Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@23:31:20 GMT

سنت های فراموش شده رمضان را احیا می کنیم

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۵۱۸۵

سنت های فراموش شده رمضان را احیا می کنیم

رئیس گروه قرآن وعترت اداره‌کل ارشاد آذربایجان غربی گفت: برخی سنت های بسیار کهن و برازنده ماه مبارک رمضان را در رمضان سال جاری احیا خواهیم کرد.

بهرعلی محمودی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان انیکه برخی آداب و رسون قدیمی مذهبی که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم دارند نباید دستخوش تغییر و فراموشی شود، گفت: در نشست تخصصی«فرهنگ رمضان» که به زودی برگزار می شود، تمام سنت های کهن و آداب و رسوم فراموش شده در بین مردم آذربایجان غربی بررسی شده و دوباره احیا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: نگاه کردن به آینه و فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد (ص) بعد از رؤیت هلال ماه هنوز هم به‌عنوان یک رسم در بین پیرمردان مناطق روستایی استان، مرسوم است که در خانواده های شهری و به قولی مدرنیته منسوخ شده است.

 

محمودی اضفه کرد: رسم هایی همچون غبار روبی خانه و مساجد، پیشواز از رمضان، پختن نان مخصوص فطیر، بیدار کردن مردم با دهل و نوای مخصوص ماه رمضان و افطار کردن با صدای شلیک توپ از جمعه برخی آداب و رسوم مردم ماست که میخواهیم امسال بار دیگر آن فرهنگ را احیا کنیم.

 

رئیس گروه قرآن و عترت اداره ‌کل ارشاد آذربایجان غربی با بیان اینکه برنامه های متعددی برای ماه رمضان امسال در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برگزاری محافل انس با قرآن بر مبنای تلاوت آیات قرآن با محوریت ایثار و شهادت، انفاق، نماز و امر به معروف و نهی از منکر از جمله مهمترین برنامه‌هایی است که توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: در این ویژه برنامه با سمت و سو دادن و معطوف کردن توجه قاریان و مستمعین به آیاتی با مضمون ایثار و شهادت اجرا می شود.

 

محمودی با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی با موضوع گفتمان‌های دینی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: در این برنامه سعی برآن است که با جذب جوانان به مساجد و ترغیب و تشویق حضور در سخنرانی ها و استفاده از افراد متخصص از جمله ائمه جمعه و اساتید حوزه علمیه در حوزه تمدن‌سازی، خودسازی و جامعه‌سازی بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری در شمال، مرکز و جنوب استان برای حاضرین تبیین شود.

 

رئیس گروه قرآن و عترت اداره ‌کل ارشاد آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: کتابت قرآن در شهرستان تکاب، برگزاری 14 جلسه تدبر در آیات قرآنی و خرید 2هزار جلد کلام الله مجید از دیگر اقدامات این نهاد در رمضان سال جاری است.

 

وی افزود: ۷۲ برنامه طی ماه مبارک رمضان در استان با اعتبار ۱۲۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

 

محمودی، جشنواره آیات را که در سال گذشته برگزار شد را موفق عنوان کرد و گفت: هنر همیشه گویا ترین زبان برای انتقال مفاهیم در تمام دنیا است و سال گذشته نیز در جشنواره آیات نزدیک به یک هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

 

این مسئول ادامه داد: ترمیم و صحافی مجدد قرآن‌های کهنه نیز در دستور کار قرار دارد که گاهی قرآن های بسیار نفیس و قدیمی وجود دارد ه نیاز به ترمیم و نگهداری است.

پایان پیام/322

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان قم کانون های فرهنگی هنری مساجد خسارت سیل سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران استان بوشهر کمک به سیل زدگان شبستان ماه مبارک رمضان فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۵۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در شبانه ر وز گذشته این خبرهای درصدر خبرهای پربازدید خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی  بودند.

 

تامین زمین در ۳۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت آذربایجان غربی رفع و آشکارسازی ۹ نقطه حادثه خیز در محور‌های مواصلاتی شهرستان ارومیه جستجوی مغروق مفقودی نازلو چای در روز ششم هم ناکام ماند تصادف ۲ موتور سیکلت با پراید ۱۳۲ در محور ماکو به خوی  تلاش ۳ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم ارتفاعات حاج ابراهیم پیرانشهر

دیگر خبرها

  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • حضور ۳۳۷ حافظ آذربایجان شرقی در آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • نیاز آذربایجان‌غربی به ۵۰۰۰ کلاس درس برای رسیدن به استاندارد کشوری