Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:12:32 GMT

نقض آزادی بیان

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۲۶۸۲

نقض آزادی بیان

تهران- ایرنا- جلسه 325 شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، آیین‌نامه انضباطی دانشجویان را اصلاح کرد. در شرایطی که انتظار می‌رود اصلاح قدمی رو به بهبود باشد و تغییراتی رو به تعالی باشد اما گویا بناست که این تغییرات روند را نه تنها به بهبود و توسعه نزدیک نکند بلکه گام به گام به تنگ‌تر شدن فضای خصوصی افراد‌ که البته این بار در دانشگاه است پیش رویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاحات این آیین‌نامه از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این شورا ارسال شده بود. این اتفاق در شرایطی افتاد که چنین عملکردی به وضوح ورود به زندگی شخصی و حریم خصوصی افراد است. پذیرش چنین عملکردی برای دانشجویان قابل درک نیست. جلسه 325 شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باعث دلواپسی دانشجویان شده است.

**موازی‌کاری دانشگاه و نهادهای امنیتی
جاماسب نوذری، مدیرکل امور دانشجویان داخل کشور درباره تخلفات دانشجویان در فضای مجازی چنین توضیح می‌دهد: انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی، همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود. آیین‌نامه انضباطی دانشجویان با اصلاحیه جدید تغییرات زیادی نکرده است، برخی اصلاحات در حد تغییر کلمات بود و در واقع اصلاحات پیچیده‌ای در آن اعمال نشد. این موضوع سبب شد بسیاری از دانشجویان در شبکه‌های مجازی نسبت به آن واکنش نشان دهند.

همچنین علی‌اکبر مومنی‌ملک‌شاه، دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر می‌گوید: واقعا معلوم نیست که این آیین‌نامه‌ها چه اهمیتی برای وزارت علوم دارد. یکی از قوانین وزارت علوم این است که دانشگاه نباید به مسائل بیرون از محیط آموزشی دانشجو ورود کند. تدوین این نوع آیین‌نامه یعنی اینکه خود وزارت علوم قوانین خودش را نقض می‌کند. فضای مجازی محیط خصوصی دانشجو است. دانشجویان موظف هستند در داخل دانشگاه شرایط و قوانین را رعایت کنند اما واقعا صفحه اینستاگرام یا توئیتر که یک محیط شخصی برای خود دانشجو است چه آسیبی به دانشگاه وارد می‌کند.

**آیین‌نامه انضباطی دانشگاه مشمول دانشگاه است
در این بین اما اظهار‌نظر وکلا و کارشناسان حقوقی اهمیتی ویژه دارد. کامبیز نوروزی‌ وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی در این‌باره به «جهان صنعت» می‌گوید: مهم‌تر اینکه چنین روندی ورود به حریم خصوصی افراد است. باید به مساله مهم دیگری اشاره کرد و آن دایره فعالیت‌های آیین‌نامه‌های دانشگاه است. باید آگاه باشید که این آیین‌نامه مربوط به فعالیت‌های دانشجو در محیط دانشگاه است. از همین رو به هیچ عنوان نمی‌توان با استناد به این آیین‌نامه به زندگی خصوصی دانشجو ورود کرد. به وضوح باید گفت آیین‌نامه انضباطی دانشگاه مشمول عملکرد دانشجو در دانشگاه نمی‌شود.

به گفته نوروزی، خارج از چارچوب دانشگاه عملکرد افراد به لحاظ قانونی تحت عنوان یک فرد و نه یک دانشجو مورد بررسی قرار می‌گیرد. از همین رو است که تاکید بر آن است عملکرد افراد حتی اگر خارج از چارچوب موارد قانونی جامعه باشد باید از سوی مراجع قانونی مربوطه مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد و نه از سوی دانشگاه. علاوه بر این چنین آیین‌نامه‌هایی نقض فاحش آزادی بیان است. حال آنکه آزادی بیان قاعده اصلی است و چنین عملکردی به معنی نقض یک قاعده اصلی است.

این وکیل دادگستری در ادامه با غیر‌مرتبط دانستن بررسی عملکرد خارج از دانشگاه دانشجویان توسط مسوولان دانشگاه می‌گوید: عملکرد دانشجو حتی اگر خارج از دانشگاه غیر‌قانونی باشد باید توسط نهادهای نظارتی مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. حتی اگر جرمی هم رخ داده باشد این جرم باید از سوی نهادهای مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. البته نگرانی از زمانی آغاز می‌شود که قوانین کاملا یک‌سویه و به نفع دانشگاه بوده و در نهایت نمی‌توان از دانشجو حمایت قانونی کرد.

**قوانین فضای مجازی تغییر نکرده
در پی واکنش‌های گسترده مبنی بر برخورد کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها با تخلفات دانشجویان در فضای مجازی، وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای به تشریح جزئیات تغییر آیین‌نامه انضباطی دانشجویان پرداخت. بر اساس این اطلاعیه‌ ‌با توجه به برخی بحث‌های مطرح شده در فضای مجازی در خصوص تغییرات جدید آیین‌نامه انضباطی دانشجویان به اطلاع می‌رساند، بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برخی اصلاحات حداقلی در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان که بیش از 20 سال از تصویب آن گذشته است مطرح می‌شود که شامل تخلفات حرفه‌ای و تخلفات پژوهشی و برخی اصلاحات عبارتی با توجه به گذشت زمان است.

این اصلاحات به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها رسیده ولی هنوز ابلاغ نشده است، زیرا برای ابلاغ باید به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برسد. جزئیات این تخلفات در شیوه‌نامه مرتبط خواهد آمد که یکی از اصول مورد توجه در تدوین این شیوه‌نامه، «عدم ورود به حریم شخصی دانشجویان» است. شایان ذکر است که در خصوص فضای مجازی تغییر خاصی پیش‌بینی نشده و در حال حاضر نیز شوراهای انضباطی در دانشگاه‌ها به تخلفات آشکار در فضای مجازی که شاکی خصوصی داشته باشد، ورود پیدا می‌کنند و این موضوع جدیدی نیست.»

**مخالفت با برخورد خلاف قانون در دانشگاه‌ها
از سوی دیگر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید: ما به دنبال رشد سیاسی دانشجویان و مخالف سیاست‌زدگی و برخورد خلاف قانون در دانشگاه‌ها هستیم. هر فعالیت فوق برنامه درسی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی که در چارچوب قوانین باشد، مورد تایید است و نباید از آن جلوگیری شود. همچنین برنامه‌هایی که در چارچوب قوانین و مقررات است و با هنجارهای جامعه مشکلی ندارد، باید اجرایی و حتی از طرف دانشگاه نیز به آنها کمک شود.

به گفته وی اگر در دانشگاهی از اجرای برنامه‌ای که مجوز داشته و در چارچوب قواعد و قوانین بوده‌ جلوگیری شود، باید دانشجویان به معاون فرهنگی اطلاع دهند. در این صورت قطعا معاونت فرهنگی به موضوع ورود و با افراد متخلف برخورد می‌کند. این اما در حالی است که‌ علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت به تغییر آیین‌نامه انضباطی برای کنترل فعالیت دانشجویان در فضای مجازی واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: این تغییر نیاز به تصویب نهادهای بالادستی دارد، پیشنهاد را در قالب مصوبه اعلام کرده‌اند.

در نهایت اما باید به تماشا نشست که این جدال نابرابر تا کجا ادامه خواهد داشت و نتیجه نهایی دانشگاه را زمینگیر می‌کند یا قامتش را استوار‌تر از گذشته حمایت می‌کند. حمایتی که تفکر و اندیشه را گسترش دهد تا توسعه جامعه را بیش از پیش شاهد باشیم.

منبع: روزنامه جهان صنعت؛ 1398،02،08
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جهان صنعت آزادي هاي مدني آيين نامه انضباطي دانشجويان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۲۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان درگلزار شهدای بین‌المللی شهر کرمان

جمعی از اساتید و دانشجویان پردیس شهیدباهنر دانشگاه فرهنگیان کرمان با تجمع در گلزار شهدای بین‌المللی شهر کرمان، حمایت خود را از حرکت‌های آزادی خواهانه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در خصوص حمایت از مردم مظلوم غزه اعلام کردند.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، جمعي از اساتید و دانشجویان پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان کرمان با تجمع در گلزار شهدای بین‌المللی شهر کرمان، حمایت خود را از حرکت‌های آزادی خواهانه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در خصوص حمایت از مردم مظلوم غزه اعلام کردند.

دانشجویان و اساتید این دانشگاه با حضور در جوار مرقد سردار دل‌ها سپهبدشهیدحاج قاسم سلیمانی ضمن محومیت اقدامات وحشیانه دولت آمریکا در سرکوب دانشگاهیان حامی مردم مظلوم فلسطین، با سر دادن شعار‌ها و در دست داشتن پلاکارد‌هایی حمایت و همبستگی خود را با اساتید و دانشجویان آزادی خواه دانشگاه‌های غربی اعلام نمودند.

دیگر خبرها

  • خیزش دانشجویان جهان مهر تأییدی بر متخاصم بودن صهیونیست ها است
  • نامه رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا
  • آزادی بیان به سبک غرب؛ از سانسور خبری تا سرکوب دانشجویان ضد صهیونیست+ فیلم
  • واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
  • تجمع اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان درگلزار شهدای بین‌المللی شهر کرمان
  • نامه سرپرست دانشگاه گیلان به ۳۸ نفر از روسای دانشگاه های آمریکا
  • دستاورد تجمعات دانشجویان آمریکایی شفاف شدن چهره غرب است
  • تجمع دانشجویان در حمایت از آزادی‌خواهان حامی فلسطین برگزار شد
  • نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی به نخبگان دانشگاه‌های آمریکا
  • آزادی بیان در غرب کذب محض است