به همین امر باز می‌گردد که جوانان یا مرحله خواستگاری را با آگاهی سپری نکرده‌اند و یا تحت شرایط و احساسات تصمیم گرفته‌اند، بیان کرد: دین‌داری و داشتن تقوا یکی از مهمترین معیارهای انتخاب همسر است. البته نباید به این موارد به‌صورت کلیشه‌ای نگاه کرد و تنها شعار داد بلکه این معیارها باید مورد توجه جوانان قرار گیرد و در روز خواستگاری از طرفین پرسیده شود.

این کارشناس مذهبی افزود: دین‌داری به نماز و روزه نیست بلکه داشتن باور دینی مهم است. ممکن است کسی نماز و خدا را قبول داشه باشد اما موفق به خواندن نماز اول وقت نشود که این فرد با کسی که اصلاً خدا را قبول ندارد تفاوت بسیاری دارد مهم باور به خدا و دانستن محرم و نامحرم است. که امام حسن(ع) در روایتی می‌فرماید: دخترت را به ازدواج مردی با تقوا در بیاور زیراکه اگر دوستش داشته باشد او را گرامی‌ می‌دارد و اگر دوستش نداشته باشد به او ظلم نمی‌کند. پس داشتن دین و تقوا در زندگی به نفع هر دو نفر است.

آنچه روز خواستگاری باید دریابیم

حجت‌الاسلام طاهرزاده اخلاق و حسن خلق را یکی دیگر از معیارهای ازدواج دانست و تصریح کرد: بیش از 70 درصد ارتباطات در اثر رفتار پسندیده و خوش‌رفتاری در کلام است. در روز خواستگاری باید بدانیم طرف مقابل اهل انصاف، گذشت، امانتداری، عفت کلام، قهر ولج بازی، کینه، حسادت و یا حتی انعطاف و انتقاد پذیر است یا خیر؟، این صفات عوامل مهمی برای ایجاد یک زندگی خوب است. پیامبر(ص) در روایتی در رابطه با خصوصیات زوجین چند صفت بیان می‌فرماید: زوجین باید برای فرزندآوری متعدد آمادگی داشته باشند، در بین بستگان خود عزیز باشند، خانم نزد شوهرش متواضع باشد، خانم خود را برای شوهرش آراسته کند، خانم حرف‌شنوی از شوهر داشته باشد، در عشق و علاقه به شوهر افراط نکند و اعتدال را حفظ کند، نسبت به نامحرمان خود را حفظ کنند، هر دو مهربان، باحیا و پاکدامن باشند.

وی اصالت خانوادگی را یکی دیگر از معیارهای انتخاب همسر دانست و گفت: خانواده مهمترین بخش ازدواج است زیراکه خانواده هر فرد شناسنامه او است. پیامبر اسلام(ص) در حدیثی  می‌فرماید: بپرهیزید از گیاهان سبز و خرمی که در مزبله پرورش یافته‌اند.

این مدرس فقه و اصول با بیان اینکه تناسب فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و حتی سنی نیز در ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد در رابطه با تناسب سنی گفت: هر فردی برای ازدواج باید به سه بلوغ جسمانی، روانی و اجتماعی برسد تا بتواند یک زندگی خوب و ایده‌آلی داشته باشد. دختران در سن 13 تا 14 سالگی و پسران در سن 14 تا 16 سالگی به بلوغ جسمی می‌رسند اما تنها این بلوغ برای زندگی مشترک و ازدواج کافی نیست.

سن ازدواج عدد شاخصی ندارد

وی ادامه داد: شخصیت طرفین نیز برای ازدواج باید به پختگی برسد که بتواند تکفل یک زندگی دیگر را نیز برعهده بگیرد و همچنین باید به بلوغ اجتماعی نیز برسند تا بتوانند برای فرزندان و همسرشان زندگی خوبی مهیا کنند. پس با درنظر گرفتن این سه بلوغ، سن خاص و مشخصی را نمی‌توان برای ازدواج تعیین کرد و مهم دست‌یابی به پختگی است. البته محدوده سن ازدواج دختران از 17 الی18 سالگی با 5 سال میانگین و پسران از سن 22 تا 23 سالگی می‌باشد که در افراد مختلف متفاوت است. ازدواج عدد شاخصی ندارد و این سن به حوزه خانواده و شرایط روحی و روانی پسر مربوط می‌شود.

جایگاه سالاری مورد تآیید اسلام

این روانشناس مدیریت را معیار بعدی ازدواج دانست و افزود: در حوزه خانواده سه شاخصه مردسالاری، زن‌سالاری و شایسته سالاری وجود دارد که هیچ کدام مورد پسند دین نیست. بلکه از منظر دین اسلام خانواده‌ایی خوب است که جایگاه سالاری داشته باشد یعنی اینکه مرد و زن و حتی فرزندان هرکدام در جایگاه خودشان شایسته و موفق باشند.

وی در پایان سلامت جسم و سلامت فردی، تناسب جسمانی و ظاهری بین زن و مرد و همچنین هوش را نیز از دیگر معیارهای انتخاب همسر دانست و بیان کرد: هوش نیز به تازگی به عنوان یک معیار مطرح شده و در این باره روایتی نیز داریم که می‌فرماید: همسر احمق نگیرید. هوش که در زندگی بسیار مهم است در حوزه حل مسئله برای سازگاری با محیط نیز نقش بسیاری دارد.

انتهای پیام

 

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن چهارمحال و بختیاری ایکنا معیارهای انتخاب همسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فرمانده سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی شهرستان سردشت دراین مراسم هدف از برپایی جشن ازدواج را هموار کردن زمینه‌ی ازدواج آسان برشمردو گفت: فراهم کردن زمینه ازدواج آسان جوانان علاوه بر کمک خانواده‌ها، نیاز به کمک دستگاه‌های اجرایی دارد.   سرهنگ صمد محمد علیزاده افزود: سیاست گذاری جمعیتی یک موضوع با اهمیت است و اصلاح شیوه عملکرد جمعیتی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و باید در دستور کار قرار گیرد.   وی هم چنین گفت: استکبار به دنبال بی هویت کردن زنان و دختران هستندبه زنان و دختران جامعه توصیه می‌کنم که در زندگی با الگو‌هایی مانند حضرت زهرا (س) آشنا شوند و مانند آنان زندگی کنند.    در پایان این جشن خطبه عقد یک زوج جاری شد.

دیگر خبرها

  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • دلایل «پاریس» برای انتخاب اسلام + فیلم
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • شایعه داغ در اصفهان؛ «محمد» نام جدید ژوزه مورایس؟
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی