Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@09:56:24 GMT

مسئول حفظ حریم خصوصی کاربران ایرانی کیست؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۲۶۹۱

مسئول حفظ حریم خصوصی کاربران ایرانی کیست؟

گوگل‌پلی، مارکت اصلی گوشی‌های اندروید، در اقدامی خلاف حقوق شهروندی، به‌صورت مستقیم دو پیام‌رسان طلاگرام و هاتگرام را از روی گوشی‌های بسیاری از ایرانی‌ها حذف کرد.

به گزارش مشرق، چند روز است که کاربران ایرانی درگیر مسأله‌ای عجیب شده‌اند و آن حذف پیام‌رسان طلاگرام و هاتگرام از روی گوشی‌های تلفن است. ماجرا از این قرار است که گوگل‌پلی، مارکت اصلی گوشی‌های اندروید، در اقدامی خلاف حقوق شهروندی، به‌صورت مستقیم دو پیام‌رسان طلاگرام و هاتگرام را از روی گوشی‌های بسیاری از ایرانی‌ها حذف کرد؛ آن‌هم با دلیل عجیب ناایمن و بدافزار بودن این دو نرم‌افزار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هشدار را آنتی‌ویروس Play Protect می‌دهد و پیام‌رسان‌ها را حذف می‌کند و بسیاری از کابران حتی با غیرفعال‌کردن این گزینه هم نمی‌توانند باردیگر این دو پیام‌رسان را نصب کنند. این روند را با اظهارات رییس پلیس فتا که البته بعداً تکذیب شد، دنبال کنید که گفته این نرم‌افزارها به‌دلیل دورزدن فیلترها ابزار جاسوسی هستند و به‌محض نصب روی تلفن‌همراه، اطلاعات را به مقصد ازپیش‌تعیین‌شده ارسال می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

از نقره‌داغ تلگرام طلایی و هاتگرام تا نقض دمکراسی حذف تلگرام طلایی و سلاح شیمیایی علیه آینده روشن

واقعاً این اخبار بهت‌آور است، بدین‌دلیل که فعالان رسانه‌ای یادشان نرفته که وزیر اطلاعات این کشور در تاریخ ۲۱ خرداد ۹۶ گفته بود: «تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است»، آن‌هم در روزهایی که پیام‌رسان‌های داخلی دادوفغانشان از حمایت‌نکردن وزارت ارتباطات بلند بود و این اظهارنظر میخی بود بر پیکر نحیف آن‌ها و احتمالاً مخاطبان «صبح‌نو» می‌دانند که درنهایت، چه بر سر این پیام‌رسان‌ها آمد.

این نوشته کوتاه نمی‌خواهد به این مسأله بپردازد؛ چراکه فاجعه اصلی جای دیگری رقم خورده است. گوگل نرم‌افزاری ایرانی را به جاسوسی متهم کرده و این نرم‌افزار طبق اقرار صریح وزیر اطلاعات کشور، ایرانی و موردحمایت وزارتخانه ارتباطات بوده است. دوستان وزارت‌خانه‌های اطلاعات و ارتباطات باید پاسخ دهند چرا از نرم‌افزاری که کارش جاسوسی و خارج‌کردن بیگ‌دیتا از کاربران ایرانی بوده، این‌چنین حمایت کردند و یک‌تنه سایر پیام‌رسان‌های داخلی را به‌خاک نشاندند؟

حال سؤال این است: این اطلاعات خارج‌شده در چه بازه زمانی بوده و این اطلاعات کجا رفته و به‌دست چه کسی رسیده است؟ چرا درحالی‌که سایر پوسته‌های تلگرام فیلتر شدند، این دو پوسته با حمایت نهادهای دولتی توانستند کاربران را به‌خود جذب کنند و حتی مهلت‌های شش‌ماهه و سه‌ماهه به این دو پیام‌رسان دادند تا مستقل شوند که البته نشدند و بدون فیلتر به‌کار خود ادامه دادند و امروز، شرکت گوگل رسماً با نقض حریم خصوصی کاربران، مستقیماً آن‌ها را از روی گوشی‌ها پاک می‌کند. درحالی‌که وزیر ارتباطات با فرار روبه‌جلو می‌خواهد خود را از این فاجعه مبرا کند، چه کسی پاسخگوی اطلاعاتی است که این دو پیام‌رسان جمع‌آوری کرده و حالا هیچ‌کس مسوولیت آن را به‌عهده نمی‌گیرد.

حداقل یکی بیاید و بگوید چه مقدار اطلاعات خارج شده و کجا رفته‌است؟ حال که حریم خصوصی کابران ایرانی این‌قدر راحت نقض می‌شود، آیا وزیر مربوطه پاسخگوی حمایت‌هایی است که از این دو پیام‌رسان می‌کند یا همچنان با انحراف افکار عمومی به‌دنبال پیداکردن عامل تقلب در جشنواره داخلی صداوسیماست؟ به نظر می‌رسد که اینجا پای منافع ملی درمیان باشد و لازم نیست وزرای محترم همانند ماجرای مسدود سازی تلگرام در پی انحراف افکار عمومی باشند شاید لازم باشد کمی جدی تر در این ماجرا اقدام کرد.

منبع: صبح نو

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید گام دوم انقلاب وعده های روحانی اخبار سیل تلگرام تلگرام طلایی فناوری گوگل پلی هاتگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۲۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارتباطات: معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه‌های فضایی کشور گفت: سند ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی کشور سال قبل تصویب شده است و آقای رئیس جمهور آن را ابلاغ کردند.

وی افزود: ما برنامه‌های مورد نظر خود را در حوزه‌های مختلف از جمله بخش ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی را دنبال می‌کنیم. همین طور ساخت ماهواره‌های متعدد را در دستور کار داشته، ضمن آنکه در حال حاضر ساخت چندین ماهواره متغیر را پی‌گیری می‌کنیم.

زارع پور در ادامه متذکر شد: دوستانی که متولی حوزه پرتابگرها هستند، پرتابگرهای خود را یکی پس از دیگری تست می‌کنند و در این بخش از حوزه‌ها فناوری‌های ما نیز تثبیت شده است که ان شاالله بتوانیم و شاهد باشیم که صنعت فضایی بیش از گذشته شاهد رشد و پیشرفت آن باشد و جایگاه مناسبی که شایسته جمهوری اسلامی است ایران است به آن برسیم.

فضای فعالیت برای کسب و کارها در پیام رسان‌های داخلی فراهم شده است

زارع پور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص میزان رشد کسب و کارهای کشورمان در استفاده از سکوهای پیام‌رسان داخلی گفت: تا دو سال قبل ظرفیت لازم در سکوهای داخلی و برای کسب و کارهای داخلی خیلی مانند آنچه که امروز فراهم است، وجود نداشت. مهم‌ترین دلیل آن نبود مخاطب کافی در پیام رسان‌های داخلی بود.

وی‌افزود: از یک سال و نیم گذشته مخاطبین شبکه‌ها و پیام رسان‌های داخلی بعضاً تا ۵، ۶ و حتی ۸ برابر افزایش یافته است. این افزایش شامل افزایش کاربران روزانه و نیز کاربران ماهانه است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان کرد: قطعاً آنچه را که کسب و کارهای اقتصادی می‌خواهند، آن است که در هر پیام رسانی مردم حضوری جدی داشته باشند، موضوعی که در حال حاضر و در یک سال و نیم گذشته فراهم شده است.

زارع‌پور ادامه داد: می‌توان گفت زمینه لازم برای فعالیت کسب و کارها و سکوهای داخلی بیش از گذشته فراهم شده است و دولت در سال گذشته آئین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن و در حمایت از کسب و کارهای اقتصاد سکوهای دیجیتال، یک بسته حمایتی تعریف کرد، که بندهایی از آن اجرا شده و بقیه بندها در حال پیگیری است.

وی در خصوص معافیت‌های مالیاتی کسب و کارهای حاضر در پیام‌رسان‌های داخلی اذعان کرد: یکی از بندهایی که دو سال است در قانون آمده است معافیت مالیاتی این کسب و کارها است، به گونه‌ای که کسانی که کسب و کار خود را از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل کنند دو سال از پرداخت مالیات معاف شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این قانون در سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال ۱۴۰۳ هم در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه طبق آن آئین نامه دستگاه‌های مختلف وظایفی دارند که در حال اجرای آن هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • به‌روزرسانی این گوشی‌ها دیگر در دسترس نخواهد بود!
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • همسر سرمربی سپاهان کیست؟ این دختر ایرانی دل و دین ژوزه مورایس را برد!
  • پس از A54، گوشی گلکسی A35 هم آپدیت غیرمنتظره دریافت کرد
  • وزیر ارتباطات: معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • کسب درآمد از ایتا ممکن شد! (راه های کسب درآمد از ایتا)
  • هشدار/ این دو موبایل دیگر بروزرسانی دریافت نخواهند کرد
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟