Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:23:31 GMT

نگرانی‌ها از افزایش میزان نفوذ امارات در موریتانی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۴۹۶۶

نگرانی‌ها از افزایش میزان نفوذ امارات در موریتانی

روابط رو به رشد میان موریتانی و امارات و حجم نفوذ ابوظبی در نواکشوت و همچنین قراردادها و توافق‌های صورت گرفته میان دو کشور در زمینه‌های مختلف نگرانی و ترس نخبگان موریتانی را به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، وبسایت خلیج آنلاین در گزارشی اختصاصی درباره روابط امارات با موریتانی نوشت: بیشتر موریتانیایی‌ها دیگر خشم خود نسبت به حجم غارت اموال و دارایی‌های کشورشان توسط امارات را کتمان نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش‌های جدی مقامات ابوظبی برای گذاشتند پایه‌های قدرت و توسعه از طریق انجام معاملات با نظام در حال افول موریتانی روشن و آشکار شده است، نظامی که این امکان را برای امارات فراهم کرد تا با قدرت وارد تمامی عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، نظامی و حتی رسانه‌ای نواکشوت شود.

تعدادی از ناظران مسائل موریتانی معتقد هستند، محمد ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهوری این کشور که بارها اعلام کرده است پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود و ترک کاخ ریاست جمهوری نقش سیاسی و اقتصادی خود را حفظ خواهد کرد، در حال حاضر برای ایجاد شراکت‌های استراتژیک و راهبردی با دو محور ابوظبی و ریاض تلاش می‌کند و زمینه دستیابی مؤسسه‌های امارات به املاک، بنادر و فرودگاه‌های این کشور را هم فراهم می‌کند.

محمد ولد با این دید به اقدامات خود نگاه می‌کند که وی با این کار مین زیر پای دوستش محمد الغزوانی که او را برای جانشینی خود در منصب ریاست جمهوری کاندیدا کرده است، می‌کارد تا بتواند بعدها او را کنترل و یا رهبری کند و یا اینکه در آینده بتواند با وی به تقابل بپردازد.

روندی سریع

دکتر احمد انداری، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه العیون معتقد است که بخشی از نفوذ امارات در موریتانی بیانگر تمایل این کشور به استفاده از بحران اقتصادی شدید نواکشوت برای گسترش نفوذ خود در کشوری‌ است که از اهمیت ژئواستراتژیک بالایی به ویژه برای امارات و تلاش‌های آن برای نفوذ در آفریقا برخوردار است.

وی گفت: اما مسأله مهم در این باره، روند سریع این نفوذ است که از یک سو چندین سوال درباره میزان قانونی بودن امضای تمامی این توافقنامه‌ها با نظامی در آستانه پایان مطرح می‌کند و از طرف دیگر سوالی در این باره مطرح می‌کند که آیا این توافقنامه‌ها پیش از امضا به طور دقیق بررسی می‌شوند یا خیر؟ چراکه برخی از این توافقنامه‌ها علی‌رغم پیامدهای تأثیرگذار خود بر اقتصاد موریتانی و جهت‌گیری‌های سیاسی در مناطق مختلف اما در پارلمان تصویب نشده‌اند.

این درحالی است که در چند سال اخیر روند ورود امارات به موریتانی روندی صعودی داشته و شدت گرفته است و همچنین سفرهای رسمی مقامات بلندپایه دو کشور نیز افزایش یافته است، طوری که عیسی عبدالله مسعود الکلبانی، سفیر امارات در نواکشوت به عضو ارشد سازمان‌های معتبر در موریتانی برای دیدار با وزرای دولت این کشور تبدیل شده است.

در همین راستا، الهیبه ولد شیخ سیداتی، مدیر کل خبرگزاری "الاخبار المستقلة" بر این باور است که روند روبه رشد نفوذ و نقش مستقیم امارات در موریتانی درست پس از قطعی روابط نواکشوت با قطر آغاز شد.

وی به خلیج آنلاین گفت: این نفوذ شامل تمامی زمینه‌های نظامی، فرهنگی، فکری، و رسانه‌ای و همچنین سرمایه گذاری در زمینه‌های کشاورزی، آبیاری، بنادر و فرودگاه‌ها می‌شود.

تظاهرات

توافق اخیر میان دولت موریتانی و امارات مبنی بر واگذاری فرودگاه بین‌المللی "ام التونسی" نواکشوت به یک شرکت اماراتی بحث و جدل‌های زیادی را به همراه داشت، به ویژه اینکه تاکنون هیچ‌گونه جزئیاتی از واگذاری اداره کامل فرودگاه موریتانی و تمامی امتیازات آن به شرکت اماراتی به مدت ۲۵ سال منتشر نشده است.

همچنین واگذاری اراضی کشاورزی حاصلخیز در کرانه رود سنگال به تاجران اماراتی، تظاهرات ساکنان محلی را به همراه داشته است، چراکه این اهالی معتقداند که کوچ اجباری این افراد از اراضی‌شان که معاش خود را از آن تأمین می‌کنند در راستای منافع سرمایه گذاران خارجی بوده و ظلم در حق آنها محسوب می‌شود و همین مسأله خشم اعضای پارلمان موریتانی را به همراه داشته است.

همچنین تعدادی از رسانه‌های موریتانی گزارش‌هایی را از نقش امارات در اداره بنادر دو پایتخت سیاسی و اقتصادی موریتانی (نواکشوت و نوادیبو) منتشر کرده‌اند. علاوه بر این مسأله گزارش‌ها حاکی از مداخله ابوظبی در طرح بندر "انجاگو" در نزدیکی مرزهای موریتانی و سنگال است.

نگرانی و ترس‌ها

ورود امارات به رسانه‌های محلی موریتانی از طریق صدور مجوز یک شبکه تلویزیونی ویژه دست پرورده‌های ابوظبی و همچنین وجود صفحات و سایت‌هایی در همین زمینه، نگرانی و ترس زیادی را در میان نخبگان موریتانی ایجاد کرده است.

در همین راستا، حبیب الله ولد احمد، روزنامه‌نگار مشهور موریتانیایی در صفحه فیسبوک خود نوشت: چنانچه مسأله افتتاح قریب‌الوقوع شبکه‌ای به نام "الرؤیه" وابسته به سایت محلی ـ اماراتی "الرؤیه" صحت داشته باشد، بدین معنا است که محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی به زودی بر ما حکومت خواهد کرد و ما نیز در زمره امارت‌های او قرار خواهیم گرفت.

وی افزود: تمامی ملت موریتانی باید صدور مجوز افتتاح چنین شبکه‌های وابسته به یک کشور خارجی را محکوم و رد کنند، چراکه این مسأله تلاشی است برای تحقق برنامه‌های مخرب و مشکوک در داخل کشور و تقریبا تمامی منطقه.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امارات متحده موريتاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۴۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط دانشگاه علوم پزشکی ایران، ناهید آریائیان افزود: چاقی زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، در نتیجه با «کاهش دریافت میزان کالری» و «افزایش فعالیت‌های فیزیکی» می‌توان از بروز چاقی و بیماری‌های وابسته به آن پیشگیری کرد.

وی اظهارداشت: در سال‌های اخیر میزان شیوع چاقی افزایش یافته و آمار افراد چاق از سال ۱۹۸۰ در جهان بیش از دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

آریائیان با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به چاقی، اظهار کرد: چاقی، زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های شایع همچون بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان‌ها، برخی بیماری‌های زنان و ناباروری، کبدی (مانند کبد چرب)، کلیوی، مفاصل و اتوایمیون، تنفسی، اختلالات خواب، روحی و روانی و ... است. به علاوه چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰ درصد کاهش وزن، ۲۰ الی ۲۵ درصد خطر مرگ و میر وابسته به چاقی کاهش می‌یابد؛ در واقع چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود و با کاهش حتی ۱۰ درصد از وزن می‌توان به اندازه قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی، افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در کودکی، زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

آریائیان با اشاره به شاخص توده بدنی، خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن به کیلوگرم تقسیم به مجذور قد به متر) بالاتر رود، میزان مرگ و میر هم بیشتر می‌شود. BMI بالاتر از ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ به عنوان چاقی تعریف می‌شود.

وی افزود: علت چاقی افزایش دریافت انرژی بیشتر نسبت به مصرف آن است؛ بنابراین برای پیشگیری از اضافه وزن باید میزان دریافت کالری را کنترل کنیم.

به گفته وی، یکی از علل کاهش مصرف انرژی، کاهش فعالیت فیزیکی است و چاقی، خود زمینه ساز کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی، اظهار کرد: برخی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی کرده و مواد غذایی خاصی را استفاده و یا برخی از گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت که لازم است همه گروه‌های غذایی به میزان مورد نیاز استفاده شوند و گروه‌های سبزی‌ها (دارای فیبر بالا باشند و مصرف آن‌ها به صورت خام و آب پز به حس سیری کمک می‌کند)، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب، گروه گوشت‌ها مانند انواع گوشت بدون چربی یا کم چرب، حبوبات و تخم‌مرغ در برنامه روزانه گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف غذا‌های پرکالری و کم ارزش مانند فست فودها، غذا‌های سرخ کردنی، شیرینی‌ها و چربی‌های اشباع شده کاهش یابد و از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کلزا در مقدار مورد نیاز استفاده و آب کافی مصرف شود.

به گفته آریائیان، از نشستن‌های طولانی، خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون، خوردن سریع غذا و مصرف غذا‌های شیرین و پرچرب خودداری کنید و به جای آن، تغییر سبک زندگی، پیاده‌روی مستمر، انجام ورزش‌های هوازی (به منظور کاهش چربی) به همراه غیر هوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) و استفاده از مواد غذایی در حد نیاز را مورد توجه قرار دهید.

وی افزود: همچنین برای کنترل اشتها در فاصله وعده‌های اصلی می‌توانید از میان وعده‌های مغذی مناسب نظیر میوه‌ها (در حد مورد نیاز)، سبزی‌ها و آجیل بدون نمک (در میزان کم) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی به خصوص صبحانه نباید حذف شود.

آریائیان تصریح کرد: منافع فیزیولوژیک وزن مناسب بسیار بالا است و وقتی وزن ایده‌آلی داریم علاوه بر حفظ سلامت بدن، حال و روحیه بهتری هم داریم و سیستم ایمنی بدن هم قوی‌تر است، در نتیجه کمتر به بیماری‌های جسمانی و روانی مبتلا می‌شویم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • ظرفیت تولید نفت امارات بی‌سروصدا افزایش یافت
  • افزایش نگرانی اسرائیل از قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • ۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه فعال در اهواز وجود دارد
  • ۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه فعال در شهرداری اهواز وجود دارد
  • چگونه تیک‌تاک از یک اپلیکیشن محبوب به تهدیدی برای آمریکا تبدیل شد؟